Sida 1 av 1

Steeroids Rack & Pinion Conversion Kit

Postat: tis jul 15, 2008 22:53
av Hånta
Hejsan

Någon som har provat detta kitt.För och nackdelar :?:
Funderar på att uppgradera till ett sånt.http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1828

Lars

Postat: ons jul 16, 2008 23:23
av Chrippe
Jag har provkört Rolles -64 från Lidingö med en sådan kuggstång styrningen , jag ska skaffa en sån en dag , det är kanon .

Postat: tor jul 17, 2008 2:40
av Hånta
Jo det får nog bli ett sådant kitt i vinter tror jag,det verkar kanon.
Själv tycker jag att bilen min är bra i väghållning med de 18" som jag hade,men styrningen var lite defus eller vad man nu ska säga.Och nu med 20" ´som jag har beställt så kommer den att bli ännu mera direkt styrd.Så med ett sådant kitt skulle den nog bli som en gokart :D .

Lars

Postat: fre jul 18, 2008 23:30
av jompa
Har en polare som har en 69, med sidpipes. Hans kuggstångstyrning kostade 15 papp.....det tråkiga är att sidepipes å kugstångsstyrningen behövde samma plats under bilen......tänkte bara tala om innan ni handlar....

Postat: tis jul 22, 2008 14:37
av Erik
Jag har en small block -72:a med side pipes och Steeroids kuggstångsstyrning. Inga problem att få dit det. Eller jo... man var tvungen att hamra lite på ett av grenrören.

hmm

Postat: mån sep 15, 2008 20:51
av Stingray-75
mitt funkar kanon :lol:

Re: Steeroids Rack & Pinion Conversion Kit

Postat: ons sep 17, 2008 12:47
av Vette racing
Hånta skrev:Hejsan

Någon som har provat detta kitt.För och nackdelar :?:
Funderar på att uppgradera till ett sånt.http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1828

Lars

Hej
Lars det du bör tänka på är att när du köper ett sådant kit finns de med olika utväxlingar, en snabbare utv (än det som kitten levereras med) bör du inte änvända på gatan. För att få ut den bästa prestanda ur ett kuggstångskit är det ett absolut måste att du inte har några andra glapp kvar i styrsystemet. En punkt som nästan alltid är dåligt på en C3 är det nållager som sitter runt rattstången på utsidan av torpedväggen, har du lite glapp där märkts det direkt. Ibland med dessa kit kan bilen få för dålig ratt/vägkänsla (bli för lättstyrd i högre hastigheter) Det lättaste rådet är då att labba med hjulvinklar fullt ut camber/caster. För att kunna labba fullt ut med dessa hjulvinklar och få max prestanda på bilen måste du tyvärr byta ut original övre och undre bärarmar till justerbara !

Kittet Steeroids Rack & Pinion tillverkas av Speeddirect.
En svag punkt på detta kitt är fästet som sitter mellan ram och kuggstång på förarsidan, inte ovanligt att det bildas sprickor.
Kan vara lite struligt att få till så att det inte blir någon binding i länken mellan rattstången och kuggstången.

Ett snarlikt kitt finns hos VBP som har ett stabilare fäste mellan ram och kuggstång plus länken som är mellan rattstången och kuggstången är mycket bättre, annars är det i stort sätt samma delar.

Henrik

Postat: lör okt 04, 2008 18:49
av Göran Björn
Hej
Har en kuggstång som du frågar efter. Är du intresserad av att köpa den så slå mig en pling.
0703-235015
Göran