Sida 1 av 4

Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder! ~8 Juli~

Postat: tis dec 02, 2008 23:42
av Robie
Tja! Eftersom det dragit ut på tiden och ändrar mig till istället för vinterprojekt så får det väl bli en rullande renovering

Att fixa/köpa/göra listan:
(X) Nya stötdämpare
(X) Fixa svarta "CORVETTE" bokstäver där bak
(O) Byta sidospeglarna
(O) Tona bakblinkers
(O) Fixa ortopedstolarna (motorn låter inte ens)
(O) Byta nät i grillen
(X) Nya polyurethane bussningar i bakvagn
(O) Nya polyurethane bussningar i framvagn (Köpt)
(O) Högglanspolera div detaljer (Bakvagnen klar bara framvagn kvar!)
(X) Modifiera avgassystemet för mera muller
(O) Uppgradera till C5 bromsar (Ligger på is)
(X) Nya slitsade skivor
(X) Stålomspunna bromsslangar
(X) Nya belägg
(O) Fixa pop up lysena (Stannar halvvägs etc)
(X) Byta till liten skylt fram och bak
(O) Lackera om fälgarna
(O) Fixa div lacksläpp
(X) Nya gummilister
(O) Tona om bakrutan
(X) Blackout kit fram/bak
(X) Byta alla knutkors
(X) Tillverka egen hållare för bakre regskylt
(X) Ta bort reservhjulet
(O) Polera bort repor från sidorutorna
(X) IPOD Classic 120gb med fm sändare (Vill inte förstöra orginalradion) :wink:

Om plånboken tillåter:
(O) Procharger/Vortech kompressor (kommer nog behöva hjälp med detta)
(O) Preppa automatlådan (tillkommer automatiskt vid kompressorköp)
(O) Shiftkit?
(O) Nya däck modell dyrare!

(X) = Klart

Som sagt finns en hel del att göra kommer säkert komma till saker också med tiden!

All respons,kommentarer och hjälp uppskattas och underlättar bygget! :)

Kolla även http://www.garaget.org/Robie88 för mer bilder

Lite bilder på projektbilen:
Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer!

Högglanspolering!

Postat: ons dec 03, 2008 0:08
av Robie
Då jag äntligen fick ihop min polermaskin innan vintern så har det äntligen högglanspoleringen satt fart!

Måste säga att det tar mer tid än man tror och man blir riktigt skitig!

Kan nästan tro man är sotare ibland! :roll:

http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 2vxc6q.jpg
Här är en bild på min frälsare just nu! Skall fixa en brytare och koppla in snart istället för en 3 fas handske.. Måste kunna bryta strömmen lättare, motorn är stark som tusan!


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... zjyzvh.jpg
Här ser ni dom 3 olika trissorna som jag använder mig utav. Från den stora överst och neråt, Sisalskiva, Lappskiva och Glänsskiva.


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... phg3so.jpg
Började med bakvagnen och så här ser det ut efter demontering inte så mysigt...


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... cpdm3f.jpg
Men efter lite tvättande så såg dom ut så här! Och nu kan vi börja med poleringen :twisted:


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... kj1j0f.jpg
Ibland kan man tycka att det här är tillräckligt fint/rent för montering men icke!


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 3y1ac7.jpg
Nästan färdiga!


http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 7savby.jpg
Nästan färdiga men annan vinkel*


Kommer ta ett tag att polera alla delarna har ju den stora klumpen på var sida som hjulet sitter i kvar att polera! Har dock inte lärt mig alla tekniska ord än på alla delarna så ni får ursäkta hehe hoppas ni förstår ändå och upplys mig gärna om vad det heter :D

fortsättning följer!

Editerad av admin. Max bildstorlek på orumet är 640x480

Postat: ons dec 03, 2008 10:06
av gbak
Wow!
Så bra det blev!

Jag har polerat lite också men har bara en simpel Black&Decker borrmaskin.

Var köper du polerpastan och vilket fabrikat använder du?
Kan du inte beskriva lite mer ingående hur du polerar, det är säkert fler än jag som vill veta!

Har just startat upp ett litet moppe projekt till grabben och tänkte polera upp motor kåporna.
http://rpm2006.se/mt5webb/forum/showthread.php?t=5277

Postat: ons dec 03, 2008 15:56
av acko
Kan du tipsa om vart du köpt fälgarna? As snygga. Vill ha

MVH Jerker

Postat: ons dec 03, 2008 19:08
av Robie
@gbak

Medlet kommer ifrån Schmidts polermedel i Ljungby och dom 2 jag har är först ett för slipning sen ett för optimal glans som tar bort även dom minsta reporna.

Jag är relativt ny med att polera men har kommit fram till att för mig fungerar det bäst att använda en lappskiva med slipmedel på och köra ner gropar större repor och få en jämn yta och sen gå på med glänsvaxet och en lappglänsskiva och få till den sista finishen! När det bildas svarta rester så ska man lägga på mer pasta! Det gäller att ha tålamod :lol:

Kan rekommendera att ta en titt på http://www.polerverkstan.se/ för er som är intresserade av polering!

Sist men inte minst lycka till med moppen!

@acko
Fälgarna kommer ifrån Japan och säljs dessvärre inte längre vad jag vet iaf och dom var tillval till ett "kit" man kunde köpa.. Vet dock att dom var mycket dyra så för min del var det tur att dom satt på när jag köpte bilen :)

/Robie

Postat: ons dec 03, 2008 19:19
av calsonic
Imponerade kommer ta ett tag med poleningen men är klart värt det i slut änden.

Annars måste jag säga att det var en av dom snyggaste C4 jag sett på länge passar fruktansvärt bra med vit

Simon

Postat: ons dec 03, 2008 21:28
av Robie
@calsonic

Tack tack!

Jo jag hoppas också det blir bra! Men just nu funderar jag dock om jag ska ha röda eller svarta polyurethane bussningar till mina högglanspolerade delar...

/Robie

Postat: tor dec 04, 2008 20:00
av Målarn59
Ahhh mera bling bling...nice
Som sagt att va fin tar tid :wink:

Postat: tor dec 04, 2008 21:55
av Robie
@målarn

Jo jag trodde jag snart var klar med ena drivaxeln men ack så fel jag hade! Har stått och polerat i nästan 3 timmar på den och är fortfarande inte klar dock bara slutfinishen kvar nu men ska det skina så ska det! :D

Sitter just nu och funderar om man vågar beställa lite saker från Ecklers i och med att folk klagat på kvalitén därifrån... Eller är det nån som vet hur kvalitén är på sakerna från Summit Racing?

/Robie

Postat: tor dec 04, 2008 22:07
av gbak
Summit är nog bättre än Ecklers.
Det mesta tillverkas väl i Kina, även det som Summit säljer, med det finns väl olika kvalitetsnivåer där också.
Summit kanske har bättre koll på sina underleverantörer än Ecklers???

Postat: tor dec 04, 2008 22:08
av GP
Jag brukar vara lite anti bodykit på c4 främst för att alla man ser har greenwoodkit med en ful vinge därbak, men detta kit var riktigt snyggt måste jag säga!

Vad är det för kitt?Märke?Modell?

Ett tips för att få en riktigt snygg finish hade varit att plasta kittet, det blir mycket mer cleant då.

Poleringen måste jag berömma för, det blev jävligt bra!
Skulle gärna göra det i vinter också men det tar ju ganska mycket tid och nu har man fullt upp med andra saker så det får vänta till en annan vinter.

Postat: lör dec 06, 2008 17:31
av Robie
@gbak
Det känns som dom borde ha lite bättre grejer så får se hur jag gör, köper väl bussningar, knutkors och stötdämpare där iaf om jag inte hittar något bättre ställe :) Förslag på var man kan hitta iaf bussningar och stötdämpare vore tacksamt så man har lite olika att välja på!

@GP
Kjolpaketet kommer ursprungligen ifrån Japan och tillverkades av BSM, med detta kit ska man få bättre aerodynamiska egenskaper som bevisas på deras hemsida med nån kalkyl har jag för mig. Sen det som jag skulle kunna plasta vore väl isåfall skärmbreddarna och sidospoilern enligt mitt tycke.

Postat: sön dec 07, 2008 0:17
av Stefan
Robie skrev: Förslag på var man kan hitta iaf bussningar och stötdämpare vore tacksamt så man har lite olika att välja på!
Jag handlade mina bussningar på www.summitracing.com

www.corvettecentral.com är bra annars. Jag har beställt från de flesta firmor så fråga på :lol:

Postat: ons dec 10, 2008 18:39
av GP
@Robie
Håller med dig där om plastningen.
Ser ut att bli ett jävligt kul projekt.

Postat: sön dec 21, 2008 0:05
av Robie
Var idag och köpte mig ännu en Svart Ipod Classic 120gb på Mediamarkt då jag förmodligen blev lurad av kameraexperten.se på den förra så blev en dyr investering 4200kr hehe hoppas dock få tillbaka pengarna från banken men det lär väl dröja, var iaf sista gången man betalade med direktbetalning...

BildBild

Som sagt använder mig av en Kensington Liquid FM med Clear Sound för att överföra musiken från Ipoden till bilstereon. Det låter bra och fick den billigt, en bonus är även att den laddar Ipoden då den sitter i cigarett uttaget skall dock försöka göra någon smart lösning på det där så den inte syns.. och det negativa som jag kan komma på är att den stegar med 2 på decimalen typ 88.7 sen blir det 88.9 nästa steg, sen också att det blir en sladd som måste vara ansluten till Ipoden men har inget baksäte att skicka den till ändå så för mig går det bra hehe

Var i garaget och provlyssnade och iom att min stereo är japansk så slutar mitt fm band vid 90.0 så har inte så stort register att vraka mellan då fm sändaren börjar vid 87.5 tror jag. Har hört att man kan få in polisens radio på den dock inte testat det än :roll: Ställde iaf min på 88.9 och jag tycker att ljudet var mer än bra den enda nackdelen är när det är helt tyst i någon låt eller då man pausar så brusar det lite men det kommer ifrån stereon och går inte undkomma, får tänka på att det är en gammal stereo i och sen vill jag behålla den gamla orginal looken inuti bilen, det är som sagt min cockpit :D Kan även tillägga att har personligen inte ont av att det brusar ytterst lite då man för det mesta rockar loss för fulla järn och då hörs inte bruset!

Kan dock inte sätta några betyg än då jag inte har kört med bilen. Jag har bara spelat musik med tändningen på så det får bli till sommaren, längtar* 8)

Postat: sön dec 21, 2008 14:02
av Mange_C5
Robie skrev:
BildBild

Som sagt använder mig av en Kensington Liquid FM med Clear Sound för att överföra musiken från Ipoden till bilstereon. Det låter bra och fick den billigt, en bonus är även att den laddar Ipoden då den sitter i cigarett uttaget skall dock försöka göra någon smart lösning på det där så den inte syns.. och det negativa som jag kan komma på är att den stegar med 2 på decimalen typ 88.7 sen blir det 88.9 nästa steg, sen också att det blir en sladd som måste vara ansluten till Ipoden men har inget baksäte att skicka den till ändå så för mig går det bra hehe
Frekvenshoppen tyder på direktimport av din grunka (Amerika?), kanske därför den var billig. :roll:
Du får väl flytta till ett ställe med "rätt" frekvenser :lol:

Postat: sön dec 21, 2008 16:24
av Robie
@Mange_C5

Nja vanligt pris på den är runt 500kr och att det hoppar 2 steg på decimalen gör den även på svenska modeller om man nu kan kalla det så men iom att vi har så få radiokanaler i sverige så går det bra ändå, måste va värre i USA där det finns kanaler över hela registret... :D

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: ons jan 14, 2009 20:24
av Robie
Började lite smått idag igen!

Packade upp väskorna idag efter jobbet och ut med dom bilrelaterade prylarna i garaget, började omedelvart pilla med att programmera min nyinköpta fjärrkontroll till centrallåset och bagageluckan och "passive keyless entry" fick till och med det att fungera, låset kärvar dock lite blir till att smörja till allt när man har tid men dock är det så kallt i garaget än håller på att värma upp så blev inte mycket gjort idag är även ganska trött då klockan egentligen är 01.00 för mig då man är van vid amerikansk tid här kommer iaf en bild på vad som inhandlats på Ecklers!

Bild
Ser inte ut att va så mycket på kortet men dyrt vart de ändå :)

Verkstadshandboken är TJOCK!

Märkte också idag att jag köpt fel infocenter skylt? Iaf är en genomskinlig plexiglasskiva med c4 emblem syns på bilden ovan köpte vit då den skulle vart gul istället Doh!

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: fre jan 30, 2009 0:05
av Robie
Monterat ner nästan hela avgassystemet idag tog sin lilla tid så nu återstår bara vänster sida, katalysatorn-->grenrör

Häromdan hände något hemskt också, la ner ett par fästen som är till krängningshämmaren bak som är av aluminium i ett syrabad dock dagen efter när man kände i hinken så vart dom borta! Så måste hitta ett par nya när det närmar sig att montera ihop bakvagnen :)

/Robie

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: lör feb 07, 2009 20:56
av Robie
Som sagt nu är vi vid vändningen så att säga det som återstår nu är att fixa till alla delarna, måla lite, polera lite till och sedan montera ihop kärran... fan så enkelt de lät helt plötsligt :mrgreen:

Här kommer lite bilder från dagens operation Enjoy!

Bild
Kolfiberfjäder, diffklump,krängningshämmare och nått jag inte vet vad det heter

Bild
Ännu en bild på diffklumpen

Bild
Här vart de tomt

Bild
Hur ska detta sluta hehe

Bild
Stag mellan diff och växellåda så det inte vrider sig (Skall poleras), syrabadet med lite skruv kom också med på bild ingen aluminium i denna gången... Man lär sig av sina misstag :wink:

Bild
Work in progress!

Fortsättning följer!

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: sön feb 08, 2009 2:23
av Peter Anjou
Hej Robie !
Aluminium blir jä-gt snyggt när det blir spegelblankt!!
Polera på !
Hälsningar Peter A / CCS- 2743

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: sön feb 08, 2009 10:59
av COOLMACHINE
Hej Robie!

En fråga: Vad använder du för polermedel ? ser väldigt Snyggt ut. :)

Postat: sön feb 08, 2009 12:50
av Robie
Schmidts hårda polermedel använder jag mig utav, finns att köpa på lite olika ställen en rekommenderad källa för trissor och medel är PAN Produkter annars finns också polerverkstan.se för er som e sugna!

Make the world shine! :mrgreen:

/Robie

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: sön feb 08, 2009 13:29
av 745
Härligt att se resultatet utav din polering, blir kanonsnyggt. Funderar på att göra samma sak själv nästa vinter med min C4.
Har du några erfarenheter av hur länge glansen håller och går det att försegla ytan genom att använda t.ex. klarlack :?:

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: sön feb 08, 2009 15:41
av Robie
745 skrev:Härligt att se resultatet utav din polering, blir kanonsnyggt. Funderar på att göra samma sak själv nästa vinter med min C4.
Har du några erfarenheter av hur länge glansen håller och går det att försegla ytan genom att använda t.ex. klarlack
Tackar 8)

Hmm, nej har ingen direkt erfarenhet av detta förut dock så tänker jag klarlacka mina delar med ett klarlack som inte gulnar och förhoppningsvis är ganska starkt för eventuella stenskott eller liknande som kan ske därunder sen får man helt enkelt vara uppmärksam, ser man att det börjar oxidera så blir det att polera lite och fylla i med klarlack där det gått hål så att säga. Så har jag tänkt mig :mrgreen:

Kör dock inte så ofta i regn, det är då det oxiderar mest, det och fukt... Vad jag förstått, annars är det vaxning som gäller om man inte klarlackar så vattnet inte fäster, du täpper även igen porerna med vaxet så det håller bättre. Fick en förklaring av en snubbe för ett tag sen men svårt att komma ihåg allt hehe

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: sön feb 08, 2009 23:58
av Staffan...
Jag har också polerat mina axlar till AC Cobra repl. (Finns bilder på hemsidan). Tänkte däremot inte klarlacka, har fått för mig att det är mer jobb om klarlacken börja släppa än vad det är att polera om det. Jag tror att det håller ganska länge med ett riktigt polervax. Ett år sen jag polerade min framvagn, sen har den bara legat och det ser ut som om det var igår jag polerade den. Fast det är ju skillnad om man är ute och kör med den.

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: mån feb 09, 2009 20:38
av Robie
Ser väldigt bra ut! Jo jag hoppas på att den är relativt stryktåligt klarlacken så att säga han som sålde den sa att den var bra iaf :mrgreen:

Sen skulle det va kul och veta vad för medel du använt dig av och hur du gick tillväga vid poleringen, ens egna sätt är ju inte alltid det bästa så att säga..

/Robie
Staffan... skrev:Jag har också polerat mina axlar till AC Cobra repl. (Finns bilder på hemsidan). Tänkte däremot inte klarlacka, har fått för mig att det är mer jobb om klarlacken börja släppa än vad det är att polera om det. Jag tror att det håller ganska länge med ett riktigt polervax. Ett år sen jag polerade min framvagn, sen har den bara legat och det ser ut som om det var igår jag polerade den. Fast det är ju skillnad om man är ute och kör med den.

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: tis feb 10, 2009 23:25
av Robie
Idag slipade jag lite på staget mellan växellådan och diffen, vill få ner dom flesta porer och ojämnheter innan man börjar med själva poleringen... skillnad finns från tidigare inlägg :)

Bild
Grundslipat lite

Fifflade även bort kardanen när jag äntligen fått ur lite olja!

Bild
Smutsig kardan!

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: ons feb 11, 2009 15:25
av Mange85
här ligger man i :) bra jobbat!

Re: Min Corvette -93 "BSM" - Att göra lista, bilder!

Postat: ons feb 11, 2009 21:31
av Robie
Mange85 skrev:här ligger man i bra jobbat!
Börjar kännas man har ont om tid så bäst att "Jalla Jalla"! :mrgreen:

Så idag plockade jag bort oljetråget, var inte lätt då det inte fanns nån tapp att tömma oljan vilket medförde mycket krabb... Lyckades dock till slut lossa alla 16 skruvarna och tömma lite av oljan så man kunde lyfta väck den utan att hälla ut allt över golvet hehe Efter de så monterade jag bort knutkorsen från kardanen så den kan poleras återkommer dock till detta för jag måste nämligen köpa mer slipmedel, börjar nämligen ta slut..

Även kikat lite på hur/om man skulle kunna fixa sig en bläster som klarar glaskulor eller va de är så man kan blästra aluminium vore riktigt gött! Om det är någon som har eller använder sig av bläster med glaskulor vore jag intresserad och få lite mer kött på benen ;)

Här kommer bilder:

Bild
Kardan finare än innan iaf (Jämför med tidigare bild)

Bild
Här vart de klibbigt!