Tändstiftsproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Tändstiftsproblem

Inlägg av hasseh »

Har haft lite problem att hitta rätt värmetal på mina stift sen jag bytte till en 427:a som är lite skrämd av Appelgren.
Har inte lyckets få ur honom vad jag borde ha och de stiften han skickade med var totalt fel.
Har tidigare haft problem med glödtändning bl.a.

Har efter hand, tror jag, mallat in mig men blir inte riktigt klok på hur stiften ser ut.
Vissa är sotiga och vissa ok.
Skulle kunna tänka mig att de innersta stiften var sämst men det är det bara på ena sidan och OK på den andra. Ser inget mönster alls.
Man skulle kanske kunna misstänka olja men har ingen oljeförbrukning och motorn har gått max 500 mil sedan totalrenovering hos Appelgren.
Kan det möjligen vara värmetalet som spökar än?
Någon som har grepp på detta.
IMG_3884.JPG
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
fty
Rookie
Rookie

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av fty »

Hej,

Är du säker på problemet ligger i värmetalen på stiften? Hur yttrar sig problemen bortsett från glödtändning? Misständer den ibland? Dina bilder på stiften, är det direkt efter en fullgasrepa eller cruising?

Jag vet inte vad du kontrollerat/gjort. Så det blir mer frågor än svar :wink:

1.Har du dubbelkollat att tändningen står rätt? Hur står den på tomgång resp fullt utslagna vikter?
2. Är det samma förgasare och bestyckning som Appelgren körde med (antar att han körde den i dyno)?
3. Har du bredbandslambda? Du borde ligga kring lambda 0,85-0,9 på fullast. På dellast gärna magrare, lambda 1, eller magrare om motorn fortfarande går bra.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

fty skrev:Hej,

Är du säker på problemet ligger i värmetalen på stiften? Hur yttrar sig problemen bortsett från glödtändning? Misständer den ibland? Dina bilder på stiften, är det direkt efter en fullgasrepa eller cruising?

1.Har du dubbelkollat att tändningen står rätt? Hur står den på tomgång resp fullt utslagna vikter?
2. Är det samma förgasare och bestyckning som Appelgren körde med (antar att han körde den i dyno)?
3. Har du bredbandslambda? Du borde ligga kring lambda 0,85-0,9 på fullast. På dellast gärna magrare, lambda 1, eller magrare om motorn fortfarande går bra.

Ganska säker på att värmetalet var fel från början och glödtändningen har försvunnit. Det är väl mest "normal" körning, dvs ett och annat gaspådrag men i huvudsak vanlig trafiktrytm.
Mycket frågor är bra för detta är inget jag ig kan något om. Har försökt läsa det jag hittat men kan inte säga att det alltid gjort mig klokare.

1. Har nog till och med kollat den 50 gånger vid det här laget och den står exakt som Appelgren sagt att den ska göra.
2. Precis som den var i dynon ja.
3. Japp en Innovate men har den inte inställd på dessa lambda värdena.

En annan sak är att jag har svårt att få den att gå under 1500 varv när jag kör. Tomgång ligger på 850-900 varv.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej!
Du har väl förstås nya och rätta tändkablar?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej!
Du har väl förstås nya och rätta tändkablar?
Japp, helt nya.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Ok
Jag hade nog för mig att jag sett nånstans att du har nytt MSD system.
Jag hade "samma"/liknande problem i somras.
Anledningen till att flera av mina stift var sotiga, kan du läsa om i min tråd Min 70:a
I detta inlägget Postat: ons dec 17, 2014 9:48

Japp, kolvringarna var felmonterade.
Inget uppmuntrande förstås, men förhoppningsvis var det problemet, än så länge är ju motorn bara körd i bänk, men stiften har RÄTT färg.

Du kanske kan börja med att kolla så att inte ventilerna ligger på där stiften är svarta. Det skulle också kunna vara en förklaring till att det går knackigt på låga varv.
Skulle förstås märkas vid komp prov också.
Fel är det ju när de/en del sotar igen.

Lider med dig.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

hasseh skrev:
fty skrev:Hej,

Ganska säker på att värmetalet var fel från början och glödtändningen har försvunnit. Det är väl mest "normal" körning, dvs ett och annat gaspådrag men i huvudsak vanlig trafiktrytm.
Mycket frågor är bra för detta är inget jag ig kan något om. Har försökt läsa det jag hittat men kan inte säga att det alltid gjort mig klokare.

1. Har nog till och med kollat den 50 gånger vid det här laget och den står exakt som Appelgren sagt att den ska göra.
2. Precis som den var i dynon ja.
3. Japp en Innovate men har den inte inställd på dessa lambda värdena.

En annan sak är att jag har svårt att få den att gå under 1500 varv när jag kör. Tomgång ligger på 850-900 varv.
"Japp en Innovate men har den inte inställd på dessa lambda värdena."

Vad menar du? En lambdamätare visar just lambda eller möjligen AFR (lambda 1= AFR 14,7).
Är det en innovate brukar det gå att ställa om. Är det en LC-1 eller MTX-L eller annan typ?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

[quote="fty

"Japp en Innovate men har den inte inställd på dessa lambda värdena."

Vad menar du? En lambdamätare visar just lambda eller möjligen AFR (lambda 1= AFR 14,7).
Är det en innovate brukar det gå att ställa om. Är det en LC-1 eller MTX-L eller annan typ?[/quote]

Har den i AFR läge och har svårt att få den gå bra på 14,7 när jag kör.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Ok
Jag hade nog för mig att jag sett nånstans att du har nytt MSD system.
Jag hade "samma"/liknande problem i somras.
Anledningen till att flera av mina stift var sotiga, kan du läsa om i min tråd Min 70:a
I detta inlägget Postat: ons dec 17, 2014 9:48

Japp, kolvringarna var felmonterade.
Inget uppmuntrande förstås, men förhoppningsvis var det problemet, än så länge är ju motorn bara körd i bänk, men stiften har RÄTT färg.

Du kanske kan börja med att kolla så att inte ventilerna ligger på där stiften är svarta. Det skulle också kunna vara en förklaring till att det går knackigt på låga varv.
Skulle förstås märkas vid komp prov också.
Fel är det ju när de/en del sotar igen.

Lider med dig.
Det som möjligen kan tala emot din teori är att det har varierat vilka stift som sotat.
Klart jag också funderar på ifall en så rutinerad person som Mats Appelgren monterar ringarna fel men å andra sidan har vi väl alla gjort fel någon gång tyvärr.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

He he
Joo så är det nog, man han kanske en förmåga att måla upp :evil: på väggen, allt efter egna erfarenheter.
Det är inte alltid man är sin egen lyckas smed, så att säga.

Men ok, då är du förhoppningsvis på ruta 1 då.
Rättställd tändning, rätt justerad förgasare, i kombination med rätta rändstiften, måste väl bli rätt :?:

Har för mig att du har en förgasare med 4;a luftskruvar, de är mycket känsliga och kräver rätt inställning.
Det är väl ungefär på "tomgång" (de kretsarna) du kör under 1 500 varv.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:He he
Joo så är det nog, man han kanske en förmåga att måla upp :evil: på väggen, allt efter egna erfarenheter.
Det är inte alltid man är sin egen lyckas smed, så att säga.

Men ok, då är du förhoppningsvis på ruta 1 då.
Rättställd tändning, rätt justerad förgasare, i kombination med rätta rändstiften, måste väl bli rätt :?:

Har för mig att du har en förgasare med 4;a luftskruvar, de är mycket känsliga och kräver rätt inställning.
Det är väl ungefär på "tomgång" (de kretsarna) du kör under 1 500 varv.
Jag var ute och tittade på de olika stift jag provat och det är trots allt en markant skillnad på de kallare som är helt sotiga och dit hän jag kommit nu vad det nu kan vara värt.
Ja och förgasarn ja.... det är en Holley 830 med fyra skruvar som du skriver.... Jag verkar ha något i generna eller så som gör att jag aldrig kommer överens med Holley. Jag har försök och läsa på. besökt massor av forum osv men får inte till det i alla fall. Funderar nu på att testa en Edelbrock bara för att jag brukar få till det med dessa. Mycket trail and error med andra ord men så har hela resan varit sen jag satt i 427:an. Först värmeproblem som tog sin tid men har blivit riktigt bra nu med hjälp av alla kunniga på bl.a. detta forum. Sen glödtändningen som är borta efter ett antal stiftbyten osv osv..... Men måste faktiskt samtidigt erkänna att jag gillar dessa problem så länge som jag lär mig något och får lösningar på dem.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hejs!
Njaa, en Holly 830 är väl en mkt bra förgasare.
Vore det inte roligare att bemästra den.
Hur menar du med att du inte får motorn att gå så bra med AFR värdet 14.7, det är ju det mest optimala som finns.
Förmodar att du har lambdasonen i det ena "röret" (på ena sidan) hur ser då värdet ut i det andra.
Du har förstås AFR värden över hela varvtalsregistret?
Om "ena sidan" står rätt 14.7, ställ då andra sidan på förgasaren lika luftskruvar osv, så är det väl bra.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

Hur fett åker du då? AFR 12? AFR 10?

Anledningen att jag frågar är att det är lätt att sota igen stiften om det går fett, speciellt med lite kallare stift och om man smygåker/puttrar runt.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

fty skrev:Hur fett åker du då? AFR 12? AFR 10?

Anledningen att jag frågar är att det är lätt att sota igen stiften om det går fett, speciellt med lite kallare stift och om man smygåker/puttrar runt.
Ligger närmare AFR 12 och jag är inne på samma som du. Skulle kanske hjälpa med något varmare stift men varför blir det så olika på stiften?

Fick ett tips från en bekant om att öka gapet något på stiften från 1 till 1,3. Stod något sådant också i MSD manualen. Kan det göra något tro?
fty
Rookie
Rookie

Inlägg av fty »

hasseh skrev:
fty skrev:Hur fett åker du då? AFR 12? AFR 10?

Ligger närmare AFR 12 och jag är inne på samma som du. Skulle kanske hjälpa med något varmare stift men varför blir det så olika på stiften?

Fick ett tips från en bekant om att öka gapet något på stiften från 1 till 1,3. Stod något sådant också i MSD manualen. Kan det göra något tro?
AFR12 är ju ca lambda 0,82 vilket är ordentligt fett, speciellt på låglast. Det är positivt med så stort gnistgap som möjligt för en bra förbränning. Att man inte rekommenderar än större gap är då det kräver ett kraftigare tändsystem ju större gapet/elektrodavståndet är. Går man för långt orkar inte gnistan hoppa och det misständer.

MSD brukar vara kraftigt, antar att det är en 6AL eller liknande. Du kan lugnt gå upp till 1-1,3 enligt rekommendation.

Att det skiljer från stift till stift hur sotigt det är beror på att fördelningen av luft/bränsleblandningen mellan olika cylindrar ej är perfekt utan varierar. Någon eller några cylindrar går garanterat fetare än ditt AFR12 som är medel, andra magrare. Misständer dessutom någon cylinder sporadiskt blir det garanterar sotigt av det likaså.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

fty skrev: AFR12 är ju ca lambda 0,82 vilket är ordentligt fett, speciellt på låglast. Det är positivt med så stort gnistgap som möjligt för en bra förbränning. Att man inte rekommenderar än större gap är då det kräver ett kraftigare tändsystem ju större gapet/elektrodavståndet är. Går man för långt orkar inte gnistan hoppa och det misständer.

MSD brukar vara kraftigt, antar att det är en 6AL eller liknande. Du kan lugnt gå upp till 1-1,3 enligt rekommendation.

Att det skiljer från stift till stift hur sotigt det är beror på att fördelningen av luft/bränsleblandningen mellan olika cylindrar ej är perfekt utan varierar. Någon eller några cylindrar går garanterat fetare än ditt AFR12 som är medel, andra magrare. Misständer dessutom någon cylinder sporadiskt blir det garanterar sotigt av det likaså.
Jo jag är medveten om att 12 är fett men får inte det att funka med 14-15 och förgasaren är idag ställd så som den var när den bromsades.
Jag har MSD Magnetic Trigger fördelare och MSD 6Al digital samt Blaster 2 spole och har nu satt gapet på 1,3 och tändningen exakt som Appelgren rekommenderade.

Känns lite lugnare nu det du skriver om sotningen i vilket fall. Frågan är vad göra med förgasaren.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Har motorn bromsats med den förgasaren och tändsystemet/inställningen du nu har då du har problem?

Då låter det ju som att man bör kika på en parameter som inte var med i bromsbänken.

Tändinstälning och bränsleblandning (förutom tomgångsblandning och acc-pump) bör ju inte ändras efter en bänk-körning, då ruckar ändrar man resultatet och det ofta med negativt resultat.

Våta/svarta och ömsom torra stift låter för mig som att förgasaren flödar..

Vad är Appelgrens respons till att han levererat "fel" stift?

Att byta förgasare och ändra tändning är det absolut sista jag skulle göra på en bromsad motor.

Det är väldigt lätt att man fel-fokuserar då motorn plötsligt inte går som den ska och oftast så ligger problemet i kringutrustningen, dvs bränsletillförsel, tändsystem eller annat som inte var med vid bromsningen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej!
Har tittat och läst i din tråd motorbytet.
Det verkar som om det satt en värmesköld mellan förgasaren och insuget när motorn kom till dig.
Sedan när motorn är på plats är den inte monterad.
Den fyllde säkert en funktion från början. Kolla vilken
Ser också att det inte finns någon adepterplatta samma installation, det kanske inte behövs alltid, men den sänker också temperaturen i förgasaren.

Bara som ett annat uppslag :oops:
Tjuvdrar den luft, våra vacumsystem kan ju bli otäta vilket påverkar lufttillförseln, till motorn.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Har motorn bromsats med den förgasaren och tändsystemet/inställningen du nu har då du har problem?

Då låter det ju som att man bör kika på en parameter som inte var med i bromsbänken.

Tändinstälning och bränsleblandning (förutom tomgångsblandning och acc-pump) bör ju inte ändras efter en bänk-körning, då ruckar ändrar man resultatet och det ofta med negativt resultat.

Våta/svarta och ömsom torra stift låter för mig som att förgasaren flödar..

Vad är Appelgrens respons till att han levererat "fel" stift?

Att byta förgasare och ändra tändning är det absolut sista jag skulle göra på en bromsad motor.

Det är väldigt lätt att man fel-fokuserar då motorn plötsligt inte går som den ska och oftast så ligger problemet i kringutrustningen, dvs bränsletillförsel, tändsystem eller annat som inte var med vid bromsningen.
Den är bromsad exakt som den ser ut idag samma fördelare, förgasare dock en ny MSD 6AL.

Det var inte bara fel stift, det var två olika längder på dessa också. Hade massa andra frågor och fick inga riktiga svar, kanske beroende på att det inte är jag utan en bekant som beställt motorn av honom. Dock bromsades den direkt innan jag fick ta över den på beställning av min bekant och åt mig. Detta gjorde att när stiften uppdagades så orkade jag inte ta det också. Dumt kanske men gjort är gjort.

När du nämner bränsletillförseln så kan det nog vara en skillnad. Har en vanlig standardpump som leverera och den kanske är för dålig? Har inte tänkt på denna innan.
Senast redigerad av hasseh den tis mar 03, 2015 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej!
Har tittat och läst i din tråd motorbytet.
Det verkar som om det satt en värmesköld mellan förgasaren och insuget när motorn kom till dig.
Sedan när motorn är på plats är den inte monterad.
Den fyllde säkert en funktion från början. Kolla vilken
Ser också att det inte finns någon adepterplatta samma installation, det kanske inte behövs alltid, men den sänker också temperaturen i förgasaren.

Bara som ett annat uppslag :oops:
Tjuvdrar den luft, våra vacumsystem kan ju bli otäta vilket påverkar lufttillförseln, till motorn.
Du var skarpögd. Plåten var lite i vägen så jag provade att köra utan och har inte märkt något liknande det man gör ibland på Edelbrock.
Tjuvluft har jag testat. Tänkte på det direkt men har inte hittat något som läcker.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

hasseh skrev: När du nämner bränsletillförseln så kan det nog vara en skillnad. Har en vanlig standardpump som leverera och den kanske är för dålig? Har inte tänkt på denna innan.
Normalt flödar en standardpump tillräckligt för dom flesta.

Vad har du för bränsletryck?

Har du kollat noga så inte förgasaren flödar?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:
hasseh skrev: När du nämner bränsletillförseln så kan det nog vara en skillnad. Har en vanlig standardpump som leverera och den kanske är för dålig? Har inte tänkt på denna innan.
Normalt flödar en standardpump tillräckligt för dom flesta.

Vad har du för bränsletryck?

Har du kollat noga så inte förgasaren flödar?
Bränsletrycket vet jag inte. Har ingen mätare men kanske skulle skaffa det.

Kan kanske inte säga att jag kollat nog men i alla fall kollat om den flödade men inget som jag kunnat notera i alla fall.

Ska sägas också att ibland upplever jag det som att man kastade på det som fanns på hyllan innan man bromsade motorn bara för att få ett papper. Rätt eller fel det vet jag ju inte men saker som det med stiften har gett mig den känslan.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej se så Hasse :D
Nu skall vi inte deppa.
Din bränslepump funkade ju till den gamla motorn, så den funkar nog lika bra nu också, åtminstonde vid normal körning.
Mycket tråkigt att du inte får hjälp av leverantören, det kan ju naturligtvis inte kännas bra.

Påt igen
Sätt tillbaka plåten mellan förgasaren och insuget, och testa.
Jag har satt på en sån här http://www.summitracing.com/int/parts/mrg-98/overview/
(Min D:r klippte bort fyrkanten mellan hålen för att balansen mellan förgasaren och motorn skulle bli så bra som möjligt.)
Som det är nu (utan den) är avståndet mellan förgasarens flottörhus (ac pump(ar) i ditt fall) och insugrörets luftkanaler mycket litet.

Insugsröret blir väldigt varmt, den värmen sprider sig till förgasaren, och värmer upp bensinen, uppvärmd bensin sväller, och det pyser/pinkar/skvätter lite som det vill ur förgasaren. Detta finns det flera trådar om på Corvette forumet ower there, just i kombination med våra insugsrör.

Det är inte säkert att det syns att förgasaren flödar över, däremot kan du känna det på bensinlukt, som kommer efter att du stängt av motorn. (så var det för mig). Dock kunde det dröja flera minuter.

Passa också på att flytta ut bensinledningen lite från motorn, den verkar ligga mot topplocket, och värms upp.

De felaktiga tändstiften, sattes kanske i efter att motorn togs bort från "hästen", de riktiga som motorn bromsades med togs förmodligen bort innnan Headersen skruvades av, för att inte skadas.

Sen tog man väl det som var "över" och "pluggade" hålen.

Nu känns det väl bättre :)

Det är ju ett enkelt test att göra, eller hur.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej se så Hasse :D
Nu skall vi inte deppa.
Din bränslepump funkade ju till den gamla motorn, så den funkar nog lika bra nu också, åtminstonde vid normal körning.
Mycket tråkigt att du inte får hjälp av leverantören, det kan ju naturligtvis inte kännas bra.

Påt igen
Sätt tillbaka plåten mellan förgasaren och insuget, och testa.
Jag har satt på en sån här http://www.summitracing.com/int/parts/mrg-98/overview/
(Min D:r klippte bort fyrkanten mellan hålen för att balansen mellan förgasaren och motorn skulle bli så bra som möjligt.)
Som det är nu (utan den) är avståndet mellan förgasarens flottörhus (ac pump(ar) i ditt fall) och insugrörets luftkanaler mycket litet.

Insugsröret blir väldigt varmt, den värmen sprider sig till förgasaren, och värmer upp bensinen, uppvärmd bensin sväller, och det pyser/pinkar/skvätter lite som det vill ur förgasaren. Detta finns det flera trådar om på Corvette forumet ower there, just i kombination med våra insugsrör.

Det är inte säkert att det syns att förgasaren flödar över, däremot kan du känna det på bensinlukt, som kommer efter att du stängt av motorn. (så var det för mig). Dock kunde det dröja flera minuter.

Passa också på att flytta ut bensinledningen lite från motorn, den verkar ligga mot topplocket, och värms upp.

De felaktiga tändstiften, sattes kanske i efter att motorn togs bort från "hästen", de riktiga som motorn bromsades med togs förmodligen bort innnan Headersen skruvades av, för att inte skadas.

Sen tog man väl det som var "över" och "pluggade" hålen.

Nu känns det väl bättre :)

Det är ju ett enkelt test att göra, eller hur.

:D :D :D :D Jo mycket bättre hehe

Det kan naturligtvis vara som du skriver ang. stiften. Tycker han borde sagt det till mig då jag hämtade motorn men alla glömmer vi ibland.
Då jag har ett Airgap insug så tror jag inte att plåten tillför något då den är ganska tunn men man ska aldrig säga aldrig så jag ska skruva dit den igen och se..... har för övrigt aldrig luktat något heller.....
Ja bränsleledningen sitter inte optimalt precis. Tanken har hela tiden varit att flytta iväg den och det blir nog nästa steg innan den ska ut på gatan igen.

Sen ska ju i ärlighetens namn sägas att jag är ju inte beställaren av motorn så Appelgren kanske tycker att han inte ska lägga tid på mig och mina frågor och det kan jag ha en viss förståelse för. Han har ju skruvat ihop en del under årens lopp så det skulle säkert bli många samtal för honom.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Nu när ämnet har delvis halkat in på bränsletillförseln så vill jag fråga kunskapen på forumet om man ska använda AN8 eller räcker det med AN 6 med tillhörande slangar?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

AN6 räcker absolut.

Däremot är jag envis om att kolla (och ha koll på) bränsletrycket.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:AN6 räcker absolut.

Däremot är jag envis om att kolla (och ha koll på) bränsletrycket.

Skaffade en mätare och lite annat i går Ricky så om allt funkar som jag tror och hoppas så blir biten mellan pumpen och förgasaren lite bättre än tidigare.
Chansade dessutom på AN 6 men blev lite osäker när jag kom hem. :oops:
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej
Du ser det går framåt.
"Glöm inte" att sätta ett filter mellan pump och förgasaren
Typ detta
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Finns hos Hansen.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej
Du ser det går framåt.
"Glöm inte" att sätta ett filter mellan pump och förgasaren
Typ detta
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /overview/
Finns hos Hansen.
Japp filter och lite till är på inköpslistan från lokala Hansen månglaren. 8)

och visst.... det går ett steg i taget hehe..... måste bli lite grinig först bara :wink:
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Nu har det mesta kommit på plats med AN kopplingar filter och allt och hör och häpna, det läcker inte...... än är väl bäst att tillägga.
Motorn startade upp så gött och suget att ut och åka har infunnit sig. Vad kan då gå fel..... :twisted:

Inte mycket, bara den nya bränsletrycksmätaren som inte visar nått. Men men..... de får skicka en nya till mig så det ordnar sig det med.

Då vad det det där med bränsletrycket ja. Vad ska det ligga på för att vara acceptabelt?
Skriv svar