Sida 1 av 1

Dold brytare

Postat: mån jan 22, 2007 22:13
av Håkan1
Hur ska man koppla en så kallad dold brytare som krävs av försäkringsbolaget? Jag har en -75, med Hei system.
Tänkte hitta ett listigt ställe inne i bilen till själva strömbrytaren, men hur kopplar jag elen?

//Håkan

Postat: mån jan 22, 2007 22:46
av ornet
Vad är det för krav?
Räcker det inte med en batteriströmbrytare på minuspolen som bryter strömkretsen.

Fast den blir ju ganska dold, om man tänker efter :wink:

Postat: tis jan 23, 2007 7:41
av Thunder
Har me för mig att de räcker med batteriströmbrytare på minus... de är de enda jag har på min, men en brandsläckare bruka dom vilja att man har. å de är ju inte dumt om olyckan skulle vara frame... lite tradigt att stå å titta på när kärleken lämnar jordelivet

Postat: tis jan 23, 2007 8:30
av Håkan1
Nja, enligt brev och samtal med försäkringsbolaget så ska båda sakerna behövas. Har redan batterifrånskiljare och släckare och har beställt rattkrycka. Så det är bara dold brytare kvar att fixa.

//Håkan

Postat: tis jan 23, 2007 13:32
av mrv8
Håkan1 skrev:Nja, enligt brev och samtal med försäkringsbolaget så ska båda sakerna behövas. Har redan batterifrånskiljare och släckare och har beställt rattkrycka. Så det är bara dold brytare kvar att fixa.

//Håkan
Sätt en som bryter strömmen till plusen på fördelaren och en som även bryter strömmen styr strömmen till start motorns solenoid.
Vill man vara ännu klurigare kan man ju även sätta dit en sån huvudbrytare som man ofta använder i båtar med den röda plast nyckel som även bryter stora pluskabeln till start motorn på något lite undanskymt ställe under bilen under värmepaketet kanske blir lagom skymt på din, då kommer dom få klia sig i huvudet när dom ska starta den bilen, kanske lite mycket procedur vid parkering att slå av allt men används ju mest vid lång stopp.

Då blir dom nog mycket nöjda och du kommer nog inte behöva hitta bilen på någon annans parkering.

Göm även brytarna till tändning start där tjuven troligen inte tänker på att titta.

Mvh
MrV8

Postat: tis jan 23, 2007 17:00
av Håkan1
Det där med solenoiden låter bra, tycker jag. Det satsar jag på.
Tack för tipset :D

Postat: tor jan 25, 2007 19:19
av Målarn59
Konstigt..hade bara en svitch till batteriet..inga problem med f-bolaget...
e det ngn ny regel för i år eller? :oops:

Postat: tor jan 25, 2007 19:53
av Håkan1
Hej, bifogar ett utdrag ur Länsförsäkringars villkor, (tror jag :oops: )
Bild[/url]

Postat: tor jan 25, 2007 19:55
av Håkan1
Denna brochyr är från 06-06-01.
Fick den när jag tecknade försäkringen för en månad sen, det är kapitel c som gäller i detta fall.

//Håkan

Postat: tor jan 25, 2007 20:58
av Dav7812
Hmm, :shock: står ju klart och tydligt att batteriet skall vara frånkopplat. sätter du en vanlig batterifrånskiljare så blir det ju frånkopplat när den tas bort.

Postat: tor jan 25, 2007 21:02
av gbak
Kolla runt lite hos andra försäkringsbolag.
Mitt försäkringsbolag ställer i stort sett inga krav alls.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=3737
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=1581
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2652

Postat: tor jan 25, 2007 21:22
av Håkan1
Tror du läste på sektion e istället för c, dav7812.
Är väl eg ganska nöjd med min försäkring, det försvårar ju trots allt stöld...
Betalar ca 1300 helår med Länsförsäkringars klassikerförsäkring, när bilen blir 35 år så sjunker premien ytterligare några hundra.
Jag har en -75 så det är ju inte alltför långt dit :)

Postat: tor jan 25, 2007 22:12
av Dav7812
:oops: :D

Läste det visst som abc.

Då batteriet sitter ganska dolt för den som inte vet var det sitter så kanske man skulle kunna tolka det som att batterifrånskiljaren kan ha två funktioner, det står ju inte att man ska både och utan det verkar mest vara funktionerna de är ute efter.

//David

Postat: tor jan 25, 2007 22:51
av Målarn59
Ja det e ju inte till ngn nackdel o ha både och...men jag hade min i den mittersta luckan bakom sätena, monterat switchen ..med en sk plast nyckel som jag kunde ta bort när strömmen va avstängd...så den blev dold när luckan stängdes...sen va det bara dra minnes strömmen direkt förbi ...
Jaja...det blir nog bra hur du än gör ...lycka till :roll:

Postat: mån jan 29, 2007 15:11
av mange3
Har också länsförsäkringar och när jag träffade besiktningsmannen sa han att betterifrånskiljaren räknades som dåld brytare. Eftersom placeringen av betteriet var så udda. Tror dom bedömmer det från fall till fall. Min är en -72 så den gick över till veteran vid årsskiftet. Och för att den skall räknas som veteran måsten den vara orginal. Hade ett litet snack med dom om detta eftersom även lackkulören skulle vara orginal. Jag har bytt kulör(dock till en kulör som fanns orginal detta år), menar då att om man lackat om i orginal kulör eller annan kulör inte borde spela så stor roll. Han sa att det inte skulle vara några problem att göra ett undantag för detta.

Tänkte gå med i någon veteranbilsklubb och ta en försäkring därifrån efter ett år. På grund av billigare premie och fria mil.

Postat: mån jan 29, 2007 15:16
av Håkan1
Det är så hos Länsförsäkringar att när bilen är 35 år så behöver man inte ha dold brytare, min är en -75, alltså inte gammal nog för att slippa dold brytare. Titta på skillnaden mellan punkt C o D i mitt tidigare inskannade dokument från Länsförsäkringar så förstår ni vad jag menar.

//Håkan

Postat: tor feb 01, 2007 21:52
av mange3
Jag förstår vad du menar Håkan, men även innan bilen var 35 år hade jag enbart en batterifrånskiljare sittandes på minuspolen. Detta räknades som dåld brytare samt batterifrånskiljare. Prata med någon på LF som har hand om veteran/entusiast bilar om inte dom kan godkänna detta för dig också.

/Magnus

Postat: tor feb 01, 2007 21:56
av susanna113
Har precis tecknat försäkring hos salusansvar 2300:- i helförsäkring per år inga krav ställs dessutom får du köra 1000mil. Kan inte se ngn nackdel att ha dem istället.

Postat: tor feb 01, 2007 22:31
av Peter
Grattis till den nya bilen då;)

Postat: tor feb 01, 2007 23:19
av Målarn59
Vad blev det för åk då sussanna?

Postat: fre feb 02, 2007 8:51
av frisk
Viktigast måste ju ändå vara vad erat bilvärde är på på respektive försäkringar. Dom flesta veteranbilsförsäkringar är på MAX 100,000kr och det räcker ju inte långt om bilen brinner upp eller blir totalkvaddad. Värt att kolla upp! :wink:

Postat: fre feb 02, 2007 9:34
av ornet
Sant Frisk!
Snåla nu så står det dyrt efter.

Postat: fre feb 02, 2007 16:48
av Målarn59
Hade min -75 försäkrad hos Länsförsökringar...försäkringsvärdet va satt till 250" med nya motorn..hade en svitch..ingen speciell dold brytare utan endast den...betalade 76 kr i månaden för helförsäkring...och 500 mil
Så det e ju viktigt att kolla så försäkringen följer med uppåt när man bygger om o förbättrar :oops: