Överhettad!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast

Överhettad!!

Inlägg av Thure »

Hej!

Har sålt min C5 Z06a 2003 och tagit en C3 Stingray 76a i inbyte.
Gjorde bytet 16/7 och fick bilen hemtransporterad på Lastbil från skåne.
Dagen efter leveransen var det dags för en liten sväng efter tvätt.
På vägen hem slog jag ett öga på vattentempmätaren låg på rödmarkerat och närmade sig
280F med en jävla fart,Var i stort sett framme vid avfart från motorvägen.
Kom precis in på tappen som ligger i anslutning till motorvägen då motorn började koka!
Stängde av motorn direkt,och skulle öppna huven??trodde jag men det sket sig totalt!!
Låset på pasagerarsida släppte inte!!!,hade öppnat huven några ggr tidigare utan problem.
Höll på en bra stund medans vattenånga bolmade ut från scopet på huven och blev minst sagt lätt frustrerad!.
Det var bara att stå och titta på och vänta tills bärgaren kom.Bogserade den till JJ-motor i Kungälv.
Dom ringde dagen efter och sa att den var svårstartad och bolmade som ett ånglok när den väl tuffade igång och gick
som en potta skit.Ja det var bara att förbereda sig på att lyfta av topparna.
Dagen efter hade dom tid att kolla vidare,och när dom fick upp huven såg dom att slangen hoppat av från termostathuset
Jag gissade ju på att remen till pumpen hade gått av eftersom att tempen gick upp så fort och såg ingen vätska under bilen.Så troligtvis vätska sugits in i insuget och vidare in i motorn,slang låg mot luftfilter. Efter att ha fyllt upp systemet
och startat o varmkört ordenkligt så kollade vi kylmedel och det var ok.Tappade ur motoroljan och det var ingen glykol och annat konstigt i oljan eller filter.
Så det verkar ha klarat sig så långt får man väl tillägga,kanske tack vare gjutjärnstopparna?
Det är en trimmad 383 stroker som har gått max 1000mil sedan renovering och montering så det hade ju varit lite synd att behöva riva ur den.
Får nu hålla tummarna och hoppas på det bästa.

MVH/micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Överhettad!!

Inlägg av hasseh »

Man kan få taskiga nerver för mindre :roll:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar