Sida 1 av 1
Spräckt diffklump..
Postat: lör jun 07, 2008 16:34
av StingrayRacing
Jaha, då har det jag väntat på hänt.
Idag sprack diffklumpen.. Har smällt lite i den ibland, men nu small det lite mer och så började oljan flöda.
Nån som vet om det är samma klump till smallblock och bigblock, samt om det fanns olika varianter. Var det diffbroms i alla? Skulle vilja hitta en som håller. Kärrran är en 72 med BB och manuell med lite drygt 500 HK.
Vad ska man köpa? Är det någon som har någon passade och nyrenoverad på lager, eller vet någon som har?
//Lasse
Postat: lör jun 07, 2008 21:33
av johanlu
tjenna!
Körde inte du med pepe estrada bakvagn.
Är det den som har spruckit.
Har för mig att du körde med appelgren byggd 700hk bigblock med gas.
Eller???.
Nyfiken
Postat: sön jun 08, 2008 16:24
av Peter
Samma klump till BB som SB. Enda skillnanden är att stickaxlarna på BB varianten har rejäla caps med gängor i stickaxeln medans SB har vanliga plåtbyglar och mutter/skruv.
Hur i helsike lyckade du spräcka bakaxeln?
Postat: tis jun 10, 2008 19:47
av StingrayRacing
Hej!
Peter - Vet inte varför jag spräckte klumpen, men teorin jag har är att någon skruv eller dyligt har lossnat på insidan och sedan kommit i kläm mellan stora drevet och bakkåpan, och därigenom tryckt söder den med ett hål.
Ska ta och skruva ner den och kolla om något mer är paj, så får vi se.
Johan - Nix bilen är original BB med lite hottade grejor, men inte den bil du pratar om. Tyvärr kanske
//Lasse
Postat: ons jun 11, 2008 7:43
av Jake
Det är inte helt ovanligt med rasade klumpar till C3orna... Har hört många som har fräst ur huset och sedan stoppat i 12-bult grejjer, då håller det.
Postat: ons jun 11, 2008 15:01
av Peter
Ja,att man kan skjuta dreven osv e ju ett känt faktum,men inte att spräcka hela fadderittan. Det e fan ovanligt.
Postat: mån jun 16, 2008 21:03
av StingrayRacing
Tjena!
Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.
Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.
//Lasse
Postat: mån jun 16, 2008 21:22
av Peter
Lossa bultarna till balken men skruva inte av dom helt. Sedan ere bara att gå på med WD-40 och ett lagom spett.

Postat: mån jun 16, 2008 22:44
av frisk
StingrayRacing skrev:Tjena!
Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.
Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.
//Lasse
Jo det va ju ett rent helvete på min. Fick borra sönder gummit runt om. Sen fick jag loss den. Tog tid att få hem nya så ska du ha paj dom beställ innan du borrar, eldar eller liknande.
Postat: lör jun 21, 2008 23:48
av StingrayRacing
Peter skrev:Lossa bultarna till balken men skruva inte av dom helt. Sedan ere bara att gå på med WD-40 och ett lagom spett.

Tack för den. Tryckte i WD40 på kvällen och dan efter så var det lätt att få bort den.
Skalat av allt och fem av tio kronbultar hade dragit. Nu ligger det nya prylar på UPS i Philadelphia på väg hit. Hoppas kunna få ihop allt till PowerMeet här i Västerås. 2 veckor kvar..
//Lasse
klump
Postat: sön jun 22, 2008 10:39
av R0ffe
Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Har du inga bilder på moset som du kan dela med dig av?.
Re: klump
Postat: sön jun 22, 2008 12:47
av claesson
R0ffe skrev:
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Ang Tom`s om du inte redan vet de så har dom en återförsäljare i Linköpingstrakten :Stigs Axel och Parts 0121-30125 har pratat både med stigs och toms axels riktigt hjälpsamma
och trevliga på toms
stig
Postat: sön jun 22, 2008 12:56
av R0ffe
jodå, jag har pratat med pratglade Stig, men han hade inte hemma så värst mycket av det som är intressant, men jag har hittat en tidig appelgren som inte är använd, tyvärr med 4.88 utväxling...
ingen dom lihger på en oanvänd 4.11?
Re: klump
Postat: sön jun 22, 2008 13:12
av StingrayRacing
R0ffe skrev:Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Som tur var pinion och krondrev intakta, så det räckte med renoveringssats och locket plus lite småplock. Totalt 15 kg.
Tyvärr är ju inte frakten som sagt helt gratis. UPS tog $238.. Efter 2 dar ligger grejorna i Köln nu, så jag hoppas de är här i mitten av veckan.
//Lasse
Postat: mån jun 23, 2008 13:30
av StingrayRacing
HA

Idag kom delarna. Snacka om fort, beställde i torsdags kväll.
Tyvärr fattades packningen till sidyoken....

Få se om de kan skicka en sån lika fort nu.
//Lasse
Postat: mån jun 23, 2008 17:49
av StingrayRacing
Vilken bra service på ZIP. De har redan skickat en

Postat: tis jul 15, 2008 20:10
av StingrayRacing
Hej,
Skulle till och dra krondrevsbultarna, men börjar på att dra runt skallen?! Momentnyckeln på 80 Nm (60 ft lbs). Skall man behöva ha speciella hylsor till ARP skallar?! Mäter 15,5 mm när skjutmåttet ligger över 4 hörn.. Körde med 5/8 (16mm) hylsa
//Lasse
Postat: ons jul 16, 2008 6:36
av Peter
Det e inte sånna där 12 kantsskallar? Annars borde ju riktiga Tumhylsor funka.
Postat: ons jul 16, 2008 6:46
av StingrayRacing
Peter skrev:Det e inte sånna där 12 kantsskallar? Annars borde ju riktiga Tumhylsor funka.
Japp, det är 12 kants, men han som sålde dem, Stigs Axel och Parts sa att det var vanliga 6 kants hylsor man skulle använda?!
Tusan nu hajar jag, man ska ju använda vanliga hylsor och inte krafthylsor som jag bara har.

Re: Spräckt diffklump..
Postat: tis jan 20, 2009 23:18
av StingrayRacing
Fick ett transmissionsljud på köpet med renoveringen, så jag plockade ner det igen och shimsade om, men det blev inget bättre.
Någon som har en renoverad och schysst klump att sälja till bra pris?
//Lasse
Re: Spräckt diffklump..
Postat: lör jan 24, 2009 9:12
av frisk
Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
Re: Spräckt diffklump..
Postat: lör jan 24, 2009 12:07
av StingrayRacing
frisk skrev:Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
Tror inte det. Felet kom efter att jag sköt ut en bult genom diffkåpan och jag har förutom den bara bytt knutkors. Ljudet låter lite som rakskurna drev och jag tror att det kan ha uppkommit lite "yta" på dreven i och med att diffen gick någon kilometer med dåligt med olja, innan jag såg hålet.
Det är nog bara att byta hela diffen eller att köpa ny pinion och krondrev.
//Lasse
Re: Spräckt diffklump..
Postat: lör jan 24, 2009 20:02
av frisk
ok Ja jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ring och hör med verkstäderna och se om dom har nått liggandes om du inte gjort det innan. Lycka till!

Re:
Postat: sön mar 08, 2009 1:24
av STINGRAY454
johanlu skrev:tjenna!
Körde inte du med pepe estrada bakvagn.
Är det den som har spruckit.
Har för mig att du körde med appelgren byggd 700hk bigblock med gas.
Eller???.
Nyfiken
Det är nog mig du menar... Min klump är hel ännu iaf.