Sida 1 av 1

snabbstart el. burnout -fråga

Postat: sön apr 29, 2007 14:12
av Vette-88
Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?

Postat: sön apr 29, 2007 14:38
av Målarn59
Men det väl så du får göra bromsa upp den lite... :twisted: om du ska slippa det ska du ha ett grymmnt botten vrid o det vridet e det ju få förunnat o ha...eller :?:
Ut o träna nu :wink:

men...

Postat: sön apr 29, 2007 15:42
av Vette-88
slits inte automatlådan grymt mycket om man gör så? hur fungerar det igentligen?

Postat: sön apr 29, 2007 15:59
av Målarn59
Näää det enda du sliter på e ju däcken ...o eventuellt beläggen i bak...lådan driver ju som vanligt....övning ger färdighet :oops:

Postat: sön apr 29, 2007 21:03
av Vette-88
jo, men gaspådraget man ger när både bil och drivhjul är stilla --> är det inte en stor belastning får lådan då? det ökade varvet på motorn gör väl att den automatiska kopplingen kopplar in... men den kan inte röra på sig eftersom drivhjulen är låsta! .... eller?

Postat: sön apr 29, 2007 21:18
av Målarn59
Om du bromsar och känner dej för så borde bromsarna i fram ta hårdare och dom i bak driver ...men för all del så kommer lådan arbeta men det e ju som att köra i en lång uppförsbacke så visst får väl lådan jobba men om du e osäker på vad din låda klarar så tycker jag inte du ska bränna ngt utan köra lungt o försiktigt...... :oops:

Postat: mån apr 30, 2007 8:35
av Jake
många fubbar ju med linelocks ;)

Postat: mån apr 30, 2007 18:51
av M Nordin
Vette-88 skrev:jo, men gaspådraget man ger när både bil och drivhjul är stilla --> är det inte en stor belastning får lådan då? det ökade varvet på motorn gör väl att den automatiska kopplingen kopplar in... men den kan inte röra på sig eftersom drivhjulen är låsta! .... eller?
Automatisk koppling? Din bil har en vridmomentomvandrare mellan motor och själva växellådan. Det är den som "slirar" men detta är en hydrodynamisk koppling - alltså inga lameller eller annat skit som brinner upp. Däremot kan oljan i den och växellådan överhettas vid för mkt busande.

MVH

MN

Postat: mån apr 30, 2007 22:07
av vett74
fy fasen va enkelt det är när man har manuell! :lol:

Postat: mån apr 30, 2007 22:09
av frisk
Om du filmar hela eventet och du måste lägga av för att växellådan pajjat innan däcken brunnit upp så får du min växellåda! :wink:

Postat: sön maj 06, 2007 20:55
av Peter

Postat: sön maj 06, 2007 21:03
av Dav7812
:D :D :D Coolt!

Re: snabbstart el. burnout -fråga

Postat: mån maj 07, 2007 21:30
av Ingo
Vette-88 skrev:Hur gör man när man har automatare och vill bränna lite? Sliter det om man ger lite grundgas medans man håller den stilla på bromsen?
faktiskt ganska svårt att bränna däck på en 88 med automat,speciellt om det inte är optionutväxling 3.07.
bilen är så pass välbalanserad att den drar iväg tämligen segt(känns det som) men håller faktiskt ganska bra efter spinnande bigblockare,så sedan plockar man dom i första kurvan... :roll:

Postat: mån maj 07, 2007 21:58
av Erik
Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.

Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är en [rättning] vätskekoppling som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.

Detta är i teorin då...

Postat: mån maj 07, 2007 22:13
av frisk
Erik Beijnoff skrev:Om man ska komma med lite teoretiska resonemang så finns det ju något som kallas stallspeed. Det är när det läge där motorn inte orkar jobba snabbare mot den bromsade lådan. Man hittar stallspeeden genom att trampa hårt på bromsen och gasen samtidigt. När motorn inte varvar mer så har du hittat din stallspeed.

Detta bör man inte göra mer än någon eller några sekunder eftersom man riskerar att bränna oljan i slirkopplingen i automaten. Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

Med detta som utgångspunkt så borde du kunna jobba upp större rörelseenergi och därmed göra det lättare att burna om du först varvar upp motorn till stallspeed och sedan släpper bromsen. Då kommer ju effekten från den roterande motorn att överföras snabbare till hjulen till skillnad från när du varvar upp motorn från noll då viskoskopplingen då får längre tid på sig att gradvis anpassa sig till motorns rörelse.

Detta är i teorin då...
Om man inte klarar av att låsa fast bakhjulen då?? :roll:

Postat: mån maj 07, 2007 22:15
av Erik
Då är man bara att gratulera. :)

Postat: mån maj 07, 2007 22:16
av COOLMACHINE
Äre därför du behöver nya bromsar Frisk??? :lol:

8)

Postat: mån maj 07, 2007 22:21
av frisk

:twisted: 8) :twisted:

Men jag tyckte mer om din burnis Peter! :wink:

Postat: tis maj 08, 2007 7:28
av M Nordin
Erik Beijnoff skrev:
Detta är den sk viskoskopplingen som består av två plattor med vätska mellan. När den ena plattan roterar så drar den med sig den andra på grund av det tunna lagret med vätska mellan dem. Det är den meddragningen och fördröjning som du känner när du gasar. Motsvarande finns alltså inte på en manuell låda.

...
En converter/vridmomentomvandlare är inte en viskokoppling som beskrivs ovan!

F ö finns det väl inte lättare bilar att burna med än Corvette med automat? Vänsterfoten lagom på bromsen och sedan elad på! När hjulen väl släppt behövs inte mkt broms för att hålla bilen still eller glida runt lite snyggt enligt eget tycke och smak...

MVH

MN

Postat: tis maj 08, 2007 9:25
av Erik
Ok, då har jag fått det fel beskrivet för mig. Tack för rättningen.

Postat: ons maj 09, 2007 7:57
av M Nordin

Postat: ons maj 09, 2007 9:46
av Erik
Ah, jag använde helt enkelt fel ord. Automaten fungerar som jag beskrev och tänkte men använde fel ord. Mindslip.

Från artikeln:
"A torque converter is a type of fluid coupling" - det var helt enkelt det som jag tänkte på, vätskekoppling.

Viskokoppling är väl det som ex. motorfläkten sitter på på våra C3:or?

Postat: fre sep 28, 2007 17:44
av Masterworks
Här är en liten burnis jag gjorde idag med min automatare,
tyvärr så pajja kameran men ni får hålla tillgodo! hehehe...

http://www.garaget.org/video/j9a27gdpx87b

Postat: fre sep 28, 2007 21:07
av frisk
Tjusigt!!! :D