Vilken motorolja?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Bigblock 454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons sep 26, 2007 18:25
Ort: Åstorp

Vilken motorolja?

Inlägg av Bigblock 454 »

Hej på er.
Jag har köpt mig en c6-09 och ska byta olja och oljefilter på den.
När jag anger mitt regnr hos en känd reservdelsfirma får dom fram Castrol A5 5W-30.Det är samma olja som i min Ford Mondeo!
Kan det vara rätt olja?Söker jag på Hansen får jag fram en Gulfolja.Vad använder ni för olja?
Corvette -70 conv 454
Corvette -09 conv Z51

It's better to burn out than to fade away
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Hasse c5 »

Hej
Jag kör på Mobil 1, 5-30 W dexos 1 som är den oljan GM rekommenderar för våra C6 Corvetter.

Det finns massa att läsa om oljor här på forumet om du söker.

Om det är något man skall vara noga med på våra Corvetter så är det oljebyten helst innan avställning och filterbyte.

Det finns säkert andra märken som är lika bra men varför chansa ? Om det handlar om några hundralappar i skillnad ?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Ricky »

Att Hansen får fram just en Gulf olja beror nog mest på att det är just vad DOM säljer. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Tersan »

Oljetrådar är alltid kul! :D

Men på en såpass ny bil som en C6 kan man ganska tryggt titta i instruktionsboken och sen köpa valfri olja som uppfyller kraven som anges där.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av FLNZ »

Om du är orolig för vilken olja du skall använda så köp denna.
http://vetteparts.se/osc_shop/catalog/p ... 59ci94r883
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Corinthian »

oljevalet är ju alltid avhängt på hur man tänkt köra bilen.. men du kan alltid använda de rekommenderade oljorna (typ Mobil 1) för gatkörning men för lite hårdare körning bör man gå på Motul eller Red Line
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av FLNZ »

Varför fungerar inte Mobil1 till hårdare körning?
Att en olja med annan viskositet lämpar sig bättre till hårdare bankörning kan jag förstå men varför måste man även byta tillverkare till RedLine eller Motul?

Vad är det i oljan som skilljer mellan t.ex Redline 5W-30 och Mobil1 5W-30 som gör att Redlines olja lämpar sig bättre?
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Tersan »

FLNZ hann före, men jag undrar också varför man bör ha Motul eller Red Line vid hårdare körning?
Jag antar att det är nåt Corvette-specifikt? :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Ricky »

Olika oljor har olika temperaturtålighet och vilken som passar för höga temperaturer (dvs tål högt effektuttag under långa perioder) måste man läsa sig till alternativt ta erfarenhet av de som redan provat/vet.

Högt effektuttag under långa perioder bygger värme och temperaturen är ofta det som dödar motorn, då olje-filmen på lagren/cylindrar brister med haveri som följd.

Det är också anledningen till att man kör med oljekylare på bankörda bilar, något som sällan förekommer i tex dragracing då tempen stiger under 10-12 sekunder för att sedan tillåtas svalna igen.

Påfrestningen på en motor som körs på bana med full belastning under kanske an halvtimmes tid bygger ofantligt mycket mer värme än en bil som används i vanlig trafik som får kanske 20 sekunders fullgas då ägaren vill prova resurserna och sedan tillåts svalna igen med glidarkörning på lågt effektuttag.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Corinthian »

FLNZ skrev:Varför fungerar inte Mobil1 till hårdare körning?
Att en olja med annan viskositet lämpar sig bättre till hårdare bankörning kan jag förstå men varför måste man även byta tillverkare till RedLine eller Motul?

Vad är det i oljan som skilljer mellan t.ex Redline 5W-30 och Mobil1 5W-30 som gör att Redlines olja lämpar sig bättre?
Absolut kan man köra på Mobil1 om man går upp i viskositet..
Jag kör Red Line Extreme Street Performance nu (5w40) och det har fungerat utmärkt.. jag har dock nu extrakylare för att få ned temperaturerna.
Tidigare körde jag deras 10w50 och Motul 20w60 men fick då ett lite för högt oljetryck (innan allt kom upp i racetemp) så jag gick ned ett steg.

30-olja blir ju väldigt blaskig vid lite högre temperaturer och för min egen del så vågar jag inte chansa på att oljefilmen ska släppa och det slutar smörja.
Bigblock 454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons sep 26, 2007 18:25
Ort: Åstorp

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Bigblock 454 »

Har nu bestämt mig för Kendall Dexxos 1.
Corvette -70 conv 454
Corvette -09 conv Z51

It's better to burn out than to fade away
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av malte »

Bilsport har ett reportage om LS motorerna. Där står en intressant sak om olja som jag
inte hört tidigare. Det handlar om viskositeten o inte om kvaliteten på oljan i övrigt.
USA rekommendationen är 5W/30 olja i Europa rekommenderas 0W/40 detta på grund av att vi har etanol i bensinen.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Vilken motorolja?

Inlägg av Torch Red »

Jag har inte läst artikeln i Bilsport men i USA har man ju också etanol i bensinen, i vissa stater i högre grad än här så det verkar märkligt med olika rekommendationer av olja mellan USA och Europa pga detta.
Skriv svar