Sida 1 av 1

montera brytarlöst

Postat: tor jan 10, 2008 15:17
av raceman
Jag har en 72.a 350 med brytare och vill byta till brytarlöst (HEI) vad ska jag tänka på? det finns många att köpa. Är det något speciellt sätt att koppla in den
:?:

Postat: tor jan 10, 2008 20:45
av Johan Fräjdin
Köp en Ignitor eller Ignitor II och montera i din gamla varvräknare, blir billigast och så slipper du varvräknarproblemet. Funkar klockrent och monteras på 20 min.

Postat: tor jan 10, 2008 23:28
av raceman
Johan Fräjdin skrev:Köp en Ignitor eller Ignitor II och montera i din gamla varvräknare, blir billigast och så slipper du varvräknarproblemet. Funkar klockrent och monteras på 20 min.
TAck för hjälpen
Att montera en helt ny fördelare anser du sämre Vad för problem med varvräknaren kan jag räkna med

Postat: fre jan 11, 2008 0:03
av Johan Fräjdin
En fördelare från 75 eller nyare (HEI) passar ju i din bil, men det finns inget uttag för din mekaniska varvräknare. (75 och framåt har elerktronisk varvräknare.)
Det finns iof HEI-fördelare med mekaniskt varvräknaruttag (dvs eftermarknad) men de är ganska dyra, möjligt att det går att hitta begagnade men de är ju ovanligare. (En "vanlig" HEI-fördelare är ju lättare att hitta begagnad)
Därför tyckte jag att det var enklare att konvertera min gamla fördelare till brytarlös med en sk "Ignitor" från Pertronix. Man tar bara bort brytarspetsarna och monterar in en liten enhet under rotorn, syns inget från utsidan förutom en sladd.
Jag köpte min Ignitor på Ebay för ett par hundralappar. Finns även att hitta i Sverige. Skillnad mellan Ignitor och Ignitor II vet jag inte, den senare är väl bättre på något sätt antar jag.

Postat: fre jan 11, 2008 4:07
av Stingray
Jag hade också petronix på 69an förut, funkade klockrent men ville hellre ha HEI så jag köpte 15 st med mek varvräknaruttag eftersom det var 14 till härinne som ville ha :)

Postat: fre jan 11, 2008 14:27
av Joakim
Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88

Mvh Jocke

Postat: fre jan 11, 2008 21:26
av tommen
hej, ja kör me en msd pro-billet "tach drive distributor" köp en sån
fungerar kanon

Postat: lör jan 12, 2008 2:16
av raceman
TACK för all hjälp!!
:lol:

Postat: lör jan 12, 2008 6:01
av Mr. Beam
Tror inte att du kommer undan billigare om du skall köpa en HEI fördelare med mek. varvräknare för Corvette. Mycket enklare att hitta dyrare... :roll:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku


/ Mr. Beam

Postat: sön sep 28, 2008 13:35
av D cheva
Joakim skrev:Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88

Mvh Jocke
Hejsan, har köpt ett xr-i crane converteringskitt+ en flamethrower spole 1,5 ohm.

Lite oklart angånde ballast resistor. Förmodar att detta är en speciell kabel med viss resistans?
Ska denna kopplas bort/dra ny?

Tacksam för övriga tips ang detta.

/David

Postat: mån sep 29, 2008 8:24
av gbak
Det är tändspolen som avgör om du skall ha resistor eller inte.
Resistorn kopplas bort vid startögonblicket så att tändspolen får max spänning.
Har du en tändspole som är avsedd för resistor så måste du ha en monterad annars riskerar du att bränna upp spolen när motorn startat och du inte längre har något spänningsfall pga startmotorn.

Det här problemet har avhandlats förr, sök så hittar du säkert mer info.