Torsk på besiktningen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Torsk på besiktningen

Inlägg av Scania »

Åkte dit på avgasvärden iår

HC över 500 :)
CO 0,1 så det var ju ok
Lambda 1,2 så det var också ok

Var ska man börja leta, HC är väl oförbränd soppa typ
Senast redigerad av Scania den fre mar 07, 2014 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Trosk på besiktningen

Inlägg av Meatos »

Har du bredbandslambda så du ser om den går fett? Chansen är väl rätt stor om du bytt spridare osv. Etanol får ju ner värdet lite iaf men skulle kolla blandningen först.
Medlemsnummer 3955
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Scania »

Nope ingen bredbandslambda
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Meatos »

Scania skrev:Nope ingen bredbandslambda
Såg nu din lambda så alltså går den bra i blandningen. Men du menar 1,02 väl? Vanlig service som tändstift, olja hjälper lite om det inte är gjort nyligen. Men högt hc tyder på problem med tändningen att den som sagt inte förbränner all bensin
Medlemsnummer 3955
Sven Labil
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tor maj 04, 2006 14:37
Ort: Uppsala

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Sven Labil »

Tepåsarna på Claremont Corvette (som jag köpte min bil osedd ifrån :shock: ) hade monterat en eftermarknads MAF, (när felet egentligen var glapp i en kontakthylsa,) vilket gav följande resultat:
CO 9,923
CO2 8,63
HC 756
Lambda 0,781

Jag tror problemet var att en MAF med en centralt placerad temperatursensor inte klarade av att sitta direkt efter en 90° böj (på väg mot turboaggregaten) medan original Bosch med trådar som täcker det mesta av ytan hanterar en ojämn flödesfördelning bättre.

Du har givetvis inte samma problem, men kanske något annat MAF-relaterat...
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Ingo »

En klassiker förr för att klara koloxiden var ju att slå igen ett stift,då blev Co,n bättre men HC givetvis helt vansinnig.
Men brukar vara katen som spökar när HCn sticker i väg.
Var bilen ordentligt varmkörd?
service först och främst,rejäl varmkörning,och så blanda i minst 20% sprit i soppan(enklast tanka E85...)
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Scania »

Huvudkatten kollad ejag på när allt var nere för kopplingsbyte, insatsen satt där men gick att röra lite på
Skramla lite om höger förkatt men den behövs ju inte när bilen är varm.
Tänkte börja med olja,stift och kablar iaf
Nått fiffigt sätt att veta om katten är slut?
Tänkte kolla också eftersom y pipan var nere om det är så att det läcker luft där före O2 sensorn så torde det bli galet också
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Scania »

Kanske närmare lösningen, tog loss alla stift och två var blöte,luktade bensin
Lyft på fördelarlocket och det var ärgat och svetsat på insidan så det kanske är så enkelt trots allt :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Torsk på besiktningen

Inlägg av Scania »

Så där ja, nya stift,gjorde rent fördelaren , kablar och olja samt 1/3 E85

Co - 0 (0,5)
Co2500 - 0 (0,3)
Hc - 38 (100)
Lambda - 1,17 (1,25) Finns eg inget övre värde då dessa bilar har luftpump

Lite skillnad mot 598 i Hc sist :D
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar