Elfläkt till -72 454:a
Elfläkt till -72 454:a
Hej.
Jag tänkte montera en tryckande elfläkt på min kyl. Hade tänkt använda en 14".
Räcker det med en eller skall man köpa två lite mindre?
Det finns färdiga satser med fläkt och styrning. Tänkte använda ett justerbart temprelä.
Är det något speciellt märke eller grejer man skall använda eller kan man köpa dom som tex. säljs
på blocket av flera firmor?
Bör man orginalfläkten sitta kvar eller skall man ta bort den?
MVH Peter Hallqvist
Jag tänkte montera en tryckande elfläkt på min kyl. Hade tänkt använda en 14".
Räcker det med en eller skall man köpa två lite mindre?
Det finns färdiga satser med fläkt och styrning. Tänkte använda ett justerbart temprelä.
Är det något speciellt märke eller grejer man skall använda eller kan man köpa dom som tex. säljs
på blocket av flera firmor?
Bör man orginalfläkten sitta kvar eller skall man ta bort den?
MVH Peter Hallqvist
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hejs
Ska du ha tryckande el fläkt så är det helt säkert en fördel om orginalfläkten är kvar! Elfläkt bra för cruising & köer, orginalfläkt bra för normal körning & att kyla ac kondensorn!
Ska du ha tryckande el fläkt så är det helt säkert en fördel om orginalfläkten är kvar! Elfläkt bra för cruising & köer, orginalfläkt bra för normal körning & att kyla ac kondensorn!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Elfläkt till -72 454:a
Ett väl beprövat koncept är dubbla Spal 11"elfläktar. Dessa kommer inbyggda i en plastkåpa som passar direkt på kylaren i din C3.
Finns flera som åker med den uppsättningen här på forumet, bla. jag på min 69 427.
I satsen följer relän samt tempswitch med.
Du skall självklart ta bort din gamla fläkt samt kåpa.
Jag har försett mina fläktar med en override knapp så jag kan tvångsköra dom om nödvändigt. Det har dock funkat perfekt utan minsta antydan till överhettning.
Viktigt att se till att du har tillräcklig area på matarkablar till reläer då de tar en hel del ström. Har inte haft några batteriproblem trots min veka men nyrenoverade originalgenerator.
Du kan ju såklart bygga ditt eget system, bara att värdera hur mycket tid du kan lägga ned på det hela. Biltema har fläktar, Volvo S/V70 fläktar borde gå att operera in och säkert finns fler bra alternativ.
Edit: missade att du vill ha en tryckande fläkt.
Men varför det? Om din fläktkåpa sitter på plats på rätt sätt, är tätad enligt original runt kylarramen, du inte har en sån där värdelös rostfri eftermarknadsfläkt och kylaren är i bra skick så skall det inte vara några problem med kylningen på en Corvette.
Mycket viktigt att alla tätningar runt kylaren och inne i nospartiet sitter på plats dock.
Edit nr. 2 Spal är sugande och borde vara en mycket bra lösning för din 454:a. Fortfarande lika viktigt med tätningarna dock.
Finns flera som åker med den uppsättningen här på forumet, bla. jag på min 69 427.
I satsen följer relän samt tempswitch med.
Du skall självklart ta bort din gamla fläkt samt kåpa.
Jag har försett mina fläktar med en override knapp så jag kan tvångsköra dom om nödvändigt. Det har dock funkat perfekt utan minsta antydan till överhettning.
Viktigt att se till att du har tillräcklig area på matarkablar till reläer då de tar en hel del ström. Har inte haft några batteriproblem trots min veka men nyrenoverade originalgenerator.
Du kan ju såklart bygga ditt eget system, bara att värdera hur mycket tid du kan lägga ned på det hela. Biltema har fläktar, Volvo S/V70 fläktar borde gå att operera in och säkert finns fler bra alternativ.
Edit: missade att du vill ha en tryckande fläkt.
Men varför det? Om din fläktkåpa sitter på plats på rätt sätt, är tätad enligt original runt kylarramen, du inte har en sån där värdelös rostfri eftermarknadsfläkt och kylaren är i bra skick så skall det inte vara några problem med kylningen på en Corvette.
Mycket viktigt att alla tätningar runt kylaren och inne i nospartiet sitter på plats dock.
Edit nr. 2 Spal är sugande och borde vara en mycket bra lösning för din 454:a. Fortfarande lika viktigt med tätningarna dock.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hej hej!
Här har du fått två svar samma fråga, kompletterar med ett tredje
'
Jag har en 14" tryckande fläkt, blev tvungen att montera den när jag uppgraderade motorn.
Gick varm i stadstrafik.
Har även en "sugande" fläkt som inte är orginal, utan snurrar hela tiden.
Den tryckande fläkten snurrar oxå hela tiden. Skulle nog kunna stängas av meddelst en termostat vid landsvägskörning.
Dock är det ju motorns termostat som reglerar motorns temperatur.
Köp en billig tryckande fläkt till att börja med.
Här har du fått två svar samma fråga, kompletterar med ett tredje

Jag har en 14" tryckande fläkt, blev tvungen att montera den när jag uppgraderade motorn.
Gick varm i stadstrafik.
Har även en "sugande" fläkt som inte är orginal, utan snurrar hela tiden.
Den tryckande fläkten snurrar oxå hela tiden. Skulle nog kunna stängas av meddelst en termostat vid landsvägskörning.
Dock är det ju motorns termostat som reglerar motorns temperatur.
Köp en billig tryckande fläkt till att börja med.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Elfläkt till -72 454:a
Vad är anledningen till att du vill ha en tryckande fläkt?
Har du ett temperaturproblem och vill hjälpa originalfläkten vid långsam körning?
Har du fläktkåpa monterad till originalfläkten och ett fungerande slir-nav på fläkten?
Jag läste någonstans att effekten av en tryckande fläkt var betydligt lägre än hos en dragande, -kan dessvärre inte hitta länken för att bekräfta detta.
Jag kör med samma SPAL-kit som Smuggler och det funkar kalas.
http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html
Kostar några spänn men SPAL är lite klassat som fläktarnas Rolls Royce och tillsammans med kåpan funkar de kalasbra.

Har du ett temperaturproblem och vill hjälpa originalfläkten vid långsam körning?
Har du fläktkåpa monterad till originalfläkten och ett fungerande slir-nav på fläkten?
Jag läste någonstans att effekten av en tryckande fläkt var betydligt lägre än hos en dragande, -kan dessvärre inte hitta länken för att bekräfta detta.
Jag kör med samma SPAL-kit som Smuggler och det funkar kalas.

http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html
Kostar några spänn men SPAL är lite klassat som fläktarnas Rolls Royce och tillsammans med kåpan funkar de kalasbra.


Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hejs
Vet inte om jag sett detta med en tryckande elfäkt & orginalfläkten kvar på en Corvette men jag har sett det på ett antal så kallade raggarbilar där funkar det perfekt! Så varför inte på en Corvette?
Vet inte om jag sett detta med en tryckande elfäkt & orginalfläkten kvar på en Corvette men jag har sett det på ett antal så kallade raggarbilar där funkar det perfekt! Så varför inte på en Corvette?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Elfläkt till -72 454:a
Ägaren innan på min bil bytte ut original fläkten mot en volvo sugande elfläkt med kåpa som han hittade på skroten för en billig peng, inte snyggt alls men det funkar så ska byta ut den mot nåt snyggare till våren, är en 427 bb. Han hade problem vid cruising innan men efter bytet var det inga problem längre. Sitter även justerbar tempstyrning som du pratade om.
Medlemsnummer 3955
Re: Elfläkt till -72 454:a
Ok
Skall du snygga till det hela, är det en god ide att föjla Rickys, och Smugglers råd, det blir snyggt och bra.
Jag har samma grejer för montage till min nya uppsättning.
Skall du snygga till det hela, är det en god ide att föjla Rickys, och Smugglers råd, det blir snyggt och bra.
Jag har samma grejer för montage till min nya uppsättning.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hejs
Ja, givetvis det är mycket bättre med seriösa sugande el fläktar! Men också aningens tommare plånbok!
Ja, givetvis det är mycket bättre med seriösa sugande el fläktar! Men också aningens tommare plånbok!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Elfläkt till -72 454:a
Först och främst se till att du har helt tät runt kylaren, så all luft trycks genom kylaren och inte smiter runt. Det är som natt och dag.
Jag har kvar gamla originalfläkten med kåpa och allt, men har kompletterat med en tryckande SPAL på framsidan. Låt den inte gå hela tiden utan sätt den på relä eller via manuell av/på.
//Lasse
Jag har kvar gamla originalfläkten med kåpa och allt, men har kompletterat med en tryckande SPAL på framsidan. Låt den inte gå hela tiden utan sätt den på relä eller via manuell av/på.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Elfläkt till -72 454:a
Tack för alla tips.
Jag har en ny kylare och alla tätningar runt om sitter bra och fläktkåpan sitter där
och är hel.
Bilen kyler bra, men ser en tendens när det är varmt och man står stilla en stund att
tempen stiger.
Tänkte motverka tempökningen med en extra kylfläkt med temprelä för att klara ev. crusing.
Är det ok att tex köpa dessa prylar:
www.mrtuning.se/c/elflakt-241/
Eller måste man köpa de dyra?
Jag har en ny kylare och alla tätningar runt om sitter bra och fläktkåpan sitter där
och är hel.
Bilen kyler bra, men ser en tendens när det är varmt och man står stilla en stund att
tempen stiger.
Tänkte motverka tempökningen med en extra kylfläkt med temprelä för att klara ev. crusing.
Är det ok att tex köpa dessa prylar:
www.mrtuning.se/c/elflakt-241/
Eller måste man köpa de dyra?
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
Re: Elfläkt till -72 454:a
Anledningen till mina frågor var at bena ut vad du i dag hade för grejer och det verkar som du har koll på fläkt och kylare.
Om allt är i bra skick som du säjer skulle jag själv definitivt montera en tryckande fläkt för en 3-400:- för att stabilisera tempen.
Men jag skulle nog personligen inte välja den röda fläkten..
Om allt är i bra skick som du säjer skulle jag själv definitivt montera en tryckande fläkt för en 3-400:- för att stabilisera tempen.

Men jag skulle nog personligen inte välja den röda fläkten..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hejs
Hmmm, alla du hade i din länk är sugande.. om jag inte missade någon..
Hmmm, alla du hade i din länk är sugande.. om jag inte missade någon..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Elfläkt till -72 454:a
Hehe. Nej inte den röda...
Såg också att dom hade bara sugande. Detta var det första stället jag hittade reläsatser.
Men det får nog bli en billigare fläkt och en reläsats.
Vill inte bygga om för mycket då bilen är orginal.
Såg också att dom hade bara sugande. Detta var det första stället jag hittade reläsatser.
Men det får nog bli en billigare fläkt och en reläsats.
Vill inte bygga om för mycket då bilen är orginal.
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
Re: Elfläkt till -72 454:a
Vågar man chansa lite har biltema el fläktar i storlekarna 10. 12, 14 och 16 tum, vet några fall där Biltemas fläktar pajat så fläktbladen gått in i kylaren. Dom kan man vända på bladen så det går att få både sugande och tryckande. Kostar runt 200kr
När jag byter till el fläkt tar jag bort den remdrivna fläkten och div kåpor, tycket man får ett snyggare motorutrymme och det blir mer lätt åtkomligt fram på motorn om man ska mecka där.
Och så sparar men lite effekt speciellt då el fläkten inte går
När jag byter till el fläkt tar jag bort den remdrivna fläkten och div kåpor, tycket man får ett snyggare motorutrymme och det blir mer lätt åtkomligt fram på motorn om man ska mecka där.
Och så sparar men lite effekt speciellt då el fläkten inte går

Re: Elfläkt till -72 454:a
Medlemsnummer 3955
Re: Elfläkt till -72 454:a
Du har ju egentligen redan själv svarat på frågan.Punken skrev:Vågar man chansa lite har biltema el fläktar i storlekarna 10. 12, 14 och 16 tum, vet några fall där Biltemas fläktar pajat så fläktbladen gått in i kylaren.

Var det MIN bil skulle jag satsa på kvalitet snarare än ett lågt pris.
Men jag kan ju bara tala från min egen synvinkel.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Elfläkt till -72 454:a
Kör själv med dubbla spal 11" fläktar samt ett beecool kyl.
Kör gärna med en mekanisk fläkt på vattenpumpen som får fart på luften i motorrummet.
Elfläktarna blåser ju neråt och inte mkt på motorn.
Funkar för mig i timmeslånga köer på crusing men inte utan den mekaniska fläkten.
http://www1.garaget.org/archive/112/111 ... 143447.jpg
Försöker länka till en bild eftersom jag inte kan ladda upp en bild på detta forumet.
Kör gärna med en mekanisk fläkt på vattenpumpen som får fart på luften i motorrummet.
Elfläktarna blåser ju neråt och inte mkt på motorn.
Funkar för mig i timmeslånga köer på crusing men inte utan den mekaniska fläkten.
http://www1.garaget.org/archive/112/111 ... 143447.jpg
Försöker länka till en bild eftersom jag inte kan ladda upp en bild på detta forumet.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Elfläkt till -72 454:a
Har inte tätat runt kylet än. Blev ju ett nytt Beecool kyl i våras!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit