Sida 1 av 1
Snart ger jag upp!!!
Postat: tis jun 24, 2008 21:36
av BB
Hej
Det var ett inlägg här i forumet om bromsar som jag lusläste för jag har precis samma fel på min bil det är helt omöjligt att få bromsarna att fungera.
Jag har renoverat bilen i ett par år och alla bromsrör och bromsslangar är nya, bromsoken är ompackade och bromscylindern är ny, jag har provat lufta med tryck,pumpat på pedalen och kört gravity bleeding på varje ok i ett par timmar men så fort jag startar bilen så går pedalen i botten.
Jag behöver mera förslag på vad jag kan göra innan jag ger upp och låter bil-

stå tills nästa år, jag orkar snart inte mer.
Kanske finns det någon i närheten ( jag bor i Oxelösund ) som är bra på bromsar och vill hjälpa till?
Mvh Peter
0155-216638
0155-244046
Postat: tis jun 24, 2008 22:13
av tommen
ja hade samma fenomen me min -74:a då ja lag en ny huvudbromscylinder, de va bara å lufta huvudcylindern,om du inte reden jort det.
http://www.superchevy.com/technical/cha ... index.html
How To Bench Bleed A Master Cylinder
Postat: tis jun 24, 2008 23:43
av BB
Jag har "bench bleed" min huvudbromscylinder innan jag monterade den, precis som i artikeln.
Min huvudbromcylinder har nipplar för luftning så jag har även provat att lufta efter cylindern blivit monterad.
//Peter
Postat: ons jun 25, 2008 9:02
av gbak
Kan det möjligen vara så att du har kvar lite luft i huvud bromscylindern som du inte fått ut?
Jag körde också "bench bleed" metoden på huvud bromscylindern men fick inte ut all luft.
När jag monterat huvud bromscylindern i bilen, och luftat allt enligt konstens alla regler, och precis som du inte fått ut all luft så använde jag en plastspruta som jag fyllde med bromsvätska.
Sedan tryckte jag in bromsvästskan snabbt i alla bottenhålen i huvud bromscylindern.
Ur ett av bottenhålen strömmade då de sista luftbubblorna ut
Typ nåt så här:

Postat: ons jun 25, 2008 10:58
av Janne Malmgren
Testa med att höja upp bakvagnen och "gravitybleeda" båda bakoken samtidigt, men ett par timmar tror jag inte hjälper, låt det stå över en natt, så fick jag mina bromsar att fungera, sen gjorde jag motsvarande på framoken. Dessutom lämnade jag den vanliga bromsvätskan för fyra år sedan och övergick till Silikon Brake Fluid DOT 5, vilket har fungerat problemfritt.
Postat: ons jun 25, 2008 13:02
av BB
Jag ska prova med sprutan och "gravity bleeda" med höjd fram och bakvagn.
Problemet att låta bilen stå över natten är att om det flödar för fort så tar bromsvätskan slut under natten och då är man tillbaka till ruta ett igen, ska man bara öppna extremt lite på nipplarna ?
Bromsarna känns ganska stumma innan jag startar bilen men så fort jag startar och det blir tryck i bromsservot då skjunker pedalen i botten, kan menbranet i servot ha pajat ? Hur märker jag om membranet är trasigt ?
//Peter
Postat: ons jun 25, 2008 17:55
av Janne Malmgren
Låt gravity bleedingen stå över dagen så har Du koll på bromsvätskan i Huvudcylinder.
Lycka Till.
Postat: tor jun 26, 2008 16:09
av kuggen
köp en ny cylinder. pengar/tid=saken klar.
haft samma probs.
Postat: tor jun 26, 2008 21:35
av Mr. Beam
Osäker på om 69:an hade proportioneringeventill eller bara fördelningsblock, men den kan också krångla med luft som far fram och tillbaka i ventilen.
Sjunker pedalen sakta mot golvet om du har motorn avstängd så stärks misstankarna huvudbromscylindern, även om du bytt den.
/ Mr. Beam
Postat: sön jun 29, 2008 13:28
av BB
Ska man "gravity bleeda" ett ok i taget eller båda fram eller bak samtidigt ?
Postat: sön jun 29, 2008 19:08
av Kalle Mankan
BB skrev:Ska man "gravity bleeda" ett ok i taget eller båda fram eller bak samtidigt ?
Jag tar ett i taget. Har du två nipplar på oket börja med den innersta.
Postat: sön jun 29, 2008 20:47
av Turbojet
Jag har just packat om mina ok. Är det en helt korkad tanke att fylla dom med bromsvätska så mycket det går innan montering, tänkte då särskildt på bakre oken.
Postat: lör jul 12, 2008 0:04
av jompa
Jag hade samma problem med mina bromsar, i samma veva fick jag en vacumpump av svågerslasen som jag skulle ha till luckorna till lyset på min 75 för att jag tappat vacum i insuget efter kamaxelbyte.......jag luftade bromsarna med den istället....
fyllde behållaren med olja satte på pumpen på luftnippeln och sen öppnade jag, och då kom den luft jag försökt pumpa ut i 2 veckor ut......
Postat: lör jul 12, 2008 15:40
av Mr. Beam
Vacuumpump är bra och smidigt, har använt det flera gånger. Var försiktig med hur mycket vaccum du pumpar upp bara, det är lätt hänt att det börjar dra in luft mellan luftskruvens gängor och så tror du att du har hur mycket luft som helst kvar i systemet och luftar och luftar....
/Mr. Beam
Postat: sön jul 13, 2008 21:52
av BB
Hej
Jag provade att köra med en vakuumpump och fick bromsarna att kännas bra och pedalen gick inte i botten när jag startade bilen

.
Körde ut bilen ur garaget och provade bromsarna och dom kändes ganska bra det gick visseligen inte att låsa dom med det var bara att lufta dom lite till tänkte jag
Körde en liten tur bara för att få känna på bilen efter två års renovering och provade bromsarna lite då och då, efter en stund så märkte jag att bilen gick tyngre och tyngre släpte gasen och bilen bromsade in ganska hårt utan att jag bromsade
Som tur var jag inte så långt hemifrån för jag kom precis hem innan bromsarna nästan låste sig.
Pedalen var princip helt stum i toppen läget när jag kände på den och fick inte bromsarna att släppa fören jag lossade på huvudbromscylindern från bromsservot.
Jag har tidigare provat att justera axeln som kommer ut från bromsservot och justerat in den som jag tyckte ganska bra, det konstiga är att bromsarna känndes helt ok när jag började köra och sedan blev dom stummare och stummare för att till sist princip låsa sig.
Axeln ser inte ut som om den hade skruvat ut sig något.
Vad kan det vara för fel nu då
P.S Skulle ha besiktat imorgon med missar nu det tredje tredje försöket till besiktning
//Peter
Postat: sön jul 13, 2008 22:05
av CoolvetteC3
Det låter som samma symptom som jag hade på en motorcykel som stod stilla i några år med samma bromsvätska.
Eftersom den stod i en varm källare trodde jag inte att det var några problem men vätskeansamling.
När jag började köra med den so blev det samma problem, när jag nyttjade bromsarna fram så gick den tyngre och tillslut gick det inte att rubba hjulet.
För att kunna rulla maskinen blev jag tvungen att öppna luftningsventilen på bromsoket och släppa ut det ackumulerade trycket där.
Orsaken var att bromsvätskan hade bildat kristaller som satte igen någon ventil eller något hål i huvudcylindern så att fri retur blockerades och trycket byggdes upp utan att avlsatas när man släppte bromshandtaget.
Jag fick demontera huvudcylindern och göra rent den ordentligt och bytte samtidigt bromsvätskan till ny, sen var problemen borta.
Det låter likt ditt problem men det är helt olika konstruktioner, enkel bromskrets på en MC mot tvåkretssystem på din bil men det finns kanske likheter också?
Postat: fre jul 18, 2008 23:34
av jompa
när du har justerat stången till bromservot har du haft lite spel va? stången har inte legat helt emot bromscylindern....minsta lilla tryck släpper igenom olja till oken....kolla även så att fjädern i bromcylindern fortfarande är hel
Postat: tis jul 22, 2008 23:07
av jompa
kan det var så att fjädern i huvudbromscylindern inte hade tryckt tillbaka kolven ordentligt........
om du justerat axeln från vacumservot och kolven i huvudbromscylindern inte varit helt tillbaka tryckt blir det inte riktigt bra.....
kolla så att kolven är helt tillbaka och att du har ett litet litet glapp i axeln från servot.
kan inte komma på nått annat som är fel.....om inte oken kärvar och bromsbeläggen sväller, men det brukar förvisso sluta med inga bromsar alls
men du hade ju gått igenom allt....Hmm......tala gärna om vad det var för fel när du löst det.....