c6:a import

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Toliphem
Nykomling
Nykomling

c6:a import

Inlägg av Toliphem »

Ska ev. köpa en C6:a i Tyskland som i sin tur har importerats dit från USA. Bilen har ingen strålkastarspolning och ingen mätare som visar km. Hur blir det vid reg.besiktningen i Sverige åker man på att fixa såna grejer eller klarar man sig då bilen är registrerad i Tyskland och har gått i trafik där i några år, baklampor och sidoblinkers är bytt på den. Orkar inte plöja genom alla trådar som finns, är det nån som vet hur det funkar är jag tacksam.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: c6:a import

Inlägg av sven erik »

nix.har en tyskimport själv och du måste ha en europabil om du ej skall bygga om.kontaktade bilprovningen själv pga detta
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Toliphem skrev:Ska ev. köpa en C6:a i Tyskland som i sin tur har importerats dit från USA. Bilen har ingen strålkastarspolning och ingen mätare som visar km. Hur blir det vid reg.besiktningen i Sverige åker man på att fixa såna grejer eller klarar man sig då bilen är registrerad i Tyskland och har gått i trafik där i några år, baklampor och sidoblinkers är bytt på den. Orkar inte plöja genom alla trådar som finns, är det nån som vet hur det funkar är jag tacksam.
Tyvärr går det inte att svara på denna fråga !
Det är helt upp till din besiktningsmans tolkningar av reglerna.
Dom flesta anser att strålkastarspolning krävs. Men det finns undantag.
Samma gäller hastighetsmätare. Visst har du km visning, är ställbart mellan miles o km.
Men den är bara graderad till 200. Vissa har klarat sig genom att säga att heads up funktionen visar upp till bilens toppfart, vilket den gör. Förutsatt att du har heads up vill säga. Men det finns fall där det krävts byte av mätarclustret.

Min regbesiktning som gjordes 2010 krävde strålkastarspolning, men hastighetsmätaren klagades inte på.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Jag bara händvisar till reg ansvarig på bilprovningen där jag bor.ta kontakt med den ansvarige för regbesikting där du bor....säger han ok....så kör...min sa nej....
Toliphem
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Toliphem »

Tackar för svar! Man ser ju C6:or på bilfirmor och även privat som varken har det ena eller andra, har dom bara haft tur då och om man klarar sig på registreringsbesiktningen är det lugnt sen då eller kan "vanliga" besiktningen börja kräva att man sätter dit spolning mm?
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Bara första gången.bygde om min till zr1 så då sket jag i spolningen på nya fronten..det va lungt
Toliphem
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Toliphem »

Ok, då får man hoppas på lite flyt, det är inte jag som ska regbesikta utan en importör i Lund, får väl delge han info och säga att han för smörja besiktningsgubbsen :)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Välkommen med vetten :D
Toliphem
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Toliphem »

Tackar :!: