550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Postat: lör jan 03, 2009 20:29
Jag har en kompositfjäder på min bil, antar att det är en 330 Lb eftersom den är relativt mjuk.
Hos Willcox i USA har jag hittat två varianter av spiralfjädrar fram som intresserar mig.
Jag vill sänka bilen en smula fram utan att få för stor risk för oönskade genomslag vid gupp och sådant.
Den ena varianten av fjäder har en styvhet på cirka 460 Lb och den andra är styvare, cirka 550 LB.
Bägge uppges sänka höjden på fronten med cirka en tum vilket skulle vara önskvärt enligt mig.
Eftersom jag har en smallblock och inte planerar byte till en bigblock är kanske den mindre styva att föredra?
Hur blir effekten av en mjuk fjädring bak och en styvare fram, får man en konstig väghållning eller andra bieffekter?
Å´ andra sidan minskar ju markfrigången och då får man kanske andra problem?
Notera att jag är ute efter en sänkning enbart av kosmetiska skäl, jag tycker helt enkelt att bilen ser för hög ut fram.
Min bil är en bruksbil utan ambitioner att bli en vägätare som passar på bana eller liknande.
Hos Willcox i USA har jag hittat två varianter av spiralfjädrar fram som intresserar mig.
Jag vill sänka bilen en smula fram utan att få för stor risk för oönskade genomslag vid gupp och sådant.
Den ena varianten av fjäder har en styvhet på cirka 460 Lb och den andra är styvare, cirka 550 LB.
Bägge uppges sänka höjden på fronten med cirka en tum vilket skulle vara önskvärt enligt mig.
Eftersom jag har en smallblock och inte planerar byte till en bigblock är kanske den mindre styva att föredra?
Hur blir effekten av en mjuk fjädring bak och en styvare fram, får man en konstig väghållning eller andra bieffekter?
Å´ andra sidan minskar ju markfrigången och då får man kanske andra problem?
Notera att jag är ute efter en sänkning enbart av kosmetiska skäl, jag tycker helt enkelt att bilen ser för hög ut fram.
Min bil är en bruksbil utan ambitioner att bli en vägätare som passar på bana eller liknande.