Däcksverkstad har tabbat sig -vad göra???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
whoppi
Nykomling
Nykomling

Däcksverkstad har tabbat sig -vad göra???

Inlägg av whoppi »

Beställde nya däck från bythjul.com det blev goodyear assymetric 2 o däcken levererades efter ca 1 vecka hem till mig -allt bra så långt. Till monteringen ville jag så klart använda mig av en större däcksverkstad som har samarbete med bythjul.com och som jag hoppades på hade stor erfarenhet av mer avancerade jobb.
Jag ringde några dagar innan och pratade med dem om att det var extremt viktigt att de var försiktiga för att inte riskera att förstöra fälgarna.
Visst var den större däcksverkstaden dyrare men det kändes tryggt.
Hur som helst bokade jag en tid på denna däcksverkstad i Borås.

Kvällen innan hissade jag upp corvetten och plockade av hjulen tvättade av dem ordentligt, packade hjul och de nya däcken i bilen för att få dessa monterade på däcksverkstaden.

Lämnade hjulen och de nya däcken på däcksverkstaden och åkte vidare till jobbet eftersom det kunde ta ett tag.
Efter lunch åkte jag tillbaks till däcksverkstaden för att hämta mina nyskodda fälgar.
Fick en smärre chock när jag såg mina tidigare så fina corvette-fälgar då de såg ut så här. se bifogade filer nedan.
Som tur är tog jag bilder på mina fälgar på kvällen efter att jag tvättat dem så man åtminstone har en referens om hur de såg ut innan de blev förstörda av däcksverkstaden.

Vad ska jag göra?

Vänster före däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/ufs4lyt14j0y1 ... 181012.jpg
Vänster efter däcksverstad
https://www.dropbox.com/s/mk02vw7w89d1q ... 115633.jpg
Höger före däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/hduga8ctz4emj ... 181004.jpg
Höger efter däcksverkstad
https://www.dropbox.com/s/sb2uxg36cghsv ... 115615.jpg
Svart Corvette C6 2009 LS3 A6 Competition Z51
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Däcksverkstad har tabbat sig -vad göra???

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Har du pratat med däckverkstaden ? I så fall vad sa dom ?
Säg att du vill ha nya fälgar eller gratis jobb !
whoppi
Nykomling
Nykomling

Inlägg av whoppi »

Gratis jobb löser ju inte problemet, jag vill ju bara att fälgarna ska se ut som när jag lämnade in dem utan massa hack o skrapmärken.

Mekanikern visade hur han bar sig åt, han har manuellt med ett bräckjärn gjort dessa skador när han försökte kränga av däcket. Men han nöjde sig inte med att förstöra en fälg utan gick på likadant på den andra. -Helt obegripligt!
Så förbannat dumt att jag inte stannade och tittade på för då hade jag kunnat stoppa honom i tid. Jag har haft en lång diskussion med mekanikern men det leder ingen vart. Så jag får ta det med ansvarig chef o se om det går få till nån lösning på detta?
Frågan är ju bara om det går att få ordning på detta med en omlackering, hur skulle det se ut mot de andra två?
Hur blir hållbarheten och kvaliteten vid reparationer/lackering?
Går det få tag på färg till dessa från GM? -competition grey tror jag färgen heter?
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Fälgarna går säkert att fixa till så att dom blir som nya !
Men det ska ju i alla fall inte du betala !
Det finns en firma i Stockholms området som fixar skadade
fälgar, men jag kommer inte ihåg vad dom heter, prova att
Googla så kanske du får träff !
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hej igen !

Firman heter Intera !
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej. Förstår dig Whoppi. Men tydligen lyckades han med två fälgar då. Är ju bara nya fälgar till dig som gäller. Men tydligt är ju att man måste vara med vid sådan montering. Hade ju blivit smidigare för dig då kanske. Annars är ju en sådan grej oförsvarligt. Så frågan är hur kan alla nya hjul på nya bilar vara skadefria. Kanske en yrkeshemlighet.....
// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
whoppi
Nykomling
Nykomling

Inlägg av whoppi »

ok! tack.
Googlade runt lite och såg en firma som verkligen kan sina saker, se nedan -inga bräckjärn här inte!
http://www.jannesvettar.se/My_Corvette/nya_falgar.html
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Undrar om Peter A ska till Mantorp imorron eller söndag. Han har ju så bra ideér skulle vara roligt å träffa honom.
// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Sånt där slarv kan man ju inte annat än bli besviken på. Kolla med fälgfixarna i Helsingborg, de är duktiga. De gjorde ett jobb åt mej för många år sedan.
MVH Conan999
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Riktigt klantarsle som gjort jobbet. Svårt med stora och breda däck som är svåra att kränga på. Därför finns det plastringar man lägger runt fälgen när man kränger på dem så att inte kanten riskerar att bli skadad.

Själv brukar jag alltid köpa däcken på samma ställe som de monteras. Brukar inte vara så populärt hos däckfirmorna att kunden köper däcken själv och de kan bara tjäna en liten slant på monteringen.

Dock är det självklart att har de tagit på sig jobbet så skall de fixa skadorna också. En firma som jobbar med fälgrenovering fixar detta enkelt, men det brukar inte vara billigt. Så se till att firman som skadat dina hjul står för notan.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
whoppi
Nykomling
Nykomling

Inlägg av whoppi »

En liten update....
Pratade med chefen på däcksverkstaden och de tog på sig det direkt, de erbjöd sig att ordna till och lacka om fälgarna.
På fredagen lämnade jag in fälgarna för att montera av däcken igen så de kunde lämna in dem hos lackeraren.
På Söndag morgon läste jag BT, lackverkstaden hade brunnit....OMFG inte nog med att fälgarna blivit repade nu hade de brunnit upp också snacka om otur... ringde försbolaget på måndagen, senare på dagen meddelade de att de hittat fälgarna välbehållna i en annan del av lokalen.
OJOJ det här kommer ta tid, men veckan efter mailade däcksfirman att fälgarna och däck nu monterats och att allt fixats.
Efter allt detta strul måste jag ändå ge en stor eloge till däcksfirman som utan käbbel fixade till det utan att ta en krona betalt.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tersan »

En sån historia... :shock:

Men kul att det slutade bra till slut!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Skriv svar