Avsliten kabel på en 84:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie

Avsliten kabel på en 84:a

Inlägg av Bertilsson »

Hej!

Har gjort lite jobb på min bil i vinter, har haft växellådan nere och bytt lite packningar, satt på headers osv. Nu när jag har monterat tillbaka allt har jag hittat en kabel som ser ut som den är avsliten (typ utdragen från en kabelsko), men jag kan inte hitta var den ska sitta någonstans!

Det är en normaltunn (1 mm² ca) kabel, den är röd och den har spänning på sig när jag slår till tändningen, innan det strömlös. Den kommer ut från samma kabelstrumpa som den grova pluskabeln till startmotorn, sitter sedan intryckt i en "kabelsköld" eller vad man ska kalla det strax ovanför startmotorn mot blocket, och där är den avsliten i ovankant på skölden. Där sitter en knacksensor lite framför, men där är en kabel i, och sen har vi en tempgivare lite längre upp, men den har också en kabel kopplad. Vad kan det vara för kabel som är avsliten?

Jag har tittat i verkstadshandboken lite, men har inte hittat vad det kan vara. Kan man hitta vad det är för kablar som ingår i en viss kabelhärva någonstans? Nästa steg blir annars att isolera kabeln och starta bilen och se vad som inte fungerar, borde märkas på något sätt tycker jag. Några andra tips eller förslag?
/Johan

C4 1984
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie

Re: Avsliten kabel på en 84:a

Inlägg av Bertilsson »

Jag ska prova att leka lite i helgen. Det känns inte riktigt rätt att det är signalkabel tycker jag däremot, där är spänning på kabeln när tändningen är till, hade det varit signalkabeln tycker jag att där inte borde vara spänning förrän jag vrider om nyckeln till startläget. Men jag ska testa lite! Spännande... :lol:
/Johan

C4 1984
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Det är inte denna?

Bild
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Bertilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Bertilsson »

Nej, den sitter redan där. Men problemet verkar vara lite halvlöst åtminstone, jag isolerade kabeln som jag inte vet var den ska sitta, och provade att starta bilen. Inga problem än så länge, jag har inte märkt något som inte fungerar. Ska skruva på avgassystemet idag och provköra lite, men det verkar ok just nu iaf. Lite skumt...

(Det låter en del när man startar bilen med bara headers på har jag märkt...)
/Johan

C4 1984
Skriv svar