Klart det roligaste racingen jag varit på

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Klart det roligaste racingen jag varit på

Inlägg av sven erik »

Rullande start från 50km.fullt spett 1.4 km.ingen körde sönder någon ting och kul var det.det enda jag saknade var toppfarts mätare i slutet.jag kom själv upp i 250 km....alf lindeberg över 300 km.Affe och lars jakobsson har nog dem värsta vetterna i denna tävlingform eller?????Vi njöt av denna dagen vi från klubben......och björvik var ju så fint ställe att ha sådant på....kanske dags för uppdatering i klubben?denna form av racing kommer starkt pga sin enkelhet......99% kom med bilen körandes och åkte där ifrån körandes i samma bil....inga kärror och massa däcktravar osv.....fast jag hadde en svag bil 525 hk så hadde jag kul.......rekomenderas varmt denna form av racing
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Klart det roligaste racingen jag varit på

Inlägg av malte »

Intressant ! Såg att det var ett antal bilar anmälda, hur många repor hinner man med ?
Förmodar att man kör i par, hur bestäms vilka som möts ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Må vara enkelt att genomföra, men hur ser man på säkerheten då?
Vad för krav ställs på bil och förare och vilka preventiva åtgärder har organisationen gjort i händelse av olycka?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Håller helt med Sven Erik, riktigt kul och väldigt enkelt.

Vill man så hinner man nog med uppåt 30 repor på en dag, men då lär man ha med sig ordentligt med extra soppa.

Upplägget den här gången var att man helt enkelt bara frågar intressanta bilar om dom vill köra, eller ställer sig precis innan starten och hoppas på det bästa.. det dök upp både det ena och det andra med den metoden :P

Går att utveckla till stegar eller vad som helst om man nu känner för det.

Väldigt avslappnad och trevligt!

Inga speciella krav, men minst 2 test repor innan du ger fullt och väldigt långt tilltagen bromssträcka.
Rakan är bred, jämn och fin.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Kul att det är så lyckat med enkel racing för vanliga människor med vanliga bilar. :D
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Inget för säkerhets poliser......Här litar vi på sunt förnuft.......tänk va bra det funkar.....folk har sunt förnuft............alla sköter sig kanon....passar det inte.......åk hem
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

sven erik skrev:Inget för säkerhets poliser......Här litar vi på sunt förnuft.......tänk va bra det funkar.....folk har sunt förnuft............alla sköter sig kanon....passar det inte.......åk hem
Tänk vad lite en del förstår..
det beskrivna säkerhetsupplägget passar inte mig personligen eftersom mitt sunda förnuft säger något helt annat. :?
Antar att jag isåfall är vad du kallar en säkerhetspolis men jag sover gott om natten även efter ett arrangemang där alla skött sig men förarmisstag och tekniska fel uppstått.

sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Sov gott du.......vi har ett val ,,och köra i 250-300 km är superdumt.......tänk vad som kan hända???????? Näääää finns inget försvar.....miljöen oxå.........hemskt.....näää nu lägger vi ner racingen.....helt och hållet.........varför corvette? En helt onödig bil.....ingen tanke på säkerhet när dem byggde en bil i plast.....natti natti...... :D
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

sven erik skrev:Sov gott du.......vi har ett val ,,och köra i 250-300 km är superdumt.......tänk vad som kan hända???????? Näääää finns inget försvar.....miljöen oxå.........hemskt.....näää nu lägger vi ner racingen.....helt och hållet.........varför corvette? En helt onödig bil.....ingen tanke på säkerhet när dem byggde en bil i plast.....natti natti...... :D
Ja vad kan hända.. punka till exempel..
http://www.youtube.com/watch?v=1l6TW6OCpc4

Tror inte nån av er försöker hålla samma lättsamma nonchalans till risker med er avslappnade/roliga/enkla racing som du uppvisar (ditt raljerande om annat bryr jag mig inte om).
Om du själv eller annan deltagare stöter på patrull i de farterna ni pratar om så tror jag samtliga som ännu till den tidspunkten inte förstått, då gör en annan bedömning av er riskanalys. :roll:

Men men, lycka till med er enkla och roliga racing.

Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Så skillnaden mot att få punktering i slutet av mantorp rakan är?
Att bilarna ni kör med är så långsamma att det inte händer någonting?

Var glad att det finns folk som gillar att använda sina bilar, även om dom är trimmade hemska tanke.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Lars Jakobsson skrev:Så skillnaden mot att få punktering i slutet av mantorp rakan är?
Att bilarna ni kör med är så långsamma att det inte händer någonting?

Var glad att det finns folk som gillar att använda sina bilar, även om dom är trimmade hemska tanke.
Punktering på Mantorprakan i 200+ är lika illa som i 200+ på Björkvik, åker man av banan så är man rökt på ett eller annat sätt.
200+ är 200+ och konsekvenserna blir dem samma, skillnaden kan vara tiden det tar att komma upp i hastigheten och det händer självfallet även oförutsedda saker i lägre hastigheter än så.
Trimmat är inte en hemsk tanke och det är din tolkning att det skulle vara problemet.
Jag är glad att folk använder sina bilar till aktiv körning men att från den utgångspunkten uppmuntra er tolkning av "enkel" racing anser jag är kontraproduktivt på gränsen till galenskap.
Men det är ju min åsikt. :roll:

Problemet som jag ser det är kombinationen av hög hastighet och utan rent basala preventiva åtgärder som tex hjälm, vara ensam i bilen osv. http://www.youtube.com/watch?v=8AxgHCTpm3I
Men ni är kanske å andra sidan medvetna om att ni kommer att ha änglavakt om ni ens överlever en rullning i de hastigheterna med den säkerhetsnivån ni tycker är sunt förnuft.

Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Vad du väljer att använda för säkerhet är upp till dig själv, precis som valet av ev passagerare.
Dvs precis så det ska vara utan något inkompetent förbund som vill begränsa allt och alla.

Uppskatta att den finns en gnutta av frihet kvar i det här landet och att folk får fatta sina beslut själva.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Lars Jakobsson skrev:Vad du väljer att använda för säkerhet är upp till dig själv, precis som valet av ev passagerare.
Dvs precis så det ska vara utan något inkompetent förbund som vill begränsa allt och alla.

Uppskatta att den finns en gnutta av frihet kvar i det här landet och att folk får fatta sina beslut själva.
Vem har pratat om förbund och deras regler? :roll:

Ni har haft det sunda förnuftet att flytta streetracing från motorvägen till en avlyst sträcka och det får man ju betrakta som en framgång, polisen ansåg väl samma när de gav er tillstånd antar jag. 8)

Christer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Christer »

Hej! Jag var på Björkvik förra lördagen och det va jättebra...ingen tvekan.

Jag tycker vi ska försöka att ordna något i klubben på Björkvik.

Vad vi kan titta på angående säkerhet är längden på sträckan vi kör, hjälmtvång med heltäckande klädsel..ja samma som vi kör på Malmby.

Det här blir en lite mer rättvis racing för dom som inte kör slicks och frontrunners för att vara snabba på 402 meter.

Skulle man få punka eller annan olycka så finns det jämn fin gräsmatta på båda sidor av banan så det känns faktiskt säkrare än att åka av på Mantorp.

På Björkvik skulle vi också kunna bygga den riktiga superstage banan som Bilsport har för att kunna jämföra tider.

Mina Corvettevänner!! Allt är inte svart eller vitt här i livet..

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Håller med lars om alla förbud osv.fri fart i tyskland är farligt men tyskarna vill ha kvar som dem hävdar den sista friheten....varför är UFC så stort??? Jo för det är faiting man mot man utan massa regler......Och varför träffar man ungdomen med corvetter på sådana ställen?Ett stort bekymmer är medelåldern i clubben....vi måste bli moderna.....uppdatera oss.....tänka nytt......ekonomin.....kaske vi kan ha en vebbtidning istället?använda pengarna till annat? Slå ihop klubbmästerskapet med sommarmötet......varför dela på kaffe och racefolket? Visst kan detta ogillas av en del det jag skriver men kalla mej inte dumma saker för det...alla som inte tycker lika är inte idioter utan vi lever i demokrati.....min erfarenhet är att massa regler förstör det roliga.......Men att kunna bekämpa brand med ett par riktiga brandsläckare vid målet är jag med på.....hadde det funnits hadde en bil kunnat räddas sist på malmby.........då kanske min eller din bil kan räddas nästa gång.....och christer..allt är inte svart eller vitt.....men visst funka allt fint och du fick ju nytänding såg jag :D
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Christer »

Jodå Sven Erik!
Det va en riktigt kul racingform som jag gillade....
Jag såg att "slaktaren från Arvika" också gillade det. Hahahaha
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

He he christer......måste ju ha lite kul när en skriver :D
Skriv svar