Sida 1 av 1

ELPROBLEM

Postat: sön feb 25, 2007 15:00
av Håkan1
Hej, jag har bekymmer att få igång min belysning på mätartavlor o instrumenttavlor. Det är en -75.
Vet nån vad denna kabel är till för? Det ligger 12 volt på den. Håller jag den på mittpolen på någon lampa i panelen så lyser lamporna svagt, även cupebelysningen, men om jag håller kabeln mot mätartavlan som mätarna är monterade i så lyser lamporna starkare.
Bild
Jag har satt en gul klämma runt kabeln jag undrar över.

//Håkan

Postat: sön feb 25, 2007 18:10
av Mr SIXPACK
Hej Håkan1.
Har du kollat att jordkablarna är OK och rätt anslutna.
Vad är det för färg på kabeln som du undrar över och ser du var den kommer ifrån.
Om jag inte är helt ute å cyklar så borde varje enskild lampa få 12 volt i kabeln när lyset är påslaget och att lamphållaren jordas i plåten som den sitter i. Instrumentbelysningen går att justera ljusstyrkan på.. Jag har elschema för 68 och 69, det är möjligt att det skiljer så pass mycke att det inte går att använda sig av dom. Jag tror att det finns andra här på forumet som har schema till din årsmodell.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Postat: sön feb 25, 2007 18:25
av Håkan1
Hej, jag har gjort rent en jordning som sitter på vänster sida vid instrumentpanelen, kan inte hitta fler.
Jag undrar om en dålig jordning tex i motorrummet kan påverka detta, eller nån jordfläta under bilen. Det brukar väl sitta nåt mellan motor o chassi.
Kabeln är vit eller väldigt ljusgrå och ligger inne i den stora kabelstammen, tror den går till säkringsdosan, fick utslag när jag mätte mellen säkring o kabelände.
Det stämmer nog att varje lampa får 12 volt genom en kabel och att det jordar i instrumentchassit, men vad är då fel eftersom inte lamporna lyser?
Håller jag den lösa kabeln med 12 volt mot en lampas jord så lyser den fint, men jordar jag rätt o matar 12 volt till lampans plus så glöder det bara.
//Håkan

Postat: sön feb 25, 2007 18:47
av vetteforever
vet du om potensiometern fungerar i lysknappen ? det går att ändra styrkan på intrument belysningen med att vrida på lysknappen .
den var kass på min så vid vissa lägen så slocknade belysningen helt,den vita kabeln som du undrar över kan vara till kontakten för inner belysningen somm sitter i dörrstolpen . på min 69 så fungerar det så att om dörren är stängd och man vill ha inner belysnng så kan man vrida på lysknappen åt höger ,men det är inte säkert att det är lika på din årsmodell

Postat: sön feb 25, 2007 19:27
av Håkan1
Ljusstyrkan ändras inte när jag vridet på potten.
Jag kan vrida min ljusknapp åt vänster, förbi ett lätt motstånd så ska innerbelysningen tändas, men det funkar inte heller...
Det verkar väl lite konstigt att den vita kabeln slutar i mittkonsollen om den ska vara till dörrkontakten, eller finns det nån koppling därifrån o ut till dörren?

//Håkan

Postat: sön feb 25, 2007 19:42
av Anders_H
Har du kolla säkringen jag tror det är den som sitter längst ner i säkrinsdosan (den som är kort) det var är så på min -72 .

Postat: sön feb 25, 2007 19:52
av Håkan1
Ja, jag har kollat alla säkringar, jag funderar på om det kan vara så att ljusknappens potentiometer är kass, hur kan man kolla den i så fall?

//Håkan

Postat: sön feb 25, 2007 21:21
av Hagge
Hej Håkan,

det är ganska vanligt att potentiometern för ljusen är dålig, jag hade samma problem med min 78:a, och bytte denna. Sedan funkade allt som det skulle.

//Hagge

Postat: sön feb 25, 2007 22:00
av Håkan1
Hej Hagge, så du menar att det kan vara felet. Jag hoppas att det är det för annars vet jag inte hur jag ska angripa det hela.
Men jag undrar ändå vad den lösa kabeln på bilden ska vara till, den ligger tillsammans med kabelstammen så det är ju inte nån hemmabyggare som varit i farten.
Är det kanske nån på forumet som har ett bra elschema på en -75, eller vet var det finns så skulle jag vara tacksam för tips.

Postat: sön feb 25, 2007 22:41
av ornet
Kan kolla mitt schema i morgon, om jag kommer ihåg.

Postat: sön feb 25, 2007 22:49
av Frasse
Hej,
det finns en vit sladd i området som skall sitta fast i ett skarvstycke som i sin tur går vidare till lampan i "bagageutrymmet".
Tittar visserligen i schemat för 72, men som bekant ändrade man inget i onödan...
För felsökning gör så här:
1.Dra en sladd direkt från batteriet (-) och jorda i plåten på konsolen.
2.Sätt på lyset.
Lyser det?
Om inte:
3. Mät spänning (V) på någon av de grå tamparna som sitter fast på någon av lamporna till konsolbekysningen och plåten.
4.Vrid "lysknappen" åt bägge håll och observera utslaget på voltmetern.
Vid 0V i utslag på voltmetern, felsök ljusknapp eller spänningsmatningen till denna.
Om utslaget fladdrar hit och dit är det fel på vridmoståndet oi ljusknappen.

Ja, jag kan varmt rekommendera en bra bok: GMs egen verkstadshandbok. Finns en för varje årsmodell, heter Service Manual.
Har du en sådan så behöver du inte särskilt många fler böcker.
Köp med fördel denna istället för Chilton eller Hayes böcker.
Lycka till!
//Frasse

Postat: sön feb 25, 2007 23:25
av ornet
Var och kollade nu på 75:ans schema.
En enda vit kabel såg jag och den hör till larmet.
Kopplad till en alarm flascher, och dörrkontakterna och interlock relay och vidare och....
Larmet är en sån grej jag skulle vilja ha fart på så jag får ta isär panelen under vecken och kolla om jag hittar en liknande sladd. Kanske man kan lära sig nått :)

Postat: mån feb 26, 2007 8:54
av Håkan1
Ska prova felsökning som du beskrev det Frasse, det ska bli intressant. Blir nån kväll i veckan.
Får väl köpa en verkstadshandbok som du säjer, verkar ju behövas :)

Du kan väl höra av dej om du kommer på nåt ornet, det vore kul att ha igång larmet också.

Postat: mån feb 26, 2007 12:32
av Hagge
Håkan1 skrev:Hej Hagge, så du menar att det kan vara felet. Jag hoppas att det är det för annars vet jag inte hur jag ska angripa det hela.
Men jag undrar ändå vad den lösa kabeln på bilden ska vara till, den ligger tillsammans med kabelstammen så det är ju inte nån hemmabyggare som varit i farten.
Är det kanske nån på forumet som har ett bra elschema på en -75, eller vet var det finns så skulle jag vara tacksam för tips.
Du kan ju försöka mäta resistansen över potentiometern i ljusreglaget och se om den ändras då du vrider på "potten". Tyvärr kan jag inte bistå med ngt mer vettigt angående din årsmodell och detta problem då instrumentpanelen är av helt annan typ på 78:an.
Jag renoverade hela inredningen på min och rev ut allt inklusive instrumentbrädan och gick samtidigt igenom elen eftersom det mesta inte funkade som det skulle. Jag bytte bla ut de tryckta kretsarna för hastighets- och varvräknare samt för instrumenten i mittkonsolen.
Mycket felsökande och fixande av föregående hemmapulares halvhjärtade temporära lösningar av elfel !
För min del var det ju klart enklare eftersom jag hade hela inredningen väck ur bilen och kunde jämföra all dåvarande eldragning mot elschemat för 78:an.
Men jag minns att ljusreglaget var helt kasst, varken cupébelysning eller instrumentbelysning fungerade pga denna kontakt.

Jag ser på bilden av ditt instrument att de flesta kontakter/anslutningar är korroderade. Testa rengöra alla anslutningar ordentligt (utan att sabba några, försiktigt, försiktigt, gamla grejer !) för dålig kontakt på fel ställe kan få strömmen att gå ngn helt annan väg och då händer det konstiga saker.
Tex fick jag kortslutning (isoleringen på kabeln brann upp på ett ställe) i cigarettändaruttaget och då tändes strålkastare och instrument och cupébelysning ! Blev ju lite skraj att hela kabelstammen skulle blivit skadad men som tur var så var det bara en kort bit av ledningen till cigarettändaren. Men det räckte som sagt för att skicka ström till helt andra strömförbrukare som ett kort tag satte myror i skallen på mig !

Jobba systematiskt så kommer det att lösa sig ! Köp gärna ett elschema till just din årsmodell, det är kanonbra att ha till hands när elen krånglar, finns hos Ecklers, ZIP mfl och kostar inte så ättemycket. De är i stort format också så det blir lättläst och lättare att jobba med !
Lycka till,

//Hagge

Postat: mån feb 26, 2007 16:41
av Håkan1
Okej, jag tror jag ska börja med att göra rent alla anslutningar, det känns rätt väg att gå. Sen blir det väl att mäta och försöka klura ut vad som funkar och vad som inte funkar.
Då är väl denna veckans kvällar bokade antar jag :)

Postat: mån feb 26, 2007 22:17
av Fransson
Kortslut tråden o se vilken säkring som åker. Om jag inte minns fel så står det med microskopisk text på säkringsdösan vad den hör till, då har du begränsat sökningen. Däremot måste man va gymnast för att sätta ögat vid säkringsdosan.