Hjälp en novis välja Corvette C6! :-)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Frankie
Nykomling
Nykomling

Hjälp en novis välja Corvette C6! :-)

Inlägg av Frankie »

Hej!

Har länge haft bilar som hobby, fram tills nu har det varit Jeepar som byggds om för offroad! Har dock blivit allt mer sugen på Corvette och funderar nu på att komplettera med en C6'a. Jeep och Corvette, de bästa av två världar! :-)

Jag har kommit så långt att det är en modell C6 jag vill ha. Om jag inte är ute o cyklar så är det årsmodellerna 2005-2013 för denna. 2008 fick C6'an LS3 motorn, ny inredning... Något mer väsentligt? Uppdaterad växellåda? Vad skiljer tex en 2005 års modell mot en 2008'a?

Lider 2005 av barnsjukdomar? Bör man satsa på lite nyare? Drömmen vore en LS3, men då stiger priset drastiskt. Min budget ligger på 250k - 300k.

Har kikat på Blocket och många Corvetter är importerade, en svensksåld skulle kännas bättre. Hur är det med utrustningsnivån på de svensksålda, är de rikligt utrustade?

Jag gillar att skuva själv, är den "lättmekad"? Dyrt med slitagedelar?

Hjälp mig i detta minst sagt angenäma problem :-)
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Hjälp en novis välja Corvette C6! :-)

Inlägg av FLNZ »

08- är lite dyrare men klart ett bättre val enligt min egen åsikt, du får förutom den nya LS3 motorn även TR6060 lådan om du väljer en manuell.
2005:ans automatlåda är den gamla 4 växlade 4L60E medans 2006- har den nyare 6 växlade 6L80E med växlingspaddlar på ratten.

De svensksålda är oftast lite dyrare och är rikligt utrustade, men om du hittar en import med rätt historik och samma utrustningspaket så kommer man lite billigare undan och får i stort sätt samma bil.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Jag kan bara rekommendera att du kliver in på en Z06 direkt! Hade själv en C6 Z51 (uppgraderad väghållning/bromsar mot std modellen) 06'a innan som jag var extremt missnöjd med...
En Z06 är en helt annan bil än std modellerna.. annat chassie, mindre vikt, bättre bromsar, mer vrid, bättre ljud.. betydligt mer skillnad än några hk på pappret.
Annars så är dom ganska lättskruvade.. bra pris på delar om man inte köper dom av Klintberg & Way..
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

Allt beror på tycke o smak, och givetvis plånbok. Z06:an har ju sina akilleshälar som du kan läsa om i en av de längsta följetångar i detta forumet..Men skall du tävla och köra bana huvud delen av din tid med bilen så
är definitivt z06:an ditt val. Men en vanlig ls3:a företrädesvis så få mil som möjligt och en bra historia via
besiktning och carfax är en bit på väg. Har en ls3 08:a och den går alldeles utmärkt bra, och går att uppgradera med bättre stötdämpare osv. Har inte hört och läst något negativt hitintills om LS3:an som utvecklar 436 hk.
Finns lite bra att se o höra på Youtube bland annat Clarksons (Topgear) test av z06an. Men detta är min personliga åsikt och
alla har sina åsikter, som jag fullt ut respekterar. Men hursomhelst så kommer du bli biten av att äga en Corvette som är superkul att köra och man får många goa polare i Corvetteklubben, samt många sammankomster, så välkommen in i gänget oavsett vilken modell du köper.
Frankie
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frankie »

Tack för era svar!

Har kikat runt en del på begagnatmarknaden, mestadels Blocket.se. Med min budget på 250 - 300k kommer inte en Z06 på tal...

Jag har aldrig tidigare ägt någon sportbil, så en 2006'a som "bara" har LS2 motorn hade nog även den impat på mig. Är det stora skillnader mellan LS2 och LS3? Lite fler hästar. Är det något annat de filat på? Vågar man fråga om de blivit bränslesnålare? :-)

Jag har inte för avsikt att köra någon hård bankörning utan vill ha en schysst kärra att glida runt i. Min "dröm Corvette" (som kanske går att fixa med min budget) är en: Vit 2008, lätt tonade rutor, mörkgrå fälgar. I övrigt orginal. Ej bankörd. Få ägare. Få mil. Svensksåld. Ett trevligt utrusningspaket vore ju inte helller fel. Chansen att hitta en sådan kanske är mindre än att vinna på en triss :lol:

Passar på att fråga om utrustningspaket. Svensksålda C6'or, vad har de normalt för utrustningpaket? Antar att det kan skilja från år till år. Vilka olika paket finns det?

Tack än en gång för svaren, infon är guld värd! :-)
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Sen finns ju ZR1 också om man vill ha ännu mera kraft, men jag rekommenderar iallafall en 08- till TS med tanke på budgeten.
Det finns dom inkl jag själv som är mycket nöjd med min manuella 08 LS3, men då kör jag inte bana utan har den mest för nöjes åkning på allmän väg.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Tycker om att taket går att ta av på vanliga c6....z06 blåser det av he he.ls3 är en 6.2 liter med z06 teknik....utan bekymmer....styrningen är oxå mer feeling i...enlig GM.....köp manuel......lt4 inredning...2färgad osv....se upp för snikar..... :D
Min uppfatning
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Svårt att hitta en -08 för under 300000kr tycker jag. Vita är dessutom ganska ovanliga. Till rätt pris kan ju även en -06:a vara av intresse kanske?
MVH Conan999
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

Du kan ju kontakta våra annonsörer som stödjer Corvette klubben ingen nämnd eller glömd. Jag köpte min av Dreamfactory Allan Holmlund som är aktiv jänkebilshandlare i Löddeköpinge. Han har en man i USA som letar upp vad du letar efter. Vad man letar efter är en perfekt bil med bra historik. Om det är en svensksåld eller importerad från USA tror jag inte spelar så stor roll. Det finns pedanter även i USA ! Men tar du hem en från USA så för du anpassa den till Europa krav. Import för eget bruk innebär lättnader gentemot en bilhandlare som har hårdare krav.
Denna anpassning är överkomlig och våra annonsörer kan säkert hjälpa dej med kalkyl.
Lycka till och ser fram mot träffa dej på våra trevliga träffar i sommar !
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Frankie skrev:...Vågar man fråga om de blivit bränslesnålare? :-)
Jag tycker dom är rätt snåla as-is.. det är inga problem att snitta 0.8-0.85 liter milen vid landsvägskörning.
Min (lätt prepp'ade) drar 1.47L/M vid blandad körning (mest kallstarter o stadstrafik) och ca 3.3L/M på bana vid fullgas.
Man kan räkna på att den drar 10 liter i timmen... sen är bara frågan hur timmen förvaltas!
Senast redigerad av Corinthian den ons jan 22, 2014 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Bränslesnålare: Nej. Bilarna drar ju inte speciellt mycket vid normal körning å andra sidan. C6 drar väl marginellt mer än C5. Köper man sportbil så är låg bränsleförbrukning inget krav utan då kikar man efter Prius :D
MVH Conan999
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

Hittade denna bilen i New Orleans, så du kan få en hum om vad de kostar i USA och den är dessutom vit...

http://autos.nola.com/detail/751814394/ ... 2008/video
Frankie
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frankie »

Kanonbra sida, denna skall lusläsas! :P
Frankie
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frankie »

Hasse c5 skrev:Hittade denna bilen i New Orleans, så du kan få en hum om vad de kostar i USA och den är dessutom vit...

http://autos.nola.com/detail/751814394/ ... 2008/video
Vilken faktor kan man räkna med när den väl står hemma redo att köras? (Frakt, tull, moms, anpassad mm)? USA priset är ju inte så farligt, men sen tillkommer ju en del "på vägen" så att säga :D
matalb11
Nykomling
Nykomling

Inlägg av matalb11 »

Hej
Grattis till en mycket bra insikt C6 är en underbar sportbil. Åker sen förra året en C6 competition -09, levererades endast i Europa och innehåller alla uppgraderingar för att passa som fortåkarbil, Z51 paket (bättre bromsar, styvare fjädring, grövre krängningshämmare,oljekyl till bakaxeln och den manuella lådan osv osv). LS3 motor är helt klart det goaste som byggts, går att åka med silkeslent , avslappnat och bränslesnålt < litern till att den vrålar ut kraft när man varvar den hårt. Min saknar de bakre orginal ljuddämparna ersatta med inlines dämpare som ger ett i mina öron perfekt ljud. Köpte min hos Hedin Bil i GBG och har fått ett mycket bra bemötande, de importerar som generalagent nya vagnar.
Om du hittar en -10 så fanns den med torrsump. Om du köper ett USA levererat ex kolla så allt vi tycker är standard finns med har sett några nyare C6 och Grand Sport som saknar tex oljekyl men har i övrigt mycket utrustning.
Klubben är som tidigare sagts ett stort plus i Corvetteägandet se till att hänga med på så mycket som möjligt så får du tillgång till massor av kunskap och många personer som blir goda vänner.
Resultatet blev ca 1000 underbara mil sommaren -13, längtar till 15/4 då den ställs på igen

/M
Användarens profilbild
jörgen
Rookie
Rookie

Inlägg av jörgen »

Här kan testa olika inköpspriser och vad tull/moms blir.
https://www.nordtrafik.se/

Har själv ett excel ark som jag använde när jag letade efter min C6'an. Där jag ställde upp olika kostnaderna mot varandra för olika import alternativ. Hör av dig om du vill ha mitt ful excel ark. Gick inte att bifoga på denna tråd.
(Skicka ett mail till jorgen_brejcha@hotmail.com)

Blev till slut ett köp ifrån Tyskland. (C6 2008, Cab,triple black,Manuell,Z51,NAV,Hud,NPP,osv....)

H/Jörgen
C6 2008 Cab Triple Black, MN6, Z51, NPP
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Frankie skrev:
Kanonbra sida, denna skall lusläsas! :P
Visst är den bra :D
Janne har gjort ett kanon jobb 8)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Stirra dig inte blind på utrustning, Corvetten är så lättskruvad så du kan eftermontera allt som tex hud, bromsar mm.

Skulle även hellre titta efter en USA såld om det nu inte är nyare än 08, sönder borrade framlyktor..orange blinkers mm.

Fundera över vad du ska ha bilen, ska den trimmas och byggas om kan du lika gärna satsa på en 06:a.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Frankie
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frankie »

Tack för alla svar!

Jag e ute efter en Corvette i orginalskick. Vill inte ha ngn som är modifierad, trimmad och framför allt inte bankörd :D
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Frankie: Så säger alla i början men det brukar bli nåt helt annat efter ett tag :P
MVH Conan999
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av andsan »

Hej.

Det låter som att jag redan nu kan välkomna dig till vår trevliga klubb. :D

Vill inte generalisera men en bil där du verkligen kan kolla historiken är nog att föredra.
Det är ju faktiskt en bil som är som gjord för att gasa med.
Även om bilarna är rejält byggda så kan man ju köra sönder vad som helst och det finns ju dom som är skickliga på att dölja det.

Så ny som du har råd med, låga mil med möjlighet att verkligen kolla objektet, det hade i alla fall jag köpt.

Mycket utrustning eller inte är väl en fråga om tycke och smak och beroende av vad du ska ha bilen till.
Men man kan nog påstå att en med mycket utrustning rent generellt bland dom som inte kör på bana kanske blir lite lättare att sälja när du naturligtvis har fastnat och vill byta upp dig.

Var kritisk och lycka till.

Som sagt välkommen till oss.
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

Hittade denna länk som är lite av en avslutning av denna tråd !

http://www.youtube.com/watch?v=oz0BnlUCTyg
Mike
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Mike »

Köp min det bästa av 2världar grandsport 2011 manuel låda ser ut som z06 samma chassi sättning bromsar och fälg storlek fast med targatak skottsäkra ls3 motorn så du slipper ventilstyrnings problemen som drabbar z06,an. Min bil kom till severige med 58mil körda avställd ca ett år i usa efter inbrott och stöld av kaross delar samt inredning. Har nu kört knappt 200mil och den går helt underbart.
Den har även sump smörning från fabrik om du skulle falla för bankörning så är det en fördel
Bra vinter pris utlovas och den kan få stå kvar i sitt varmgarage tills våren om så önskas
Bild länk
http://www.garaget.org/?car=331484
Med vänlig hälsning, Mikael
Frankie
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Frankie »

Mike skrev:Köp min det bästa av 2världar grandsport 2011 manuel låda ser ut som z06 samma chassi sättning bromsar och fälg storlek fast med targatak skottsäkra ls3 motorn så du slipper ventilstyrnings problemen som drabbar z06,an. Min bil kom till severige med 58mil körda avställd ca ett år i usa efter inbrott och stöld av kaross delar samt inredning. Har nu kört knappt 200mil och den går helt underbart.
Den har även sump smörning från fabrik om du skulle falla för bankörning så är det en fördel
Bra vinter pris utlovas och den kan få stå kvar i sitt varmgarage tills våren om så önskas
Bild länk
http://www.garaget.org/?car=331484
Med vänlig hälsning, Mikael
Hoppsan! Den där Corvetten var nog bland det snyggaste jag sett! Men känns som om den är långt över min budget :D
Krillebeijer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Krillebeijer »

Jag har en röd -05a som jag är hur nöjd med som helst och aldrig krångla. Z51 paket och EU-bil. Intressant?
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Inlägg av Günter »

Jag skulle kolla efter en bil på tyska sajter som mobile.de eller autoscout24.de
För 2 år sedan hade jag sålt min C3:a och fick abstinens efter en Corvette. Jag bestämde mig för en C6 Cabbe EU-såld med inte alltför många mil på mätaren. Jag tror jag tittade på de här sajterna dagligen i flera månader... Så en dag så ramlade jag över en C6 cabbe 2007 med 520 mil på mätaren. Den stod i Belgien och jag tog kontakt med firman som sålde. Firman trodde att det var en 2008 men det fick jag ur dem.. Det var inga svårigheter med varken betalning eller att få in den i Sverige. Eftersom den inte hade gått 600 mil, under 600 mil eller 6 månader gammal får man betala skatt och moms, körde jag hem den. Det är ju ett vågspel eftersom det inte går att helförsäkra bilen innan man har reggat den i Sverige.

Det största problemet är väl om man inte kan prata språket och försäljaren inte pratar engelska. Vanligt!
Kolla alltid försäljaren lite om det är möjligt. Kolla på Transportstyrelsen vad du behöver för intyg för att få in bilen i Sverige.

Det finns många som tycker att man skall köpa en USA-bil. Tycker inte jag. Utrustningen är ofta klenare på USA-bilar, det fattas strålkastarspolning och hastighetsmätaren går till 200 om man inte har Head up display. GPS:en funkar inte om man inte fibblar med den och får tag på en ny DVD (kostar ca 4000 sek). Bakysena är inte godkända utan måste byggas om. En EU bil är anpassad och besiktningen kan inte klaga.

För 250-300 tkr hittar du säkert något bra ex. Ge dig tid bara och köp inte första bästa. Och du, Lycka till! :)
Günter
Andreas K
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Andreas K »

Jag fixade en importförsäkring på min bil som var dyr, tog min från danmark, kopplad till chassinumret så det går försäkra men till hög kostnad. Går att ha till man reggat den i sverige och täcker stöld osv.
Skriv svar