Sida 1 av 2
Manuellt ventilhus
Postat: lör dec 27, 2008 1:21
av johanlu
Blev en ny låda med manuellt ventilhus och omvända växellägen.
Någon här som har en bra lösning på inbyggd shifter (spakställ) ev bilder så man får lite bra ideer.
Vill ju inte såga o förstöra i onödan.
Postat: lör dec 27, 2008 9:30
av claesson
den där lådan får du gärna berätta mer om. är själv helt in snöjad på 4l80e men jäkla så dyr specielt med denna dollar kurs känns de som man får kolla lite billigar alternativ. såg att de blev en del fler hästar på v-power. Du funderade aldrig på e-85?
Postat: lör dec 27, 2008 11:43
av johanlu
Har ej fått lådan än men har 3 kompisar som kör med likadan låda.
En utav dom kör även med en 620 med 1300nm i vrid och lådan hänger med.
Är byggd för 850hk och kostar 18900kr av Per på ENGINE KIT RACING
0707770998
samt 7400kr för en förstärkt 10tums a1 turbin.
Håller mig till benzin(kanske en mekanisk rullcam om man skulle tröttna ngn gång).
Postat: lör dec 27, 2008 13:07
av KrilleN
Tjena Johan
Ny låda, turbin och motor....nu satsas det

Kommer blir rätt vass nu!
Har du fått hem motorn än?
Ang spak....kanske en sånhär:
http://i115.photobucket.com/albums/n288 ... C01153.jpg
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
MVH Krille
Postat: lör dec 27, 2008 19:00
av johanlu
Hej Krille!
Ska hämta motorn i morron Söndag.
Lådan o turbinen kommer i slutet på januari.
Ser bra ut med hurstspaken är det i från Andreas bil!.
Verkar passa väldigt bra blir nog en sådan.
Hur går det själv!
Har du gjort ngt nytt på plåtbilen i vinter!.
Postat: lör dec 27, 2008 21:20
av KrilleN
Jo då, här går det fint.
Blev ju lite nytt redan i sommras, så som special byggda stock/superstock bladfjädrar, alu kyl och subframe connectors.
I vinter blir det alu vattenpump, ny remskiva, ny eaton diff, cormemoly drivaxlar och 3,90 i utväxling
Hur har det gått med bakaxel till dig, har du betällt nått än?
MVH Krille
Postat: lör dec 27, 2008 22:02
av johanlu
Har ej beställt bakaxel än.
Väntar tills allt lirar. Lutar åt hela bakvagnskitet 12bultat i artikkeln som du la ut
om Tom`s Diferentials.
Tänkte sälja av Cadillacen först.
Postat: lör dec 27, 2008 22:06
av johanlu
Skulle nog valt 3.70 utv i stället.
Blir det inte för hög utv eller vad är målet 402m kanske
Postat: sön dec 28, 2008 11:47
av KrilleN
Kör så lite ändå så det gör inget om det varvar lite.
Körde allt i mitt dyno drag program med min bil och motor, och 4,11 var bäst på 402m, men tog 3,90 för det är lite för mycket med 4,11. Man ska varva ut 30-40m före mållinjen

Postat: sön dec 28, 2008 21:38
av johanlu
Ok där ser man.
Kom precis hem varit o hämtat motorn.
Fick reda på att avgasportarna sitter 0.2 tum högre upp än på Gm s toppar.
Undrar!
Blir det problem att få dit sidepipes headdersen eller är det likadant på edelbrock rpm performence topparna.
I så fall funkar det ju.
??????
Postat: mån dec 29, 2008 0:33
av claesson
på mina edelbrock viktortoppar sitter oxå kanalerna högre upp skulle gissa på 1tum högre. så där fick jag fixa att par adaptrar så de blev lutning på de. men 0,2 tum låter ju inte mycket. men lite problem lär du få. gissar på att du inte ska köra med dom klenaste hedders.
Postat: mån dec 29, 2008 1:20
av johanlu
Hej Claesson!
Mätte upp avgasportarna och såg att det skiljer ca 11mm så nu har jag fått problem.
Vet ej om det skiljer några andra mått typ längre ut eller ngt som man bör känna till!.
Hur ser dina plattor ut kanske ngt liknande kan bli räddningen för mig.
Eller byta toppar! (Hellst inte)
Ta bort sidepipen är inget alternativ i så fall kör jag hellre Camaro som Krille!!!
Postat: mån dec 29, 2008 2:27
av johanlu
Det skiljer alltså 11mm mellan edelbrock rpm topparna och brodix bb2 topparna.
sen om rpm topparna har förskutna avgasportar vet jag ej
Postat: mån dec 29, 2008 9:32
av claesson
Hej kolla mitt garage finns en bild där. dock på den tjocka modellen. utskärda i vattenskärare sen fräst ner vinkeln. högersidan ville jag ha 4 mm lutning så där skärde dom ut i 6mm plåt blev jättebra på den sidan 2mm i nederkant. vänstersidan var de 5,5mm skillnad men där använde dom 10mm plåt just på den sidan som de är så trångt. systemet kom kanske 10 mm lägre än normalt. vilken höjd har du på olje tråget? brukar vara 10,5 tum på dom vassare men kanske att dom i usa vet att de inte funkar i corvette.
Postat: mån dec 29, 2008 12:58
av KrilleN
Trökit....men det löser sig säkert, kanske går ändå...eller så får det väl bli sånna där adaptrar. Annars lät ju camaro som ett fint val

1800 kg bomb
Dina edelbrocktoppar är väl dessa
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Isåfall har de "stock location" på avgasprotarna.
Postat: mån dec 29, 2008 13:45
av claesson

så här mätte jag. packningen jag har haft var runda hål i så kolla inte på de svarta. men nederkant mäter ca 7,3cm och överkant 11,8.
Postat: mån dec 29, 2008 14:12
av KrilleN
För du har väl inte tall deck block? För det är just 11 mm högre
Postat: mån dec 29, 2008 14:22
av johanlu
va menas med stock location på topparna
Postat: mån dec 29, 2008 14:23
av johanlu
Nej det låga blocket
Postat: mån dec 29, 2008 14:51
av KrilleN
stock location = standard (orignal) ställe
Så det är samma som original toppar
Postat: mån dec 29, 2008 18:16
av johanlu
Har mätt avgasportarna på ditt sätt
7.2-7.3cm i nederkant och 11.8 cm i överkant.
Samma mått alltså.
mätte även nedre gänghhål längst ner till headdersen till däcket=8.1cm
Postat: mån dec 29, 2008 23:51
av johanlu
Så var det nästa problem!
Fel tråg!
Cantontråget bygger ca 3 cm för mycket och tar i styrstagen.
Någon som vet ngt lämpligt tråg till en 540!.
Postat: tis dec 30, 2008 9:41
av claesson
har köpt detta tråg till min 502 dock ej monterat än. de.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
får då ca 1 tum högre frigång. minsta körspår i vägen så skapde de gamla i vägen.
Postat: tis dec 30, 2008 9:50
av claesson
sen kommer säkert ventilkåpan ta i torpedvägen jag fick kapa ur lite där. och har du korta huven så kan man inte ha klockan till torkarluckan där heller. tänkte jag skulle flytta hela luck historen ca en dm närmare skärmen (en del fix). för jag antar att du har minst lika höga ventilkåpor som jag. sen passar inte generator gasvajer mm. är lite fix och få de att lira. men fan va kul du kommer ha sen
Postat: tis dec 30, 2008 11:00
av KrilleN
Precis detdär oljetråget har jag till min 540.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Så det ska passa Johan, glöm inte beställa tillhörande oljepickup. Typ denna
http://store.summitracing.com/partdetai ... =MIL-18201
Postat: tis dec 30, 2008 12:39
av johanlu
Varför inte ett milodon 30970 tråg.
Det är ett sånnt som jag har på 461an
Fast för mig lutar det åt ett canton 15-320 tråg
eftersom jag redan har rätt oljepickup.
se cantonracingproducts.com.
Har redan kortat av vacumventilen till vindrutetorkarskyddet.
Samt bytt till en 7tums bromsservoklocka. Jeselvippor för att få plats med lägre ventilkåpor L88 huv sen förr.
De va de
Postat: tis dec 30, 2008 13:04
av KrilleN
Jo självklart var det 30970 tråget, det andra är för 1 piece seal ibak.
Canton tråget såg fint ut...men dyrt.
Hur klarar sig L88 huven nu? Blir det hål?
Postat: tis dec 30, 2008 13:14
av johanlu
vilka motorkuddar kör du med.Tänkte på höjden.
Själv har jag polyretankuddar som bygger 2.5-2.8cm beroende på om man använder brickan mot motorblocket.
Postat: tis dec 30, 2008 13:47
av claesson
johanlu skrev:Varför inte ett milodon 30970 tråg.
Det är ett sånnt som jag har på 461an
Har redan kortat av vacumventilen till vindrutetorkarskyddet.
De va de
ja de lätt intessant har du någon bild på de?
men de passar väl bara på de äldre blocken IV och nerå eller har du äldre motorblocket?
fasigen nu blev jag lite nervös att jag köpt fel.
Postat: tis dec 30, 2008 13:56
av johanlu
vet ej säkert vilket år 461an är i från.
Var en såkallad 454ls7 kartongmotor i från början som köptes före 1987