Sida 1 av 1

Tomgången är borta ibland..

Postat: ons nov 05, 2008 12:35
av edwardpayne
Årmodell 1991 och allt är original, vad jag vet.

Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall.
Ibland när jag startat motorn måste jag hålla uppe tomgången själv med gaspedalen, det kan gå att släppa pedalen om jag gör det väldigt långsamt.

Ibland känns det som om den inte "orkar" hålla tomgången uppe.

Motorn går jättebra annars, inga misständningar eller något.
Ibland (inte alltid) får jag en felkod om EGR (32) efter ett antal minuter när jag glider på motorväg i stadigt tempo, men jag misstänker att det kan vara ett följdfel eller att det beror på att jag tömt alla 3 katalysatorer.

Jag har läst lite om IAC och TPS men inte mätt något på dem ännu och förstår inte riktigt hur dom fungerar.

Är det någon som kan veta vad detta beror på?
Det har blivit värre med tiden.

Tack på förhand!

Postat: tor nov 06, 2008 18:52
av kungricky
egr felkoden får nog dom flesta upp , tror dom brukar ta bort den från datorn när dom chippar den. när det är fel på egr så brukar den snarare dö när man trampar ner gasen, precis som om när den får tjuvluft. på din låter det snarare som om den får för mycket bränsle och dessutom på alla cylindrar.

Postat: fre nov 07, 2008 8:39
av edwardpayne
Vad är det som gör att den får för mycket soppa då?

Postat: fre nov 07, 2008 22:12
av kungricky
kan va många olika saker. men jag tror det kan ha blivit nå fel på lamdan t.e.x men kolla stiften å se vilken färg dom har . om det är nån som är mörkare så kan det blivit fel på nån spridare. sen har du tempgivaren till datorn den kan lura motortempen så den tror den e kall då ger den extra soppa det är nog också ett mycket troligt fel

Postat: tis nov 18, 2008 11:09
av edwardpayne
kungricky skrev:kan va många olika saker. men jag tror det kan ha blivit nå fel på lamdan t.e.x men kolla stiften å se vilken färg dom har . om det är nån som är mörkare så kan det blivit fel på nån spridare. sen har du tempgivaren till datorn den kan lura motortempen så den tror den e kall då ger den extra soppa det är nog också ett mycket troligt fel
Lambdan har blivit i- och urskruvad ett par gånger ur grenröret och uppsmörjd med 5-56. Kan den ha tagit skada av det?

Vattentemperaturen ser bra ut när jag monitorerar den via luftkonditioneringen, är det samma sensor?

Tändstiften är nya, men jag har inte tittat på dem.

Topparna har nyligen blivit renoverade men detta fel uppstod 2 ggr innan jag lät verkstaden skruva isär motorn.

Postat: tis nov 18, 2008 12:12
av kungricky
köp tempgivaren för styrenheten om den visar åt styrenheten att motorn är kall så ger den ju mer bränsle. tror på att du har fel i givaren.

Postat: tis nov 18, 2008 12:17
av edwardpayne
kungricky skrev:köp tempgivaren för styrenheten om den visar åt styrenheten att motorn är kall så ger den ju mer bränsle. tror på att du har fel i givaren.
Var sitter tempgivaren för styrenheten?
edit: Vattenpumpen är bytt också. Sitter det någon sensor i närheten av den?

Postat: tis nov 18, 2008 19:13
av kungricky
sitter på framsidan i insuget sitter lite bökigt till, sätt gängtejp på den nya så det blir tätt å var försiktig så du inte skadar den nya för då börjar den mäta fel