Sida 1 av 1

550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: lör jan 03, 2009 20:29
av CoolvetteC3
Jag har en kompositfjäder på min bil, antar att det är en 330 Lb eftersom den är relativt mjuk.

Hos Willcox i USA har jag hittat två varianter av spiralfjädrar fram som intresserar mig.
Jag vill sänka bilen en smula fram utan att få för stor risk för oönskade genomslag vid gupp och sådant.

Den ena varianten av fjäder har en styvhet på cirka 460 Lb och den andra är styvare, cirka 550 LB.
Bägge uppges sänka höjden på fronten med cirka en tum vilket skulle vara önskvärt enligt mig.

Eftersom jag har en smallblock och inte planerar byte till en bigblock är kanske den mindre styva att föredra?
Hur blir effekten av en mjuk fjädring bak och en styvare fram, får man en konstig väghållning eller andra bieffekter?
Å´ andra sidan minskar ju markfrigången och då får man kanske andra problem?
Notera att jag är ute efter en sänkning enbart av kosmetiska skäl, jag tycker helt enkelt att bilen ser för hög ut fram.
Min bil är en bruksbil utan ambitioner att bli en vägätare som passar på bana eller liknande.

Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: lör jan 03, 2009 22:43
av Mr. Beam
Gott Nytt Corvetteår!

Så länge dina ambitioner inte är att köra ned "såååååå dålig väghållning i gamla amerikanare....." i halsen på valfri M3-förare, så skulle jag välja 460lbs till din lilla nätta SB och kosta på ett par nya stötdämpare runt om. Med standarddimensioner på däck och fälgar kommer du att bli nöjd med detta.

550lbs och över börjar kräva att du börjar matcha övriga komponenter mot ett nytt uppträdande av chassiet, tex dämpare, grövre k-hämmare fram och bak och fälgar med däck naturligtvis.

Jag har 550lbs fram och 360lbs bak på min BB med ca 30 mm lägre höjd runt om och lider inte av markfrigången. Men flinar i varje kurva :mrgreen:


mvh
Mr. Beam

Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: sön jan 04, 2009 11:46
av gbak
Ja det funkar, och det funkar bra!

Fram har jag har 550 med ställbara Koni's och std krängningshämmare.
Bak 330 komposit VBP och KYB dämpare avsedda för kompositfjädrar, om jag fått välja idag så skulle jag ha gått på VPB's 360 bak då jag tycker att 330 är aningen för mjuk för mig.

Jag skulle inte välja en mjukare fjäder fram, utan ta du 550 fjädern vilket som du säger sänker bilen ca 1" fram.

Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: sön feb 01, 2009 20:36
av Trotyl
Hej!

Jag importerade en 69 L71 i våras. Jag tycker den är för hög i nosen och har funderat på att sänka den fram. Jag sökte på Willcox men hittade inte. Skulle du kunna skriva ut länken så att jag kan följa den?

Mvh T

Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: sön feb 01, 2009 22:49
av CoolvetteC3
Här är 550-fjädrarna: http://willcoxcorvette.com/product_info ... s_id=12160

Och här kommer 460-fjädrarna: http://willcoxcorvette.com/product_info ... ts_id=1257

Jag har beställt ett par av dom softare fjädrarna, vi får se resultatet när jag monterat dom.

Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?

Postat: mån feb 02, 2009 0:12
av Trotyl
Tack så mycket för länkarna Ingvar 8)

Det blir till att beställa ett par 550 lb för mig. Är barnsligt förtjust i allt som heter Heavy Duty :D

Mvh T