Polyurethane bussningar och stötdämpare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Valle »

Jag har precis fått hem mitt energy hyperflex bussningskit och tänkte fråga lite råd här.
Finns det några bra tips och knep att veta innan man drar igång. Jag tänkte börja med framvagnen och bärarmarna.
Tips på bra fjäderspännare?
Hur gör man det enklast?
Funderar på att eventuellt byta alla fjädrar och dämpare nu när jag ändå håller på.
Tips på prisvärda dämpare? Läst att bilsteins sport ska vara bra om än lite dyra...

Tack för alla tips jag kan få.
/Marcus
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Smuggler »

Fjäderspännare aktar jag mig för...
Använder alltid en gängstång med stora brickor från undre bärarmen genom fjädern upp till övre dämparinfästningen. Fungerar klockrent varje gång, dessutom säkert.

Nu vet jag inte vad du har för bil/motor men åker du bigblock är 550 fjädrar fram perfekt. För smallblock tror jag 460 är lämpligt.
Bak är allt från 300 till 360 fjäder ok. Det enda som rekommenderas från mig är att handla från vbp då deras bakfjädrar har rätt "båge" och ej lyfter häcken. De fjädrar jag testat förut är trw och hyperco och köper du såna kommer bilen att se ut som en raggarhissad Dart från 1967 och det vill vi inte...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Ricky »

Bilstein Sport är absolut bra grejor, ska du dessutom köra med glasfiberfjäder bak är det ett måste med stötdämpare av denna kaliber med mer returdämpning för att slippa den svajiga känsla som som en dämpare med mindre returdämpning ger.

Anledningen till detta är att single blade glasfiberfjäder saknar den inbyggda friktion mellan bladen som originalitets flerbladiga stålbladfjäder-paket har.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Don Tomaso »

Koni classic ställbara är heller inte fel, och inte dyrare än Bilstein. Kör med dem sedan i somras.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Valle »

Tack för tipsen!
Har ni några bra tips på vart man hittar Bilstein eller Koni dämpare till bra pris också ? :D

Mvh
Marcus
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Ricky »

Jag köpte mina av en av klubbens annonsörer. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Valle »

Jag hittade koni Classic i Tyskland för €110 stycket med €18 i frakt hem. De får bli dom tror jag. :D
/Marcus
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av fty »

Möjligen är det mer prisvärt med ett helt kit med fjädrar, kränghämmare, dämpare osv.
Dollarns är iofs lite dyr just nu.

http://www.vansteel.com/index.cfm?fusea ... bgroup=605

Det blir ett stort lyft med nya fjädrar och dämpare. 550/360 fjädrar, bilstein sport känns bra och inte alls för stötigt. Stort lyft mot orginal, med avseende på vägegenskaper. Jag skulle nog faktiskt haft lite hårdare fjädrar än så med facit i hand.
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Smuggler »

Ett kit är prisvärt men de där bakfjädrarna i kitten ger raggardarteffekten... 10" fjäderbult ger någorlunda höjd men får du punktering åker du stylta på bultarna då de blir lägre än fälgen. Också risk att däcket tar i fjäderänden.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av fty »

Smuggler skrev:Ett kit är prisvärt men de där bakfjädrarna i kitten ger raggardarteffekten... 10" fjäderbult ger någorlunda höjd men får du punktering åker du stylta på bultarna då de blir lägre än fälgen. Också risk att däcket tar i fjäderänden.
Nja. Ovanstående kit med medföljande bultar var inga problem att justera in till orginalhöjd på min 81:a. Hade gått att justera ner mer om man önskade. Inga problem med att däcket tar i fjäderänden eller andra problem heller.

Jag har dock hört att andra har haft problem, så man kan väl aldrig veta utan att ha provat själv på sin bil antar jag.
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av Smuggler »

Kan säkert funka på vissa bilar. Bara att prova. Oddsen för att det blir bra är dock låga. Hyperco och TRW fjädrarna som det oftast är i dessa kit är ökända för att hissa bakändan. Naturligtvis, är fjära tillräckligt mjuk säckar den ju ihop men det får ju andra följder också.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: Polyurethane bussningar och stötdämpare

Inlägg av clwi »

Ricky skrev:Bilstein Sport är absolut bra grejor, ska du dessutom köra med glasfiberfjäder bak är det ett måste med stötdämpare av denna kaliber med mer returdämpning för att slippa den svajiga känsla som som en dämpare med mindre returdämpning ger.

Anledningen till detta är att single blade glasfiberfjäder saknar den inbyggda friktion mellan bladen som originalitets flerbladiga stålbladfjäder-paket har.

Har köpt en compositfjäder till min BB och anpassade dämpare hos Ecklers, får se hur det funkar till våren.
Stingray 72 Cab 468.
Skriv svar