Bose CDM box

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Bose CDM box

Inlägg av JuzzyV8 »

Har förmodligen kommit fram till at det är fel på CDM box ( Tuner Reciever ) till Corvette -91 med Bose Gold system.

Cd/ kasett och radio är helt död förutom att det lyser i alla knappar, samt att det går att mata in och ut Cd. Står även 1.0 i displayen bara.

Har ingen spänning till högtalarna heller, så tänkte börja med att försöka byta ut Cdm boxen.

Har redan provat med en annan CD/ kasett enhet, men det är samma fel( inget händer )

Finns några stycken på Ebay, men sen är frågan vilket atrikelnummer jag skall ha. Det skiljer väl något angående FM radion i USA och Europa?
Dessa har jag hittat som skall vara anpassade för Europa: 16141266, 16142606, 16169531, 16178371

Hur är det med tex 16169541, går den att montera utan problem med radio och andra enheter?
Vad skiljer sig mellan de olika artikelnummer?

Finns det kanske någon som kan laga min defekta enhet, i Sverige, eller måste den skickas till Usa.

mkt tacksam för all info jag kan få, och jag har letat och läst här på forumet samt på näötet i övrigt för astt hitta info.
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Re: Bose CDM box

Inlägg av JuzzyV8 »

Har fått tag på en begangnad Cdm Box europamodel 16142606, nu är det bara att försöka få plockat ut den gamla under handsfacket, och hoppas att den begagnade fungerar.

I annat fall skall jag förmodligen skicka in den gamla till USA för renovering.
http://www.carstereohelp.com/

De får tydligen in många Cdm boxar och Bose tillbehör för reparation från Sverige. De säljer dock ej renoverade, utan du måste skicka in din gamla.

För det är fortfarande ingen som vet någon kontakt på närmare håll, så som Sverige? :?
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Jag har nu bytt ut CDM boxen till en som jag fick tag på skroten, men det är samma fenomen i allafall. Har även provat med att byta ut Radio/Stereo, med den som satt i bilen samt en utbytes enhet som jag fick med vid köp av bilen.

Lyser endast 1.0 i displayen, som det gjorde innan, och är annars stendöd, förutom att det går att mata in/ut cd skiva.

Jag har 12 V på kontakt som ska sitta i CDM box ( Gul och orange kabel ) för memory samt ignition, så spänning fram verkar det vara.

Ingen 12 V till Bose högtalare bak ( då skriver de i forum ) att det brukar vara cdm boxen som ej skickar vidare spänningen, och att den skall bytas ut, samt att det verkar som cdm boxen ej skickar vidare spänningen till de olika enheterna.

Kan ju även vara så att den Cdm box jag fått från skroten är trasig, så att det är därför det ej fungerar.
Funderar på att skicka in Cdm box för genomgån ( reparation ) men då verkar det vara USA som gäller.

Det är ju lite bökigt att komma åt under hanskfacket, men jag lyckades efter några timmar iallafall :P
Är mycket tacksam någon kan svara på detta , om det är något mer ni vet om detta problem, så jag kanske kan utesluta något.

Mkt tacksam för svar, så får jag ta nya tag sedan.
:D

Mvh/ Jonas
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Exakt samma problem med min .....skickade min box till Doctor Dons i Texas....300 kr i frakt samt 200 dollar för reparation å frakt hem ...ligger nu i Malmö å kommer väl i veckan ....blir väl lite tull å moms kan jag tro ....högtalarna testade jag med 12 V å signal från en radios hörlursutag alla hela .....
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Meddela gärna i denna tråd hur det gick till slut, med utbyte samt kostnad.

Jag har mätt om jag hade spänning till högtalarna, och det har jag ej.

Hur menar du att du gjorde med dina högtalare? Hade du 12 Volt fram till dem?
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Hej igen......hämtade min CDM box å monterat den ....nu funkar allt radion å cd å kasette.....förut funkade bara ejekt på cd å kasette samt att det stod 1:00 på displayen.......måste säga jag blev lite immpad av ljudet ....klart godkänt ju ....skall spela in lite mp3 å kolla om det går med .....skitroligt att få igång originalet ............högtalarna tog jag å strömsatte från batteriet bara ....kolla på nätet så hittar du vilka som är plus å minus...de andra två är signal in....tog ett par gamla hörlurar till en mp3 spelare å skalade ena lurens kablar...lödde på lite tenn så jag fick bra kontakt eftersom kablarna är så klena ....satte lurarna i hörlursutaget på en gammal radio å testade sen alla 4 högtalarna å då funkade det ....man kommer åt kontakterna utan att lossa på högtalarna ....lossa gallret bak å tröskelskyddet fram....inte gallret fram...kontakten ligger långt ner fram ....kostnad .......300 kr i frakt till USA....1360 kr i reparation å frakt hem....490 kr moms tull å import.....
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Japp...spelar även mp3.....
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Det var la kanon bra det!!
:D
Spelar din Cd spelare alltså Mp3 också?

Skickade tillbaka min till Osbyskroten idag, och ska få tillbaka pengarna, då de ej har någon mer.

Blir till att skicka in cdm boxen, och då får man ju den med nya komponenter, istället för begagnad som kan gå sönder när som helst.

Ska kolla det med högtalarna också.
Torsten
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torsten »

Nja kanske lite fel ......menade brända låtar jag laddat ner på nätet ......CDR tog en tur i dag å allt funkar bra .....signalen kan du nog ta från din mobil eller vad som .....ha bara lite volym på .....jag tog en radio å ett par gamla mp3 hörlurar som jag slacktade ....vet att laga förstärkarna är rätt dyrt ......men det jag läst så är det kondesatorerna som ger upp ....borde man ju kunna byta själv.......men CDM boxen är tydligen ett vanligt problem....lycka till ....kolla högtalarna först.....har förstått att är de trasiga kan dom förstöra CDM
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Nu är min reparerade Cdm Box på väg tillbaks till Sverige igen.

De monterade även en Aux kabel i cdm Boxen, så jag kan spela musik från telefon eller Ipod.

Det var ju i allafall fel på boxen så får hålla tummarna att det skall funka sen då.

Skickade hit:
http://www.carstereohelp.com/

Frakt dit: 255:- Rek
Kostnad reparation inkl frakt och Aux anslutning 1700:-

Då ska det också läggas på Tull och Moms.

Återkommer i ämnet :?
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Har monterat tillbaks cdm boxen, och nu fungerar cd och Aux utan problem, men kan ej söka kanaler på FM radio.

Har en Cd radio till jag skall prova med, annars är det något annat fel, men det duger ju att kunna spela från mobilen eller cd.

En sak till som jag märkte inte fungerade,......högtalarna....alla utom en. Vänster bak fungerade.

Då är det lika bra att skicka 4 st högtalare förstärkare till reparation tillbaks till Usa.

De tar 80 $ / förstärkare, men med livstidsgaranti!!!

Reparation av Cdm box + montering av Aux kabel inkl frakt Tur och retur kostade 1955:-
Ingen Tull eller Moms fick jag betala.

Har i alla fall fått igång systemet. Spelar även brända Cd skivor.
Förmodligen kan jag njuta av musik till Våren igen!!

I Be Back!!!
martin 73
Nykomling
Nykomling

Inlägg av martin 73 »

I min char 4 92:a.tjuter det bara i tre högtalare.och en funkar som den ska.har kopplat bort sladdarna från de tre trasiga.och använder bara en högtalare(ljudet lite blekt)tror ni det är fel på högtalarna eller förstärkaren?
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Det är nog säkert fel på förstärkaren i högtalarna.

Prova med att montera den fungerande i de som ej fungerar, så vet du.

Verkar dock vara olika förstärkare fram och bak.
Är bara att plugga loss kabeln och 4 st skruv.
Jag har provat runt om på min, och där är det förstärkarna på samtliga. Luktar även bränt från vissa.

Tjuter i båda fram, och den ena bak stendöd, men funkade när jag bytte till den fungerande förstärkaren.

Ska skicka in dem till Usa igen, så får vi se om i alla fall bakhögtalarna kan funka när de kommer tillbaks. :)

http://www.carstereohelp.com
tar 80$ / förstärkare att laga.
martin 73
Nykomling
Nykomling

Inlägg av martin 73 »

Är det en förstärkare i steriodelen +högtalarna?
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Det som jag menar med förstärkare för Bose systemet, är att det sitter separata förstärkare i varje högtalare, som går att koppla loss och skicka in på reparation, eller att byta ut dem.

Fungerar en av dina förstärkare kan du flytta över den till andra sidan för att se om det fungerar, eller flytta runt en högtalare till alla positioner för att se om du har ljud på samtliga ställen med den hela högtalaren.

Jag skickade in mina 4 st förstärkare till Usa idag.

Det jag reparerade innan var CDM Boxen, som styr alla funktioner i Bose systemet. Allt utgår från den boxen.

Ditt problem är säker också förstärkarna i högtalarna, efterson en högtalare fungerar, och du ej verkar ha andra problem med Cd, Radio osv.
Kolla in på den länk jag angav i tråden. så finns det även video hur man tar ur högtalarna.
Länk direkt till Videos:

http://www.carstereohelp.com/strcorvetteAd.htm
martin 73
Nykomling
Nykomling

Inlägg av martin 73 »

tack nu fattar även den blonde ;)
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Har fått tillbaks mina 4 st förstärkare till högtalarna från Usa, har bara ej fått tid att montera in dem i bilen igen.

2300:- inkl frakt kostade det att renovera dessa. Slapp tull och moms denna gång också som tur är. :D
Livstids garanti är det också, låter väl bra. Vad som nu menas med det. Min eller bilens :|

Återkommer när jag monterat högtalarna i bilen igen, då den står i garage en bit från hemmet nu, men till våren hoppas jag att hela systemet funkar.
Användarens profilbild
JuzzyV8
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JuzzyV8 »

Hejsan!

Tänkte uppdatera tråden, om någon var intresserad av hur det gick med Bose ljudsystemet.

Monterade mina 4 förstärkare i högtalarna, så nu fungerar hela Bose systemet utan konstigheter.

Reparerat:
CDM Tuner
4 st Bose förstärkare till högtalarna
Installerat Aux anslutning i CDB Tuner, för Iphone eller MP3, Android.

Kostnad allt som allt inkl frakt till/från USA = ca: 4331:- :P
Kawwa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Kawwa »

Härligt! Då har man lite att gå på vid felsökningen. Tack för alla tips.
Skriv svar