Sida 1 av 1

Fullt i expansionskärlet!!

Postat: tor jul 26, 2007 12:23
av Mizan
Nu fortsätter storyn med mitt kylarvatten...... :cry:

Hade i BarLeaks i går och körde bilen i omgångar.
Sista turen 45 min med 91-93 grader i vattentemp.Helt ok
Allt kändes bra.....tills

i morse när jag upptäkte att expansionskärlet var överfullt-vattennivån i kylarn sjunkit som det gjort senaste tiden
Vad tusan har hänt??? :?
Vattnet finns kvar men på FEL STÄLLE!!
Har någon ett gott råd vad jag kan göra?

/Mizan som vill ut och köra i det fina sommarvädret![/b]

Postat: fre jul 27, 2007 9:38
av Scania
Har inte följt tidigare trådar men är kylarlocket tätt ? Jag hade problemmed min förra Camaro och då var det locket på kylaren som var paj.

Postat: fre jul 27, 2007 9:57
av Lasse-HBG
skulle kunna vara luft i systemet. prova att fylla på i kylaren igen och samtidigt tömma ut till rätt nivå i kärlet. har du luft i kylsystemet klarardet inte av att "dra" tillbaka vattnet från kärlet. En annan förutsättning är ju som sagt att kylarlocket fungerar som det ska.

Postat: fre jul 27, 2007 11:13
av Scania
-Yepp på camaron hade gummitätningen på insidan av locket torkat totalt så det höll inget tryck.

Nytt kylarlock....

Postat: fre jul 27, 2007 12:36
av Mizan
Nytt kylarlock finns.
Nu tror några tyvärr att det kan vara topplockspackningen...... :(
Finns nämligen inte märken efter läckage någonstans.

Bilen är ju 17 år så det kanske inte är så konstigt eller vad tror ni?

Ska ändå pröva att tappa ur exp-kärlet och fylla på kylarn en gång till så får vi se.
Har någon av er en idé hur jag kan bära mig åt utan att ta bort hela kärlet? Finns det ngn pump jag kan skaffa?

/Mizan

Re: Nytt kylarlock....

Postat: fre jul 27, 2007 15:29
av Scania
Mizan skrev:Nytt kylarlock finns.
Nu tror några tyvärr att det kan vara topplockspackningen...... :(
Finns nämligen inte märken efter läckage någonstans.

Bilen är ju 17 år så det kanske inte är så konstigt eller vad tror ni?

Ska ändå pröva att tappa ur exp-kärlet och fylla på kylarn en gång till så får vi se.
Har någon av er en idé hur jag kan bära mig åt utan att ta bort hela kärlet? Finns det ngn pump jag kan skaffa?

/Mizan
Skaffa en typ oljesug om du inte vill ta bort kärlet, finns på biltema . Handdriven och kostar inte många kronor.

Re: Nytt kylarlock....

Postat: fre jul 27, 2007 16:12
av Mizan
Scania skrev:
Mizan skrev:Nytt kylarlock finns.
Nu tror några tyvärr att det kan vara topplockspackningen...... :(
Finns nämligen inte märken efter läckage någonstans.

Bilen är ju 17 år så det kanske inte är så konstigt eller vad tror ni?

Ska ändå pröva att tappa ur exp-kärlet och fylla på kylarn en gång till så får vi se.
Har någon av er en idé hur jag kan bära mig åt utan att ta bort hela kärlet? Finns det ngn pump jag kan skaffa?

/Mizan
Skaffa en typ oljesug om du inte vill ta bort kärlet, finns på biltema .
Handdriven och kostar inte många kronor.
Tack! Den kan ju vara bra att köpa
Kom just in från garaget.Plockade bort kärlet och hällde tillbaks i kylarn.Skam den som ger sig! (även fast man är tjej :-) )

expensionskärl

Postat: fre jul 27, 2007 17:21
av Ingo
Det är ju lite skum typ av expensionskärl på vetten jämfört med vad vi är vana vid på volvo etc.
Men principen är den samma.
Alltså hade du ditt exepensions kärl helt tomt före "problemet"?
När jag fyller kylaren brukar jag låta bilen gå på tomgång och fylla fullt ,när det är fullt varvar jag upp lite ,håller varvet och fylle på mervatten samt stänger locket innan jag släpper varvet.
Då är kylaren full och när mottorn blir driftsvarm rinner överskottet ner i expensionskärlet.
Läker locket rinner ju vattnet över nästan obehindrar.
Ett vanlig problem är att det läker vatten mellan insug och block,men det brukar synas.
Vattenpumpen är nästa grej,och är det en LT1, så är det rätt allvarligt för optisparken kan skadas,samt att pumparna blir tvär slut.
min L98 har fuktat i 8 år och det har inte blivit värre.. :D
Om blockpackningen läcker är regel nummer ett att värmen för svinner.
Finns full värme är det sällan problem med cirkulation i motorn.

Re: expensionskärl

Postat: lör jul 28, 2007 13:26
av Mizan
Ingo skrev:Det är ju lite skum typ av expensionskärl på vetten jämfört med vad vi är vana vid på volvo etc.
Men principen är den samma.
Alltså hade du ditt exepensions kärl helt tomt före "problemet"?
När jag fyller kylaren brukar jag låta bilen gå på tomgång och fylla fullt ,när det är fullt varvar jag upp lite ,håller varvet och fylle på mervatten samt stänger locket innan jag släpper varvet.
Då är kylaren full och när mottorn blir driftsvarm rinner överskottet ner i expensionskärlet.
Läker locket rinner ju vattnet över nästan obehindrar.
Ett vanlig problem är att det läker vatten mellan insug och block,men det brukar synas.
Vattenpumpen är nästa grej,och är det en LT1, så är det rätt allvarligt för optisparken kan skadas,samt att pumparna blir tvär slut.
min L98 har fuktat i 8 år och det har inte blivit värre.. :D
Om blockpackningen läcker är regel nummer ett att värmen för svinner.
Finns full värme är det sällan problem med cirkulation i motorn.
Om du menar värme till cupén så fungerar den finfint.
Körde max när jag hade i BarLeaks.
Det är ingen LT1 så vitt jag vet (1989)
Men någonstans tar vattnet vägen utan att det syns.
När jag fyllde på igår så hörde jag ett bubbel i kylarn-luft.
Eftersom inte vattnet gick tillbaka i kylarn från exp kärlet när jag körde sist så låter det som att det är otätt-det kommer in luft i systemet.

Jag ska ringa min verkstad på måndag så får de ta in bilen och leta rätt på problemet åt mig-kosta vad det kosta vill.

Tack alla för alla tips-skönt att ha några att bolla med och jag lär mig massor.

/M

vatten

Postat: lör jul 28, 2007 18:43
av Ingo
Får du larm på låg vattennivå i kylaren?
Och hur ligger temepen?
kan det inte vara så att du inte fått bort luften ordentligt då?
men kylarlocket skulle jag prova att byta först.

Postat: lör jul 28, 2007 22:49
av Johan Å
Hon har en L98 och inte LT1.
Jag hade en -89 förut och det var lite svårt att få ut all luft i systemet.
Höll på en lång stund med detta när jag hade bytt vattenpump!
Det var väl därför dom flyttade expansionskärlet på senare modeller.
Jag håller med Ingo, tätt lock är en förutsättning till att det ska fungera!

Ge inte upp!

Som sagt....

Postat: lör jul 28, 2007 22:55
av PL
Om det nu råkar vara toppen som läcker så kan det ju bli övertryck i kylsystemet....... Har man då otur så kan man trycka sönder kylare mm Säger inte att det är så men kolla med en bilverkstad det ska kunna se om du har avgaser i kylsystemet.

Postat: sön jul 29, 2007 1:11
av nikke
vad ska den ha för temp vid normal körning ?

temp

Postat: sön jul 29, 2007 12:48
av Ingo
nikke skrev:vad ska den ha för temp vid normal körning ?
Det beror lite på.
utan Ac och landsvägskörning så håller den termostattempen,men i stan med ac kan den gå upp mot 110 grader.

Postat: sön jul 29, 2007 13:13
av nikke
har uptäckt att min ligger på ca 70 grader vid ca 30 min normalkörning landsväg utan AC...
finns det någon termostat som man kan kolla upp så det finns en i ???
dock har jag värme ur fläkten, hmm....

kalla

Postat: sön jul 29, 2007 16:14
av Ingo
nikke skrev:har uptäckt att min ligger på ca 70 grader vid ca 30 min normalkörning landsväg utan AC...
finns det någon termostat som man kan kolla upp så det finns en i ???
dock har jag värme ur fläkten, hmm....
Jo det är ju rätt vanligt med kalla termostater om det sitter trimchip i bilarna.
Hypertech levererade ju kalla termostater tillsammmans med trimchipet i bland.
Min ligger på kring 70 grader också.

Postat: sön jul 29, 2007 18:45
av nikke
hmm ska inte vara trimchip i vad jag vet... kanske blir en rolig överraskning i så fall...
då blir min följd fråga, hur ser jag det, måste jag öppna databoxen ?

Temp

Postat: sön jul 29, 2007 20:41
av Mizan
Kylarlocket är bytt förra veckan.

Tempen går upp till 92-93 vanlig körning när kylarn är full men eftersom vattnet försvinner så sticker temp upp till 120 om jag inte fyllt på.Det var så jag upptäckte att den drack vatten-tempen steg drastiskt.

Postat: mån jul 30, 2007 9:52
av Lasse-HBG
Får ta några nya steg i ämnet.
Om motorn drar i sig vattnet, alltså inga synliga läckor så går vattnet antingen in i cylindrarna el ner i oljan. Om det går in i cyl. så borde bilen verkligen ryka vitt. Om vattnet går ner i oljan så brkar det bli en massa vit kletig massa som syns ofta i/på oljelocket.
Om du fyller på vatten så att systemet är fullt, hur länge kan du köra innan bilen blir varm och du behöver fylla på igen?
Normal temp vid normal landsvägskörning är ca 88-92 grader. Vid stadskörning är det fullt normalt att tempen stiger ända upp till 100-110 grader. Märk väl att den elektriska kylfläkten skall starta vid ca108 grader. om allt fungerar normalt så skall denna klara att sänka tempen till ca 100 grader igen. Anledningen att bilen inte kokar vid 100 grader och uppåt är att det är ett så kallat slutet system, alltså ingen luft får finnas i systemet. Finns det luft där, så kokar bilen nästan omgående när du kommer över 100 grader. Eftersom du lyckats köra den varm ett antal ggr så finns det följande orsaker.
1. topp-packning
2. Topparna blivit skeva pga överhettning
3. vattenpumpen
Som sagt så vet jag inte hur mycket vatten den gör av med och på vilken tid, men det kan va otroligt svårt att upptäcka yttre läckage på dom. Om den t.ex. läcker mellan insug och topp så kan det rentav ånga bort i värmen. Fortfarande så borde man kunna känna en lite bränd kylarvatten lukt isåfall i mototrummet.
Berätta gärna hur mycket vatten vi pratar om. Är det typ 5 liter el liknande så bör det inte gå ner i oljan. Då hade motorn varit överfull nu, även om det även där förångas till viss del.

chip

Postat: mån jul 30, 2007 22:17
av Ingo
nikke skrev:hmm ska inte vara trimchip i vad jag vet... kanske blir en rolig överraskning i så fall...
då blir min följd fråga, hur ser jag det, måste jag öppna databoxen ?
Jäpp,släppa ner boxen och skruva av locket, då ser du.

Re: Temp

Postat: mån jul 30, 2007 22:25
av Ingo
Mizan skrev:Kylarlocket är bytt förra veckan.

Tempen går upp till 92-93 vanlig körning när kylarn är full men eftersom vattnet försvinner så sticker temp upp till 120 om jag inte fyllt på.Det var så jag upptäckte att den drack vatten-tempen steg drastiskt.
visst har du glykol i vattnet?
om du inte har glykol så kokar vattnet vid ca 105 grader vid ett slutet system med glykol höjs kokpunkten rejält.
Om du kör normalt och ligger på 92-93 grader samt sätter på full värme ,och ac kompressor av ,sjunker motortempen?
Och försvinner vatten eller åker det bara ut i expensionskärlet?
När du har bilen på normal temp är kylarslanagarna lika varma?
Ser kylar vattnet rostigt ut så kanske kylaren är igensatt.

Cylindern

Postat: fre aug 03, 2007 12:57
av Mizan
Lämnade in bilen på verkstan och det första de konstaterade var att det läckte in i 7:e cylindern och mycket oxå! :cry:
Luft som sagt i hela systemet
Toppen sprucken eller packningen trasig-det visar sig där de lyft av.
Vilken följetong!

Jaja det är bara att vänta och se.

Postat: sön aug 05, 2007 12:56
av Stefan
Hoppas de inte är blocket