sänka bil

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: sänka bil

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, ett bump steer kit gör väl att styrstagen hamnar i ungefär "orginalläge" om jag inte fattat helt tok galet och det är ju jättebra!
Men vad händer med kapade orginalfjädrar? Kommer det att bli en större upp/nerrörelse? För i så fall hjälper inte bump steer kittet till 100%!
Eller är jag ute och cyklar?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: sänka bil

Inlägg av Tersan »

Mr. Beam skrev:Nu kastar jag in en troll-brandfackla och ser om det blir livat!


I mitt tycke är det en icke-fråga om en C3 skall sänkas eller ej. Våra kära stingrajjor FÖRTJÄNAR en sänkning på ca 30 mm för att framhäva de tänkta proportionerna. Se min fräsiga C3:a nedan med motsvarande sänkning fram och bak...
Ha, med en sån öppning så kan jag inte hålla mig... snygg C3 förresten, men menar du att den rallyhöjden är en sänkning? :mrgreen:

Det där med bumpsteer får du gärna utveckla. Alltså, jag vet vad bumpsteer är... men vad du gör med hårdare fjädrar är ju egentligen bara att hantera symptomen. Toe-ändringarna är kvar. Går det inte att flytta p-ändar och/eller styrarmar på en C3?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: sänka bil

Inlägg av Ricky »

En Corvette C3 i bra skick med rätta hjulvinklarna har redan i originalskick en otroligt bra väghållning för sin tid. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: sänka bil

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs
Ricky skrev:En Corvette C3 i bra skick med rätta hjulvinklarna har redan i originalskick en otroligt bra väghållning för sin tid. :)
Japp, håller med! Men hur blir det då med dom kapade fjädrarna? Det är väl kanske det som är frågan lite grann :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: sänka bil

Inlägg av Mr. Beam »

Chrippe skrev:Mr Beam skulle ta sig till Mantorp och åka med Ricky
så kommer han märka att man kan få till bra väghållning
Tack för inbjudan i tredje persons namn - jag hade ingen aning om att det gick att förbättra väghållningen på en C3:a.... :wink:

Men nu bor jag i lapphelvetet så jag håller mig till hemmabanan på Molanda Raceway de gånger man nu prompt måste svänga med bilen också. Däremot kan jag istället erbjuda dig en åktur runt korvkiosken på en trimmad sparkstötting som sänkts med kaptrissa om du har vägarna förbi. Jävla bra väghållning på den med. Eller tycker du att jämförelsen är irrelevant?
men menar du att den rallyhöjden är en sänkning?
Den höjden behövs när man skall köra över en Fård. :mrgreen: Skämt å sido det är 30 mm lägre och då har jag 50 mm frigång till headersflänsen. Dock fyller inte 45-profilerna ut hjulhuset som jag ville ha det, så jag har nu bytt till 50-profil för att få lite mer däck i hjulhuset och då blir proportionerna bättre.
Det där med bumpsteer får du gärna utveckla. Alltså, jag vet vad bumpsteer är... men vad du gör med hårdare fjädrar är ju egentligen bara att hantera symptomen. Toe-ändringarna är kvar. Går det inte att flytta p-ändar och/eller styrarmar på en C3?
Blir inget bättre med styvare fjädrar - problemet ligger i grundkonstruktionen. Dock slipper du förhoppningsvis bottna fjädringen i onödan då det riktigt roliga händer. Steeroids anhängarna påstår att problemet försvinner med den ombyggnaden, så de får föra den talan - den moden har jag inte gjort. Grundkonstruktionen är fortfarande densamma...
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: sänka bil

Inlägg av Chrippe »

Fast det är en jäkla skillnad att springa 100 meter med träskor vs löpardojjor , fast det är samma grundkonstruktion på kroppen. :P
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: sänka bil

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Springa 100 meter :shock: Har vi inte bil(ar)? :mrgreen:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: sänka bil

Inlägg av Tersan »

Mr. Beam skrev:en himla massa skoj
Hade inte detta forum varit så begränsat som det är hade du fått ett stort "gilla" från mig!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: sänka bil

Inlägg av Tersan »

Ricky skrev:En Corvette C3 i bra skick med rätta hjulvinklarna har redan i originalskick en otroligt bra väghållning för sin tid. :)
Hmm... problemet är väl just "för sin tid". Då var däcken tämligen usla, så att chassit inte var nåt vidare spelade inte så stor roll.

Jag tror ändå att jag kan hitta rätt många bilar från den tiden som kör åttor runt en C3 när det svänger. :wink:

Men bevisligen går det att köra fort även med en C3, jag minns Pekka som körde hysterisk racing med sin tämligen framgångsrikt. Jag minns också hur min kompis Alfa såg ut efter att ha fått samma C3 in i sidan... men det är en annan historia.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: sänka bil

Inlägg av Ricky »

Tersan skrev:
Ricky skrev: Jag tror ändå att jag kan hitta rätt många bilar från den tiden som kör åttor runt en C3 när det svänger. :wink:
Jag skrev nog inte någon stans att C3 var världens bästa bil heller..

Det är många som klagar på hur illa dessa gamla bilar går och min åsikt är att i de allra flesta fall rör det sig om att man har ett chassie där något som inte är riktigt 100 i stället för att det är ett rent konstruktionsfel från fabriken på grejerna.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: sänka bil

Inlägg av Tersan »

Ricky skrev:Det är många som klagar på hur illa dessa gamla bilar går och min åsikt är att i de allra flesta fall rör det sig om att man har ett chassie där något som inte är riktigt 100 i stället för att det är ett rent konstruktionsfel från fabriken på grejerna.
Det är även min generella åsikt när det gäller äldre bilar. 40 års slitage och olika ägares "förbättringar", kombinerat med moderna däck och dagens trafikmiljö blir inte alltid bra. :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

Re: sänka bil

Inlägg av stingray L46 »

Tjenare alla, det blev lite annat gött snack på denna tråd också, men jag har med detta inset att det verkligen inte är lätt att sänka min vette, så jag får lägga detta åt sidan för denna vinter p.g.a andra viktigare uppgifter som ska göras på bilen. Jag får återkomma om ett år.

Tack för visat intresse
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: sänka bil

Inlägg av 745 »

Tersan skrev:Jag tror ändå att jag kan hitta rätt många bilar från den tiden som kör åttor runt en C3 när det svänger. :wink:
Då tycker jag att man har lyckats förvånansvärt bra :wink:
http://guldstrand.com/chronology.asp
Iofs var nog dessa bilar mer eller mindre modifierade.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: sänka bil

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Å jäklar, det var ju en ganska diger lista!!
Hade dom kapade fjädrar tro? :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: sänka bil

Inlägg av Chrippe »

Som jag sa redan i andra inlägget , bästa är att skicka sina fjädrar till Lesjöfors fjädrar AB
dom tillverkar nya
/Christer 8)
Skriv svar