Gammal motorrenovering 350
Gammal motorrenovering 350
Har ju precis fått hem min -74 med 350 och 400låda.
Förra ägaren har haft bilen sen den kom till Sverige 1990 men kört mycket lite. Det första han gjorde i stort sett var att renovera blocket eftersom det var en ganska trött 195 hästare i den, en Q3 four barrel.
Har fått med massvis med dokumentation om bilen bl annat kvitton och spec från motorjobbet utfört av Halmstads motorslip.
Blocket har borrats och vevaxeln slipats alla lager är bytta, frostpluggar kamdrivning mm mm. Det ska vara vassare kam och kolvar med högre komp i den nu.
Sen har man slipat ventilerna på originaltopparna, satt på dom med original insug och bytt till en Holly (har inte kolla vilken tror det är en 650). Headers har monterats.
Bilen har bara gått c:a 700 mil efter detta, på 23 år alltså!!!
Inser nu att jag nog måste komplettera den gamla renoveringen hehe.
Har kolla lite på nätet vad för kam och kolvar som sitter i på specen från renovering står TP168 för kamaxel och P552 för kolvar (+030)
Hittade detta:
Clevite Interchange reads TRW TP168 = Clevite 229-1993
Clevite published specs for 229-1993:
Part Number 229-1993
Perf. SP (super performer)
Code Type H (hydraulic)
Intake Cam Lift .320
Exhaust Cam Lift .320
Gross Intake Valve Lift .480
Gross Exhaust Valve Lift .480
SAE Overlap 72°
SAE Intake Duration 288°
SAE Exhaust Duration 288°
.050? Intake Dur 232°
.050? Exhaust Dur 232°
Valve Timing @ .050"
IO 10°BTC
IC 42°ABC
EO 46°BBC
EC 6°ATC
ICL 106°
ECL 110°
LSA 108°
Kolvar Badger P552
I got in touch with someone at badger and they looked in their books and found this.
.110 inches domed
11.1 compression ( not sure what CC head this was with)
1.558 compression height
Vad göra för att få en hyfsat pigg bil som andas fint?? Den går förvånatsvärt bra redan nu men känner att detta är långt ifrån optimalt.
Hur vass är kammen?
/Terner
Förra ägaren har haft bilen sen den kom till Sverige 1990 men kört mycket lite. Det första han gjorde i stort sett var att renovera blocket eftersom det var en ganska trött 195 hästare i den, en Q3 four barrel.
Har fått med massvis med dokumentation om bilen bl annat kvitton och spec från motorjobbet utfört av Halmstads motorslip.
Blocket har borrats och vevaxeln slipats alla lager är bytta, frostpluggar kamdrivning mm mm. Det ska vara vassare kam och kolvar med högre komp i den nu.
Sen har man slipat ventilerna på originaltopparna, satt på dom med original insug och bytt till en Holly (har inte kolla vilken tror det är en 650). Headers har monterats.
Bilen har bara gått c:a 700 mil efter detta, på 23 år alltså!!!
Inser nu att jag nog måste komplettera den gamla renoveringen hehe.
Har kolla lite på nätet vad för kam och kolvar som sitter i på specen från renovering står TP168 för kamaxel och P552 för kolvar (+030)
Hittade detta:
Clevite Interchange reads TRW TP168 = Clevite 229-1993
Clevite published specs for 229-1993:
Part Number 229-1993
Perf. SP (super performer)
Code Type H (hydraulic)
Intake Cam Lift .320
Exhaust Cam Lift .320
Gross Intake Valve Lift .480
Gross Exhaust Valve Lift .480
SAE Overlap 72°
SAE Intake Duration 288°
SAE Exhaust Duration 288°
.050? Intake Dur 232°
.050? Exhaust Dur 232°
Valve Timing @ .050"
IO 10°BTC
IC 42°ABC
EO 46°BBC
EC 6°ATC
ICL 106°
ECL 110°
LSA 108°
Kolvar Badger P552
I got in touch with someone at badger and they looked in their books and found this.
.110 inches domed
11.1 compression ( not sure what CC head this was with)
1.558 compression height
Vad göra för att få en hyfsat pigg bil som andas fint?? Den går förvånatsvärt bra redan nu men känner att detta är långt ifrån optimalt.
Hur vass är kammen?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Gammal motorrenovering 350
Det är väl framför allt Topplock du skulle hitta bättre !
Kom ihåg att det är ett förhållande till varandra , vad man har för övrigt på motorn .
Så det är inte bara att smälla ihop bra grejjor och tro att det blir bra , bästa är om någon
kan dra ihop ett koncept till dig.
EX. (gbak,s motorkombination är en trevlig cruisin motor på Sveavägen t.ex. ..
)
Kom ihåg att det är ett förhållande till varandra , vad man har för övrigt på motorn .
Så det är inte bara att smälla ihop bra grejjor och tro att det blir bra , bästa är om någon
kan dra ihop ett koncept till dig.
EX. (gbak,s motorkombination är en trevlig cruisin motor på Sveavägen t.ex. ..

/Christer 

Re: Gammal motorrenovering 350
Jo det är ju tips om passande toppar, insug och förgasare som jag vill ha.
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Gammal motorrenovering 350
Jag strokade ju min motor, så om du tar mitt recept rakt av så måste du byta veven också!
Men hör av dig om du behöver en köplista!
Har nog alla kvitton sparade i nån pärm.
Men hör av dig om du behöver en köplista!
Har nog alla kvitton sparade i nån pärm.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Gammal motorrenovering 350
Nja har ju en bra grund i blocket och räcker med bättre toppar och insug just nu.gbak skrev:Jag strokade ju min motor, så om du tar mitt recept rakt av så måste du byta veven också!
Men hör av dig om du behöver en köplista!
Har nog alla kvitton sparade i nån pärm.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Gammal motorrenovering 350
Ta ett färdigt Trick Flow kit från Summit då, med topp/(rull)kam/insug så har du 450-500 hk i ett nafs!
Det bord vara klockrent iditt fall med den bottendel du har!
Det bord vara klockrent iditt fall med den bottendel du har!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Gammal motorrenovering 350
Köpte lite Edelbrook grejor. E-street lättmetalltoppar och Hi perf insug 0-5500.
Månne någon har en riktigt bra fördelare med mek uttag för varvräknare och elektronisk tändning liggande till hyfsat pris? Inget skrot då köper jag hellre nytt!
Ett par Edelbrook ventilkåpor och luftrenare för en snygg installation hade inte heller varit fel
Ut i garaget och leta i gömmorna maila mig på hans@terner.eu
/Terner
Månne någon har en riktigt bra fördelare med mek uttag för varvräknare och elektronisk tändning liggande till hyfsat pris? Inget skrot då köper jag hellre nytt!
Ett par Edelbrook ventilkåpor och luftrenare för en snygg installation hade inte heller varit fel

Ut i garaget och leta i gömmorna maila mig på hans@terner.eu
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Gammal motorrenovering 350
Så blev det:Terner skrev:Köpte lite Edelbrook grejor. E-street lättmetalltoppar och Hi perf insug 0-5500.
Månne någon har en riktigt bra fördelare med mek uttag för varvräknare och elektronisk tändning liggande till hyfsat pris? Inget skrot då köper jag hellre nytt!
Ett par Edelbrook ventilkåpor och luftrenare för en snygg installation hade inte heller varit fel![]()
Ut i garaget och leta i gömmorna maila mig på hans@terner.eu
/Terner
http://s1347.photobucket.com/user/hans1 ... sort=3&o=0
Grymt bottendrag, inte färdigjusterad pga läckande brake booster ....
/Terner
Senast redigerad av Terner den tor maj 29, 2014 12:34, redigerad totalt 3 gång.
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Gammal motorrenovering 350
Ser snyggt ut!
Passa dig för slangen till vacuum klockan bara den modellen brukar smälta ihop vid lite högre temperaturer vilket kan leda till att vacuumet stannar kvar även fast du gasar på vilket inte blir så bra.
Passa dig för slangen till vacuum klockan bara den modellen brukar smälta ihop vid lite högre temperaturer vilket kan leda till att vacuumet stannar kvar även fast du gasar på vilket inte blir så bra.
Medlemsnummer 3955
Re: Gammal motorrenovering 350
Redan utbytt, men det är helt rätt som du säger dom har lätt att implodera 
/Terner

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
