Sida 1 av 1

Ingen kul reg.bes :cry:

Postat: lör sep 01, 2007 18:54
av DeffeDefect
När man då äntligen fått en tid och fått allt till att funka med bilen så får man nedanstående utlåtande… Dystert… Rekommenderar inte att besiktiga i Ängelholm…

Bild

Intygen kan jag få från nått kontor i Europa för 250 euro.
Någon som har fått dispens för att få behålla original blinkers och hur formulerade ni er i såfall?

Får sikta in mig på en solig sommar nästa år…

Mvh/
DeffeDefect

Postat: lör sep 01, 2007 19:54
av CoolvetteC3
Ojdå... :(

Hur gammal är bilen?

Min nyimporterade 73´a som jag regbesiktigade i HBG den 6/7 var grön på alla punkter, eller rättare sagt, den släpptes igenom utan större diskutioner.

Jag hämtade hem Vägverkets författningsregler från Vägverkets sida och satte in i en pärm, sedan hade jag några kvällars arbete och läste den noga, satte lappar på de sidor som jag trodde att de skulle bråka om, bland annat färgen på blinkers som är OK att ha vita fram och röda bak till och med 1975 års modell, står klart och tydligt i författningssamlingen.

Sen är det så att om fordonet är importerat för eget bruk finns ett antal lättnader jämfört med om det är importerat för av en firma för att säljas vidare.
En begränsning av denna regel är att man tillåts endast importera ett fordon per år och person, annars bedöms man väl syssla med importen för kommersiella syften?

Du bor i Helsingborg och jag i Landskrona, enklast vore kanske att du kom ner och hämtade ärmen med allt jag hade med mig vid min regbesiktning så kan vi gå igenom innehållet?

Tyvärr är risken stor att nästa besiktningsgubbe inte kan gå förbi de påpekande som du fått utan att se att dom är åtgärdade.

Postat: lör sep 01, 2007 20:40
av Frasse
Jag var ute för något liknande i våras.
1.Vad är det för årsmodell?
2.Från vilket land kommer den?
De här två parametrarna avgör tyvärr ödet...
//Frasse

Postat: sön sep 02, 2007 11:07
av DeffeDefect
76:a. Privat import från US i våras... Enl. VIN byggd i augusti 75.
Tydligen är det lite glapp i regelverket på dessa mellan årsmodeller... Några år äldre eller nyare å det hade varit mycket enklare...

Nån som har en bra lösning för att få in en siktglas till bromsvätskan?

Postat: sön sep 02, 2007 12:31
av M Nordin
10 § Bromsvätskebehållare skall vara lätt åtkomlig för kontroll och påfyllning. Den skall antingen vara så anordnad och placerad att vätskenivån lätt kan kontrolleras utan att behållaren behöver öppnas eller vara försedd med signalanordning genom vilken föraren varnas när vätskenivån i behållaren blir så låg att risk föreligger att bromssystemet därigenom sätts ur funktion. Sådan signalanordning skall vara av pålitlig konstruktion och så anordnad att föraren lätt kan kontrollera dess funktion även vid tillräcklig vätskenivå. Behållaren skall vara utförd av material som har god beständighet mot korrosion samt mot frätning av batterisyror.

Har inte bromsvätskebehållaren varning för låg nivå? Har ju aldrig hört om att man är tvungen att ändra detta på importbilar. Dumkommentaren om chassinummer är ju i vanlig SBP anda - hamra in själv och se glad ut!

MVH

MN

Postat: sön sep 02, 2007 15:16
av frisk
Har vid varje besiktning visat vin-nummret i rutan och det har dugt bra! :wink:

Postat: sön sep 02, 2007 15:26
av Målarn59
För varje gång jag läser på forumet om en regbesiktning så blir jag lika konfunderad och helt övertygad om att det e helt upp till besiktningsmannens godtycke och vilja om han vill djävlas eller se en till trevlig bil på våra vägar :evil:

Postat: sön sep 02, 2007 15:57
av banka
Instämmet helt med föregående!

Jag var tvungen att dra min vette genom reggen 4 ggr med fyra olika slutsatser innan jag efter myyycket övertalning fick grönt. Och jag hade inga direkta fel, mer en bedömningsfråga upp till varje bes. man. Och alla verkar ju tycka olika. Konstigt system det där..

MVH Danne

Postat: sön sep 02, 2007 22:11
av DeffeDefect
Det känns som om det var den första Vette 76:a som ska rulla i Sverige...

Men, det är bara till att bita i det sura å få igenom den... Enträgen vinner :lol:

Postat: tis sep 04, 2007 9:53
av pappi
Kämpa på Deffe! Jag har ju också en 76:a och som jag till slut fick igenom regbesiktningen. Vilken pärs det var!!!! Intyg hit och dit och en massa ringande till alla inblandade instanser men som sagt det gick tillslut. 8)

MVH Pappi

Postat: tor sep 06, 2007 9:39
av Sven-Eric
Hej Deffe
Ett litet tips angående baklysen plus reflex.
själv tog jag baklysen från en opel manta A 71-75
och kapade bort yttersargen, passade bra på min 82
samt att dom har dom rätta betekningarna så att man slipper
lösa reflexer.Till bromsbehållaren kan man använda tittglas
som används på maskiner att kolla nivån,finns i olika storlekar

Postat: tor sep 06, 2007 11:33
av DeffeDefect
Sven-Eric skrev:Hej Deffe
Ett litet tips angående baklysen plus reflex.
själv tog jag baklysen från en opel manta A 71-75
och kapade bort yttersargen, passade bra på min 82
samt att dom har dom rätta betekningarna så att man slipper
lösa reflexer.Till bromsbehållaren kan man använda tittglas
som används på maskiner att kolla nivån,finns i olika storlekar
Tackar för alla tipps!

Finns det inga Svensk sålda Vettar från denna tid som i så fall borde ha en konverterad blinkers lösning för att passa Svenska lagar?

Hur har ni löst blinkers/p-ljus fram? Dessa sitter ju i samma armatur men måste vara delad enl. besiktningen.

//Deffe

Postat: tor sep 06, 2007 12:46
av wolv
Ge inte upp Deffe! :shock:
På måndag är det min tur att få domen...förhoppningsvis blir det lättare att få igenom en 72:a, men det verkar vara mycket upp till den enskilda besiktningsmannens godtycke.

Postat: tor sep 06, 2007 15:55
av Stingray73
Gör som jag !
Skicka in tanten :twisted:
Bilen gick igenom med rent papper med dessa små brister
ett motorfäste var av , vxl-låda fanns bara en växel framåt , fick hjälpa en framlykta upp + att vi fick ha telefonkonferans jag och besiktningsgubben på var han kunde hitta alla siffror han ville ha.

Förmodligen fick jag igen det med den fina sommar vi har haft i år.

Postat: tor sep 06, 2007 23:03
av Turbojet
[Hej Deffe! om du PMar mig kan jag låna dig ett par oranga glas som du kan limma på de satt på min -75a, men du måste byta plats på armaturerna och läsa en tidigare tråd om hur du kopplar blinkersen.
MVH
Pär

Postat: fre sep 07, 2007 12:03
av DeffeDefect
Stingray73 skrev:Gör som jag !
Skicka in tanten :twisted:
Bilen gick igenom med rent papper med dessa små brister
ett motorfäste var av , vxl-låda fanns bara en växel framåt , fick hjälpa en framlykta upp + att vi fick ha telefonkonferans jag och besiktningsgubben på var han kunde hitta alla siffror han ville ha.

Förmodligen fick jag igen det med den fina sommar vi har haft i år.
Får jag låna din tant? :D

//DeffeDefect

Postat: lör sep 08, 2007 20:44
av Frasse
Deffe!
Lycka till, konstigt att han inte anmärkte på avgasreningen. Kom krav på den fr.o.m -76. Man får vara glad för det lilla...
Wolv!
Om bilen kommer från ett EU-land (EES "gamla EU") så har jag en dispens som du kan hänvisa till. Enligt VV i Borlänge gäller reg.beviset som intyg. om jag hade haft tålamod att invänta dispensen så hade jag sparat in kostnaden för att byta avgassystem och stt intyg från tyska TUV.
//Frasse

Postat: mån sep 10, 2007 23:24
av DeffeDefect
Någon som har testat att koppla om blinkers bak så att den går på backljuset och fått det godkännt?

Fram verkar det räcka med vita park-ljus och vitablinkers och då behöver jag bara byta lampan eftersom glaset är vitt...


Mvh/
Deffe

Postat: tis sep 11, 2007 8:33
av Sven-Eric
Hej deffe!
Min svåger reg.besiktade sin corvette med en gul lampa i
backljuset. Ett år senare när jag skulle reg.besikta på samma
station var det inte godkännt så det beror helt och hållet på
besikningsmannen.men enligt besiktningens bestämmelser
så ar det inte godkännt. Du saknar ett E nummer i orginalglasen.

Re: Ingen kul reg.bes :cry:

Postat: lör dec 22, 2007 21:04
av DeffeDefect
DeffeDefect skrev:När man då äntligen fått en tid och fått allt till att funka med bilen så får man nedanstående utlåtande… Dystert… Rekommenderar inte att besiktiga i Ängelholm…

Bild

Intygen kan jag få från nått kontor i Europa för 250 euro.
Någon som har fått dispens för att få behålla original blinkers och hur formulerade ni er i såfall?

Får sikta in mig på en solig sommar nästa år…

Mvh/
DeffeDefect
Skulle eg. vänta med ett en ny reg.bes. tills efter min renovering men så kom jag på att då kommer min vette inte vara så lik originalet (iaf inte min motor), så det var bara till att jag intyg och delar.

Det blev Fiat blinker/varselljus och biltema släpbelysning.
Bild
Bild
Intygen tog en ”#¤”” tid att komma och när jag väl fick dem så var de fel så jag fick vänta på nya… tog 2 månader total…
Nivåglasen var inte heller lätta att hitta, iaf. inte glas som tåler bromsolja men fick tillslut tag på några.
Bild
Dessa satte jag inte in men visade för inspektören och lovad på ”heder och samvete” att jag skulle sätta in dem under vintern.

Tillslut blev det godkända papper… Inspektören tyckte tom. att förgående kontrollant varit lite väl nitisk… Hade bara otur…


Var i Las Vegas och ”fick” mina julklappar av tomten :D
Bild
Bild
Bild
Nu är renoveringsjobbet påbörjat… Kommer att skriva mer om det i en annan tråd.
Bild
Bild
Delar garage med Wolve :)

Tack för hjälpen och god hjul!


Mvh/
DeffeDefect

Postat: lör dec 22, 2007 22:31
av vett74
Grattis!
mycket fina julklappar där! 8) 8)

Postat: sön dec 23, 2007 11:21
av Målarn59
:lol: Ja det finns ju vissa som varit snälla ser jag :roll: