Nu får ni putsa glojärnen, kanske kopp kaffe till och avnjuta några rader av fundringar och beskrivningar av olika slag.
Förutsättning för att delta i diskussion
Först; det är glädjande att det nu ges en öppning för förändring inom banracingaktiviteterna, det är på tiden kan man väl säga. Dock tycker jag att man då behöver ha en något mer mottaglighet och lyhördhet om man verkligen vill se en förändring.
En del som jag finner vara kontraproduktivt är resonemanget att det bara är
dem som deltar på KM som äger åsikter att ta hänsyn till, detta har uttrycks på forumet av både Ricky och Jerka som sitter i racinggruppen.
KM och andra CCS aktiviteter tillhör medlemmarna och därför anser jag att den medlem som har en tanke eller förslag också skall respekteras oavsett om man av olika skäl kan eller inte kan närvara på racing aktiviteterna.
För egen del så har datum krockat med CCS Corvette Cup som är CCS aktivitet på en något högre svårighetsgrad än CCS KM (och om det får ni tycka vad ni vill men så är det!

).
Beträffande det som nu börjar gro med förslag på TA och andra varianter på upplägg har dock inte varit något man velat lyssna så värst mycket till tidigare men som sagt nu kanske det finns en lyhördhet och kanske tom vilja även från det hållet?
Jag var tidigare med i CCS Racings grupp där jag trodde att mina erfarenheter inom tävlingsledning osv på SM nivå inom banracing kunde tillföra klokskaper till gruppen men valde att hoppa av i år då det kändes rätt meningslöst att ta emot aggressiv ton i diskussioner och stånga sig blodig mot en helt annan uppfattning om hur banracingkartan ser ut eller vad som gäller utanför den cementerade CCS bubblan, inte desto mindre anser jag att jag har all rätt att delta i diskussionen.
Ärligt talat så tappade jag tron på CCS förmåga att ta sig ur inkörda hjulspår och synsätt och för att komma någonstans både för nästa år och längre fram tror jag det krävs en större öppenhet i olika ”stridsfrågor” inom CCS racing som kanske inte märkts utåt men som kan påverka eller påverkas av det man kommer fram till framledes.
En del frågar varför inte Corvette Cup kör på KM?
Självklart hade det varit naturligt och kul om det kunde ske (och fler kunde varit med och testat) men den avgörande orsaken är att serien går inom SBF (som CCS racing entydigt bestämt att CCS skall vara kvar inom) men för närvarande genomförs alla CCS aktiviteter genom SMA trots att det inte behövs. Körs KM inom SBF så kommer saken helt enkelt i ett annat läge.
Det finns exempel på andra motorklubbar som missbrukat medlemskapet i SBF och då dragit på sig böter och uteslutning. Visst CCS kan välja att gå ur men då bör man också veta om ev. konsekvenser tex att samtliga med SBF licens behöver flytta sin SBF licens till annan SBF ansluten klubb.
SBF vs SMA som försäkring på CCS arrangemang
Tidigare fanns begränsningar i regler, tex dragracing med Corvetter men det hindret är borta. Finns alltså inget argument för SMA försäkring för att kunna köra dragracing med våra gat Corvetter, så nu vet ni det.
För banracing finns TA som ett bra alternativ som jag tror passar fler än de väldigt få som vill köra på nuvarande villkor (klasserna är tunna och hölls i år uppe av dubbleringar, i alla fall enligt amigoo).
Argumentet att använda SMA under KM är enkom för att genomföra race heat med bilar utan båge och/eller riktig stol/bälten. Tävla i race heat som nu görs går inte inom SBF på goda grunder men skall man genomföra tävlingar som nu på KM om inte deltagarna har de grundläggande förutsättningarna?
Regeldiskussion inom banracing
Nu körs +/-500 och Oldies, klassindelning som inte finns någon annanstans och som av en slump blivit kvar som en rest från ett tidigare försök av två CCS medlemmars egna eminenta initiativ att genomföra och köra en Corvette TA serie + trackdaykörning på olika banor i Sverige (TA är alltså inget nytt för CCS och uppslutningen var bra det året det genomfördes).
Oldies är lite speciell pga ålder så det är en rätt vettig som klassindelning betraktat. I sammanhanget var slutsatsen på CCS racing mötet tidigare i våras att man bör tillämpa 30-års regel som gräns för deltagande i Oldiesklassen, är detta kommunicerat? Om inte så vet ni det nu.
Jag önskar att man tänker strategiskt när framtida regler diskuteras, inom dragracing följer man det etablerade, varför uppfattar jag att det finns ett motstånd till att göra detsamma inom banracing?
Vi måste göra och använda regler som gör att vi kan använda bilarna på andra arrangemang, det är primärt bullerkravet på 95dB som numera är en förutsättning för att kunna köra på våra banor. Man skall alltså inte bestämma sig för återvändsgränsen bullerdag på 100dB eller liknade för att någon har raka rör som ett exempel på egna isolerade regler.
Därefter krävs eftertanke när man diskuterar och bestämmer sig för vilkan väg klubbklasserna skall gå när det gäller modifieringar. Utgångspunkten måste vara de bilar som inte är modifieradeoch inte de få som byggt fast sig i trackdayträsket. Nu finns det bra alternativ iom TA reglerna som tagits fram på senare tid, sedan också Roadsport och Modsport.
Utbildningar
Klubben har i princip inga funktionärer, de som har har skaffat denna utanför CCS. För att kunna bygga upp en kompetensbas inom CCS med funktionärer så krävs kurser. Finns säkert CCS medlemmar som kan tänka sig att vara delaktig som funktionär på CCS arrangemang istället för att själv köra.
Kurser finns inom SBF och i nästa led riksidrottsförbundet. Dessa kurser kan man få bidrag för. Klubben kommer aldrig skaffa sig egen kompetens så länge som man tar genvägen med SMA och utan någon form av kunskapsuppbyggnad. Teori är naturligtvis en sak, man måste ju tillämpa det man lärt sig också för att få erfarenhet och det kan man få genom att klubben använder de utbildade för våra egna arrangemang och/eller som gästfunktionär på större tävlingar utanför CCS.
Som exempel på kompetens som klubben har glädje av kan ju nämnas tekniker inom dragracing/banracing, tävlingsledning, administration osv. Med kunskap och erfarenhet kommer vettiga beslut, tex att inte släppa ut slicks på regn.
Som en avslutande bubblare så hade det varit kul att få den logiska tankelinjalen presenterad för sig angående dragracing vs banracing i regn.
Man kan inte köra dragracing rakt fram med gat-Corvetter om det är blött men det går bra att släppa ut samma bilar på samma raka, samma fart och dessutom med kurvtagningar, inbromsningar osv..
Visst är det märkligt?