Höger bakbroms låser sig

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Höger bakbroms låser sig

Inlägg av Meatos »

Var ute idag och testade mina bromsar lite för man måste ju kunna stanna också om man ska försöka köra på km inte bara gasa på rakorna :lol:
Men när jag bromsar ordentligt så låser höger bak först så bilen sladdar till höger.
Pedalen är stum och svarar direkt tack vare vacuum boostern.
Vart ska man börja? Tänkte lufta lite till runt om för att se om det kommer ut nåt men tror inte det kommer göra det.
Ska antagligen byta slangarna runt om till stålomspunna då jag läst lite dåligt om gamla gummislangarna som är original.
Fördelningsventilen?

Tacksam för tips

/ Björn
Medlemsnummer 3955
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Höger bakbroms låser sig

Inlägg av Terner »

Skivornas kondition? Kolla onormalt slitage på belägg?

Nog bra att börja där.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Skivorna ser nya ut och beläggen är i nyskick tyvärr
Medlemsnummer 3955
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Lite knepigt att sätta fingret exakt på vad det är ju.

Går kolvarna lätt och fint och framförallt går dom tillbaka så beläggen släpper greppet om skivan? Om inte så kan det ju vara oket eller en bromsslang som svällt sånt händer.

Menar du att du får ett svart bromsspår från höger bakhjul när du bromsar hårt medans de andra hjulen rullar fritt? Slutar spåret isf när du släpper bromsen?
Om ett hjul låser bak och det andra rullar så borde du inte få sladd om du kör rakt fram. Kolla det så du är säker på att problemet ligger bak.

Misstänker du att bromsslangen svällt och nyper till bromsen så lufta med rejält öppen nippel och kolla att det går lätt att pressa ut bromsvätskan.

Sen är det ju så att om någon broms ligger an eller tar tid på sig att släppa så får man mer värmeutveckling där.

Jag utgår från att du har samma slags belägg på båda sidor. Har du inte själv monterat dom så vet man ju aldrig...
När jag köpte min -74 så drog den våldsamt till höger trots nya ok och belägg runt om. Höll på att meja ner en fartkamera vid provkörningen :)
Säljaren sa att allt var nytt men "beläggen behöver gå till sig lite".
Det visade sig att vänster skiva hade 3 riktigt djupa spår svarvade i sig så ungefär 30% av anläggningsytan låg inte till. Efter montering av nya skivor och nya belägg (de nya som satt där hade tyvärr hunnit bli förstörda) så blev bromsarna perfekta. Så är det när man inte gjort det själv och har koll på grejorna. Den ena skivan var helt ok bytte båda ändå så om du behöver en skiva kan du få den av mig.

Hör av dig hur det går!

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur är bilens balans?
Bägge bakhjulen väger ungefär lika mycket och bägge framhjulen lika så?
Kan vara värt att väga detta..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Tack för utförligt svar terner! Ska kika lite mer i helgen:-) blir svart streck från höger bak men är nog så att vänster nästan låser så därför den sladdar till höger skulle jag tro.
Angående viktfördelningen så lutar bilen åt vänster och bak även fast jag spänner bladfjädern på vänster sida. Det kan ju ha lite med saken att göra. Jag har fått för mig att det beror på dämparna bak som är i olika skick så ska köpa nya. Men hur ska bromsarna vara om dom funkar som de ska? Då borde väl fram låsa först eller iaf samtidigt?
Medlemsnummer 3955
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Fram ska låsa innan bak låser så att bilen håller sig "på spåret" och inte sladdar ut med bakvagnen vid panikbromsning. Om du någonsin kör en bil med bromsvåg mellan bak och fram (har haft det på ett par Mustanger) så kan du experimentera med detta och man kan få fram riktigt obehagliga effekter :)

Lycka till!

/Terner

Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag hade samma problem med att bilen var sned..
Jag provade också med att spänna bladfjädern och fick också problemet med att ett hjul låste sig!
Löste detta med att byta fjädrar runt om, det kan nog tyvärr också vara ett betydligt värre problem: Ram sned..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie

Inlägg av C3 454-72 »

Hej

Har du kontrollerat oket så att kolvarna löper fritt? Kontrollera också att det sitter likadanna ok i bak, det ska vara samma area på kolvarna, annars blir det olika tryck på bromsskivorna. Oken i bak har mindre kolvar än oken i fram. Ett tips bara :idea:

Hälsn. Guy Ejremyr

C3 454-72 med M21 låda
Skriv svar