Hjulkrux

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Hjulkrux

Inlägg av vette427 »

Hej.
Satte på 22 mm Spacers på min 05:a. Såg att höger bakdäck sitter ca 8-10 mm längre ut från skärmen än det vänstra. Har någon en förklaring på detta fenomen. Clean Carfax, så den har inte varit krockad.

Med vänlig hälsning
Kenneth
Corvette convertible C6.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Hjulkrux

Inlägg av Vettefan »

Jag har samma fenomen på min, satte på 15mm spacers och höger däck sitter längre ut, har även sett samma sak på andra "breddade" bilar.
Enligt Anders på AK Racing så limmas det på en låda på ramen och den verkar inte vara okej centrerad vilket gör att flyglar sitter lite åt vänster.
Så det är bara att gilla läget, chassiet och hjulen är rätt, karossen (plasten) sitter snett, men det får man väl ta när man utgår från måttenheten inch :wink:
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

säkerställ att bärarmarna har lika infästning i ramen så att det inte sitter olika många brickor bakom övre fästning.
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av vette427 »

Hej.
Jag fick ett tips från annan medlem i clubben, att man kan lossa lådan och diffen, och sedan justera i sidled. Han hade haft samma problem, men löst det på detta sätt. Han mejlar mig bilder på hur han gjorde till helgen, så då blir det till att kolla om man kan fixa till det. Var tydligen ett väldigt enkelt ingrepp :)

Med vänlig hälsning
Kenneth
Senast redigerad av vette427 den ons okt 07, 2015 9:40, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette convertible C6.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

vette427 skrev:Hej.
Jag fick ett tips från annan medlem i clubben, att man kan lossa lådan och diffen, och sedan justera i sidled. Han hade haft samma problem, men löst det på detta sätt. Han mejlar mig bilder på hur han gjorde till helgen, så då blir det till att kolla om man kan fixa till det.

Med vänlig hälsning
Kenneth
Tänk på att hjulen inte kommer line'a upp efter denna åtgärd och väghållningen kommer försämras...
Denna åtgärd bör endast utföras om bärarmarna har olika antal brickor bakom infästningarna (i överkant).
Jag skulle inte rekommendera att ändra chassit för att karossen är en aning sned. kompensera ist med spacers.
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av vette427 »

Ok, men är det inte så, att om jag kompenserar med spacers, så linar inte hjulen lik förbaskat?
Corvette convertible C6.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

vette427 skrev:Ok, men är det inte så, att om jag kompenserar med spacers, så linar inte hjulen lik förbaskat?
Med spacers så är drivlinan rak (line) men hjulen i offset.
med låda kompenserad i sidled är drivlinan och hjulen i offset.
Båda fallen är offset men jag tycker att med spacers så är det iaf ett mindre fel
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av vette427 »

Svarvade av spacern 4,5 mm. Nu ser det helt ok ut :P
Corvette convertible C6.
Skriv svar