Sida 1 av 1

Koppla om baklysena på en C6a???

Postat: lör mar 15, 2008 21:39
av Richard408
Jag får ingen ordning på detta.. Måsta man in i boxen och ändra saker för att det detta funka eller? Nån som vet?
Jag har snott strömmen från mitten bromsljuset och trådat det till dom andra lamporna, men lik förbannat så tänds blinkers lysena när jag bromsar.. snart blir jag gälen! Har även testat klippt kablar vid bromspedalen utan resultat................
Nån som vet hur jag ska göra?

Mvh Richard

Postat: tor mar 20, 2008 0:29
av bengtsson
Har oxa forsokt men jag fixade det inte fick vanda mej till en snubbe som fick gora det at mej. Maste vara nagon som vet vad han sysslar med, verkar som om det inte gar att klippa och klistra som pa C5 an.

Postat: tor mar 20, 2008 10:25
av Richard408
Ok, kan du ge mig numret till honom??

Postat: tis jul 22, 2008 12:49
av AH69
Har samma problem.... hur löste ni detta?

Kan ni beskriva eller om jag kan få ett tel nr som man kan ringa till och få hjälp med hur man får bort blinkers ifrån bromsen på en C6 2008?
Har försökt med att dra nya kablar framifrån till blinkersen bak, men det är som att systemet säger ifrån eller inte orkar med utan att man får slå av på tändningen igen för att det ska fungera?
Har dubbla bak blinkers så dom blinkar normalt, men när man trycker på bromsen så lyser även blinkersen?
Hur löser man detta?

Postat: tis jul 22, 2008 19:22
av corvettec5
visst är det en glödlampa till både broms o blinkersen bak

Postat: tis jul 22, 2008 19:31
av AH69
Ja, det är separat glödlampa för blinkers respektive bromsljus, köpte bakljusen och kabelhärvan ifrån Ecklers likadana som det sitter på europa sålda C6:or.

Postat: ons jul 23, 2008 23:21
av corvettec5
ärligt så fattar jag inte va dom gjort me min c6.a dom har satt blinkersen nere istället för backljus o har ingen back ljus o hittar inte kablaget till det

Postat: lör jul 26, 2008 17:48
av TwiZteD
Vi fixade allt på min.

Man drar blinkersen till sidorna och baklaporna fram ifrån.
Samt bromljuset bak drar man ifrån vingens bromsljus.

Thats it

// André

Postat: mån jul 28, 2008 15:20
av AH69
Jag har provat att dra blinkers kablarna framifrån men systemet orkar inte med den belastningen verkar det som, man får stänga av tändningen och slå på den igen för att man ska kunna blinka ett par gånger?
Ingen som har haft liknande problem?
Detta är alltså en C6 2008:a cab som jag har importerat åt min far (själv har jag en 07:a coupe europasåld så jag har inte haft problemet med blinkersen ;-)
Tacksam för alla tips och råd, har besiktningstid om en vecka.

Postat: fre aug 01, 2008 20:57
av AH69
Lämnade in bilen till Biva Linköping efter att ha provat det mesta som går att prova tror jag när det gäller att koppla in blinkers.
Biva gör ju inte sånt här i vanliga fall men jag har turen att känna en lite grann som var villig att hjälpa mig vid tillfälle som jobbar där så dom har ju tillgång till alla dom rätta "verktygen" så som Tech2:an tex.
Han ändrade "kontinent" i bilen till Europa med Tech 2:an och då fungerade blinkers och broms precis så som det ska göra här i Europa, MEN, då går inte bilen att starta istället? Får ett fel meddelande på displayen "steering column lock service"??
Ändrade tillbaks till USA och då startar bilen som vanligt igen utan felmeddelande men då lyser ju oxå blinkersen igen när man bromsar.
Någon som känner till problemet eller hur man löser det?
Jätte tacksam för alla tips och råd som går att få, har besiktning den 5/8... :shock:

Postat: lör aug 02, 2008 0:07
av LFBG
Om du monterar ett par relä fram, och bara tar styrström till reläna
från framkretsen funkar det.. Dra nya kablar bak . en två ledare går utmärkt att lägga på hö sidan ..
Använd mittbromsljusets ledning till alla bromsljus..
Nu blir ju orginal ledningen inte använd till något, och blinkersen
kommer att blinka som om en glödlampa vore trasig..
Därför får du lägga på motstånd som motsvarar glödlamporna..
Eller montera glödlampor tillfälligt om det är bråttom tex H7 men
det blir varmt, så det är väl bara en tillfällig lösning för besiktningen.
Jag monterade effektmotstånd 6,8 ohm 20w .2st till varje sida.se
annan tråd..
Detta fungerar till besiktningen .. så kan du ju kolla om det går
att programera om senare..

// Lars

Postat: lör aug 02, 2008 15:19
av AH69
Tack för svar! :D
Behöver jag sätta dit motstånden när jag har dubbla blinkers på varje sida bak, för nu blinkar dom normalt men det är bara det att blinkersen lyser när man bromsar?
Ska prova på måndag och montera 2 st relä och dra kablarna framirån som du beskrev. Men undrar bara ang motstånden då med tanke på att jag har dubbla blinkers?

Postat: lör aug 02, 2008 21:15
av LFBG
Om du kopplar så här, används ju inte orginalledningen alls..
Strömmen till blinkers bak kommer ju från relän som styrs från
fram kretsen..
Till bromsljusen använder du samma ledning som mittbromsljuset
i spoilern..
Alltså känner inte styrboxen av någon förbrukning på ledningen
bak och det kommer att blinka mycket snabbare än det ska..

Fast det är möjligt att bilprovningen inte bryr sej om att det blinkar
snabbare. Det finns dom som reg besiktigat utan problem.. :)
// Lars

Postat: tis aug 05, 2008 12:10
av AH69
Fy f-siken vad petigt det kan vara!? :x
Strålkastarspolning måste du ha om du har xenonljus sa besiktningsmannen i morse... alltså underkänt! Kul!? Inte direkt... :(
Likaså fel E märkning på sidoblinkers, samt en siffra i chassinumret som inte är tillräckligt skarp (men man ser att det är en 5:a)!!??
Tror nog att man hade oturen att få en riktigt petig snubbe?
Men blinkersen fick jag att fungera så som Lars sa, så tack Lars för hjälpen!! :D
Men nu behöver jag tips och råd med spolning istället...? :oops:
Hur har ni andra gjort?
Lutar åt spolning a´la "Richard".... :wink:

Postat: fre okt 10, 2008 20:08
av fulingbusen
Jag vore väldigt tacksam om tips ang. spolningen

Postat: mån okt 13, 2008 16:37
av AH69
Jag köpte GM original spolning ifrån USA och monterade på så som det ska vara enl europa standard.
Om man nu måste sätta spolning så som jag fick göra efter underkänt i regbesiktningen så är ju originalet det bästa och snyggaste alternativet, som jag har sett iaf... men verkligen inte billigast... men när har något snyggt och bra varit billigt?!
:mrgreen:

Postat: mån okt 13, 2008 17:34
av fulingbusen
ok, har du några bilder på org. spolningen?

Postat: mån okt 13, 2008 17:41
av AH69
Tyvärr har jag inte det kan inte just för tillfället få heller, detta var nämligen min fars bil som bor 30 mil ifrån mig som jag hjälpte och regga i somras (min är europa såld).
Men spolningen ser exakt ut som på vilken svensksåld vette som helst, kanonbra blev det! Och inte var det så himla svårt att montera heller.

Postat: mån okt 13, 2008 19:08
av fulingbusen
vad är kraven? högtrycksspolning med e-märkta komponenter?

Postat: mån okt 13, 2008 19:38
av AH69
Himla bra fråga, behövde ju inte tänka på det med original grejerna.
Men bilprovningen bör ju kunna svara på vad det ska vara för märkning?
Dom kollade inte ens efter något sånt, jag fick bara visa att det fungerade på ombesiktningen.

Postat: mån okt 13, 2008 20:00
av C6_Driver
Jag har kontrollerat detta och tydligen ska de uppfylla kraven för ECE45. Men hur detta ska garantera att det blir rent är en annan femma. :shock:

Postat: mån okt 13, 2008 22:14
av fulingbusen
C6_Driver skrev:Jag har kontrollerat detta och tydligen ska de uppfylla kraven för ECE45. Men hur detta ska garantera att det blir rent är en annan femma. :shock:
Ok, vart kan man läsa mer om detta?

Himla tråkigt detta med att det är olika regler som gäller för alla beroende på vart man besiktar. Känns som att det är bäst att åka in och få en arbetsorder. Är det ngt som är allmänt tilltaget på alla stationer? Intyg från Dekra på xenon ljusen?