Sida 1 av 1

Lagerglapp i trailing armen eller ??

Postat: tor jun 07, 2007 23:32
av gbak
Nu när jag har hållit på och fipplat men parkeringsbromsen så noterade jag att det är ett avsevärt glapp i lagret?? som sitter någonstans inne i trailing armen.
Hela vänster hjulet går att vicka 2-4 mm :shock:
Är det någon om renoverat trailing armarna?
Det borde väl sitta någon ansatsmutter som skall spännas i bästa fall.
I sämsta fall så är väl lagret helt slut, hur får man då loss det?
Hur allvarligt är det här glappet, går det att köra vidare eller är det slutkört nu?

Postat: tor jun 07, 2007 23:38
av Målarn59
E det där du har problemet att den har kastat sej åt sidan? :shock:

Postat: fre jun 08, 2007 2:01
av Nexxus
Min glappar oxo på samma sätt... men har inte haft något problem av det vad jag märkt? :roll:

Postat: fre jun 08, 2007 6:55
av Peter
Det e inte så att det e Yoken som åker in o ut ur bakaxeln?

Postat: fre jun 08, 2007 8:56
av gbak
Målarn59 skrev:E det där du har problemet att den har kastat sej åt sidan? :shock:
Nää tror inte det!

Det verkar som om det är lagret som glappar, eftersom jag kan "vicka" på hela hjulet.
Men jag är inte helt säker.

Postat: fre jun 08, 2007 14:35
av Peter
Glappar det om du håller klockan 9 och tre eller 12 och 6?

Postat: fre jun 08, 2007 15:24
av gbak
12 och 6 definitivt, har inte kollat 9 och 3.

Vad skulle det de olika glappen då indikera?

Postat: fre jun 08, 2007 16:03
av Frasse
Glappar det så mycket som 4mm är det fel spel i hjulspindelens lagring.
Nu kan det kännas konstigt, för att bli söker måste man mäta. (indikatorklocka)
Axialspelet anges i verkstadsmanualen till mellan 2/100 och 2/10 mm.
Vararv 2/100 är för lite och 2/10 inte är ett lagerspel utan ett glapp!
Rätt är 5-8/100.
Att byta lager är ett bökigt arbete som kräver specialverktyg.
//Frasse

Postat: fre jun 08, 2007 18:02
av vett74
glappar det om du håller 12-6 kan det vara att yoken far ut å in i klumpen,
men glappar det 9-3 är nog lagret dåligt :(

Postat: fre jun 08, 2007 18:09
av gbak
Jag tror det hände när jag meckade bort bromsskivan.
Fick skrälla loss den med hammare då den rostat fast.

Det är ett mycket mindre glapp i 9 till 3 riktningen nästan inget alls!
Man ser att hela knutkorset som sitter bakom trailingarmen vickar upp och ner!
Vad är det som havererat då?

Jag är helt newbee här!
Hur hänger yoken och klumpen ihop?
Och hur bökigt är det att fixa?

Postat: fre jun 08, 2007 19:40
av sh454
Ibland skulle man ha en 3-4 armar :lol: :lol:
Kan du få in ett finger i framkant mellan bärarmen och ramen samtidigt som du vickar hjulet 12/6 :roll: .Då borde du känna om bussningen är glapp.Det kan ibland vara lättare att känna än att se.
Stefan

Postat: fre jun 08, 2007 20:03
av gbak
Glappet ser ut att vara här:
Bild
Grunkan som pilspetsen sitter på är den som vickar upp/ner

Postat: fre jun 08, 2007 20:16
av Sandberg
Jag har hört att det sitter en låsring på axeln inne i slutväxeln som kan ge med sig och då kan axeln röra sig in och ut på splinsen vilket kan ge glapp i 12-6 riktningen.
Kanske fick låsningen stryck när du klappade på skivan.

En ide bara vet ej om det är realistiskt.

Postat: fre jun 08, 2007 21:33
av Frasse
Om det rör sig enligt din beskrivning med bild:
Lossa drivaxeln ute vid hjulet, annars stör den dina fortsatta undersökningar. Mät sedan rörelsen ut/ in med indikatorklocka.
Rörelser överstigande spec. i föregående inlägg tyder på lagerfel.
Det är inte säkert att det hände när du bankade på skivan. Bromsoket med beläggen i kan ha en centrerande verkan, så att ev. glapp inte märks!
//Frasse

Postat: fre jun 08, 2007 23:53
av gbak
Jag är inte heller helt säker på att det hände när jag bankade på skivan.
Jag har haft ett litet missljud från vad jag har trott varit slutväxeln, men kanske det är härifrån missljudet kommer.

Nåväl det hindrade mig inte att testa 0-100 ikväll iallafall.
Bild
Får väl anses som ok, med tanke på att det var 3/4 gas :D
Har inte kunnat testa 402m ännu.

Postat: lör jun 09, 2007 0:53
av wolv
gbak, kollade dina bilder och det är en fin bil du har. gillar speciellt den väldigt snygga motorinstallationen. exemplariskt motorrum! :P

Postat: lör jun 09, 2007 0:54
av gbak
Tack för det!

Postat: lör jun 09, 2007 9:03
av claesson
Är den tiden med dom nya däcken du funderade på :?: själv får man vara glad om man hinner upp till 100 innan nästa korsning :oops: Då jag väntat på nya tändkablar sedan början på april vilket jag beställde från en firma i Vetlanda hade det inte varit för att jag redan betalat dom så hade man inte behövt lyssna på alla bortförklaringar
:roll:

Postat: lör jun 09, 2007 9:41
av gbak
Typiskt att man allt skit skall komma nu när man bara vill kunna njuta av att köra!

4,90 är med mina stenhårda Nitto från -94 :wink: