KM 2014 efter snack...

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: KM 2014 efter snack...

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Hehe tack Göran

Tror att vi skall bestämma formen för KM bana redan höst, i febr. är det för sent... Något som troligen funkar för bana är en halv trackmonday på Mantorp. Då får vi väl med en massa riktiga räserbiler också ? Eller en fredag så att vi kan slagga över o sen ta helg... De öppnar ju efter behov.

Dags att diskutera 2015
För all del Bengt du har anledning utav att vara nöjd med vad du har presterat. 8)

Vem vill ha dit riktiga racerbilar, jag vill ha dit klubbmedlemmarna med vanliga bilar.

Och jag håller med dig, helt rätt att besluta om nästa års upplägg så snart som möjligt så att alla kan ladda kanonerna under vintern....... :twisted:

Men som sagt jag fortsätter den diskussionen som ett svar på Borgens inlägg
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Borgen52 skrev:Det är bra med lite ideer kring banracingen.
Vi har som sagt redan börjat diskutera hur vi skall göra, ett förslag är att alla kör tidskörning sen delar man helt alla som kör på mitten och kör en snabb klass och en långsam, men som sagt vi kommer väl att försöka få till ett möte under hösten.
Så alla ideer tas emot sedan får vi se vad som bestäms.
Tacksam för ideer

Mvh
Lasse Borgström :D
Gratulerar till ett väl genomfört KM, jag har bara hört lovord och ingen negativ kommentar. 8)

Jag tycker att KM ska vara en aktivitet med inriktning på den vanliga CCS medlemmen, dvs den som aldrig kört racing och har en vanlig gatbil.

Jag tror att följande skulle locka fler ur ovanstående kategori till KM:

KURSER:
Nybörjar kurs i bankörning & dragracing, licenskurser m.m.

TA:
Säkrare än traditionell ankörning dvs mindre risk för skador på bilar & förare
Frestar mindre på bilen, inga problem med std bromsar, oljetemp m.m.
Flera förare / bil, ger fler möjlighet att tävla.
Man har möjlighet att enkelt jmf olika förarprestationer genom att använda ett handikappsystem

SBF:
Om vi följer SBFs reglementen (som en majoriteten gör inom svensk banracing) förenklar vi för enskillda medlemmar som vill tävla och CCS kan dessutom lättare ordna körningar tillsammans med andra.
Dessutom har vi gjort vad vi rimligen kan göra för att undvika person & bilskador, istället för att som nu köra med egna hittipåregler som gör undantag från grundläggande säkerhetskrav.

Ser med spänning framemot vad ni beslutar inför 2015......... :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Vi har som sagt redan börjat diskutera hur vi skall göra, ett förslag är att alla kör tidskörning sen delar man helt alla som kör på mitten och kör en snabb klass och en långsam, men som sagt vi kommer väl att försöka få till ett möte under hösten.
Tacksam för ideer

Mvh
I stort sett alla jag bubblade med var ju överens att man i fortsättningen inte ska ha dragracing och bankörning tillsammans eftersom dragracingen ofta är dåligt förberedd med långa ledtider som följd (varför görs exempelvis inte indelning till bracket/stege redan vid besiktningen?), samt att hyra mantorp för att bara använda raksträckan är extremt dålig ROI.

Hyr Mantorp en dag för KM Racing och Tierp en dag för KM Drag så blir nog alla mer nöjda.

Jag tycker (som många andra) att det här med att raktframåkarna alltid ska prioriteras är jävligt löjligt.. jag som betalar lika mycket har ju lika stor rätt att köra på torr bana.
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Vad bra att ni har haft en kul helg trots vädret
Och vad kul att det kom så många nya deltagare
Kul med både Dubbeldragster o diesel Doris
Kanon att ha med Fredrik Skoghag att göra , finns det något som är svårt för honom
Fredrik och hans funktionärer gjorde som vanligt ett väldigt bra jobb

5100 hade inte direkt toppat laget , tidtagningen i dragracingen hade betydlig mer att önska
Kan jämföra med Malmby där Lelle sköter tidtagningen själv , och alt bara flyter

Idéer om klassindelningar är bra att få åsikter om ,av dom som deltager i KM
Vi kan köra TA om intresse fins bland tävlande ....

Mantorp är ingen idealisk bana men den har en stor fördel , många har hyfsat nära dit
Nu var vi nästan 90 som körde KM om vi skulle haft det på Tierp som är en mycket bättre bana
skulle det nog kommit ca hälften
Hur många deltagare hade det varit om vi kört på mittSverige banan ?
Med KM på Mantorp nästa år blir vi över 100

Nu är det bara att ladda till Malmby 6/9.

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Nu får ni putsa glojärnen, kanske kopp kaffe till och avnjuta några rader av fundringar och beskrivningar av olika slag.

Förutsättning för att delta i diskussion
Först; det är glädjande att det nu ges en öppning för förändring inom banracingaktiviteterna, det är på tiden kan man väl säga. Dock tycker jag att man då behöver ha en något mer mottaglighet och lyhördhet om man verkligen vill se en förändring.

En del som jag finner vara kontraproduktivt är resonemanget att det bara är dem som deltar på KM som äger åsikter att ta hänsyn till, detta har uttrycks på forumet av både Ricky och Jerka som sitter i racinggruppen. :evil:
KM och andra CCS aktiviteter tillhör medlemmarna och därför anser jag att den medlem som har en tanke eller förslag också skall respekteras oavsett om man av olika skäl kan eller inte kan närvara på racing aktiviteterna.

För egen del så har datum krockat med CCS Corvette Cup som är CCS aktivitet på en något högre svårighetsgrad än CCS KM (och om det får ni tycka vad ni vill men så är det! :mrgreen: ).
Beträffande det som nu börjar gro med förslag på TA och andra varianter på upplägg har dock inte varit något man velat lyssna så värst mycket till tidigare men som sagt nu kanske det finns en lyhördhet och kanske tom vilja även från det hållet?

Jag var tidigare med i CCS Racings grupp där jag trodde att mina erfarenheter inom tävlingsledning osv på SM nivå inom banracing kunde tillföra klokskaper till gruppen men valde att hoppa av i år då det kändes rätt meningslöst att ta emot aggressiv ton i diskussioner och stånga sig blodig mot en helt annan uppfattning om hur banracingkartan ser ut eller vad som gäller utanför den cementerade CCS bubblan, inte desto mindre anser jag att jag har all rätt att delta i diskussionen.

Ärligt talat så tappade jag tron på CCS förmåga att ta sig ur inkörda hjulspår och synsätt och för att komma någonstans både för nästa år och längre fram tror jag det krävs en större öppenhet i olika ”stridsfrågor” inom CCS racing som kanske inte märkts utåt men som kan påverka eller påverkas av det man kommer fram till framledes.

En del frågar varför inte Corvette Cup kör på KM?
Självklart hade det varit naturligt och kul om det kunde ske (och fler kunde varit med och testat) men den avgörande orsaken är att serien går inom SBF (som CCS racing entydigt bestämt att CCS skall vara kvar inom) men för närvarande genomförs alla CCS aktiviteter genom SMA trots att det inte behövs. Körs KM inom SBF så kommer saken helt enkelt i ett annat läge.
Det finns exempel på andra motorklubbar som missbrukat medlemskapet i SBF och då dragit på sig böter och uteslutning. Visst CCS kan välja att gå ur men då bör man också veta om ev. konsekvenser tex att samtliga med SBF licens behöver flytta sin SBF licens till annan SBF ansluten klubb.

SBF vs SMA som försäkring på CCS arrangemang
Tidigare fanns begränsningar i regler, tex dragracing med Corvetter men det hindret är borta. Finns alltså inget argument för SMA försäkring för att kunna köra dragracing med våra gat Corvetter, så nu vet ni det.

För banracing finns TA som ett bra alternativ som jag tror passar fler än de väldigt få som vill köra på nuvarande villkor (klasserna är tunna och hölls i år uppe av dubbleringar, i alla fall enligt amigoo).
Argumentet att använda SMA under KM är enkom för att genomföra race heat med bilar utan båge och/eller riktig stol/bälten. Tävla i race heat som nu görs går inte inom SBF på goda grunder men skall man genomföra tävlingar som nu på KM om inte deltagarna har de grundläggande förutsättningarna?

Regeldiskussion inom banracing
Nu körs +/-500 och Oldies, klassindelning som inte finns någon annanstans och som av en slump blivit kvar som en rest från ett tidigare försök av två CCS medlemmars egna eminenta initiativ att genomföra och köra en Corvette TA serie + trackdaykörning på olika banor i Sverige (TA är alltså inget nytt för CCS och uppslutningen var bra det året det genomfördes).

Oldies är lite speciell pga ålder så det är en rätt vettig som klassindelning betraktat. I sammanhanget var slutsatsen på CCS racing mötet tidigare i våras att man bör tillämpa 30-års regel som gräns för deltagande i Oldiesklassen, är detta kommunicerat? Om inte så vet ni det nu.

Jag önskar att man tänker strategiskt när framtida regler diskuteras, inom dragracing följer man det etablerade, varför uppfattar jag att det finns ett motstånd till att göra detsamma inom banracing?
Vi måste göra och använda regler som gör att vi kan använda bilarna på andra arrangemang, det är primärt bullerkravet på 95dB som numera är en förutsättning för att kunna köra på våra banor. Man skall alltså inte bestämma sig för återvändsgränsen bullerdag på 100dB eller liknade för att någon har raka rör som ett exempel på egna isolerade regler.
Därefter krävs eftertanke när man diskuterar och bestämmer sig för vilkan väg klubbklasserna skall gå när det gäller modifieringar. Utgångspunkten måste vara de bilar som inte är modifieradeoch inte de få som byggt fast sig i trackdayträsket. Nu finns det bra alternativ iom TA reglerna som tagits fram på senare tid, sedan också Roadsport och Modsport.

Utbildningar
Klubben har i princip inga funktionärer, de som har har skaffat denna utanför CCS. För att kunna bygga upp en kompetensbas inom CCS med funktionärer så krävs kurser. Finns säkert CCS medlemmar som kan tänka sig att vara delaktig som funktionär på CCS arrangemang istället för att själv köra.
Kurser finns inom SBF och i nästa led riksidrottsförbundet. Dessa kurser kan man få bidrag för. Klubben kommer aldrig skaffa sig egen kompetens så länge som man tar genvägen med SMA och utan någon form av kunskapsuppbyggnad. Teori är naturligtvis en sak, man måste ju tillämpa det man lärt sig också för att få erfarenhet och det kan man få genom att klubben använder de utbildade för våra egna arrangemang och/eller som gästfunktionär på större tävlingar utanför CCS.
Som exempel på kompetens som klubben har glädje av kan ju nämnas tekniker inom dragracing/banracing, tävlingsledning, administration osv. Med kunskap och erfarenhet kommer vettiga beslut, tex att inte släppa ut slicks på regn.

Som en avslutande bubblare så hade det varit kul att få den logiska tankelinjalen presenterad för sig angående dragracing vs banracing i regn. :?:

Man kan inte köra dragracing rakt fram med gat-Corvetter om det är blött men det går bra att släppa ut samma bilar på samma raka, samma fart och dessutom med kurvtagningar, inbromsningar osv..

Visst är det märkligt? :lol:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Detta är inte SM Mange!! Inte heller på den nivån du pratar om. Våra event är inte blodigt allvar. Därför kan alla vara med. Vill man sattsa på SM eller köra på högre nivåer får man söka sig någon annanstans klart slut.

Kenta (clubcorvette racing) C5 Z06 2004 Ls7 602hp (510 rwhp)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

velasoraptor skrev:Detta är inte SM Mange!! Inte heller på den nivån du pratar om. Våra event är inte blodigt allvar. Därför kan alla vara med. Vill man sattsa på SM eller köra på högre nivåer får man söka sig någon annanstans klart slut.

Kenta (clubcorvette racing) C5 Z06 2004 Ls7 602hp (510 rwhp)
Klart det inte är SM och jag är fullt medveten om detta, enda gången jag nämner SM är angående egna erfarenheter.

Vänligen läs vad jag skriver.

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:...Som en avslutande bubblare så hade det varit kul att få den logiska tankelinjalen presenterad för sig angående dragracing vs banracing i regn. :?:

Man kan inte köra dragracing rakt fram med gat-Corvetter om det är blött men det går bra att släppa ut samma bilar på samma raka, samma fart och dessutom med kurvtagningar, inbromsningar osv..

Visst är det märkligt? :lol:
Bra skrivet Mange! många vettiga ord. Speciellt den sista paragrafen... det var precis så många andra uttryckte sig på KM'et...
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Mange! Där skrev du många kloka ord och hoppas att det du skrev kommer att diskuteras inför 2015.
Vädret som rådde under tävlingen var mycket svårbedömt, ena stunden var det ganska torrt på banan och andra sekunden var det blött.
vissa valde regn däck när det var ganska torrt som också är farligt!
Så det var inte jätte lätt;)

En liten funderingar medan man stod och vänta på att köra;)

Buller problemet på Mantorp är väldigt enkelt att åtgärda! Nu har man 100m skog som är borta mot motorvägen (Där reklam skyltarna står)
Åtgärd! lägg upp en jordvall med buller plank.
Det är konstigt att man inte har gjort det men det kanske är meningen???? motorbanor är problem??
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

Mange_C5 skrev:Nu får ni putsa glojärnen, kanske kopp kaffe till och avnjuta några rader av fundringar och beskrivningar av olika slag.
Som nybliven Corvette-ägare och klubbmedlem, men med mångårig erfarenhet från andra klubbar och banarrangemang, tycker jag att dina synpunkter är alldeles utmärkta!

Jag har ambitionen att dyka upp på lite möten kommande säsong, så den här diskussionen ska jag följa med stort intresse. Kan jag hjälpa till med nåt i diskussioner eller praktiskt är jag säkert inte helt omöjlig att övertala, har funktionärslicens Teknik C och Tävlingsledning C om det behövs.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Hej Mange! Där skrev du många kloka ord och hoppas att det du skrev kommer att diskuteras inför 2015.
Vädret som rådde under tävlingen var mycket svårbedömt, ena stunden var det ganska torrt på banan och andra sekunden var det blött.
vissa valde regn däck när det var ganska torrt som också är farligt!
Så det var inte jätte lätt;)

En liten funderingar medan man stod och vänta på att köra;)

Buller problemet på Mantorp är väldigt enkelt att åtgärda! Nu har man 100m skog som är borta mot motorvägen (Där reklam skyltarna står)
Åtgärd! lägg upp en jordvall med buller plank.
Det är konstigt att man inte har gjort det men det kanske är meningen???? motorbanor är problem??
Förstår inte problemet med slicks det är icke tillåtet vid banracing enligt CCS reglemente, varför har man låtit bilar starta med det :?:

Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt.

Vad menar du med Regndäck :?: Olika gatdäck är olika bra lämpade för körning i torrt men jag har aldrig hört talas om att något är farligt.

Självklart kan man minska bullret genom jordvallar på tex Mantorp, men är det inte enklast att det är samma regler som gäller på alla banor :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Hoppla....
Då vet vi det inför 2015 iaf... Gissar att Micke kan överklaga och bli 2:a nu o Jonny diskad. Fast vi siktar på 2015 va ? :mrgreen:

"Banracing

Fordonet skall vara inregistrerat och godkänt av SBP (Svensk Bilprovning).
Bilar som inte är inregistrerade eller besiktigade av SBP och är av typen ”tävlingsbil” skall uppfylla SBF respektive reglemente för sin klass och tävlingsform.
Bälten: SBP-godkända original bälte alternativt tävlingsbälte (4-punktsbälte, inget tidskrav på dessa bälte)
Fälgar: inga restriktioner
Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt.
Avgassystem: fritt val, men kopplade ljuddämpare som skall hålla gällande bullernivå för resp bana. För mer info kontakta resp arrangörsansvarig.
Bränsle: handelsbensin (på allmän bensinstation förekommande bränsle)
Buller: Ljudnivån från bilen får inte överstiga 95 db eller den begränsning som bantillståndet anger.
I övrigt inga restriktioner vad gäller trimningsgrader eller motorval. "
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:Förstår inte problemet med slicks det är icke tillåtet vid banracing enligt CCS reglemente, varför har man låtit bilar starta med det :?: Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt. Vad menar du med Regndäck :?: Olika gatdäck är olika bra lämpade för körning i torrt men jag har aldrig hört talas om att något är farligt. Självklart kan man minska bullret genom jordvallar på tex Mantorp, men är det inte enklast att det är samma regler som gäller på alla banor :?:

Det är bara att kolla på min film;)
Nibben valde regn däck och det höll bara ett varv och sedan driftate han genom varje kurva:)
Ps Är det till låte att hindra den bakomvarande bil att köra om? fast man är snabbare på KM?
Jag tycker det ska vara som på trackday att man får lämna plats och gå åt sidan.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Ubbe skrev:
745 skrev:Förstår inte problemet med slicks det är icke tillåtet vid banracing enligt CCS reglemente, varför har man låtit bilar starta med det :?: Däck: gatdäck. DOT-märkta slicks ej godkänt. Vad menar du med Regndäck :?: Olika gatdäck är olika bra lämpade för körning i torrt men jag har aldrig hört talas om att något är farligt. Självklart kan man minska bullret genom jordvallar på tex Mantorp, men är det inte enklast att det är samma regler som gäller på alla banor :?:

Det är bara att kolla på min film;)
Nibben valde regn däck och det höll bara ett varv och sedan driftate han genom varje kurva:)
Ps Är det till låte att hindra den bakomvarande bil att köra om? fast man är snabbare på KM?
Jag tycker det ska vara som på trackday att man får lämna plats och gå åt sidan.

HAHA :mrgreen:
Nibben - Ubbe 5-0
C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det är bara att kolla på min film;)
Genomgående snäll & hänsynsfull körning med mycket luft mellan bilarna. 8)
Klart att man inte får stänga någon hur som helst, en sidoförflyttning är tillåtet och som det såg ut kunde ni utnyttjat det mer innan Mjölbykurvan.
Däremot var det 1 bil som gick från innerspår till ytterspår i Mjölbykurvan vilket kan diskuteras.
Men vad var det för några Regndäck Nibben körde på :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Vet inte, men de är iaf inga regndäck nu längre !! :mrgreen:
O de var säkert heller inte DOT märkta...
Vi får verkligen skärpa till oss här i klubben, andra klubbar måste tycka att vi är ett gäng amatörer ! :oops:
C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Vi får verkligen skärpa till oss här i klubben, andra klubbar måste tycka att vi är ett gäng amatörer ! :oops:
Vi är alla barn i början och desto viktigare att vi gör vad vi kan för att förhindra person & bilskador........
Jag vet ingen klubb som har så låga säkerhetskrav som CCS, tom MX-5 kräver mer utav dom som ska tävla i banracing trots betydligt lägre hastigheter,
en annan som har mycket högre säkerhetskrav är Skoghag i sin egen serie SLC.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Om man ska släppa ut ekipage i regn så måste man ju tillåta regndäck.
Det är ju inte bara Nibben som körde regndäck utan Thomas P med.
Jag funderar åsså på att skaffa regndäck framöver faktiskt eftersom raktframåkarna paxat torrbana..

Om slicks inte ska vara tillåtet bör det nog kommuniceras bättre eftersom flera ekipage startar på det.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev: Det är bara att kolla på min film;)
Regler på hur man får bete sig på banan brukar man ha i körsregler som hanterar tex hur en omkörning går till osv (utanför CCS racingbubblan känt som tävlingsregler :o ), CCS Racing har i nuvarande ordning i princip inga regler som deltagarna behöver rätta sig efter när det gäller banracing mer än några tekniska punkter om klädsel osv.
Enda kvarstående möjligheten då är förarsammanträdet före man börjar köra, har man inga körregler i text så kan det bli en diger lista med punkter man behöver gå igenom. Om inte omkörningsprocedur och zig-zag körning/stängning osv inklusive straff tagits upp under KM så är det i min mening tillåtet. 8)

Om man då som förare tänker att det inte är tillåtet och då med hänvisning till SBF, så är det irrelevant då KM körs via SMA och att CCS racings ansvariga för KM därigenom uteslutit möjligheten att hänvisa till SBF regler.
Skulle man ändå hänvisa till utvalda stycken ur SBF regler (planka copyright text) så kräver det ju att man först öppnar, läser och förstår.

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:Om man ska släppa ut ekipage i regn så måste man ju tillåta regndäck.
Jag funderar åsså på att skaffa regndäck framöver faktiskt eftersom raktframåkarna paxat torrbana..

Om slicks inte ska vara tillåtet bör det nog kommuniceras bättre eftersom flera ekipage startar på det.
Eller så förbjuder man helt enkelt tävlingsdäck (dvs slicks/intermediate och regndäck) på CCS aktiviteter, såväl på dragracing som banracing?! :shock:
Det finns e-märkta gatgodkända däck (r-däck ingår i detta) att använda som funkar både i torrt och blött och man behöver inte snurra in i treadwear osv

Bara en tanke, allt som kan kategoriseras som "enkelt" brukar falla i god jord hos medlemmar i CCS racing grupp, allt annat brukar anses som "svårt" och/eller "krångligt" för CCS medlemmar..
generally speaking..
:roll:

.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Om man ska släppa ut ekipage i regn så måste man ju tillåta regndäck.

Om vi vill locka fler (nybörjare) till KM och minska riskerna tror jag att det är fel väg att gå att tillåta slicks.
Frågan är hur man kan kommunicera det tydligare än att skriva in det i reglementet :?:
Dessutom kollade man förhoppningsvis däcken vid besiktningen.
Nu är KM kört och jag vet inte vilka regler som gällde för protester men jag föreslår att ni istället blickar framåt mot 2015.
Och kom ihåg att ALLA har ett ansvar, om ser ni att någon som har missat något/gör fel så brukar det bästa vara att ta ett snack mellan 4 ögon.

Tersan, kul med en nykomling jag tror säkert att du kan bidra med en hel del nytänk, själv väljer jag att framföra förslag på förbättringar och hjälper gärna till om det finns en vilja till förändring inom racing.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Nu när jag börja smälta KM, så inser man att vi behöver högre säkerhet när det gäller banracing.
Vilka däck som ska gälla borde inte vara så svårt genomföra.
TEX. Den enda regel som (Amigo racing) har hittills är att bilen ska köras till och från banan och däcks byte är ej tillåten.
Att ha flera bilar som är jämstarka är inte heller optimalt (bilarna ligger och trängs varv efter varv)
TA är nog inte dumt att genomföra på KM om vi nu ska få fler att köra.
Det är bra att genomföra det här inför 2015 så att inte vi får allvarlig personskador.

Att deltagarna som kör tävling också har tagit racing licens .Det blir säkrare för dig själv och för alla andra.
Det är inte krångligt eller dyrt.Passa på att ta den i höst eller i vår.
Du behöver inte köra med din Corvette utan det går bra med pendlar bilen :wink: Linköping brukar ha flera kurser nu i höst.

Vad tycker ni andra som var med och körde :?: :?:
MVH Ubbe, som är inne på sitt andra år som racingförare (hade inga kunskaper innan :wink:)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Tacksam för ideer

Mvh
Bra med lite nya ideer och klokt att ni tar ett möte snart samt är öppna för förslag, synpunkter & diskussioner 8)

Frågan är vilka konsekvenser ovanstående förslag få :?:
Självklart skulle det kunna bli jämn & tät racing med många fighter som är kul att titta på. 8)

MEN ska vi inte undvika fighter för att minska olycksrisken :?:

OCH hur många tror du skulle välja att försöka sätta en bra kvaltid för att som "tack" få tävla mot herrejösses bilarna :?:

Vad tycker du om de andra förslagen i tråden så här långt :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

En viktig skillnad på årets KM jämfört med tidigare år var att förarmöte i princip helt saknades... Eller tyvärr saknade väsentligt innehåll i alla fall. :roll:

Förarmötet är ju ett ganska viktigt och avgörande tillfälle att, i en direkt kommunikation med alla som skall köra tillsammans, konkret gå igenom vad som skall gälla ute på banan. Innan man kör.
Inte minst vid ett klubbarrangemang då många är nybörjare (och inte har den blekaste aning om allt det som diskuteras i den här forumsdelen om olika däck och markfrigång och allt vad det är. En helt annan nivå alltså. Typ min :wink: ).

Hejdarn t.ex. har de två tidigare åren, när jag varit med, på ett föredömligt och mycket noggrant sätt gått igenom allt från depåuppförande till vad som gäller vid omkörningar i samband med det obligatoriska förarmötet på morgonen innan någon ger sig ut. Kanonbra!

I år satt vi inte ens ner och lyssnade utan vi gick ut ur lokalen för att nån tyckte att vi inte fick plats (man kan välan knö sig lite va?) och sen var det lite... "hipp som happ", faktiskt. De som hörde något ute i regnet fick väl vara glada för det medan några tröttnade och promenerade iväg. Innan mötet(!) var klart... :shock:

Man måste ju vara hundra på att precis alla som skall vara med att köra har suttit på samma förarmöte samtidigt innan man ger sig ut. Är inte det ganska viktigt och elementärt, inte minst för säkerheten? Att folk ändå känner till och kan alla reglementen hit o dit skall man nog som sagt inte alltid vara helt säker på (vilket ju på några olika sätt bevisades på årets KM :wink: ).

Alltså, förarmöte - jätteviktigt :!: Och har man inte varit med så får man inte köra.

/Mvh. Magnus
(5:a -500 KM 2014)
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

Det känns stundtals i den här tråden som att CCS är på väg att uppfinna hjulet... vilket inte alls är nödvändigt, det finns ju ganska gott om andra klubbar och organisationer som arrangerat både banträffar och tävlingar i många år. :wink:

För egen del har jag ansvarat för banträff med vidhängande SBF-godkänd racing med bortåt 120 deltagande bilar på Mantorp. Italienska bilar förvisso, men trots det landets inställning till ordning och reda gick det alldeles utmärkt.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

meko skrev:Alltså, förarmöte - jätteviktigt :!: Och har man inte varit med så får man inte köra.

/Mvh. Magnus
(5:a -500 KM 2014)
Helrätt 8) Och det är därför man brukar få skriva på en lista alternativt ha ett upprop vid förarmötet.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Tersan skrev:Det känns stundtals i den här tråden som att CCS är på väg att uppfinna hjulet... vilket inte alls är nödvändigt, det finns ju ganska gott om andra klubbar och organisationer som arrangerat både banträffar och tävlingar i många år. :wink:

För egen del har jag ansvarat för banträff med vidhängande SBF-godkänd racing med bortåt 120 deltagande bilar på Mantorp. Italienska bilar förvisso, men trots det landets inställning till ordning och reda gick det alldeles utmärkt.
Ja visst är det konstigt, allt finns redan klart och färdigt men CCS väljer trots det att gå sin egen väg :?
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Med nuvarande lösning där dragracingen styr precis allt så går det ju inte att utlysa tider för förarmöte. Några gubbar kan ju befinna sig på macken o tankar bilen när beslutet om "möte om 5min" kommer. Har man ett eget event för banracingen uppstår inga problem överhuvudtaget. Då sätter man en tidsplan och följer den, oavsett sol eller regn.

Men på Mantorp man kan ju också SPIKA hela lördagen för dragracing. Kl.08:30 lördag morgon tar man beslut om att köra antingen dragracing eller racing på lördagen, utifrån vädret. Då får man hela dagen och kan köra efter ett fastställt program i banracingen på söndagen. Blir det regn efter lunch på lördagen kan man köra ju open pitlane för racingen(race fortf på söndagen). Blir det banracing på lördagen, enligt fastställt program),och det sedan regnar halva söndagen så kan man köra open pitlane för banracing för de som önskar på söndagen. Blir det dragracing bara halva lördagen trots beslut om dragracing så kan man troligen köra bracketrace på söndagen när racingen har kört sitt fastställda program(vilket kan förskjutas 9-11:30). Vi kan inte prioritera dragracing framför banracing och hålla på att vimsa som vi gör så fort det kommer några droppar från himlen.

Det kan ju bli så att det blir dragracing hela lördagen om det är soligt.. Men eftersom att ingen orka åka rattlås i 8h kan man köra openpit i banracingen efter 15 tiden. O samma sak på söndagen, finns säkert lite plats för dragracing även om det varit soligt på lördagen, banracingen behöver inte banan 9-17.

Det viktiga är att vara konsekvent och ha ett färdigt program i racingen som startar lörd 9 eller 11:30 alt. sönd 9 eller 11:30. Dragracingen är ju helt beroende på väder och om alla tidsprylar o lineupp o siffror funkar och får anpassa sig. I banracingen kan vi ha ett 5h program som funkar på minuten. Vad jag vill komma fram till är att situationen kan bli bättre för banracingen om (tävlings)program sätts på lördagen 08:30. Alla problem med säkerhet etc. beror på att alla springer runt och vimsar och tar snabba beslut hela helgen.
C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Med nuvarande lösning där dragracingen styr precis allt så går det ju inte att utlysa tider för förarmöte.
Vad hindrar att man kör förarmöte kl 8.00 på Lördag :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Vad roligt att det kommer så mycket input och positiva idéer. :)

Sedan CCS driver klubbverksamhet, dvs en ideell verksamhet så kan vi inte köpa alla tjänster av professionella eller företag utan man måste använda sig av klubbmedlemmarnas kunnande och erfarenheter som av naturliga själ är ganska varierande.

Era åsikter och funderingar är av största värde men även ert engagemang och fysiska närvaro.

Ni som ser brister och möjligheter till förbättringar kontakta gärna klubbens racingansvarige och erbjud er kompetens. :)

För alla evenemang som klubben anordnar är det alltid någon som jobbar häcken av sig för att allt ska bli bra och roligt och att medlemmarna ska bli nöjda och det är inte mer än rätt att andra medlemmar också drar ett strå till stacken.

Det vore inte alls fel att vara några till på dessa stora evenemang. :)

Personligen vill jag tacka alla som bidrog till att KM blev så bra :!:

Rock n Roll.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar