Sida 1 av 1

Kod D01 på plåten?

Postat: sön aug 19, 2007 8:29
av CoolvetteC3
Vad betyder D01 på plåten i dörrfalsen på min 73-a?

Har för mig att jag läst att det skall vara tillverkningsdatumet men jag har sökt utan att hitta tråden, kan någon svara utan alltför stora bekymmer?

Övriga beteckningar på plåten för färg och inredning har jag hittat men innebörden av D01 hittar jag inte...

Postat: sön aug 19, 2007 11:45
av Sandberg
Hittade detta på
http://corvetteactioncenter.com/specs/c3/1973/73id.html
Men det säger ju inte så mycket, det står att Trim Tag bara ska inehålla färg och interior option men tittar man på bilden så står det ju "K 25 "också, konstigt om det skulle vara datum utan årtal då jag förmodar att dom även byggde dessa hösten 1972?

Trim Tag:
Bild
Description: This contains factory ordered color and trim options.
Location: The Trim Tag is located on the driver's door jamb below the windshield pillar post.

Manufacturer Label:
Bild
Description: The vehicle manufacturer decal lists:
Vehicle Identification Number
Date of Manufacture
Front and rear tire sizes and related inflation pressures
Vehicle weight
Location: Inside driver's side door.

Postat: mån aug 20, 2007 12:13
av mange3
Har för mig jag läst om detta nummer i någon bok att detta stäplas in någon gång under tillverkning.
Betyder inte K25 = 5 nov 1972
Kan kolla upp detta.
(Lite konstigt om en 73 skulle vara stämlad med 1 april -1970.)

Postat: mån aug 20, 2007 12:59
av Sandberg
Jag har på min 68 instämplat C14 och det skulle ju då kunna vara mars 14, men knepigt i så fall att det inte finns årtal i koden.

Postat: tis aug 21, 2007 7:52
av Don Tomaso
Hej!

Det är månad och dag för karossen, behöver dock inte betyda att bilen också sattes ihop den dagen. Karosserna stod ofta färdiga 1-2 dagar innan, ibland ännu längre. Årsmodellen finns ju med i chassienumret.

Har själv M05 och vet att det betyder den 5 augusti (i alla fall för 69orna), men just nu kommer jag inte ihåg var jag hittade uppgifterna.

Postat: tis aug 21, 2007 8:19
av mange3
Nej Nej jag var helt ute och cyklade. De vanliga märkningarna för tillverkninga fungerade som jag nämnde tidigare A=jan B=feb osv..
Men när det gäller Koden på trim tagen är det monterinsdatumet av denna. Kallas Frame build date. Bilen var då lackad och delvis ihopsatt ca. 6 dagar återstod till sista stämpeln.

Det spciella med datumet är att A är den månad första bilen för den årsmodellen kom ut. De flesta årtalen Augusti (dock -70=jan även -75=okt något mer år kommer ej ihåg -74? -80?). Numret efter är den dagen i månaden.

Så svaret på in fråga don Tomaso D01= 1 november 1972
K25=25 juni 1973
C14=14 okt 1967
M05=5 sept 1969 lite konstigt med månad 13 men det var strejk och tror att -69 slutade tillverkas i slutet av året. Därav förskjutningen A=jan för -70.

Hoppas allt är glasklart :D Ungefär lika självklart som tillverkningsdatumet på förgasaren.

Postat: tis aug 21, 2007 13:47
av Sandberg
Hittade nedanstående info på nätet gällande serienummer och produktionsmånad för 1968.
Min bil har C14 på Trim Tag Vilket då skulle vara 14 okt 1967 (enligt nedaneventuellt Nov 14) för montering av karossen. Men mitt serienumer är 411347 alltså bil nummer 11 347 av 28 566 som producerades av 1968 modellen. Den skulle i så fall vara producerad i februari 1968 enligt nedanstående info. Det är något som inte stämmer med detta karossen monterad november och bilen producerad februari?

Blir inte riktigt klok på detta :?

"1968 Corvette Original Facts

There were 28566 Corvettes made in 1968. 18,630 were Convertibles and 9,936 were T-Tops.

Serial Numbers

194678S400001 through 194678S428566

The 1 stands for the Chevrolet Motor Division. The 9 means Corvette. The 4 is for the V-8 engine. The 4th and 5th numbers stand for convertible (37) or T-Top (67). There were no coupes made during the T-Top years. The 6th digit is an 8 and it is for the year. The S is for the St. Louis Plant. The remaining numbers are the sequence production numbers.


September 1967
400905

October 1967
403410

November 1967
406582

December 1967
407922

January 1968
410386

February 1968
412647

March 1968
415000

April 1968
417676

May 1968
420928

June 1968
423978

July 1968
428566

Postat: tis aug 21, 2007 14:09
av CoolvetteC3
Som jag tyder det började serienumreringen på 400001 och när det sista 68-an tillverkades i Juli 1968 fick den nummer 428566.
Så vid utgången av September 1967 var 905 bilar tillverkade och så vidare.

Så uppfattar jag det men det är kanske något annat du funderar över som jag inte uppfattade?

Postat: tis aug 21, 2007 14:58
av Sandberg
Ducster900 skrev:Som jag tyder det började serienumreringen på 400001 och när det sista 68-an tillverkades i Juli 1968 fick den nummer 428566.
Så vid utgången av September 1967 var 905 bilar tillverkade och så vidare.

Så uppfattar jag det men det är kanske något annat du funderar över som jag inte uppfattade?
Ja det som inte stämmer är ju att enligt serienumret ska min bil vara tillverkad i februari 1968.
Men enligt Trim Tag där jag har stansat C 14 bör ju detta då enligt tidigare tolkning av denna märkning betyda att min kaross var monterad 14 November 1967.

Det skiljer alltså 3 månader mellan dom olka uppgifterna och så länge kan dom ju inte ha hållit på med slutmonteringen, nått som inte stämmer.

Postat: tis aug 21, 2007 15:05
av CoolvetteC3
Vad hittade du dessa uppgifter?

Kul att forska lite, alltid får man lite nya myror i skallen... :lol:

Postat: tis aug 21, 2007 15:11
av Sandberg
Hittade detta här
http://www.mcjackscorvettes.com/facts/68.htm
men har bara sett det för 1968

Här finns det för några andra årsmodeller dock ej 73 :cry:
http://www.mcjackscorvettes.com/facts/facts.htm

Postat: tis aug 21, 2007 16:01
av mange3
Som jag fattar det har din bil nr 11347. Bilar som producerats i Februari ligger mallan 10386-12647 altså du ligger i mitten av Februari. Om nu A=september 1967 så skulle din trim tag vara monterad 14 nov -67. Mellan dessa datum skiljer ca: 3 månader. (4 mån om A=augusti)

Det vi inte vet är om produktionsnummret är när bilen skickades från St. Louis Plant eller när den är slutmonterad. Om det första stämmer skulle det betyda att bilen stått utanför fabriken i 3 månader innan den skickats till återförsäljaren/kund. Med tanke på hur många bilar som står utanför våra svenska fabriker kanske detta är en förklaring. :? Men 3 månader låter länge.

Skall kolla hur mycket det skiljer på min när jag kommer hem.

Postat: tis aug 21, 2007 16:15
av mange3
Tittade lite mer och om man läser på -69 står det att datan gällande månader är hämtade från "service bulletin information". Vet ej när denna skrivs kanske vid försäljning?