


Så kan det inte funka.
Det verkar som någon inte tänkt klart !!
Nej det är ju helt onödigt med valfrihet



Rosengren hade fel Norge är inte den sista Sovjetstaten
/Jerka
Moderator: ornet
Mange_C5 skrev:Kul att några försöker sätta sig in i SBF regler före den vanliga sågningen till allt vad SBF företar sig.
Men vad/vilket är det som stör er? Ingen av er tävlar eller arrangerar tävlingar inom SBF, eller har jag fel?
Läkarutlåtande före start utomlands, hur drabbas ni?
Live sändning från tävlingar via SBF play, hur påverkar det er? Vad tror ni syftet med regelförtydligandet är?
Hur drabbas ni av att en bil inte följer sitt reglemente vid tävling? Vem drabbas av regeländringen tror ni?
Bra länk Thomas .intressant läsningHejdarn skrev:http://www.kkv.se/upload/Filer/Press/Ta ... rs2013.pdf
Och kopplingen till första inlägget i tråden är?Hejdarn skrev:Monopolistiska sektbetenden där folk slutar tänka är aldrig av godo och behöver bemötas.
Kopplingen är till rubriken om förmynderi och sedan det automatiska försvaret av alla begränsningar som en organisation driver igenom.Mange_C5 skrev:Och kopplingen till första inlägget i tråden är?Hejdarn skrev:Monopolistiska sektbetenden där folk slutar tänka är aldrig av godo och behöver bemötas.
Verkar snarare som att läsaren inte tänker utan är färgad av en förutbestämd åsikt, typ SBF är skit och andra "fria" lösningar är bra.![]()
Om vi pratar film så täcker reglerna framförallt ett sammanhang som har något större kommersiellt intresse än enskild lokaltävling, det är också en möjlighet för att få exponering av en lokaltävling (om man tillåter sig att se saker i ett positivt perspektiv).
Lösningen är ju enkel.Hejdarn skrev: Man kan t ex undra över att man pekar på skostandard men tillåter 40 år gamla bilar (sorry Ricky) på banan. Det är ju tur att man har senaste FIA specifikationen på hjälmen, skalstol och fotriktiga skor när man sitter med bröstkorgen penetrerad av rattstången och benen avklippta av motorn eftersom chassikonstruktionen är 40 år gammal.
Hejdarn skrev:Och mitt svar är att det har inte med att om man påverkas av just det där beslutet just nu att göra utan om metodiken att låsa ute alla andra.
Man måste tänka större än bara "drabbar det här mig personligen just nu?".
Ok, men då tycker jag man skall vara konsekvent och tänka så även i andra sammanhang, tex säkerhet och befintliga erfarenheter som oftast är en diskussion när det gäller vad som kan anses som nödvändiga säkerhetsåtgärder, En diskussion som så gott som alltid landar i att man söker en lägre nivå för att ens egna förutsättningar skall passa in.
Sedan finns det, som jag upplever det, en automatisk acceptans av vad "nödvändiga säkerhetsåtgärder" är och att om SBF har sagt något så har de alltid rätt och alla andra har fel.
Det finns en viss acceptans och SBF har inte rätt alla gånger (det skall understrykas) men när det gäller basala säkerhetsåtgärder så baseras det på gjorda erfarenheter. Varför skall man tvunget först lära sig saker som redan är konstaterat för att fatta varför åtgärden redan borde finnas?? Ett CCS exempel är brand och nödvändigheten av tillgänglig släckutrustning. Åtgärd är nu vidtagen efter en händelse förra året men skall vi arbeta så?![]()
![]()
Man kan t ex undra över att man pekar på skostandard men tillåter 40 år gamla bilar (sorry Ricky) på banan. Det är ju tur att man har senaste FIA specifikationen på hjälmen, skalstol och fotriktiga skor när man sitter med bröstkorgen penetrerad av rattstången och benen avklippta av motorn eftersom chassikonstruktionen är 40 år gammal.
Därmed måste ju vän av ordning undra hur mycket sämre en C5 är än en C6 i sin konstruktion och om de verkligen kan tillåtas eftersom säkerhetsutvecklingen gått framåt. Och så vidare, och så vidare., och så vidare.
Visst kan det halta men första åtgärden är enligt mig inte förbud utan anpassning av omgivande förutsättningar för att möta bil och förares tillkortakommanden och då kommer tråklösningar som anpassning av banor, inte tillåta vad som helst i genomförandet (införande av enskild körning, koner osv), dock tycker jag det skall vara dynamiskt och anpassat till förutsättning för stunden (tex fartreducering på viss punkt vid regn men kanske inte vid torrt)
Samma med bullergränserna. Vad har SBF gjort för lobbying under åren för att försvara motorsportens rätt att finnas, eller har man bara infört lägre gränser och därmed fastställt för banägarna att de har ett problem att lösa och alla nickar instämmande och säger att rätt ljud på en räcerbil, det är vad SBF tillåter?
Återigen, det är myndighetsbeslut som satt bullernivåerna, SBF (som inte är en myndighet) har anpassat sina regler mot dessa. Som exempel så har Time attack arrangemanget från Landracing (SMA) nu officiellt backat från löftet om fritt ljud till max 105dB så det är nog dags att inse den politiska verkligheten som den är och sluta drömma om forna tider. Misstaget om man kan säga så är SBF och ditt (forna?) förbund SVEMO inte tog tag i frågan när tid fanns (och kanske att Ronnie dog och motorsport blev fult)..
SBF gör säkert en massa bra saker också och det är inget fel på dig Mange. Vi har bara olika åsikter om mångfald och hur man gör en risk och konsekvensanalys.
Jag gör risk/konsekvens dagligen i mitt jobb (trodde du arbetade med det också) och vet att man måste basera riskantagandena på fakta och inte känslomässigt tyckande.
Har något aldrig hänt så är riskbedömningen liten och man ska inte lägga energi på att lösa problem som inte finns. Ta fram statisitik över vad som faktiskt händer och de faktiska konsekvenserna och gör en riskplan och åtgärdsplan. Idag är det mest "tänk om" känslomässiga argument. Nu menar jag specifikt Corvette klubbens verksamhet och inte globalt.
Jag har inget emot mångfald så länge vissa för mig viktiga grundkriterier uppfylls tex faktumet att bankörning inte är en mänsklig rättighet och att har man inte rimligt rätt grejer så får man finna sig i begränsningar som i viss mån ersätter tillkortakommandet.
Riksbedömningar ingår i mitt jobb, och det är proaktivt arbete och omedelbar reaktion på nära händelser för att undvika en olycka som gäller. Återigen, varför skall man tvunget först lära sig saker som redan är konstaterat för att fatta varför åtgärden redan borde finnas??
Så länge det mörkas om vad som händer på trackdays osv så finns ingen statistik som du kan luta dig emot (mer än struts- eller "blunda så finns det inget"-metoden). Bilar brinner, bilar voltar,bilar smäller i räcken osv och det finns en informell överenskommelse om att inte torgföra på forum osv. Varför mörkas det och talas tyst om händelser? Jo för att det inte gynnar det man försöker propagera för och det stör påverkar det man vill genomföra, slippa rimliga krav för att möta möjliga konsekvenser. Simple as that.
Jag förstår absolut att du vänder mig mot den ständiga sågningen av SBF (ja, den är onyanserad) och den oreserverade hyllningen av alternativ. Alternativ som inte har fått finnas och utvecklas eftersom SBF suttit som en padda på motorsporten tills konkurrensverket förbjöd dem att göra det. Om det får växa fram fler alternativ som får utvecklas i egen riktning så kommer sporten och regelverken att utvecklas med och fler kommer att se till både det bra och det dåliga med varje alternativ. Idag är det lätt att klaga på SBF och att inte se vad de gör bra, eftersom det har varit enda alternativet.
Som jag sagt, har personligen inget emot alternativ. Det man ser är att ju mer alternativ organiseras ju mer kopieras SBF gjorda erfarenheter. Återigen är Landracings timeattack ett bra exempel, där man först enbart hade en minimivikt men nu börjar snacka regler runt bränsletankar och hänvisning sker mot SBF/FIA.
Framtiden kan bara bli bättre.![]()
Puss på dig Mange.
Mange_C5 skrev:Flikar in kommentarer i blått.Hejdarn skrev:Och mitt svar är att det har inte med att om man påverkas av just det där beslutet just nu att göra utan om metodiken att låsa ute alla andra.
Man måste tänka större än bara "drabbar det här mig personligen just nu?".
Ok, men då tycker jag man skall vara konsekvent och tänka så även i andra sammanhang, tex säkerhet och befintliga erfarenheter som oftast är en diskussion när det gäller vad som kan anses som nödvändiga säkerhetsåtgärder, En diskussion som så gott som alltid landar i att man söker en lägre nivå för att ens egna förutsättningar skall passa in.
Eller att man tycker att man silar mygg och sväljer kameler och att man har utrustning efter vad man tycker är vettigt.
Jag efterlyser möjlighet till större eget ansvar när det bara drabbar en själv (personlig utrustning) och mindre pekpinnar. Nu tänker jag på trackdays och inte organiserad tävling. Men vi är överens om att man ska vara konsekvent i alla sammanhang.
Sedan finns det, som jag upplever det, en automatisk acceptans av vad "nödvändiga säkerhetsåtgärder" är och att om SBF har sagt något så har de alltid rätt och alla andra har fel.
Det finns en viss acceptans och SBF har inte rätt alla gånger (det skall understrykas) men när det gäller basala säkerhetsåtgärder så baseras det på gjorda erfarenheter. Varför skall man tvunget först lära sig saker som redan är konstaterat för att fatta varför åtgärden redan borde finnas?? Ett CCS exempel är brand och nödvändigheten av tillgänglig släckutrustning. Åtgärd är nu vidtagen efter en händelse förra året men skall vi arbeta så?![]()
![]()
Ja, det är precis så man ska arbeta annars hamnar man i "tänk om" och då är det bara att förbjuda allt, eftersom allt kan hända.
Börjar man med en helt ny verksamhet och ett blankt papper så gör man en prognos över vad som verkar rimligt att det kan hända.
Har man 20 års erfarenhet av en verksamhet så analyserar man fakta och frekvens. Sätter man ribban vid "inget får någonsin hända" så är man snett ute och det är lika bra att lägga ner, för livet kommer att hända oavsett vad man förbjuder. Freak-accidents är inget att ha regelverk för och om en incident uppstår i snitt var miljonte arbetstimme så är det en del av verksamheten och en risk man får leva med annars ska man välja bort den typen av aktivitet ur sin agenda och ägna sig åt något annat.
På jobbet så har vi analyser i stil med "tänk om ett jaktplan kraschar fulltankat här" och så frekevans och konsekvens. Om det beräknas hända en gång på tusen år så kanske man inte ska ha ett regelverk som kräver att alla alltid går i nomexoverall på jobbet utan helt enkelt ta konsekvensen om det händer.
Man kan t ex undra över att man pekar på skostandard men tillåter 40 år gamla bilar (sorry Ricky) på banan. Det är ju tur att man har senaste FIA specifikationen på hjälmen, skalstol och fotriktiga skor när man sitter med bröstkorgen penetrerad av rattstången och benen avklippta av motorn eftersom chassikonstruktionen är 40 år gammal.
Därmed måste ju vän av ordning undra hur mycket sämre en C5 är än en C6 i sin konstruktion och om de verkligen kan tillåtas eftersom säkerhetsutvecklingen gått framåt. Och så vidare, och så vidare., och så vidare.
Visst kan det halta men första åtgärden är enligt mig inte förbud utan anpassning av omgivande förutsättningar för att möta bil och förares tillkortakommanden och då kommer tråklösningar som anpassning av banor, inte tillåta vad som helst i genomförandet (införande av enskild körning, koner osv), dock tycker jag det skall vara dynamiskt och anpassat till förutsättning för stunden (tex fartreducering på viss punkt vid regn men kanske inte vid torrt)
Håller med dig om dynamiska regler. Det vore kanon. När det gäller personlig utrustning och modifiering av fordon (återigen trackdays, inte organiserad tävling) så se ovan. Om det aldrig har hänt en brand i kupen på en Corvette på trackday (låt oss begränsa oss till Corvetteklubben här) eller en bil någonsin har vält på 20 år, varför ska man då ha krav på åtgärder mot detta? Är vi på "tänk om" scenarion igen så är det bara att tillåta max 30 km/h för allt kan hända, även det mest otroliga och osannolika.
Jag efterlyser regler baserade på fakta och inte tyckanden.
Samma med bullergränserna. Vad har SBF gjort för lobbying under åren för att försvara motorsportens rätt att finnas, eller har man bara infört lägre gränser och därmed fastställt för banägarna att de har ett problem att lösa och alla nickar instämmande och säger att rätt ljud på en räcerbil, det är vad SBF tillåter?
Återigen, det är myndighetsbeslut som satt bullernivåerna, SBF (som inte är en myndighet) har anpassat sina regler mot dessa. Som exempel så har Time attack arrangemanget från Landracing (SMA) nu officiellt backat från löftet om fritt ljud till max 105dB så det är nog dags att inse den politiska verkligheten som den är och sluta drömma om forna tider. Misstaget om man kan säga så är SBF och ditt (forna?) förbund SVEMO inte tog tag i frågan när tid fanns (och kanske att Ronnie dog och motorsport blev fult)..
Håller med här ang SVEMO och den svenska attityden till motorsport. Vi får hoppas det blir bättre nu med Marcus.
Min poäng är att våra förbund måste lobba mot politikerna för att försvara vår rätt att finnas. När man lägger sig platt inför en myndighet så ser de att målet är uppnått och så drar de åt tumskruvarna ett varv till. Det slutar med att ingen klarar kraven till slut. Jag tror inte vi kan backa i tiden men att vi måste hålla emot vissa begränsningar och slåss för vår rätt att existera.
SBF gör säkert en massa bra saker också och det är inget fel på dig Mange. Vi har bara olika åsikter om mångfald och hur man gör en risk och konsekvensanalys.
Jag gör risk/konsekvens dagligen i mitt jobb (trodde du arbetade med det också) och vet att man måste basera riskantagandena på fakta och inte känslomässigt tyckande.
Har något aldrig hänt så är riskbedömningen liten och man ska inte lägga energi på att lösa problem som inte finns. Ta fram statisitik över vad som faktiskt händer och de faktiska konsekvenserna och gör en riskplan och åtgärdsplan. Idag är det mest "tänk om" känslomässiga argument. Nu menar jag specifikt Corvette klubbens verksamhet och inte globalt.
Jag har inget emot mångfald så länge vissa för mig viktiga grundkriterier uppfylls tex faktumet att bankörning inte är en mänsklig rättighet och att har man inte rimligt rätt grejer så får man finna sig i begränsningar som i viss mån ersätter tillkortakommandet.
Riksbedömningar ingår i mitt jobb, och det är proaktivt arbete och omedelbar reaktion på nära händelser för att undvika en olycka som gäller. Återigen, varför skall man tvunget först lära sig saker som redan är konstaterat för att fatta varför åtgärden redan borde finnas??
Så länge det mörkas om vad som händer på trackdays osv så finns ingen statistik som du kan luta dig emot (mer än struts- eller "blunda så finns det inget"-metoden). Bilar brinner, bilar voltar,bilar smäller i räcken osv och det finns en informell överenskommelse om att inte torgföra på forum osv. Varför mörkas det och talas tyst om händelser? Jo för att det inte gynnar det man försöker propagera för och det stör påverkar det man vill genomföra, slippa rimliga krav för att möta möjliga konsekvenser. Simple as that.
Här håller jag inte med. Jag har varit med i över två decennier på i princip alla banor som Sverige har haft att erbjuda och aldrig sett eller hört om alla dessa voltade, brinnande vrak som tar massor av trackday liv. Vi har haft en del otäcka olyckor på två hjul under åren men det är en medveten konsekvens av att köra 275 km/h som oskyddad förare. Antalet allvarliga olyckor är ändå mycket litet i förhållande till arbetet. Visst händer det lite grann med kit-cars och hemmabyggen och där kan jag definitivt se större krav än på serietillverkade fordon. Se din idé om dynamiska regler.
Jag förstår absolut att du vänder mig mot den ständiga sågningen av SBF (ja, den är onyanserad) och den oreserverade hyllningen av alternativ. Alternativ som inte har fått finnas och utvecklas eftersom SBF suttit som en padda på motorsporten tills konkurrensverket förbjöd dem att göra det. Om det får växa fram fler alternativ som får utvecklas i egen riktning så kommer sporten och regelverken att utvecklas med och fler kommer att se till både det bra och det dåliga med varje alternativ. Idag är det lätt att klaga på SBF och att inte se vad de gör bra, eftersom det har varit enda alternativet.
Som jag sagt, har personligen inget emot alternativ. Det man ser är att ju mer alternativ organiseras ju mer kopieras SBF gjorda erfarenheter. Återigen är Landracings timeattack ett bra exempel, där man först enbart hade en minimivikt men nu börjar snacka regler runt bränsletankar och hänvisning sker mot SBF/FIA.
Här är det bra om nya alternativ kan ta åt sig det som SBF har rätt i och låta bli det som SBF har fel i.![]()
Man ska undvika retoriken att SBF alltid har rätt och konstatera att inga andra har fått möjlighet att skaffa sig erfarenheter pga monoplet.
Framtiden kan bara bli bättre.![]()
Puss på dig Mange.
"Bilar brinner, bilar voltar,bilar smäller i räcken osv och det finns en informell överenskommelse om att inte torgföra på forum osv."Mange_C5 skrev: Det är din överdrivna tolkning av något som jag aldrig skrivit eller påstått, vill du förringa mina erfarenheter?
Sorry, men tycker man att det är hemskt att någon kör ut i kattsanden eller kör in i ett räcke på en räcerbana så bör man fundera på om inte andra hobbys passar en bättre.Mange_C5 skrev: När det gäller bilar så har det sällan varit freak olyckor utan ganska ordinära förarmisstag i inte alltför höga farter med ganska ordinära standardbilar och det förekommer en hel del olustighetskänslor bland övriga deltagare när olyckor och incidenter kommer såpass nära inpå dem själva.
Här har jag varit med om allt tror jag och det behöver vi inte gå in närmare på. Det är roligare när det går bra än när det går riktigt illa.Mange_C5 skrev: När det gäller mc så har jag personligen hämtat en hel del trackday mc-förare och de flesta har kraschat i farter runt 100km/h, mestadels vanliga highsides eller framhjulssläpp kombinerat med ovana att trilla omkull.
Det är här vi inte är och inte kommer att bli överens. Jag upplever din åsikt som att allt ska undvikas till varje pris.Mange_C5 skrev: Brand i standardbilar är generellt ovanligt på svenska banaktiviteter men är förekomst av brand i specifikt Corvetter tillräckligt ovanligt för att vi skall ignorera fenomenet? Vad går gränsen?
Mange_C5 skrev:Varför tas inlägg bort?![]()
Bl.a Bengt hade en intressant frågeställning
Synd för du var en viktig fråga på spåren.Bengt skrev:Mange_C5 skrev:Varför tas inlägg bort?![]()
Bl.a Bengt hade en intressant frågeställning
Hmm för att jag vräkte på som Robert ibland utan att tänka till först...![]()
Kanske kommer ett lite mer nyanserat inslag med något som liknar ett konstruktivt förslag kring CCS rekommendationer, CCS krav och allmänna riktlinjer så att våra stackars medlemmar skall få NÅN information om HUR de i praktiken skall får sina bilar lite säkrare..typ....
Självklart har man rätt att använda filmen för "eget bruk", detta gäller:Jerka skrev:Syftet med tråden var hur man som deltagare hade rätt att använda sin film som man vill ,utan förmynderi o censur /Jerka