Sida 1 av 2

broms problem

Postat: tor feb 08, 2007 14:43
av vetteforever
är det någon som kan ha något tips om vad det är för fel eller vad vi har gjort för fel sommaren 05 fungerade bromsen helt ok men våren 06 så var den svampig ,tänkte ju att det var det klassiska att det börjat läckt och kommit in luft i systemet . vi luftade och luftade ,bromsen är helt ok när den är motorn är avstängd men så fort vi startar den så går den i botten som om det är inget tryck alls .har bytt oken huvud cylindern och förgreningen och justerat pinnen på servo klockan bytt samtliga slangar luftat från alla håll men ej någon skillnad . tips vad som kan vara fel eller vad vi gjort för fel har ju bytt det mesta och povat .vill ju ha ut bilen till sommaren

Postat: tor feb 08, 2007 15:47
av ornet
Läck på servoklockan!
Kan pysa när du bromsar.

Postat: tor feb 08, 2007 23:41
av vetteforever
men då skulle väl det vara trög bromsat lika som på en bil utan servo!?
det är precis tvärt om ,pedalen far i golvet direkt när vi startar bilen .spelar ingen roll om man pumpar på bromsen blir inget tryck alls ,stänger av bilen perfekt tryck kan trycka hårt på bromsen länge och den sjunker inte . tycker att skulle det vara luft i systemet så skulle det väl bli nått litet motstånd om man pumpar på bromsen när motorn är i gång men trycket är helt väck .

Postat: fre feb 09, 2007 10:33
av ornet
Jo du har rätt och jag tyckte också att teoretiskt skulle det vara så då jag hade samma problem som dig de första åren.
Tröttnade på felsök och att lufta bromsar och köpte till slut en ny servoklocka och fick bra bromsar
:D
Fråga mig inte hur det hänger ihop bara.

Postat: fre feb 09, 2007 19:42
av gula 75:an
Hej

Har du varit ute och provbromsat med symtomen du beskriver?

Har haft samma symtom som du, gjorde allt som du beskriver men fick inte till det :evil: Men jag stog då i garaget och trodde att jag inte hade några bromsar alls pga av att pedalen kändes å jävla skum.
Var sedan tvungen att flytta på bilen och tänkte att nu måste jag ta det lungt men jisses vad jag bedrog mig.
Bromsarna nitade bara man la foten på pedalen :)
Åkte sedan och besiktade och allt gick igenom utan problem. Pedalen känns fortfarnade lite mjuk när man "torr bromsar" med motorn igång vid stilla stående.
Troligtvis är det broms servon som är den stora boven i dramat men så länge det funkar får det gå.
Lycka till!!

Missade Taxinge-06 pga det där.......

Postat: lör feb 10, 2007 9:24
av M Nordin
Jag skulle aldrig ge mig ut med en bil där bromsarna "kanske" fungerar. Har ngn kollat i bromsvätskebehållaren vad som händer när du håller nere pedalen och startar motorn?

MVH

MN

Postat: lör feb 10, 2007 11:24
av gula 75:an
När "jag begav mig ut"var när jag var tvungen att flytta bilen ut ur verkstaden för att få in en annan.Det var då jag upptäckte att jag hade kanonbromsar trots allt.
Och visst,självklart ska man inte ge sig ut om man är det minsta osäker på funktionen när det gäller bromsar
Det är mycket som kan fela på sådana här gamla bilar och det kan hända vadsomhelst när som helst....

Postat: lör feb 10, 2007 21:53
av antos
Tänkte byta servoklockan åxå nu när det mesta av bromsarna ändå blir bytta. Är det bara att lossa de fyra muttrarna? Och sen dra hela paketet framåt?

Postat: lör feb 10, 2007 22:18
av ornet
Jop! Och så gaffeln.

Postat: lör feb 10, 2007 23:29
av vetteforever
pedalen är inte svampig eller så utan den far i golvet nästintill utan motstånd alls det hjälper inte ens att pumpa flera gånger på bromsen .när bilen är avstängd så är den helt stum direkt kan hålla den hårt och länge utan att den sjunker men startar man bilen så är det som om man har öppnat en luft nippel eller nått

Postat: sön feb 11, 2007 0:15
av ornet
Servoklockan :wink:
Utan att veta konstruktionen gissar jag på att vacumet behövs för att med ett membran "stadga" upp bromstängerna (ingående och utgående) som är separerade.
Läcker membranet i klockan påverkar ingående axel utgående först när bromspedalen gått ned en bit. :roll:

Ja, får hoppas nån mer har nåt att komma med.

Postat: mån feb 12, 2007 13:47
av antos
Vilket är det bästa/enklaste/effektivaste sättet att lufta bromsarna på?
Gammal hederlig pumpmodell....eller tryck via huvudcylindern...eller vaccumsug på luftnippeln. Eller finns det nått annat.

Re: broms problem

Postat: lör apr 19, 2008 22:20
av Kalle Mankan
vetteforever skrev:är det någon som kan ha något tips om vad det är för fel eller vad vi har gjort för fel sommaren 05 fungerade bromsen helt ok men våren 06 så var den svampig ,tänkte ju att det var det klassiska att det börjat läckt och kommit in luft i systemet . vi luftade och luftade ,bromsen är helt ok när den är motorn är avstängd men så fort vi startar den så går den i botten som om det är inget tryck alls .har bytt oken huvud cylindern och förgreningen och justerat pinnen på servo klockan bytt samtliga slangar luftat från alla håll men ej någon skillnad . tips vad som kan vara fel eller vad vi gjort för fel har ju bytt det mesta och povat .vill ju ha ut bilen till sommaren
Kanongammal tråd men jag kunde inte låta bli att dra i gång den igen.
Fann du nån lösning på detta problem?

//Kalle

Postat: tis apr 22, 2008 13:00
av Nexxus
Ja, jag skulle oxå behöva lite veta om någon har fixat ett fel som detta...
När jag ställde in bilen i höstas, märkte jag att den tog lite sämre än normal, och nu när jag tog ut den, har jag exakt samma symtom...

När motorn inte är igång, är bromsen ganska trög, men så fort jag startar den, så sjunker pedalen ner till botten....
Jag tycker mig kunna höra ett pysande ljud någonstans under ratten eller nåt ...
Kan oxå tillägga att motorn tomgång ökar om jag trycker på bromsen ... inte mycket, men ändå märkbart ...

någon ide?
Hur mycket jobb är det att byta klockan?

Ringde just Hansen Racing...dom ville ha 2.800 för klockan, samt en leveranstid på minst 2 månader ... där försvann säsongen för i år :(

Postat: tis apr 22, 2008 15:54
av claesson
halva priset och ca 1 veckas leverans om du köper från usa.
cc hade drive för ca en månad sedan på huvodcylinder och bromsservo tror de var 199 dollar eller nått

Postat: tis apr 22, 2008 16:32
av ornet
Nexxus
Säsongen tar inte slut för detta.
Körde två säsonger med kass bromsservo. Lite trögtrampad bara. På besiktningen var det inga problem. Corvettebromsar sa de.
Men köp från USA.
Ska skicka efter ett nytt till C4:an i det närmaste om du vill ha med ett

Postat: tis apr 22, 2008 16:53
av Nexxus
ornet skrev:Nexxus
Säsongen tar inte slut för detta.
Körde två säsonger med kass bromsservo. Lite trögtrampad bara. På besiktningen var det inga problem. Corvettebromsar sa de.
Men köp från USA.
Ska skicka efter ett nytt till C4:an i det närmaste om du vill ha med ett
För mig är det som jag sa... inte trögt ens, bara när motorn är avstängd, när den rullar har jag bara marginell bromsverkan med pedalen i mattan...

Så visst går det att stoppa, men då ska man ha förutseende och långt till bilen framför, en panik inbromsning är inte att tänka på. Men det kanske är så det är utan bromsservo? Har aldrig kört utan förr,så jag har ingen aning hur det känns utan bromsservo.

Jovisst är jag väl intresserad av att slänga med en beställning.
Du kan väl slå mig en signal eller PM när du tänker beställa?
(Skickar nummret i ett PM)

Postat: tis apr 22, 2008 17:49
av kungricky
det är säkert bara packningarna i huvudbromscylndern . kan inte tänka mig att det är bromservon. packningarna sväller å blir mjukare med tiden så till slut går dom helt enkelt sönder. och en packningsats kan ju kosta högst några tjugor och är enkelt att byta

Postat: tis apr 22, 2008 22:16
av Kalle Mankan
Om servot är dåligt så skall det inte ge så pass mycket kraft så att du kan trampa igenom när du startar motorn, om detta går att göra så funkar servot som det skall. En broms skall man alltid bedöma utan servo kraft. Om huvudbromscylindern läcker så skall den också läcka utan servoverkan när man trycker rejält hårt på pedalen. Känns pedalen bra utan servo så skall den också kännas bra servokraft, alla fall i teorin.

//Kalle

Postat: tis apr 22, 2008 22:23
av kungricky
nja men du måste ty trycka 3 ggr så hårt på pedalen utan servo . jag skulle iallafall satsa på packningarna i huvudcylindern typ 10 ggr så billigt och man får dom över dagen. bromservon är så gjord fast den är sönder så ska det inte gå att trycka pedalen i botten för det

Postat: tis apr 22, 2008 22:57
av vetteforever
kul att denna tråd kommit igång igen!
bromsen är fortfarande kass har inte gjort något under vintern med den,men gick igenom besiktningen förra sommaren.så själva bromsverkan är det inget fel på bara de att pedalen går nästan i golvet innan det bromsar . har bytt allt utom sevo klockan och metall ledningarna,provat tre olika huvud cylindrar med samma effekt. vid avstängd motor så är pedalen helt perfekt och tar högt upp som normalt men så fort man startar så far den i golvet

Postat: tis apr 22, 2008 23:03
av kungricky
då har du nog bara luft i systemet. tror det är i bakre oken du har två luftnipplar per ok å dom är det väldigt noga att lufta dom ordentligt.

Postat: tis apr 22, 2008 23:05
av vett74
jag hade samma problem tills jag luftade igenom typ 4 liter bromsvätska :shock: ,sen blev pedalen stum...

Postat: tis apr 22, 2008 23:12
av kungricky
till bakre oken så har du många ställen efter ledningen som de fastnar luft i speciellt höger bak. långa ledningar som går som en bergodalbana. dom kan vara väldigt tjorvigt att få ut all luft

Postat: tis apr 22, 2008 23:15
av Kalle Mankan
kungricky skrev:till bakre oken så har du många ställen efter ledningen som de fastnar luft i speciellt höger bak. långa ledningar som går som en bergodalbana. dom kan vara väldigt tjorvigt att få ut all luft
Visst kan det vara svårt att få ut all luft men om bromsen tar som den ska som vetteforever skriver kan det inte vara luft i systemet.

Postat: tis apr 22, 2008 23:17
av kungricky
nja jag har jobbat som mekare hela livet. så jag är helt säker på att det bara är luft i systemet

Postat: tis apr 22, 2008 23:20
av Kalle Mankan
kungricky skrev:nja jag har jobbat som mekare hela livet. så jag är helt säker på att det bara är luft i systemet
Möjligen ytters lite luft, men inte så mycket att pedalen sjunker till golvet. Luft kan du komprimera vilken gör att all kraft går år till att trycka i hop luften och inte att trycka ut kolvarna.

Postat: tis apr 22, 2008 23:23
av kungricky
nja du har alltid lika mycke tryck i huvudcylindern som i bromsoken

Postat: tis apr 22, 2008 23:53
av vett74
Jag hade bra bromsvärden på min men en svajig pedal men som sagt luftade ur många liter och då blev pedalen stum

Postat: ons apr 23, 2008 10:11
av Nexxus
Hm, jag har ju som sagt exakt samma symtom som vetteforever har verkar det som ... om jag håller foten lätt på bromsen när bilen är avstängd, så är bromsen ganska stum, men så fort jag startar åker pedalen ner till golvet utan större motstånd.

Men det absolut billigaste åtgärden är väl som någon föreslog att lufta igenom systemet och se om det hjälper, sen får man väl kanske gå vidare därifrån.

Men det som gör mig lite tveksam till att det "bara" är lite luft i systemet, är ju att jag kan höra ett tydligt pysande någonstans ifrån pedalen/under ratten när jag trampar på bromsen ...