Hej.
Spridarna på min vette har kleggatigen plus att ohmmätningen visade katastrof (7 st mellan 15 & 19 ohm och en 6 ohm). Fick med nya spridare när jag köpte bilen, men dom är ett steg större. 26 lbs istället för 24 lbs. Vad kommer att ske? Kommer den att svartryka och dra mer soppa och gå allmänt skit eller kommer lambdasonden att klara av att styra ner pulserna?
Spridare
Re: Spridare
Lite mer soppa vill dom ju släppa igenom ,men är bilen helt orginal?,TPI L98 före 90 eller efter? Eller LT1?
TPI,n med Maf är rätt så förlåtande ,från 90 Med MAP är den lite känsligare på vad för prom som sitter i bilen ,men borde funka utan direkta problem..
TPI,n med Maf är rätt så förlåtande ,från 90 Med MAP är den lite känsligare på vad för prom som sitter i bilen ,men borde funka utan direkta problem..
Re: Spridare
Ingo skrev:Lite mer soppa vill dom ju släppa igenom ,men är bilen helt orginal?,TPI L98 före 90 eller efter? Eller LT1?
TPI,n med Maf är rätt så förlåtande ,från 90 Med MAP är den lite känsligare på vad för prom som sitter i bilen ,men borde funka utan direkta problem..
Tack för svaret.
Motorn är vad jag vet helt orginal.
Bilen är en C4 -89 med TPI, 2:a generationen.
Re: Spridare
Gränsfall att den kommer klara justera det.
Risken är stor den kommer gå fett när den inte är i "självjusterande mode" och under acceleration och ex. startögonblick då den bara tittar på adderar mSec till öppettiden.
Testa och se, och logga av bilen så ser du om den når sina gränser för vad den kan justera.
Orginal är 22lbs
Risken är stor den kommer gå fett när den inte är i "självjusterande mode" och under acceleration och ex. startögonblick då den bara tittar på adderar mSec till öppettiden.
Testa och se, och logga av bilen så ser du om den når sina gränser för vad den kan justera.
Orginal är 22lbs

Re: Spridare
Så där ja, spridarna bytta och motorn mullrar!! Så härligt!
Ett problem jag märkte att den var väldigt svårstartad efter att den var varmkörd. Nu har jag två grejer till som ska fixas innan jag gör något mer, byta tändstift och byta soppan som är minst 7 år gammal. Kan detta problem lösa sig efter dessa två åtgärder eller har jag mer troligt någon sensor/givare som ger fel signaler vid varm motor. Den startade inte förens jag tryckte gasen i botten.
Ett problem jag märkte att den var väldigt svårstartad efter att den var varmkörd. Nu har jag två grejer till som ska fixas innan jag gör något mer, byta tändstift och byta soppan som är minst 7 år gammal. Kan detta problem lösa sig efter dessa två åtgärder eller har jag mer troligt någon sensor/givare som ger fel signaler vid varm motor. Den startade inte förens jag tryckte gasen i botten.
Re: Spridare
ev kan den få för mycket soppa vid varmstart............ 

Re: Spridare
Pga för stora spridare och omappad då alltså?gta324 skrev:ev kan den få för mycket soppa vid varmstart............
Re: Spridare
ja.
Startar den med gasen i botten är det troligtvis så för då stänger du av spridarna helt.
Startar den med gasen i botten är det troligtvis så för då stänger du av spridarna helt.
Re: Spridare
Har ni några förslag på vem som mappar om runt om kring Stockholm? Säg 10 mils radie.