Sida 1 av 1
Bilen varvar inte mer än 3500rpm
Postat: tis jun 17, 2008 16:03
av edwardpayne
När bilen blivit varm (tar ett par minuter) så blir den otroligt slö. Det går inte att varva mer än 3500 rpm och den känns svag på väg upp. Detta har blivit värre och värre under några veckors tid.
Jag har kollat motstånden på mina spridare och de var mellan 15.0 och 15.3 ohm och det är normala värden - det säger ju ingenting om hur insprutningen fungerar dock.
Tändstiften ser bra ut.
Ingen katalysator skramlar när jag slår på dom.
På tomgången går den som en klocka och även högre går den rent. Det är just vid ca 3500rpm som den inte kan varva mer och går ganska oroligt.
PS. Jag har hört efter i det amerikanska forumet också men för tillfället felsöker jag fortfarande. DS.
Tacksam för vägvisning.
Postat: tis jun 17, 2008 17:54
av kungricky
behöver inte skramla i katten, den kan helt enkelt gått igen
Postat: tis jun 17, 2008 21:54
av edwardpayne
kungricky skrev:behöver inte skramla i katten, den kan helt enkelt gått igen
Sant! Det skulle vara bra att provköra utan kattar och se om problemet kvarstår.
tät kat
Postat: tis jun 17, 2008 22:26
av Ingo
är katen tät blir det enormt varmt.
Grenröret brukar bli rött,åtminstone i mörker.
finns precatar händer det att någon av dom rämnar och lägger sig framför huvudcaten.
Bultarna brukar rosta ihop något djävulskt.
Så lättast är att demotera avgassystemet bak huvud katen och sedan lossa den och dra den bakåt.
när den är lös ser man ju om det ligger något och blocckerar.
man kan ju sticka upp en halvhård ståltråd i ypipan och se om det blir stopp eller att den går upp igrenröret.
har en pajat är det lämpligt att försöka krossa den andra också.
För besiktningen behövs bara en fräsch huvudcat om bilen är rejält varmkörd...
Re: tät kat
Postat: ons jun 18, 2008 8:17
av edwardpayne
Ingo skrev:är katen tät blir det enormt varmt.
Grenröret brukar bli rött,åtminstone i mörker.
finns precatar händer det att någon av dom rämnar och lägger sig framför huvudcaten.
Bultarna brukar rosta ihop något djävulskt.
Så lättast är att demotera avgassystemet bak huvud katen och sedan lossa den och dra den bakåt.
när den är lös ser man ju om det ligger något och blocckerar.
man kan ju sticka upp en halvhård ståltråd i ypipan och se om det blir stopp eller att den går upp igrenröret.
har en pajat är det lämpligt att försöka krossa den andra också.
För besiktningen behövs bara en fräsch huvudcat om bilen är rejält varmkörd...
Intressant!
I mörker blev glödde det ända förbi pre katen på vänster sida. På höger sida glödde endast grenröret.
.. men förklarar det att bilen går att varva högre när den är kall och inte varm?
värme
Postat: ons jun 18, 2008 8:42
av Ingo
skulle tro att expensionen orsakar det.
Antagligen blir det väl mer motstånd när katen börjar jobba,speciellt om den är delvis tät.
Molekylerna blir ju större vid upphettning..
men värsta jobbet är som sagt om du måste ner med främre ypipan...
smörj gärna på skruvarna som ska bort någon dga före du börjar skruva..
Re: värme
Postat: tor jun 19, 2008 0:29
av edwardpayne
Ingo skrev:skulle tro att expensionen orsakar det.
Antagligen blir det väl mer motstånd när katen börjar jobba,speciellt om den är delvis tät.
Molekylerna blir ju större vid upphettning..
men värsta jobbet är som sagt om du måste ner med främre ypipan...
smörj gärna på skruvarna som ska bort någon dga före du börjar skruva..
Jag lossade mellan grenrör och framkattarna och då jäklar, nu kan vi snacka om att kraften är tillbaks. Detta måste väl innebära att det sitter igen någonstans i systemet?
Den lät ganska manligt också

Re: värme
Postat: tor jun 19, 2008 8:45
av Ingo
edwardpayne skrev:Ingo skrev:skulle tro att expensionen orsakar det.
Antagligen blir det väl mer motstånd när katen börjar jobba,speciellt om den är delvis tät.
Molekylerna blir ju större vid upphettning..
men värsta jobbet är som sagt om du måste ner med främre ypipan...
smörj gärna på skruvarna som ska bort någon dga före du börjar skruva..
Jag lossade mellan grenrör och framkattarna och då jäklar, nu kan vi snacka om att kraften är tillbaks. Detta måste väl innebära att det sitter igen någonstans i systemet?
Den lät ganska manligt också

Ok lyckades du med det utan problem så då är det ju lugnt.
Normalt sett rostar dom bultarna fast någonting överdjävulskt så man brukar måsta borra ut eländet efter stt dom dragits av,och då måste man ju alltså ner med grenrören också.
men nu kan du ju alltså lyfta ner hela avgassystemet och dela det löst..
Re: värme
Postat: tor jun 19, 2008 10:35
av edwardpayne
Ingo skrev:edwardpayne skrev:
Jag lossade mellan grenrör och framkattarna och då jäklar, nu kan vi snacka om att kraften är tillbaks. Detta måste väl innebära att det sitter igen någonstans i systemet?
Den lät ganska manligt också

Ok lyckades du med det utan problem så då är det ju lugnt.
Normalt sett rostar dom bultarna fast någonting överdjävulskt så man brukar måsta borra ut eländet efter stt dom dragits av,och då måste man ju alltså ner med grenrören också.
men nu kan du ju alltså lyfta ner hela avgassystemet och dela det löst..
Ja jag trodde också att det skulle jäklas men jag sprutade på 5-56 och lät det står ett par timmar.. sedan lossnade det jättelätt även fast dom såg otroligt rostiga ut.
Nu måste jag bara ta reda på vilka av de tre kattarna som är dåliga, för visst är det tre kattar? två fram och en i mitten? Finns det något smart sätt att kolla det?
katar
Postat: tor jun 19, 2008 21:45
av Ingo
precatarna brukar spricka och delar från den lägger sig framför huvudkaten.
När en av mina precatar pajat försökte jag suga huvudkaten ren med en industridammsugare,men en "expert" ,en kille som jobbar på SBP,s avgaslabb rådde mig att köra ett järnspett genom katen,för det var ändå kört...
jag har ju en flyttgodsbil och dessutom en 88,a så det kvittar ju om det fungerar.
jag bytte ju ypipan mot en utan katar,men det var ju leveransproblem så första året så åkte jag med orginal som jag skurit upp med rondellen och svetsat tillbaks toppen efter jag plockat bort keramiken.
du kan ju känna med en smidig träpinne om det är fritt fram,eller blockerat.
Men du kan ju inrikta dig på en ny huvudkatt,för exempelvis camaro hade ju inga precatar.
precatarna var ju till för att få snabbare rening.
men har du tur kanske huvudkaten går att rädda..
Re: katar
Postat: lör jun 21, 2008 23:48
av edwardpayne
Ingo skrev:precatarna brukar spricka och delar från den lägger sig framför huvudkaten.
När en av mina precatar pajat försökte jag suga huvudkaten ren med en industridammsugare,men en "expert" ,en kille som jobbar på SBP,s avgaslabb rådde mig att köra ett järnspett genom katen,för det var ändå kört...
jag har ju en flyttgodsbil och dessutom en 88,a så det kvittar ju om det fungerar.
jag bytte ju ypipan mot en utan katar,men det var ju leveransproblem så första året så åkte jag med orginal som jag skurit upp med rondellen och svetsat tillbaks toppen efter jag plockat bort keramiken.
du kan ju känna med en smidig träpinne om det är fritt fram,eller blockerat.
Men du kan ju inrikta dig på en ny huvudkatt,för exempelvis camaro hade ju inga precatar.
precatarna var ju till för att få snabbare rening.
men har du tur kanske huvudkaten går att rädda..
Vad tror du om det här?
Jag fick isär systemet idag. Det låg en del katalysatordelar framför huvudkatalysatorn.
http://tills.nu/vette/badconverter/badconverter2.jpg
Det finns ett par bilder till här:
http://tills.nu/vette/badconverter
Jag gissar att jag bör köpa ny huvudkatalysator när jag ändå handlar? Jag kunde delvis se igenom den. Förkattarna kanske inte behövs för bilprovningen? Någon som har erfarenhet om det?
Tack alla för informationen!
katproblem.
Postat: sön jun 22, 2008 9:22
av Ingo
det var ju inga stora bitar..
.
Tg en tunn vidja eller annan träpinne och kör in iden i ypipan uppifrån så du känner om det är fritt.
När du skakar ypipan borde det skramla rejält.
varför min pajade ursprungligen mitsstänker jag berodde på att en tändkabel hade hoppat av..
Har du inga större bitar kvar på sidan där precatten rämnat så är nog risken stor att den pulveriserats och totalt bleckerat huvudcaten.
Håll katen mot ljuset och om du ser igenom..
Med en kraftigare ståltråd borde det gå att slå bort den "hela precaten",då kan du ju behålla ypipan ,fast den blir tom och lättdriven.
Skär du upp den som jag gjorde ska du veta att det är inget kul material att svetsa,åtminstone med MIG,en.
men ska du inte besikta omgående så blir det ju en annan bil om du bankar bort all keramik..
Om den går bättre än orginal vete sjutton,men den hörs då i varje fall..
Köpa nytt
Postat: sön jun 22, 2008 9:24
av Ingo
Ska du köpa nytt så tycker jag du inriktar dig på huvudkaten.
är bilen rejält varmkörd behövs inte precatar,och tänk på att camaro/firebird hade inga precatar...
Re: Köpa nytt
Postat: ons jun 25, 2008 13:46
av edwardpayne
Ingo skrev:Ska du köpa nytt så tycker jag du inriktar dig på huvudkaten.
är bilen rejält varmkörd behövs inte precatar,och tänk på att camaro/firebird hade inga precatar...
Jag har beställt en huvudkatalysator nu och lämnat in främre y-pipan för borttagning av förkattarna! Vi får se hur det går!
Postat: lör jul 05, 2008 23:31
av edwardpayne
Jag har nu fått förkattarna borttagna och jag rensat ut huvudkatten i väntan på min nya. Nu går bilen som den ska, så det var definitivt stopp i röret. Jisses vilket ljud det blev bara av att tömma huvudkatten. Det mullrar gött.
Lade upp ett par bilder sedan urrensningen av katalysatorn.
http://tills.nu/vette/badconverter/emptyconverter1.jpg
http://tills.nu/vette/badconverter/emptyconverter2.jpg
Bullrar
Postat: sön jul 06, 2008 9:14
av Ingo
Jo jag åkte med Apple dämpare när jag rensat min huvudkat,så det blev som raka rör..

.
Så då satte jag dit orginal coupeljuddämpare istället,alltså båda utblåsen fungerar till skillnad för cabljddämparna som bara hade ett fungerande.
Då blev det lämpligt.
Sedan bytte jag ju främre ypipan mot en utan precatar,och har åkt så tiotalet år.
I fjol så fick jag tag på ett katersättningsrör som jag kapade av och monterade i en friflödeskat jag haft liggande ett decennium
Tänkte att bottenvridet skulle bli bättre och komma ifrån vibrationerna vid 90,men det blev ingen större skillnad.
Bullrar lika mycket,vibrerar något fortfarande,fast på bilprovningen blev man väl lite gladare,å andra sidan har jag ju bara krav på sluten vevhusventilation och koloxid,och koloxiden är ju inga problem utan kat heller.....
Postat: tis jul 29, 2008 16:35
av edwardpayne
Ja jä**la skit.. Jag har ju köra min bil i ett par dagar bara.. Skulle åka ned till Dalarna på lite jobb (40 mil), men jag kom bara 20 sedan ringde jag en bärjare för kylarvattnet började koka och det kom vit rök i avgassystemet. Jag väntar nu (3 veckor) på att mekanikern ska komma tillbaks från sin semester så han kan kolla om någon topplockspackning gått sönder..

Postat: tor jul 31, 2008 14:19
av gta324
du kan ju kolla stiften för att se vilken cylinder det är som får in lite vatten.
*toppackning brukar inte gå sönder utan anledning.........
/N.
Postat: fre aug 08, 2008 9:23
av edwardpayne
gta324 skrev:du kan ju kolla stiften för att se vilken cylinder det är som får in lite vatten.
*toppackning brukar inte gå sönder utan anledning.........
/N.
Jag väntar fortfarande på att verkstaden ska göra felsökningen, bilen står fortfarande där. Jag är lite rädd att mina glödande grenrör har förstört någon packning.