Bakbroms problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mcc482
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 16, 2015 19:49

Bakbroms problem

Inlägg av Mcc482 »

Hejsan! Har en 72 som besiktades förra veckan för första gången sen 96. Fick då nedslag på bromsarna bak. Dom tog noll. Har bytt ok runt om pga kolvarna poppade som popcorn när jag började min renovation av bilen . Mitt problem som jag nu har är att jag får väldigt dåligt tryck i oken bak. Jag har luftat som ett ass men får inte den strålen i nippeln som jag önskar . Nu tog jag loss rören på huvudcylindern för att se om det är samma sak där. Och det är det.svin bra tryck fram . Försumbart bak.
Detta måste väl betyda att cylindern är kass? Eller har jag missat något? Bromsverkan ska ju vara bättre fram än bak men det styrs väl med mindre bromsklossar eller så?
Förklara om jag är ute och cyklar.
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Har du bytt bromsslangarna, är inte ovanligt att de sväller/går sönder på insidan med påföljd att det stryper eller till och med fungerar som backventiler så att trycket inte släpper.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Mcc482
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 16, 2015 19:49

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Mcc482 »

Jo jag har bytt bromsslang på ena bak. Bara för att se om det var där som felet var. Dock har jag inte bytt den andra bak... Men nu har jag privat tagit väck huvudcylindern och pumpat försiktigt för han på kolven. Och jag får ett jävla tryck i fram utången men väldigt lite i bakutgången. Den har ju haft bromsvätska i sig som stått stilla i närmare 20 år . Antar att det förstör både det ena och det andra ...
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

Re: Bakbroms problem

Inlägg av stingray L46 »

Hejsan, finns det inte en bromsregulator på din bil, den ger olika tryck till fram o bakbromsarna. Det är kanske skit i den.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Mcc482
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 16, 2015 19:49

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Mcc482 »

Hmm.. Näe det tror jag inte.. Går två rör från bromscylindern till en fördelare som det går två rör ifrån till frambrommsarna . Och sen går det ett rör till bak som även den fördelas i bak till varje broms ..
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jo, felet är helt säkert i huvudbromscylindern eller justeringen av den, det måste vara ett litet glapp i tryckstången mellan pedal och huvudbromscylinder annars kan inte bromsvätskan ta sig ner till huvudbromscylinderns kolv eller går inte kolven tillbaks som den ska eller trasig kolvpackning eller skit någonstans där det inte ska vara.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Mcc482
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 16, 2015 19:49

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Mcc482 »

Tack för alla svar. Har beställt en ny Huvudbromscylinder . Och får den på onsdag. Berättar hur det gick!
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Mr. Beam »

Hmm.. Näe det tror jag inte.. Går två rör från bromscylindern till en fördelare som det går två rör ifrån till frambrommsarna . Och sen går det ett rör till bak som även den fördelas i bak till varje broms ..
I denna sitter det en fjäderbelastad kägla som stänger ena kretsen om du skulle tappa bromstrycket pga läckage. Kärvar denna kägla får du fenomenet du beskriver (bromslampan lyser om käglan stängt ena kretsen). Du återställer kretsen genom att få upp trycket i alla ledningar igen, men kan du inte det så har du ett problem någon annanstans.

ag har luftat som ett ass men får inte den strålen i nippeln som jag önskar
Hur luftar du? Pumpa-pumpa-Pumpa-Öppna nippel? eller Öppna nippel-stampa till utav helvete-stäng.?

Första metoden funkar inte om du har en luftbubbla halvvägs då åker den bara fram och tillbaka, du måste ha ett rejält flöde enligt metod två för att skölja med luftbubblorna tills du kan återgå till metod 1.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mcc482
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 16, 2015 19:49

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Mcc482 »

När jag har luftat så har jag använt 3 metoder. Traditionella pumpa,stampa,pumpa,stampa och tryck och öppna nippel. Samt provat en luftrycksdriven luftare. Och slutligen Biltemas lilla burk med backventil. Men nu är det fixat. Jag bytte huvudcylindern till en helt ny. Bänkavlufta den innan. Och satte dit den och började lufta. Samma problem dök upp igen. Ingen skillnad alls.
Då släppte jag nipplarna till framoken och provade lufta bakoken igen . Då släppte det direkt.
Jag kanske är korkad men jag förstår inte varför.
nu är alla bromsar avluftade runt om .
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Bakbroms problem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Har du kollat justeringen av tryckstången som trycker in kolven i huvudbromscylindern? Det MÅSTE finnas ett litet glapp där!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
sting1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör maj 22, 2004 20:38
Ort: södertälje

Re: Bakbroms problem

Inlägg av sting1 »

tänk på att de e olika h-bromscyl.
till pw/b o inte servo.
Skriv svar