Sida 1 av 2

Prisras Z06-2007 ??

Postat: fre jul 27, 2007 11:13
av worldchamp
Jag funderar på att köpa en ny Z06.
Men jag är lite rädd att priset kan rasa extra mycket nu när det kommer uppdateringar på 2008:orna.

Vad tror ni andra?

Postat: fre jul 27, 2007 11:39
av Max M
Köp en 2008 då så slipper du ev prisras.
Max

Postat: fre jul 27, 2007 11:51
av COOLMACHINE
Eller vänta till 2009 och köp en riktig värsting Corvette SS :lol:

8)

Postat: fre jul 27, 2007 13:33
av frisk
lol då ska jag va värst.... Skit i dom sega bilarna och köp dig en C6R på en gång! 8) :lol:

Jag tror inte på nått prisras på dom för dom e grymt bra! :wink:

Info om kommande modell 2009.

Postat: fre jul 27, 2007 17:41
av worldchamp
Tack för era svar.
Vart hittar man lite mer info om kommande modell 2009 "SS" och C6R?

Postat: fre jul 27, 2007 17:54
av Grönbladh
Lite info om C6R hittar du här, men att köpa just den modellen blir nog inte aktuellt... :wink:
Om C6 känns för modern kan du göra som frisk och trimma en C3, men glöm då inte att låta bil och garage lära känna varandra. Se här.

Postat: sön jul 29, 2007 12:14
av frisk
Grönbladh skrev:Lite info om C6R hittar du här, men att köpa just den modellen blir nog inte aktuellt... :wink:
Om C6 känns för modern kan du göra som frisk och trimma en C3, men glöm då inte att låta bil och garage lära känna varandra. Se här.
:lol:

Bättre bil för pengarna finns inte... inte ens i närheten så en C6 Z06:a är, om man har råd, en grym bil att köpa... den bästa!! :wink:

Tack för era svar.

Postat: sön jul 29, 2007 13:26
av worldchamp
Nu väntar jag på två offerter.
Den ena på en 2007:a och den andra en 2008:a.
Sedan är det ju bara att sätta sig och värdera hit och dit.

Släpper GM 2008:orna i Januari 2008 eller är det som europatillverkarna att dom snart kommer två år innan Confused

Re: Info om kommande modell 2009.

Postat: sön jul 29, 2007 14:59
av COOLMACHINE
worldchamp skrev:Tack för era svar.
Vart hittar man lite mer info om kommande modell 2009 "SS" och C6R?
Kolla här http://www.fastcoolcars.com/08-09-vette ... tte-07.htm

8)

Postat: mån jul 30, 2007 16:57
av Lars J
Det är bara att konstatera att oavsett när man köper en fabriksny bil så kommer man att förlora pengar när man säljer. Du kan alltid vänta på nästa modell, och nästa modell osv. Du lever bara en gång så passa på och njut.

Lars

/Spriten har räddat mig från idrotten/ :twisted:

Re: Prisras Z06-2007 ??

Postat: lör aug 04, 2007 7:12
av Bobrob
worldchamp skrev:Jag funderar på att köpa en ny Z06.
Men jag är lite rädd att priset kan rasa extra mycket nu när det kommer uppdateringar på 2008:orna.

Vad tror ni andra?
Ja, några av oss hoppas säkert på ett prisras på de något begagnade C6 Z06'orna, så vi kan byta upp oss från C5 Z06 ;=)

Men, egentligen tror jag knappast på prisras på en grymt bra bil som bara säljs i ett mindre antal. Det finns alltid fler spekulanter på dessa än det finns bilar. Och i slutändan är det ju skicket som avgör.

Att ha kul kostar ju...

Postat: lör aug 04, 2007 18:49
av worldchamp
Jo att man förlorar pengar är ju helt klart, men som småläning så vill man ju minimera det hela :roll:
Väntar med spänning på offerterna på bilarna nu när semestern är slut.
Hoppas att kunna köra vette snart.

Postat: sön aug 05, 2007 16:40
av Lars J
Jag träffade en kille för ca 1 månad sedan som talade om att sälja sin Z06 av 2006 års modell till ett i mina ögon vettigt pris. Svensksåld med alla garantier. Är du intresserad så ring mig så kan jag kolla om den är kvar!

/Lars/ 0709-553030

Postat: lör nov 17, 2007 1:24
av ace67
Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.

Sant

Postat: lör nov 17, 2007 17:12
av Ingo
Det ligger mycket i det .
Det är bilarna som sålts år när det tillverkats få som har chans att bli samlarobjekt..
Att priserna steg så mycket i sverige ett tag var väl när importen nästan stannade av mellan 76-84 typ,och då grym dollar kurs.
nu finns inga direkta importrestriktioner och gynnsam dollar,så klart att bilarna faller.

Postat: sön nov 18, 2007 1:00
av frisk
ace67 skrev:Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.
Nämn gärna en nybil som inte går ner i pris!? :roll:

Postat: fre dec 21, 2007 0:52
av ace67
Helt sant kan bara komma på en SUpra MKIV den går upp :-)
99% av alla bilar sjunker och en Corvette är faktiskt bättre i andrahand än exv. en Posse bara att räkna lite så inser man det ganska snart.
Posse har precis samma problem som Vette ...nuförtiden producerar man ju så löjligt många folkor så man mår illa och det finns inte så många som vill ha folka vilket gör att priset rasar.
frisk skrev:
ace67 skrev:Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.
Nämn gärna en nybil som inte går ner i pris!? :roll:

Postat: fre dec 21, 2007 9:47
av frisk
ace67 skrev:Helt sant kan bara komma på en SUpra MKIV den går upp :-)
99% av alla bilar sjunker och en Corvette är faktiskt bättre i andrahand än exv. en Posse bara att räkna lite så inser man det ganska snart.
Posse har precis samma problem som Vette ...nuförtiden producerar man ju så löjligt många folkor så man mår illa och det finns inte så många som vill ha folka vilket gör att priset rasar.
frisk skrev: Nämn gärna en nybil som inte går ner i pris!? :roll:
En Supra MKIV är inte en NYBIL utan slutade tillverkas 2002.

:wink:

Postat: fre dec 21, 2007 13:02
av COOLMACHINE
ace67 skrev:Helt sant kan bara komma på en SUpra MKIV den går upp :-)
99% av alla bilar sjunker och en Corvette är faktiskt bättre i andrahand än exv. en Posse bara att räkna lite så inser man det ganska snart.
Posse har precis samma problem som Vette ...nuförtiden producerar man ju så löjligt många folkor så man mår illa och det finns inte så många som vill ha folka vilket gör att priset rasar.
frisk skrev: Nämn gärna en nybil som inte går ner i pris!? :roll:
Va f-n är en "posse" ? :roll:

8)

Postat: fre dec 21, 2007 14:56
av frisk
Det är en sån med Targa :lol:

Postat: lör dec 22, 2007 1:27
av ace67
Posse=Folka = Porsche= hitlerwagen take a pick :-).......

COOLMACHINE skrev:
ace67 skrev:Helt sant kan bara komma på en SUpra MKIV den går upp :-)
99% av alla bilar sjunker och en Corvette är faktiskt bättre i andrahand än exv. en Posse bara att räkna lite så inser man det ganska snart.
Posse har precis samma problem som Vette ...nuförtiden producerar man ju så löjligt många folkor så man mår illa och det finns inte så många som vill ha folka vilket gör att priset rasar.
Va f-n är en "posse" ? :roll:

8)

Postat: sön feb 17, 2008 9:27
av Bobrob
ace67 skrev:Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.
Vaddå dåligt andrahandsvärde?! Jag köpte min första Corvette 1974 - en - 69'a Big Block Cab för 21.000:-. Sålde den 1975 för 26.000:-. Idag troligt pris +300.000:-.

C4'or och C5 har nog ganska stabila priser - om man inte köpt den på "fina gatan" och blivit uppskörtad.

Försökte sälja min nuvarande 2001 Z06'a för 349.000 i höstas, men avböjde ett bud på 330.000. Köpte den 2006 för 350.000.

Det gäller ju att inte betala överpris när man köper. Hörde igår att ZR1 kommer att kosta 1.300.000 hos Svenska Bil, men U.S.A.-priset på $100.000 = 640.000 + frakt, tull, accis, moms och reg.kostnad blir väl bara cirka 800.000, så betalar du fullt pris kan du ju känna dig lurad från början.

Postat: sön feb 17, 2008 11:53
av TwiZteD
Hade ju inte varit helt fel att äga en ZR1, problemet är väl mest bara hur man ska få tag på en.

// André

Precis

Postat: sön feb 17, 2008 12:57
av Ingo
Bobrob skrev:
ace67 skrev:Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.
Vaddå dåligt andrahandsvärde?! Jag köpte min första Corvette 1974 - en - 69'a Big Block Cab för 21.000:-. Sålde den 1975 för 26.000:-. Idag troligt pris +300.000:-.

C4'or och C5 har nog ganska stabila priser - om man inte köpt den på "fina gatan" och blivit uppskörtad.

Försökte sälja min nuvarande 2001 Z06'a för 349.000 i höstas, men avböjde ett bud på 330.000. Köpte den 2006 för 350.000.

Det gäller ju att inte betala överpris när man köper. Hörde igår att ZR1 kommer att kosta 1.300.000 hos Svenska Bil, men U.S.A.-priset på $100.000 = 640.000 + frakt, tull, accis, moms och reg.kostnad blir väl bara cirka 800.000, så betalar du fullt pris kan du ju känna dig lurad från början.
Precis första idioten är största Idioten ,tyvärr.
och speciellt när man är först i landet med någon modell.
Ni som varit med minns kanske en 90 ZR-1 som var på annonsforumen väldigt länge.
Tydligen en av de första som kommit in i landet och den hade gått kring 500 mil,men gick inte att sälja för förste ägaren ville väl ha igen ändå något av det överpris han betalat.
Men vad som stör är ju de ekonomiska handelshindren som amerikanska bilar utsätts för i europa,exempevis gula blinkers(mindre sidopåkörningsolyckor o dyl i USA trots röd blinkers och INGEN sidoblink),men även intygsraseriet är ju beklämmande,usa är ju definitivt inget ULAND.
En ftråga Till Bobrob och andra annonsörer hos CCS.
Kunde inte ni plocka ihop ett paket med de detaljer som behövs för att typa in nya vettar i sverige?
Går ni samman borde ni ju kunna pressa priser rejält?
Fördelen för er vore ju ett större kundunderlag i längre perspektiv,och att generalagenter o dyl var tvungna att sluta ockra...

Men tanke på att "gröna bilister",en halvsuspekt organisation med ca 1000 medlemmar får vara med och styra trafikdebatten,så borde definitivt Club Corvette Sweden kunna ha åsikter om importregler o liknande problem..

Postat: fre feb 29, 2008 21:32
av ace67
Tyvärr ändrar inte en affär faktum att du lyckades tjäna en slant på din 69'a var roligt för dig men som du märkte när du försökte sälja din Z06'a 01 så är det inga direkt bra priser på dom för tillfället. Att tro att det ska bli en samlar bil då får du vänta dessutom tillverkades dom i stort antal så direkt ovanlig kommer den aldrig att bli . De äldre bilarna stiger i pris och det kommer C4 och C5 oxå att göra om en 10-20 år så det bara att vänta ;-). Det som styr priset är marknaden punkt slut sedan kan folk tro tycka vad dom vill och som sagt den siste idioten är inte född så har man tur kan man alltid sälja en bil för överpris till någon som inte har koll på marknaden . Dessutom så gör dagens dollarvärde att priserna på jänkebilar sjunker ytterligare så vill man göra en bara affär är det läge nu snart går dollarn upp igen.
Bobrob skrev:
ace67 skrev:Corvette har aldrig haft något bra andrahandsvärde och bilarna kommer att fortsätta rasa som bojsänken så är det så kommer det att förbli.
Detta eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr, med tanke på hur många vettar som produceras så går priserna raskt nedåt bara att kolla hur man billigt man kan köpa en Z06'a för på autotrader under $60000 så om man tror att man inte ska förlora pengar på sin Vette då har man köpt helt fel bil.
Vaddå dåligt andrahandsvärde?! Jag köpte min första Corvette 1974 - en - 69'a Big Block Cab för 21.000:-. Sålde den 1975 för 26.000:-. Idag troligt pris +300.000:-.

C4'or och C5 har nog ganska stabila priser - om man inte köpt den på "fina gatan" och blivit uppskörtad.

Försökte sälja min nuvarande 2001 Z06'a för 349.000 i höstas, men avböjde ett bud på 330.000. Köpte den 2006 för 350.000.

Det gäller ju att inte betala överpris när man köper. Hörde igår att ZR1 kommer att kosta 1.300.000 hos Svenska Bil, men U.S.A.-priset på $100.000 = 640.000 + frakt, tull, accis, moms och reg.kostnad blir väl bara cirka 800.000, så betalar du fullt pris kan du ju känna dig lurad från början.

tillgång och efterfrågan

Postat: sön mar 02, 2008 9:36
av Ingo
ace67 skrev:Tyvärr ändrar inte en affär faktum att du lyckades tjäna en slant på din 69'a var roligt för dig men som du märkte när du försökte sälja din Z06'a 01 så är det inga direkt bra priser på dom för tillfället. Att tro att det ska bli en samlar bil då får du vänta dessutom tillverkades dom i stort antal så direkt ovanlig kommer den aldrig att bli . De äldre bilarna stiger i pris och det kommer C4 och C5 oxå att göra om en 10-20 år så det bara att vänta ;-). Det som styr priset är marknaden punkt slut sedan kan folk tro tycka vad dom vill och som sagt den siste idioten är inte född så har man tur kan man alltid sälja en bil för överpris till någon som inte har koll på marknaden . Dessutom så gör dagens dollarvärde att priserna på jänkebilar sjunker ytterligare så vill man göra en bara affär är det läge nu snart går dollarn upp igen.
Bobrob skrev: Vaddå dåligt andrahandsvärde?! Jag köpte min första Corvette 1974 - en - 69'a Big Block Cab för 21.000:-. Sålde den 1975 för 26.000:-. Idag troligt pris +300.000:-.

C4'or och C5 har nog ganska stabila priser - om man inte köpt den på "fina gatan" och blivit uppskörtad.

Försökte sälja min nuvarande 2001 Z06'a för 349.000 i höstas, men avböjde ett bud på 330.000. Köpte den 2006 för 350.000.

Det gäller ju att inte betala överpris när man köper. Hörde igår att ZR1 kommer att kosta 1.300.000 hos Svenska Bil, men U.S.A.-priset på $100.000 = 640.000 + frakt, tull, accis, moms och reg.kostnad blir väl bara cirka 800.000, så betalar du fullt pris kan du ju känna dig lurad från början.
När jag köpte min C4 tog det ett par år innan jag hittade rätt bil med rättutrustning och färg.
den var då 4,5 år ca.
prisraset hade de första ägarna fått ta,jag har ägt den sedan 93,och vid snabb affär skulle jag tro att jag har borta kring 40000,men antagligen mindre.
När det finns få av något så kan man ju dra upp priset helt klart,men sedan så är det skick och utrustning som avgör.
USA importer är ju ofta sämre utrustade än de som sålts i europa,sådant tänker sällan de som ska ha snabba pengar på.

Postat: sön mar 02, 2008 10:11
av ornet
vid snabb affär skulle jag tro att jag har borta kring 40000,men antagligen mindre.
Hängde inte riktig med där :?

vaa

Postat: sön mar 02, 2008 21:03
av Ingo
ornet skrev:
vid snabb affär skulle jag tro att jag har borta kring 40000,men antagligen mindre.
Hängde inte riktig med där :?
Vad jag menar är att saluvärdet ligger ca 40000 under vad jag gav 1993,vilket ju inte är så farligt....

Postat: sön mar 02, 2008 23:27
av ornet
Nej, det kan man inte gråta över, och sen har du haft glädje av den hela tiden :D
Sämre nyare bilköp kan man göra.

Postat: mån mar 03, 2008 8:07
av Sandberg
Bör man inte ta med 15 års inflation i beräkningen också :?: