Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Har kollat där, men känns näst intill omöjligt att få till något bra i en Corvette
Bra, då ställer du in stolen i bilen där du vill att den ska stå, sätter dig i den och ber någon om hjälp med att kolla var bältesfästena ska sitta.
Axelbanden kan du förhoppningsvis sätta i bågen.
Midjebanden borde du kunna sätta i väggen bakom golvet (som Mange har gjort) eller så sätter du dom i bakre stolsfästet eller "balken" under golvet för bakre stolsfästet.
Grenbanden kan du eventuelt sätta i samma balk eller göra något fäste som du monterar mellan bakre & främre stolsfästet.
Diskutera gärna monteringen med din besiktningsman INNAN du borrar.
Eller så väntar du tills i höst när kittet som jag har skrivit om är klart.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

VetteC5 skrev:Har kollat där, men känns näst intill omöjligt att få till något bra i en Corvette
stolsunderredena man köper brukar ha förberedda hål för grenbältet.. o midjebältet sätter man i stolsunderredet.
eller är det på originalstolen du inte får till det? isf har Hardbar USA färdiga kit att bolt-on för gren- och midjebältet.. tror dom heter submarine-nånting
VetteC5
Rookie
Rookie

Inlägg av VetteC5 »

När man läser reglerna så får man ju inte montera fästpunkterna i stolsfästet. Jag har haft det så tidigare men nu ska jag skaffa vagnbok. Så det borde gå att sätta fast en plåt mellan förstärkningsplåtarna till stolsfästena på undersidan golvet och i den sätta fast öglor med FIA plattor i?

Det kitet du pratar om, kommer det inkludera både grenbälte och midjebälte och vara godkänt enligt SBF?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:När man läser reglerna så får man ju inte montera fästpunkterna i
stolsfästet. Jag har haft det så tidigare men nu ska jag skaffa vagnbok. Så det borde gå att sätta fast en plåt mellan förstärkningsplåtarna till stolsfästena på undersidan golvet och i den sätta fast öglor med FIA plattor i?

Det kitet du pratar om, kommer det inkludera både grenbälte och midjebälte och vara godkänt enligt SBF?
Du har helt rätt om vad det står i reglerna.
Men jag upplever det som att besiktningsmännen är ganska flexibla så länge som man har en bra orsak till att man frångått reglerna och att man har valt en säker lösning. I det här fallet tycker jag att det är en orsak så god som någon att man inte valt att sätta fast bältet i ett balsagolv utan att man valt en annan lösning.

Men diskutera din lösning med besiktningsman innan du bygger.

Ja kittet kommer att inkludera både midjebält & grenbältsfäste.
SBF godkänner inte saker på samma sätt som FIA. Däremot för vi en dialog med en representant från SBF så att det ska vara säkert och klara en vagnboksbesiktning, men i slutänden är det din besiktningsman som gör godkännandet ( precis som på bilprovningen).
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:<null>
Det här blir bra vinter fix:) Stolen sitter den fast i bara balsa golvet och inte i en balk? i så fall är det livsfarligt när bältet sitter i stolens underrede.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det här blir bra vinter fix:) Stolen sitter den fast i bara balsa golvet och inte i en balk? i så fall är det livsfarligt när bältet sitter i stolens underrede.
Laminat är både starkt lätt och styvt och efter att ha provat med div olika distansmaterial fastnade Chevrolet för balsa.
Tyvärr är inte laminat så starkt när det kommer till punktlaster varför man la två stål lister/balkar under golvet där skruvarna till stolen sitter.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

VetteC5 skrev:När man läser reglerna så får man ju inte montera fästpunkterna i stolsfästet. Jag har haft det så tidigare men nu ska jag skaffa vagnbok. Så det borde gå att sätta fast en plåt mellan förstärkningsplåtarna till stolsfästena på undersidan golvet och i den sätta fast öglor med FIA plattor i?

Du får montera bältet i stolsunderredet så länge som du inte monterar det i stolsfästet.
"TR 5.6.2 Montering: Det är inte tillåtet att montera bältesinfästningar i stolen eller stolsfästen."
VetteC5
Rookie
Rookie

Inlägg av VetteC5 »

Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
Enligt andrahandsuppgifter så blir det kanske klart i Mars - April.
Men jag kollar och återkommer med besked i den här tråden inom någon vecka.
Om det inte händer något får jag kanske tänka om och ta fram ett kit (för C5 & C6).
I vilket fall som helst vore det bra att veta hur många som är intresserade, anmäl gärna ert intresse i tråden eller via PM/Mail.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Har äntligen fått tummen ur och fotat några bilder.
Borde kanske städat och tvättat innan bilderna men men.. :oops: :roll:

Bild
Grenbältesinfästning vä sida, Fia platta m. öglebult. Använder Hardbar stolsfäste

Bild
Infästning midjebälte vä.sida. Öglebult genom bakväggen strax ovanför vinkel mellan plåtgolv och bakvägg och FIA platta på baksidan/utsidan.
Vinkeln på midjebältet är svårast att få till av de tre infästningarna. Gissar att jag är lite utanför maxrekommendation men har också grenbälte som håller ner bältet (till skillnad om man använder enbart 4-punktsbälte)

Bild
FIA plattan undertill/utsidan. Sitter fäst strax ovanför vinkel mellan plåtgolv och bakväggen Det ljusa ovanför är aluminiumplåten som täcker tanken, lyftholk till vänster och laminatgolvet längst ner.
Kan vara värt att ta en fundering på om plåtremsan håller för bågeinfästning och inte viker sig/rivs upp om man landar på taket (hela främre plåtkant är utan stöd).. :roll:
För egen del så greppar och fördelar min bågeinfästning över tvärbalken (alla tre sidorna) samt upp emot standard chassiets takbåge.
Genomgångar och ställa huvudbågens ben direkt på ramen är det optimala men det kräver lite mer omfattande ingrepp.

Fortsätter..
Bild
Kör numera med Sparco Ergo XL och langar in bilder så att ni ser att stolen får plats. Ryggen är väldigt hög så jag var tvungen att plocka ur innertaket för att komma över golvbultarna.

Bild
Fönster och dörr går fritt.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
VetteC5
Rookie
Rookie

Inlägg av VetteC5 »

745 skrev:Enligt andrahandsuppgifter så blir det kanske klart i Mars - April. Men jag kollar och återkommer med besked i den här tråden inom någon vecka. Om det inte händer något får jag kanske tänka om och ta fram ett kit (för C5 & C6). I vilket fall som helst vore det bra att veta hur många som är intresserade, anmäl gärna ert intresse i tråden eller via PM/Mail.
Vill gärna veta hur det är konstruerat, är det meningen att det är ett helt nytt stolsfäste med öglor i?
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tack Mange för bilderna :P

Minna skenor är gjorda av plattjärn och funderar nu på att svetsa fast plattjärn tvärs över som man sätter fast bältena i och säkra upp med bultar i bakre tunneln, som Mange har gjort med bältfästet.
Då har man dom ordinarie stolsbultarna 4st plus 2st till som håller fast stolen.
Men jag hoppas att man får till ett bältes/stol fäste till våren med ett rimligt pris;)
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Vill gärna veta hur det är konstruerat, är det meningen att det är ett helt nytt stolsfäste med öglor i?
Här är ett bra stolsfäste http://shop.vette.se/corvette-c5/interi ... estolsfste
Idealet vore någonting liknande kompletterat med bältesfästen 8)
Det ska nog inte vara något problem att få fram ett innan säsongen börjar, och det blir enklare ju fler som anmäler sitt intresse :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
VetteC5
Rookie
Rookie

Inlägg av VetteC5 »

745 skrev:Här är ett bra stolsfäste http://shop.vette.se/corvette-c5/interi ... estolsfste Idealet vore någonting liknande kompletterat med bältesfästen 8) Det ska nog inte vara något problem att få fram ett innan säsongen börjar, och det blir enklare ju fler som anmäler sitt intresse :wink:
Ja precis. Jag är intresserad :)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Här är ett bra stolsfäste http://shop.vette.se/corvette-c5/interi ... estolsfste
Idealet vore någonting liknande kompletterat med bältesfästen 8)
Det ska nog inte vara något problem att få fram ett innan säsongen börjar, och det blir enklare ju fler som anmäler sitt intresse :wink:
Jag har ett sådant på passagerarsidan ihop med ett sparco stolsfäste.. det är ju förborrat för bältesfästen.
Jag kör Hardbar på förarsidan då det ger lägre stolsmontering

vissa Corvetter har ju grejor monterat på golvet man behöver flytta på först om man ska ha ett ovanstående fäste..
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

här är en vettig lösning om man inte vill byta hela fästet: http://www.vetteworksonline.net/catalog ... 53v3b8ko03
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

denna har jag på förarsidan, med bältet fäst i (bra om man är 180cm+): http://www.vetteworksonline.net/catalog ... ucts_id=53
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:här är en vettig lösning om man inte vill byta hela fästet: http://www.vetteworksonline.net/catalog ... 53v3b8ko03
Ser ut som en bra lösning för midjebandet 8)
Tyvärr kommer grenbandet lite långt bak.
http://www.fiainstitute.com/publication ... _Guide.pdfse sid 4
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
VetteC5
Rookie
Rookie

Inlägg av VetteC5 »

Frågan är ju om SBF godkänner dom där?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:denna har jag på förarsidan, med bältet fäst i (bra om man är 180cm+): http://www.vetteworksonline.net/catalog ... ucts_id=53
Vilken vinkel har du på midjebältet :?: Själv måste jag montera midjebältet bakom bakersta stolsfästet för att få rätt vinkel :|
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Frågan är ju om SBF godkänner dom där?
Säkrast är att fråga "sin" besiktningsman.
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... allycross/
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Provmontering inför 2014.. :wink:

Bild

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Mange vad är det där för grej :?:
Senast redigerad av Ubbe den tis jan 07, 2014 20:50, redigerad totalt 2 gång.
3526/CORVETTE le mans
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:
Corinthian skrev:här är en vettig lösning om man inte vill byta hela fästet: http://www.vetteworksonline.net/catalog ... 53v3b8ko03
Ser ut som en bra lösning för midjebandet 8)
Tyvärr kommer grenbandet lite långt bak.
http://www.fiainstitute.com/publication ... _Guide.pdfse sid 4
Hej Göran!
Grenbandet behöver väl inte jätte stark fäste? och sätter man den bara under hålet i stolen (Plattjärn mellan skenorna)så borde det inta vara några problem?Det ska väl bara hålla bältet på rätt plats?
Manges fäste för midjebältet är inom det godkända området om man titta på pdf bilden, så den lösningen tycker jag verkar bäst.
Göran varför ska du ändra bältet? Har du satt midjebandet i stolens bakre bultar?
3526/CORVETTE le mans
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Hej Göran!
Grenbandet behöver väl inte jätte stark fäste? och sätter man den bara under hålet i stolen (Plattjärn mellan skenorna)så borde det inta vara några problem?Det ska väl bara hålla bältet på rätt plats?
Manges fäste för midjebältet är inom det godkända området om man titta på pdf bilden, så den lösningen tycker jag verkar bäst.
Göran varför ska du ändra bältet? Har du satt midjebandet i stolens bakre bultar?
Manges lösning är bra, men kräver att man borrar i bilen.
Jag vill ändra mitt midjebälte så att det får en lämpligare vinkel utan att behöva borra.
Och då behövs det en adapter och om man ändå ska ta fram en så kan man kan man samtidigt ordna med ett bra fäste för grenbandet.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Mange vad är det där för grej :?:
fästen för..
Bild
Har haft dem liggandes ett par år och tänkte att nu är det dags att prova dem.
Anledningen är inte så mycket för bromseffekt utan snarare förhoppningen att spara några spänn på bromsbelägg då beläggen trots samma compund är billigare och betydligt tjockare (20mm). Funderar även på att växla upp från PFC-01 till PFC-11.
Anliggningsytan blir dock något mindre än originalbromsarna så vi får se om tiderna blir bättre eller sämre..

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det där blir kanon Mange :wink:
Du har ju kört en del! så det blir intressant hur mycket det gör på klockan med dom nya prylarna :wink:
Jag själv kör ett år till med PFC skivorna fram och monterar nya lätta skivor bak i år.
Är något man ska göra på bilarna så är det bättre bromsar :wink:
3526/CORVETTE le mans
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Corinthian skrev:denna har jag på förarsidan, med bältet fäst i (bra om man är 180cm+): http://www.vetteworksonline.net/catalog ... ucts_id=53
Vilken vinkel har du på midjebältet :?: Själv måste jag montera midjebältet bakom bakersta stolsfästet för att få rätt vinkel :|
Jag monterade midjebältet bakom stolsfästet för att få rätt vinkel.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Ubbe skrev:Hej Göran!
Manges lösning är bra, men kräver att man borrar i bilen.
Jag vill ändra mitt midjebälte så att det får en lämpligare vinkel utan att behöva borra.
Och då behövs det en adapter och om man ändå ska ta fram en så kan man kan man samtidigt ordna med ett bra fäste för grenbandet.
Det smidiga med att ha alla bältesinfästningar i stolsunderredet är att det är enkelt att lyfta i/ur hela stolspaketet
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
745 skrev:Vilken vinkel har du på midjebältet :?: Själv måste jag montera midjebältet bakom bakersta stolsfästet för att få rätt vinkel :|
Jag monterade midjebältet bakom stolsfästet för att få rätt vinkel.
Tackar, jag har gått tillbaks i tråden och kollat dina bilder och det ser riktigt bra ut 8)
Mitt problem är att stolsfästet är för brett dvs det är svårt att få in ett bältesfäste utan att demontera originalbältesrullen.
Det går iofs att lösa genom att banta :( så att jag kan köpa en smalare stol.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Skriv svar