Sida 1 av 1
Förgasar problem!
Postat: fre maj 23, 2008 16:55
av Rackarfalk
Hallo
har lite problem med förgasarn i bettan. det är en 396 med en holley 800. Problemet är att dom bakre portarna inte öppnas som dom ska vid fullt gas pådrag. vart börjar man felsöka, dom styrs av vakum va?
Postat: fre maj 23, 2008 19:12
av Peter
Om du står och varvar utan belastning på motorn så kommer dom inte att öppnas.
Postat: mån maj 26, 2008 19:40
av Erik
Vet inte om det finns något enklare sätt att kolla det på men ett glatt amatörknep är att fästa något på axeln som vippar spjällen och som kan glida längs med den. Sen är det bara att dra en repa och kolla om "markören" har flyttat sig. Som Peter säger så öppnar de sig inte om motorn inte är belastad, vakuumtrycket blir "fel".
Postat: mån maj 26, 2008 19:48
av banka
Du kan testa o haka av länkaget till sekundär spjällen. Går den sämre på fullgas då så vet du ju att dom öppnade innan. Men om dom öppnar fullt eller ej är ju en annan femma...vakum mätare?
MVH Danne
Postat: tis maj 27, 2008 7:36
av Don Tomaso
Är det inte så att vakumstyrda sekundärspjäll inte öppnar mer än vad motorn orkar suga i sig. En 800 är kanske för stor egentligen och motorn bara behöver tex 740 cfm, då släpper den igenom detta och inte mer. Har själv en 600 DP med mekaniska sekundärspjäll som öppnar helt vid fullgas men inte går den bättre för det, drar bara en massa bensin i onödan, funderar på att byta till en vakumstyrd istället.

Postat: tis maj 27, 2008 13:04
av Erik
Vilket leder till en relaterad fråga:
Vad är egentligen motiveringen till att mekaniska sekundärer är mer racing än vakuumstyrt? Är det för att det finns en fördröjning i effekten med vakuum på grund av att de är reaktiva, dvs de reagerar först när trycket ökar/sjunker. Till skillnad från mekaniska som alltid öppnar direkt vid pådrag.
Jag har som föregående inlägg noterat fått en klart högre förbrukning än tidigare, bytte från vakuum till mekaniska, men då byggde jag i och för sig om hela motorn så att den har 70% mer effekt än tidigare... :)
Men man kan ju tycka att även en trimmad motor skulle gå att snålköra...