Sida 1 av 1

Startstrul.

Postat: mån sep 01, 2008 18:48
av blåcorvette
Hej, har nu köpt en covette targa i pedantskick.
Men första dagen med min nya stolhet så upptäcker jag att bilen inte startar efter ett snabbt stopp inne i stan.allt lyser men startmotorn klickar bara.Men sen när motorn har kallnat så går de att starta den igen.
Har hört att folk fått detta problemet när dem byter headers, men jag har original headers på min -90a.
vad kan de vara...startmotorn i sig eller nåt annat?
någon som råkat ut för detta ?
tacksam för svar

Martin

Re: Startstrul.

Postat: mån sep 01, 2008 20:32
av tjerk
blåcorvette skrev:Hej, har nu köpt en covette targa i pedantskick.
Men första dagen med min nya stolhet så upptäcker jag att bilen inte startar efter ett snabbt stopp inne i stan.allt lyser men startmotorn klickar bara.Men sen när motorn har kallnat så går de att starta den igen.
Har hört att folk fått detta problemet när dem byter headers, men jag har original headers på min -90a.
vad kan de vara...startmotorn i sig eller nåt annat?
någon som råkat ut för detta ?
tacksam för svar

Martin
Har du kollat felkoder?

Under ratten lite till höger sitter en kontakt med 12 pins.

Böj dig till en orm under ratten, forma ett litet gem till ett U, koppla ihop dom två översta till höger (A och B).

Slå på tändning men starta inte.

En lampa på instrumentet börjar blinka nu. Hinner du inte räkna, av och på med tändning igen.

Första kod är alltid 1 blink, 2 blink. Och den kommer tre gånger.

Sen kan du börja skriva upp eventuella felkoder (Kan vara allt mellan 14 och 72 tror jag), till sist kommer 1 blink, 2 blink igen tre gånger för att avsluta.

Gör detta först.

Och om du har en digital voltmätare (DVM) kan du testa spridarna.

Öppna huven, tryck in metalclipsen på en spridare och lyft kontakten samtidigt.

Tändning av. Sätt DVM pinnar på varsin kontakt på spridaren och läs av motstånd och skriv up.

8 gånger, kall motor.
8 gånger, varm motor.

Det roligaste är med varm motor så man nästan bränner sig. :lol: :lol:

Alla skall ligga nära varandra, ingen större skillnad än 0,3-0,5 ohm.

Är det stor skillnad på bara en eller två så kan du börja fundera på att byta dom.

Postat: tis sep 02, 2008 19:49
av tjerk
Kollat en gång till, det kan faktiskt vara startmotorn. Hur är batteriet?

Postat: tis sep 02, 2008 21:43
av Hot Rod
Hej.

Låter inte som ett problem som skulle ge någon felkod.

Förmodligen problem med startmotor/solenoid/batteri eller kanske bara dålig kontakt/jord?

Var det en engångshändelse eller blir det så varje gång du ska starta när den är varm?

Postat: tis sep 02, 2008 22:45
av Fantomas
Jag skulle gå genom alla kontakter vid startmotorn samt kollat upp jordpunkter !

Postat: ons sep 03, 2008 19:41
av blåcorvette
Ja, detta sker varje gång den är varm...tror att startmotorn är känslig för värme.
ska skärma av startmotorn från grenröret så ska jag se ifall de gör susen...annars kan de ju mycket väl vara att startmotorn börjar ge sig, vad vet jag

tack för alla tips.

Postat: fre sep 05, 2008 0:02
av Lasse-HBG
till 99% är det startmotorn som börjar ge sig och som du själv nämnt är värmen från grenrören den största boven i dramat. Tror tyvätt inte att du e hjälpt av att sätta dit värmesköld på din befintliga starmotor. Lindningarna i startmotorn har redan tagit skada så den blir aldrig bättre än vad den är nu. Så skruva dit en ny och sätt värmeskölden på den istället. När jag bytade på min för 2 år sedan vill jag minnas att en original ac-delco motor kostade runt 8-900 kr.