Sida 1 av 1
Strul med vibrationer...
Postat: fre maj 04, 2007 20:44
av 94
Som sagt vibrationer över ca 110, det konstiga är att om jag smyger
sakta upp mot 110 å över så känns det ingenting, men om jag drar
på normalt eller hårt från lägre farter så vibrerar det i hela bilen (känns även i växelspaken) när man kommer upp 110 å däröver. Hjulinställning
är gjort å nya däck sitter på (som gjorde underverk med spårkänslighet).
Kan det va en bakfälg, hjullager eller nåt i drivlinan??
Tråkigt när bilen går så fint å gött i övrigt

vibrera
Postat: fre maj 04, 2007 21:06
av Ingo
Kanske ett knutkors som börjar ge upp?,annars öppna avgassystemssyndromet brukar ju ge sig vid 110 och uppåt..
Motorfästen kan ju också ge skumma reaktioner.
Postat: lör maj 05, 2007 10:13
av Jakobsson
Jag tror också på knutkorsen.
Hör du något gnissel när du kör sakta ?
Testa att stå still och växla mellan framåt o bakåt för att höra om det klonkar/klickar.
Pelle
-90 cab
Postat: lör maj 05, 2007 11:57
av 94
Ja, ett gnissel hörs från höger sida bak upp till ca 30, det trodde jag var/är missljud från höger bakbroms. Jag bad verkstan kolla drivaxlar/
kardan och knutkors förra året men de kunde inte se nåt fel, men det kanske inte går att se/känna om nåt är utslitet?
Tänkte på motorfästen, skaket är kvar även om jag lägger ur växeln,
det borde väl ge sej då?
Men, ska ge mej ut nu i Kallstasola och testa med växling fram/back
och lyssna.
Tack för tipsen så länge!!
Postat: lör maj 05, 2007 21:47
av blå c4 cab
Hej,En bekant till mig hade exakt det fenomenet,han justerade hjulvinklarna bak,sedan blev det bra.Det var en -95:a.mvh
Postat: mån maj 07, 2007 9:11
av GTA
jag hade lika i min saab. då var det vatten i ena däcket.
Postat: lör maj 12, 2007 16:53
av Klas80
Knutkors samt kardan är min gissning, hade samma problem på min när jag satt dit en ny alu kardan blev det bra.
Postat: sön maj 13, 2007 10:30
av Lasse-HBG
har följt denna tråd och kom just att tänka på att jag har ju oxå vibrationer vid denna hastighet.
har aldrig tänkt på det här med knutkors egentligen, har hela tiden trott
att det har med obalans i hjulen att göra. Men om jag lägger bilen i drive och sedan omgående i reverse, så hörs ett tydligt "kling"!
Jag har i och för sig aldrig känt på korsen utan nätan inbillat mig att det är nån sorts glapp i pinjongen el nåt sådant om det nu inte skulle va obalans. Om det nu skulle va glapp i pinjongen, kan även detta avge
nåt karakteristikst ljud som kan liknas vid knutkorsen?
Postat: mån maj 14, 2007 15:13
av 94
Jag testade med fram/back, men kunde inte höra nåt konstigt.
Ska till verkstan imorron, håller tummarna och återkommer med info.
glapp
Postat: mån maj 14, 2007 17:12
av Ingo
Det är svårt att känna om man inte hissar upp bilen och kollar knut för knut.men om det är en knut går det fort för den att rasa ihop totalt..
på min kändes att den började "slå" hårdare vid framförallt nedväxlingar.
Besiiktnings mannen såg att det glappade när jag besiktade och sa åt mig att byta så fort som möjligt,men glappet var inte så stort att det blev en anmärkning.
körde bara försiktigt någon mil innan jag ställde av.
När jag plockade isär var korset helt tomt på rullar och var på väg att äta sig igenom skålen.
men givetvis ökar glappen totalt sett med åren.
Postat: mån maj 14, 2007 18:25
av 94
Jo, bilen är ju 13 år så det är kanske en förslitningsdetalj.
Har en Volvo 745 -90 som bruksbil och den krånglar ALDRIG, så det
var en liten chock att köpa Corvette...

Krångla
Postat: tis maj 15, 2007 13:16
av Ingo
94 skrev:Jo, bilen är ju 13 år så det är kanske en förslitningsdetalj.
Har en Volvo 745 -90 som bruksbil och den krånglar ALDRIG, så det
var en liten chock att köpa Corvette...

Nja vete sjutton om det är så stor skillnad egentligen.
Visst håller volvo bra ,men nog krånglar elektroniken på dom också,och det har varit dyrare prylar än på min vette.
Sedan 93 har jag bytt en drivrem,två generatorer(och det sattäven en ny monterad när den köptes),två batterier,tre relän,packning runt fördelaren,tätat läckage runt insug,en elektronikenhet i fördelaren ,lock rotor kablar ett par gånger samt sedvanlig service..med bromsbelägg o dyl
Har även pillrat maed avgassystemet lite men det har väl mest haft med effekt experimenterande att göra.
att knutar åker är ju naturligt när bilen säkert "rivstartar"betydligt mer ofta än volvon per körd mil.
Och att bilen står hela vintern är den värsta styggelsen för elektroniken,kontinuerligt användande skulle lösa många vetteproblem.
Postat: tis maj 15, 2007 18:24
av 94
Nej det är klart Volvo krånglar de med, men det jag fixat på de
13 år jag ägt den är vattenpumpen och tankarmaturen. Och
några batterier och filter mm. Iofs har den bara gått 19k.
Men ang trådens ursprung så hade ni rätt angående knutkorsen, sitter
nya på nu och bilen går fint och mjukt , vilken skillnad!!