
72 Coupe Stroker fuel injected
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Grattis till bra resultat på bromsningen! Du fick ju ut mer än mig fastän jag har en kompressor
Skulle vara intressant att få veta mer om resultatet från dynokörninge, kurvor etc.

1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Hejs Peter
543 hjulhästar
Grattis!
543 hjulhästar

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Nu ser jag att jag ljugit värre än en häst travar, 343 hästar ska det vara och ingenting annat
Peter

Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Sånt som händer, skulle åndå vara kul att veta lite mer om hur du upplever motorns karaktär med ditt insug och hur effekt/momentkurvan ser ut. Jag har ju själv kört med ett liknande insug och har dessutom ett exakt likadant motown Efi insug som du kör med på hyllan.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Hejs
Synd.. men 343 är rätt hyfs det också!
Synd.. men 343 är rätt hyfs det också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Jag är dålig på att analysera siffror men blev lite betänksam att effekten dök vid 6300 rpm, rullkammen och lyftardelarna borde klara mer varv än så tycker jag.
Motorn körs annars ca 500 mil årligen så det är ingen värstingmotor det handlar om och målsättningen i år är att spräcka 12:an, bästa tid hittills är 12.16.

Motorn körs annars ca 500 mil årligen så det är ingen värstingmotor det handlar om och målsättningen i år är att spräcka 12:an, bästa tid hittills är 12.16.

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Det verkar ju faktiskt lite märkligt att effekten droppar så kraftigt vid 6300. Jag råkade ut för ngt liknande och för min del så berodde det på ett alltför restriktivt avgassystem. Nu kör jag ju överladdat så det är extra kritiskt med mottryck i avgassystemet men det kan ju vara ngt att kolla ivarjefall (mäta avgasmottrycket).
Ditt insug är ju i likhet med mitt bra för höga varv men en effektpeak på 5300 är ju i sammanhanget rätt lågt. Jag testade ju själv mitt enkelplaneinsug förra sommaren och det blev inte alls så bra som mitt gamla Superram/TPI insug. Min gamla kam var ju mkt riktigt specad för maxeffekt vid 5500 så det jag tror det handlar om är att man behöver hitta den rätta kombinationen av insug och kam. Jag har inte sett några kamvärden för din motor (och jag kan inte påstår att jag kan analysera kamdata heller) men det kan ju vara så att du behöver kika på kamvalet och kanske fundera på ngt som ska peaka på högre varv (med tanke på ditt insug). Jag håller ju själv på att sätta ihop min motor med den nya kammen som ska vara mer högvarvig och förhoppningsvis passa mitt singleplane insug bättre så med lite flyt kanske jag har med konkret feedback snart.
Om man tittar på denna test av olika insug så ser man ju att de flesta insug med den valda kammen peakar på över 6000 varv (ditt insug i förgasarversionen är med i testet): http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... akes-test/
Ditt insug är ju i likhet med mitt bra för höga varv men en effektpeak på 5300 är ju i sammanhanget rätt lågt. Jag testade ju själv mitt enkelplaneinsug förra sommaren och det blev inte alls så bra som mitt gamla Superram/TPI insug. Min gamla kam var ju mkt riktigt specad för maxeffekt vid 5500 så det jag tror det handlar om är att man behöver hitta den rätta kombinationen av insug och kam. Jag har inte sett några kamvärden för din motor (och jag kan inte påstår att jag kan analysera kamdata heller) men det kan ju vara så att du behöver kika på kamvalet och kanske fundera på ngt som ska peaka på högre varv (med tanke på ditt insug). Jag håller ju själv på att sätta ihop min motor med den nya kammen som ska vara mer högvarvig och förhoppningsvis passa mitt singleplane insug bättre så med lite flyt kanske jag har med konkret feedback snart.
Om man tittar på denna test av olika insug så ser man ju att de flesta insug med den valda kammen peakar på över 6000 varv (ditt insug i förgasarversionen är med i testet): http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... akes-test/
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Som jag förstått det kan detta insug (hemmagjort till insprut) vara lite för snällt i en insprutningsmotor, har ett enplansinsug liggandes som var tänkt att ersätta detta men det har inte blivit av.
Sidepipes är tydligen inte heller någon höjdare i effektsammanhang.
Kammen är beställd till just min motor, växellåda och bakaxel och är specialslipad just för mig så jag tror inte att den är problemet. Allt runt topparna är renoverat och anpassat för motorn. Kammen ska dra till ca 6.000 rpm har jag för mig, vill inte dra mer än så iom att bottendelen inte är smidd och jag är lite rädd om blocket som är original till bilen.
Skulle jag själv gissa på vad som gör att den peakar så lågt så tror jag:
1. Sidepipesen (får väl plocka bort slutrören och testa...)
2. Insuget (finns ett nytt på hyllan)
3. Topparna, Procomp 210 cc. Vissa hävdar att det är skit och andra säger att de blivit bra...
4. Ventilflyt alt. pump-up-effekt på lyftarna (känns otroligt iom att allt är köpt enligt Comp cams rek.)

Sidepipes är tydligen inte heller någon höjdare i effektsammanhang.
Kammen är beställd till just min motor, växellåda och bakaxel och är specialslipad just för mig så jag tror inte att den är problemet. Allt runt topparna är renoverat och anpassat för motorn. Kammen ska dra till ca 6.000 rpm har jag för mig, vill inte dra mer än så iom att bottendelen inte är smidd och jag är lite rädd om blocket som är original till bilen.
Skulle jag själv gissa på vad som gör att den peakar så lågt så tror jag:
1. Sidepipesen (får väl plocka bort slutrören och testa...)
2. Insuget (finns ett nytt på hyllan)
3. Topparna, Procomp 210 cc. Vissa hävdar att det är skit och andra säger att de blivit bra...
4. Ventilflyt alt. pump-up-effekt på lyftarna (känns otroligt iom att allt är köpt enligt Comp cams rek.)

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Mitt insug är ett två-plansinsug (RPM Airgap) och de i testen verkar enbart vara enplansinsug?bogo skrev:Det verkar ju faktiskt lite märkligt att effekten droppar så kraftigt vid 6300. Jag råkade ut för ngt liknande och för min del så berodde det på ett alltför restriktivt avgassystem. Nu kör jag ju överladdat så det är extra kritiskt med mottryck i avgassystemet men det kan ju vara ngt att kolla ivarjefall (mäta avgasmottrycket).
Ditt insug är ju i likhet med mitt bra för höga varv men en effektpeak på 5300 är ju i sammanhanget rätt lågt. Jag testade ju själv mitt enkelplaneinsug förra sommaren och det blev inte alls så bra som mitt gamla Superram/TPI insug. Min gamla kam var ju mkt riktigt specad för maxeffekt vid 5500 så det jag tror det handlar om är att man behöver hitta den rätta kombinationen av insug och kam. Jag har inte sett några kamvärden för din motor (och jag kan inte påstår att jag kan analysera kamdata heller) men det kan ju vara så att du behöver kika på kamvalet och kanske fundera på ngt som ska peaka på högre varv (med tanke på ditt insug). Jag håller ju själv på att sätta ihop min motor med den nya kammen som ska vara mer högvarvig och förhoppningsvis passa mitt singleplane insug bättre så med lite flyt kanske jag har med konkret feedback snart.
Om man tittar på denna test av olika insug så ser man ju att de flesta insug med den valda kammen peakar på över 6000 varv (ditt insug i förgasarversionen är med i testet): http://www.hotrod.com/how-to/engine/130 ... akes-test/
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Aha, måste ha läst som ett kratta. Jag fick för mig att du körde med ett Motown EFI singleplane insug. om det är enkelt att ta ur insatserna så kan det väl vara en bra start-betydligt enklare än att byta insug.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till
/ Jerka
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till

/ Jerka
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Vad satte du i för insatser istället?Jerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till![]()
/ Jerka
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Peter, vet inte om du fick mitt mail men hursomhelst så kan du få låna min utrustning för att mäta avgasmottryck. Det är egentligen bara en slaktad lambdasond, lite rör samt en gammal boostmätare. Bara att plocka ut original lambdasond och skruva i denna och gasa 

1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Fick inget mail, skickade du på peterilaos@hotmail.com?bogo skrev:Peter, vet inte om du fick mitt mail men hursomhelst så kan du få låna min utrustning för att mäta avgasmottryck. Det är egentligen bara en slaktad lambdasond, lite rör samt en gammal boostmätare. Bara att plocka ut original lambdasond och skruva i denna och gasa
Lånar gärna utrustningen, vi kan höras hur vi löser det logistiska. Nu drar jag till Rättvik några dagar

Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Lite offtopic men hoppas det är okJerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till![]()
/ Jerka
När jag bytte avgassystem och minskade mottrycket från 14psi till ca 4 så vann jag runt 80hk vid 6000 varv (övre kurva nytt avgassystem, nedre det gamla restriktive lt1 systemet)

1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Inte dåligt, lätt att missa sådana här saker!bogo skrev:Lite offtopic men hoppas det är okJerka skrev:Har du orginalinsatserna i sidepipsen så blir det som att andas genom ett sugrör
Jag bytte mina och det kändes som det blev 50 hkr till![]()
/ Jerka
När jag bytte avgassystem och minskade mottrycket från 14psi till ca 4 så vann jag runt 80hk vid 6000 varv (övre kurva nytt avgassystem, nedre det gamla restriktive lt1 systemet)
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Imponerande bygge och lack!
Notera att Shafiroff använder RPM Airgap på sina 427 smallblock som rapar ur sig 565 hk strax under 6000 rpm så att insuget skulle bromsa så mycket tror jag inte på.
Bogo: Nästan 1 bars mottryck i avgassystemet är hiskeligt högt - var satt begränsningen?
MN
Notera att Shafiroff använder RPM Airgap på sina 427 smallblock som rapar ur sig 565 hk strax under 6000 rpm så att insuget skulle bromsa så mycket tror jag inte på.
Bogo: Nästan 1 bars mottryck i avgassystemet är hiskeligt högt - var satt begränsningen?
MN
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
[quote="peter.holm"
Lånar gärna utrustningen, vi kan höras hur vi löser det logistiska. Nu drar jag till Rättvik några dagar
Peter[/quote]
Skicka ett PM eller mail så ordnar vi det.
Vad gäller mitt gamla restriktiva avgassystem så satt proppen till dominerande del i slutljuddämparna (LT1 standard modell)
Lånar gärna utrustningen, vi kan höras hur vi löser det logistiska. Nu drar jag till Rättvik några dagar

Peter[/quote]
Skicka ett PM eller mail så ordnar vi det.
Vad gäller mitt gamla restriktiva avgassystem så satt proppen till dominerande del i slutljuddämparna (LT1 standard modell)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Är inte detta med förgasare? Jag har fått för mig att det blir lite annorlunda när man kör med insprutning?M Nordin skrev:Imponerande bygge och lack!
Notera att Shafiroff använder RPM Airgap på sina 427 smallblock som rapar ur sig 565 hk strax under 6000 rpm så att insuget skulle bromsa så mycket tror jag inte på.
Bogo: Nästan 1 bars mottryck i avgassystemet är hiskeligt högt - var satt begränsningen?
MN
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Till Kenth Andersson som mailade mig om mina fälgar, din mail studsar bara.
Men svaret jag försökte skicka var:
"Hej Kenth!
däckuppsättningen är 18x8 resp 18x9 med 245/45-18 och 275/40-18, kostade ca 24 tkr från Dansken. Kardan har jag köpt från England (http://www.northwestpropshafts.com/), sista jag köpte kostade ca 3 tkr och då är den Heavy duty inkl. knutkors. Tar 3-4 dagar att få kardanen från det du beställt den, kan rekommenderas!
Mvh
Peter"
Men svaret jag försökte skicka var:
"Hej Kenth!
däckuppsättningen är 18x8 resp 18x9 med 245/45-18 och 275/40-18, kostade ca 24 tkr från Dansken. Kardan har jag köpt från England (http://www.northwestpropshafts.com/), sista jag köpte kostade ca 3 tkr och då är den Heavy duty inkl. knutkors. Tar 3-4 dagar att få kardanen från det du beställt den, kan rekommenderas!
Mvh
Peter"
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Jag har kommit till en milstolpe vad gäller Corvetten, fortsätta att bygga mer race-bil av den eller gå vidare mot något annat? Jag har lagt så mycket resurser på den här bilen så jag har kommit fram till att jag inte vill kapa sönder den för anpassning till mer HP och säkerhet (bakaxel, störtbur etc). Så, vad blir då alternativet? En "tvilling-Corvette" eller något annat fränt?
Nu är mitt kommande projekt bestämt och bit för bit inhandlat. Självklart är hela bygget Corvette-influerat, motorn blir en "Corvettemotor" (LSx) och en stålram med en glasfiberbaserad kaross men ser det ut som en Corvette? Nä, knappt något...



Det här innebär tyvärr också att jag flyttar vidare arbete till något annan typ av forum för att beskriva arbetet med Ford 32:an.
Peter
Nu är mitt kommande projekt bestämt och bit för bit inhandlat. Självklart är hela bygget Corvette-influerat, motorn blir en "Corvettemotor" (LSx) och en stålram med en glasfiberbaserad kaross men ser det ut som en Corvette? Nä, knappt något...



Det här innebär tyvärr också att jag flyttar vidare arbete till något annan typ av forum för att beskriva arbetet med Ford 32:an.
Peter
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Hejsan !
Jag och säkert flera vill gärna följa ditt nya bygge även här på Forumet !
Det där blir säkert kanonbra !
Jag och säkert flera vill gärna följa ditt nya bygge även här på Forumet !


Det där blir säkert kanonbra !
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Har följt din tråd och är imponerande av bygget så jag följer gärna ditt nya projekt.
Kanske ska be Admin att lägga till en ny grupp i forumet för medlemmars byggprojekt som inte är Corvette?
Kanske ska be Admin att lägga till en ny grupp i forumet för medlemmars byggprojekt som inte är Corvette?
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Hejs Peter
Åh, va roligt!!
Hotrod med Corvette drivlina är fränt!
Du bara måste skriva om detta projekt här!
Får DKW:n stå ute nu?

Åh, va roligt!!
Hotrod med Corvette drivlina är fränt!
Du bara måste skriva om detta projekt här!
Får DKW:n stå ute nu?


Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Tjäna
Var köpte du isolermattan Stp någonstans och vilken sort?
Samt hur många mm tjock är din matt du köpte?
Help me !

Var köpte du isolermattan Stp någonstans och vilken sort?
Samt hur många mm tjock är din matt du köpte?
Help me !
/Christer 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Kan den heta STP Silver kanske? Har för mig att jag köpte på typ BRL.Chrippe skrev:Tjäna![]()
Var köpte du isolermattan Stp någonstans och vilken sort?
Samt hur många mm tjock är din matt du köpte?
Help me !
Peter
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Håller faktiskt på lite med Corvetten nu och en del av aktiviteterna tror jag vore intressanta för övriga C3-ägare att följa men kommer inte att lägga ut mer bilder eller inlägg i tråden innan forum-administratörerna fixar problemet med bildstorlekarna
Det är för mycket meck och tidsödande att sitta och göra om storleken på alla bilder innan publicering.
Peter

Det är för mycket meck och tidsödande att sitta och göra om storleken på alla bilder innan publicering.
Peter