Sida 1 av 1

Att göra inför vintergaraget?

Postat: tis sep 30, 2008 0:07
av A-son
Som förstaårsägare till en C6:a som snart ska parkeras för vintern (naturligtvis varmgarage) behöver jag tips å råd om en del praktiskt.

Är det läge att byta olja å filter när jag ställer in den - eller ska jag göra det direkt i vår?

Underhållsladdare låter som en bra idé, väl?

Ngt annat jag måste tänka på inför vintervilan?

Postat: tis sep 30, 2008 15:36
av forsberg
byt oljan nu å starta bilen 1 gång i veckan så behöver du inte fundera på annat.. :shock: :roll:

Postat: tis sep 30, 2008 18:28
av LFBG
Byt oljan till våren när du tar ut den..
Och sätt en Ctek laddare på batteriet.

Postat: ons okt 01, 2008 10:13
av forsberg
LFBG skrev:Byt oljan till våren när du tar ut den..
varför ha gammal olja i motorn i flera månader :?: :roll: :shock:

Postat: tor okt 02, 2008 19:15
av Lars J
Under förutsättning att oljan inte är på gränsen att bytas så delar jag LFBG:s uppfattning att det är bättre att vänta till våren. Det kan bli kondens berorende hur bilen vinterförvaras.

Och just vinterförvaring finns det också delade uppfattningar om, varmgarage, kallgarage eller utomhus med täcke över.

Så svaret är kanske inte helt klart!

Vad tycker ni andra?

Jag har min uppfattning klar men debatten är intressant! :shock:

/Lars/

Postat: tor okt 02, 2008 19:36
av COOLMACHINE
Jag byter alltid oljan till våren, oavsett hur många mil bilen har gått under sesongen, motorn mår inte dåligt av att oljan inte är ny över vintern, samt låter den stå med CETEK laddaren på hela vintern då håller sig batteriet fräscht.

8)

Postat: tor okt 02, 2008 23:04
av Mange_C5
Jag tror att småstarter är kontraproduktivt eftersom det kan producera kondens i motor och avgas system. :shock:
Så gällande oljebyte så håller jag med LFBG, Lars J och Coolmachine.
Står bilen helt torrt och skyddat så spelar det nog mindre roll om det är varm- eller kallgarage. :roll:
CTEK laddare är en mkt god investering. :wink:
Vettens vinterbostad..
Bild

Postat: fre okt 03, 2008 7:10
av Wiik
Har bilen i varmgarage med CTEK laddare på hela
vintern och byter oljan till våren.

Mvh
Wiik

Postat: lör okt 04, 2008 16:23
av Cobra65
Vilken av ctek laddarna använder ni?

Postat: lör okt 04, 2008 16:44
av Mange_C5
Jag använder CTEK Multi XS 3600 (tror det är mellanstorleken).

Postat: sön okt 05, 2008 9:58
av forsberg
nåt å fundera på :shock:
Torrboll.
Pallbockar.
Full tank.

Postat: sön okt 05, 2008 10:12
av forsberg
vad det gäller oljan så är det ju så att ju längre oljan står still desto mer av all skit som finns i den hamnar ju till slut nederst dvs där det tar stopp å det kan ju även vara i toppen av motorn, dvs när ni sedan byter till våren så kommer all denna skit att ligga kvar i motorn som avlagringar.. :cry:

ta å testa själva,,,när ni byter er olja (till våren) spara lite i en bunke å vänta sen i ca 5 månader. häll ut oljan å se vad som finns i botten på bunken :shock:
jag lovar att ni kommer ta er en extra funderare då 8)

Postat: sön okt 05, 2008 10:46
av Mange_C5
forsberg skrev:vad det gäller oljan så är det ju så att ju längre oljan står still desto mer av all skit som finns i den hamnar ju till slut nederst dvs där det tar stopp å det kan ju även vara i toppen av motorn, dvs när ni sedan byter till våren så kommer all denna skit att ligga kvar i motorn som avlagringar.. :cry:

ta å testa själva,,,när ni byter er olja (till våren) spara lite i en bunke å vänta sen i ca 5 månader. häll ut oljan å se vad som finns i botten på bunken :shock:
jag lovar att ni kommer ta er en extra funderare då 8)
Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:

Postat: sön okt 05, 2008 13:27
av forsberg
Mange_C5 skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:
skulle man resonera som dig så skulle man ju aldrig behöva byta oljan... :shock:

prova då att sätta ett lock på bunken och öppna den efter 5 månader så får du se 8)

ps: all olja rinner inte ner i tråget å det är den som är kvar uppe i motorn som är problemet.. :wink:

Postat: sön okt 05, 2008 15:52
av Mange_C5
forsberg skrev:
Mange_C5 skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:
skulle man resonera som dig så skulle man ju aldrig behöva byta oljan... :shock:

prova då att sätta ett lock på bunken och öppna den efter 5 månader så får du se 8)

ps: all olja rinner inte ner i tråget å det är den som är kvar uppe i motorn som är problemet.. :wink:
Jag omformulerar mej något: Vilka skadliga ämnen (som inte syns vid en visuell koll) i relativt ny högkvalitetsolja blir kvar i och är direkt ohälsosamt för motorn vid längre stillestånd?
Känns som att diskussioner som denna ofta har en dragning till ytterligheter. :|
För mej är det trots allt bara en bilmotor som de flesta andra.. :oops: :roll:

Intressant diskussion överlag, hoppas på ett objektivt klargörande från er alla som är insatta. :)

Postat: sön okt 05, 2008 19:55
av LFBG
Den olja mängd olja som blir kvar , är den nog samma antingen det är höst eller vår :D

Men om man ska starta motorn varje vecka, blir det ju en massa kondens.
Då är det ju ännu ett skäl till att byta oljan på våren.. :?: :)

Postat: sön okt 05, 2008 20:51
av forsberg
Mange_C5 skrev:Jag omformulerar mej något: Vilka skadliga ämnen (som inte syns vid en visuell koll) i relativt ny högkvalitetsolja blir kvar i och är direkt ohälsosamt för motorn vid längre stillestånd?
För mej är det trots allt bara en bilmotor som de flesta andra.. :oops: :roll:

Intressant diskussion överlag, hoppas på ett objektivt klargörande från er alla som är insatta. :)
varför man byter oljan är ju för att den är "skitig" och innehåller små metallspån från framförallt kolvringarna.. :shock:

därav att det ofta sitter en magnet i oljepluggen :wink:
och finns som tillval att köpa till corvette om jag inte minns fel :roll:

dettta syns väldigt tydligt vid en visuell kontroll då den fina oljan du häller i är ljusbrun och genomskinlig och den du byter ut är svart och definitivt inte genomskinlig. :roll:

en av oljans uppgifter förutom att smörja är att absorbera all denna "skit" ...
när oljan som finns kvar uppe i motorn får ligga i fred under lång tid så kommer all denna "skit" att lägga sig som en hinna på alla detaljer där oljan har legat.. :shock:
dvs "skiten" sjunker enligt tyngdlagen :idea:

gör man så här år efter år så hinner det samlas en hel del "skit" i motorn vilket i sin tur leder till försämrad smörjning i form av tilltäppta kanaler etc etc.. :shock:

..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:

..men ska man tänka på motorns bästa så är jag övertygad om att man ska byta oljan på hösten så de så 8) :wink:

Postat: sön okt 05, 2008 21:40
av Mange_C5
forsberg skrev: ..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:
Lite OT men..
Vet inte vad du fått för intryck egentligen, men jag kan inte påstå att jag "skiter i allt" bara för att jag inte delar din uppfattning fullt ut, min intention är att behålla vetten ett bra tag framöver! :|

I övrigt så förstår jag ditt resonemang i stort rörande metallspån etc, dock så har oljan i mitt fall inte varit svart vid byte.

Postat: ons dec 03, 2008 19:51
av forsberg
Mange_C5 skrev:
forsberg skrev: ..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:
Lite OT men..
Vet inte vad du fått för intryck egentligen, men jag kan inte påstå att jag "skiter i allt" bara för att jag inte delar din uppfattning fullt ut, min intention är att behålla vetten ett bra tag framöver! :|

I övrigt så förstår jag ditt resonemang i stort rörande metallspån etc, dock så har oljan i mitt fall inte varit svart vid byte.
även om du bara har kört några mil så finns det ju "skit" i oljan..
ingen uppfattning..ren fakta :shock:

Postat: lör dec 06, 2008 23:53
av Madick1
Jag har nyss ställt av min GTO

Full tank
Nyservad
Vinterhjulen på
Nytvättad
Ctek

Står i Carport och jag kommer ta "ut" den ibland när det är torrt o fint och varmköra den på en liten runda runt kvarteret

Postat: mån dec 08, 2008 23:17
av vette.se
Byter olja i motor, diff och låda samt bromsolja och kopplingsolja innan jag ställer undan bilen - väldigt billig försäkring !! Plockar ur batteriet som sen får stå med en C-tek hela vintern, aldrig hålla på och starta bilen under förvaringen med tanke på kondens och all sot som blir överallt med upprepade kallstarter utan att den sen körs ordentligt.

Håller med forsberg för den skit av alla sorter som finns i oljan fälls ut och fastnar som en klibbig sörja i alla kanaler + i botten på tråget, den skiten kommer inte ut när du byter oljan utan sitter kvar där den är. Jag har skruvat isär många motorer och har sett hur det kan se ut.

Det finns väl ingen vetenskaplig undersökning av detta vad jag sett men jag tror nog att båda metoderna fungerar bra men i teorin kanske den bil som får stå med all skit i systemet börjar få problem efter 10 kanske 20år - som sagt bara gissningar.