Sida 1 av 1
hur kan man lita på bilförsäljare i USA?
Postat: ons jan 03, 2007 22:29
av raud_
Tja
Hur betalar man för bilen man ska köpa, vilket sätt är säkrast, så att man inte blir lurad. Jag hade tänkt att slippa att åka dit själv, eller måste man det för att vara säker. Inte kul att skicka iväg 150000 utan att veta om man till 100% får hem en bil

. Hur gör man i vanliga fall?
Postat: ons jan 03, 2007 22:43
av Reodor Fälgen
Så här gjorde jag.
Efter jag prutat klart på en bil i Californien så tog jag kontakt med
en firma som heter GBG Performance.
Dom har en svensk kille i LA som åkte och kollade på bilen och provkörde den.
Sen ringde han mig och jag bestämde mig för att köpa bilen.
GBG fraktade bilen till hamnen och skickade iväg den till Sverige.
Jag betalade bilen och för GBGs hjälp till firman i Kungälv.
Det funkade bra för mig, efter 6 veckor hämtade jag bilen i Kungälv.

Postat: fre jan 05, 2007 19:08
av raud_
Okej det låter ju som ett jätte bra sätt. Så du betalde alltså till själva firman i sverige eller? När betalade du då? Innan bilen skickades till sverige?
Postat: fre jan 05, 2007 23:46
av Reodor Fälgen
Jag betalade till firman i Sverige innan bilen skickades.
Fick ett kvitto på pengarna, som jag egentligen ej vet hur mycket det
är värt. Men det här funkade för mig.
Postat: sön jan 14, 2007 0:04
av Johan Fräjdin
Är intresserad av samma sak. Bilar är ju lätt att hitta, och jag skulle kunna tänka mig att köpa en osedd, men det svåra är ju att kunna lita på säljaren.
Hur mycket tog dom för att hjälpa dig med detta? (Dvs om man räknar bort kostnaderna för bil, frakt, tull etc.)
/Johan
Postat: tor jan 18, 2007 16:28
av Reodor Fälgen
Tjena Johan!
Lite svårt att svara på men ungefär 15000:-.
Då stod bilen i Fresno. GBG provkörde och gjorde upp affären med
säljaren. Sen drog dom den på trailer till LAs hamn.
Såg till att den kom på båten och betalade frakten till Sverige.
Jag betalade själv sedan tull och övriga avgifter.
Lycka till med bilköp.

Postat: tor jan 18, 2007 22:41
av Johan Fräjdin
Reodor Fälgen skrev:Tjena Johan!
Lite svårt att svara på men ungefär 15000:-.
Då stod bilen i Fresno. GBG provkörde och gjorde upp affären med
säljaren. Sen drog dom den på trailer till LAs hamn.
Såg till att den kom på båten och betalade frakten till Sverige.
Jag betalade själv sedan tull och övriga avgifter.
Jag antar att du inte menar att frakten till Sverige ingick i det priset, men däremot frakten inom USA??
Om man tex. kör med Nordtrafik så betalar man väl frakten i efterskott?
Postat: fre jan 19, 2007 23:12
av Jakobsson
Man kan alltid kombinera nytta med nöje.
Åk över och ha kul ,om ni har råd.
Mvh
Pelle
Postat: lör jan 20, 2007 11:23
av Reodor Fälgen
Jodå all kostnad i US ingick.
Efter leverans har jag bara betalt för tull och 30års besiktning.
Ca 11.000:-. Tillkommer vägning regbesiktning och ev. intyg.
Men dom flesta priser är ju en förhandlingsfråga.
Lycka till!
Postat: lör jan 20, 2007 12:55
av jensen
Jakobsson skrev:Man kan alltid kombinera nytta med nöje.
Åk över och ha kul ,om ni har råd.
Mvh
Pelle
Ja det skulle jag också föreslå. Nu har Reodor Fälgen lyckats bra med sitt inköp, och han är även själv nöjd, och så skall det ju vara när man gör en affär.
Men man får också tänka på att alla som äger en corvette i usa, inte på något vis är ett freak på en sådan bil, utan de flesta gamla vettar som är i livet, ser väldigt buskiga ut. att jämföra med 20-30 år gamla volvo 240. Så det är nog ändå ett lotteri, att handla en gammal vette, och dessutom osedd. Den som då skall vara ombud för ens inköp, har kanske varit runt och kollat på många vettar, och upplever då att den vette han anser vara bra, är den som är minst buskig. Medan köparen har varit runt på utställningar i sverige, och där sett hur en vette ser ut. Vissa köpare kan stå i timmar och lyssna på motorn och hur en lyftare ger ifrån sig ett oljud, och då anse att ett motorras är nära, och avstår från ett köp, på en bil som f ö varit perfekt i kaross och chassi. Med detta sagt, att vi alla är olika= drivlinan i en vette är det minsta problemet.
så här såg det ut på 70-talet i LA

Postat: lör jan 20, 2007 19:49
av Johan Fräjdin
Reodor,
Jag må vara trögfattad, men jag måste ändå fråga igen; menar du att frakten USA-Sverige ingick i de 15.000?
Låter som ett väldigt bra pris isåfall tycker jag???
/Johan
Postat: ons jan 24, 2007 22:51
av Reodor Fälgen
Svar ja. Frakt US till Sverige ingick.
Pris för enbart frakt hos andra jag frågat var ungefär 1100$.
Priset är ju en förhandlingsfråga.
Ring GBG och kolla. Både Fredrik i Sverige och Daniel i CA
verkar justa. Det viktigaste är nog att du hittar bilen och prutar
allt du orkar.
Du kan emaila mig om du undrar något annat.

Postat: tor feb 21, 2008 23:30
av barracuda
Har också lite funderinga över import, så jag lyfter tråden lite. Verkar ju mkt vettigt att anlita GBG om de kostade 15000:- för koll på bil, köp och frakt. Vilka mer avgifter tillkommer? är tullen på 11000:- och vad menas med 30årsbeiktning? är de bara på dom älder? funderar på en C5a
Betalar man moms på bilen eller är de bara på dom äldre?
//Fredde
Postat: fre feb 22, 2008 20:09
av Johan Fräjdin
Du betalar 25% moms på bilens pris, såvida den inte är äldre än 30(?) år då införselmomsen endast är 12(?)%.
Postat: lör feb 23, 2008 1:08
av barracuda
Då blev läget lite annat

Postat: lör feb 23, 2008 16:53
av LFBG
barracuda skrev:Har också lite funderinga över import, så jag lyfter tråden lite. Verkar ju mkt vettigt att anlita GBG om de kostade 15000:- för koll på bil, köp och frakt. Vilka mer avgifter tillkommer? är tullen på 11000:- och vad menas med 30årsbeiktning? är de bara på dom älder? funderar på en C5a
Betalar man moms på bilen eller är de bara på dom äldre?
//Fredde
Gå in på nordtrafik.se Bilimport/ kalkyl..
Där får du en bra uppfattning om vad det går på..
Jag har anlitat Gbg för att ta hem en c6 :a, men dom står inte
så högt i kurs, just nu.. Köpte bilen 3:dje nov och den har
inte lämnat LA än..
// Lars
Postat: fre feb 29, 2008 14:54
av Mr Dirkschneider
Ringde o pratade med Nordtrafik o det verkar vara svårt med frakt från västkusten just nu.
Postat: fre feb 29, 2008 19:52
av LFBG
Mr Dirkschneider skrev:Ringde o pratade med Nordtrafik o det verkar vara svårt med frakt från västkusten just nu.
Jag fick det här idag...
från början skulle bilen gå ut första dagarna i Januari..
Nu blir det nog ingen premiär tur 1 Maj som det var tänkt.
// Lars
Hello Lars,
I handle the shipments for GBG Performance in Los Angeles, CA.
Due to very high volumes of export, there is extreme delays from the Long Beach port to Europe and Scandinavia.
Your vehicle was booked to sail out on the 22nd of Feb. But, Evergreen, the line your shipment was booked on revoked all bookings for that vessel due to their large military contract. Evergreen also informed us that all vessels calling Long Beach would be unavailable for bookings until the 2nd week in April.
Hapag Llyod is the only other all water service from Long Beach to Europe and Scandinavia. I booked your vehicle to sail the 6th of March, but was informed late yesterday that this particular vessel had no Scandinavian bookings available.
Hence, the reason your vehicle will be sailing on the Valencia Express on the 16th of March.
Apologies for the delays. I / we are doing everything in our power to move your vehicle as fast as possible.
Fee free to contact me with any questions you might have.