Sida 1 av 1
Köptips C4 93-96
Postat: mån nov 27, 2006 15:00
av andreas00
Tjena!!
Sitter och funderar på att ta hem en bil (cab) från USA, finns så mycket mer att välja på än här hemma, samt att man slipper alla fantasipriser.
Vad bör man se upp med och framför allt tänka på förutom generellt skick och antal mil.
Finns det några speciella "fel" som är återkommande på dessa års modeller som bör eller skall vara åtgärdade innan köp kan bli aktuellt?
Vore tacksam om ni kunde komma med lite förslag och tips gällande detta..
//A
Sök
Postat: mån nov 27, 2006 19:17
av Ingo
Det finns massor av trådar i ämnet ,sök.
Postat: mån nov 27, 2006 19:28
av andreas00
..Ingo..
jag har gjort det och fann inte dem trådarna vidare innehållsrika..
Därför ställer jag frågan på nytt..
//A
Postat: mån nov 27, 2006 20:20
av Jakobsson
Jag kollade lite och prisläget är mellan 14-23 t. dollar
14*7=98000 + ca 54000 i frakt tull och moms=152000
+5-10000 innan du har den körklar med upphämtning från hamn och typbes med mycket mera.
23*7=161000 +ca 78000 =239000 +(5-10)
lite grovt från 160-250 för 93-96 cab.
Man kan naturligtvis hitta billigare bilar i USA på fleebay.
Orginalbilar med låga mil och manuell vxl låda är dyrare.
Långmil trimmad och automat är billigast.
Man skall helst känna någon där för att göra en bra affär.
Då det gäller köp från andra länder så är dom flesta privatpersoner extremt försiktiga och misstänksamma för att råka illa ut.
Till det positiva !
Det finns ett extremt urval av bilar.
Åk dit och få lite semester på köpet.(men planera väl)
Ang. vad man skall kolla så är det det vanliga.
Växellåda,repade krockskador,lack,gummilister,inredning
Alla fel man hittar läggs på slutnotan.
Det finns många bilar i Sverige ,men vill du ta in ytterligare en så gör det.
importen i sig själv är i alla fall lärorik.
Mvh
Pelle
-90 cab zf6 trippel svart
c4
Postat: mån nov 27, 2006 21:27
av Ingo
ok
Tja det finns ju flera trådar i ämnet.
Men köper man cab tycker jag det ska vara automat,varför sitta och veva om man har elfönsterhissar?.
Ju nyare bil desto mer utrustning och effekt.
men 92-94 or börjar vara gamla bilar nu (säger jag som har en 88 Very Happy ),så frågan är om du inte ska satsa på en C5,a istället?.
Fördelen med femte generationen ( jag spyr över den orvellska 1984 mentaliteten att döpa om bilarna till"C4") är som sagt att bilarna slutat falla i värde nu är det skicket som avgör..
Jag har ägt min bil sedan 93,och har egentligen haft väldigt få problem ,någon ljuddämpare,kylfläkt ,relän och bromsbelägg,eljest bara normal service. I normal service ingår Bilbatterier och generatorer vilka har en tendens att vara kortlivade Laughing
Men service delar är för det mesta samma som till vans och pickuper ,alltså billigt. specifika corvettedelar är rätt dyrt,men det finns en stor eftermarknad i USA,så allt är överkomligt.
Kolla om bilen varit utsatt för elterrorister,exempelvis att stereon är en fjolårsvärsting,det brukar kunna resultera i ormbon bak instrumentbrädan som i värsta fal blir en kabelbrand.Bäst är om Stereon är orginalBose så det inte är tjafsat så mycket.
Eljest bör du inrikta dig på en Flyttgodsbil som inte elsystemet kring belysningen behöver utsättas för den traditionella "Gula blinkershandelshindersköret",eller en bil som är svensksåld.,men var kräsen,det finns mycket att välja på
Postat: mån nov 27, 2006 22:17
av Jakobsson
I staterna så tycker man att dom udda färgerna är värda mera medans dom vanliga färgerna är populärare i Sverige.
Vanliga=högsta produktionssiffrorna
Pelle
Postat: mån nov 27, 2006 23:25
av andreas00
Tack skall ni ha för att ni tog er tid!!
För att besvara frågan gällande frakt, moms och tull...man tar dem givetvis till tyskland först, "bara" 16% moms, sedan ser man väl till att skriva ner värdet där man köper den?
Ska till L.A nästa år så då kan man ju passa på att kika, bra att ha lite kött på benen innan man åker dock.
Myglas det i samma utsträckning som i Sverige med mätare och annat?
Jag är inte så fasligt bekymrad över milen egentligen, är bilen i bra skick och servad som den skall så spelar det inte mig så stor roll om det står 100000 miles på mätaren eller 56000..
Finns det några speciella saker som man kan kräva skall vara åtgärdat på nämda C4:or?
//Andreas
Mygla
Postat: tis nov 28, 2006 19:45
av Ingo
Att mygla med mätarställningen är ett federalt brott i USA,så förekomsten är nog tämligen låg jämfört med här i europa.
men bilarna är ju så gamla,så en riktigt låg mätarställning är nästan mer suspekt.
Kolla carfax på usa importer.,och jämför med black books kodknäckare(eller på nätet) om bilen har de färger och den utrustning den hade när den var ny.
Postat: lör dec 16, 2006 20:46
av Johan Fräjdin
Även jag kollar efter en 92-96.
Vad är de viktigaste förändringarna under dessa år?
Finns det 5-vx manuella, eller är alla 6-vx?
Är ABS och antispinn option eller standard, och vilka andra options skall man hålla utkik efter?
förändringar
Postat: sön dec 17, 2006 10:31
av Ingo
1989 kom sexväxlade manuella,tidigare år hade en 4växlad med tre överväxlar.
Abs är standard sedan 1986
ASR(trction control) kom 92
finns hur mycket options som helst ,skaffa en "black book" eller sök på nätet.
Finns gamla trådar där options diskuterats.
Bil köp!
Postat: fre jan 26, 2007 8:59
av Jukkasjärvi
Hello!
Min erfarenhet av att leta och köpa bil, visade sig att man hittar billigare i Sverige nu under "låg sesong" Köpte min -92 cab för mycket mindre än "blocket priserna" ´Mycket billigare än vad jag hittade i Usa och då tillkommer frakt & alla tillägg. Då pratade jag med ca 10st importörer om att få hit en bil. Kanske orsaken till att jag fick den så billigt, har med o göra att killen som Importerat den öppnat sina ögon och upptäckt att det finns en annan marknad än USA, Min är från Japan. Där är tydligen bilar som är äldre än ca 5 år skrot i deras ögon, men för oss är det fortfarande värdefulla bilar. Eftersom jag nästan bara betalat 5 siffrigt, körklar i Sverige, har han max betalat 80t för den. Mao kan du kolla runt i andra länder om du absolut vill tjäna de sista få tusenlappparna för massor med arbete.
Mvh Peter " Lappen" Sirugo
Postat: lör jan 27, 2007 18:37
av Bobrob
Snackade just med en ägare till en 61 Corvette. Han tänkte exportera och sälja den i U.S.A. för att få ut riktigt bra med pengar - äldre bilar har gått upp en hel del overdär! Så, det är inte alltid säkert att det är billigare med import.
Postat: lör jan 27, 2007 20:42
av Johan Fräjdin
Många hävdar ju att det inte lönar sig att importera en C4 från USA till Sverige, något som jag inte riktigt förstår. Det verkar ju inte vara några problem att hitta en 92 eller nyare i USA för 10.000 USD, men i Sverige brukar de ju vara annonserade från 140.000 och uppåt?
Postat: sön jan 28, 2007 9:36
av Jake
www.corvetteactioncenter.com har hela "kodknäckaren" online..
samt alla service buletins osv. kolla under techcenter
Postat: sön jan 28, 2007 12:19
av Jukkasjärvi
(Johan) Har du då kollat vad det är för bil för 10000 USD? Vill man ha ett repobjekt med ett Carfax tjock som en bibel, kanske man får den för de pengarna. Men vill man ha en hyfsat fräch bil får man gott betala 100 t eller mer + frakt mm. Sen är det stor risk att fotona du får inte stämmer överens med bilen du får????
Mvh Lappen
Postat: sön jan 28, 2007 16:54
av Johan Fräjdin
Naturligtvis är det ingen pärla man hittar för 10.000 USD, men det är ju inget som säger att den bilen som kostar 130.000 i Sverige är så fräsch den heller.
Jag menar bara att priserna börjar där, så det finns allt en skillnad mellan priserna i USA och Sverige, även efter tull och frakt.
Man kan ju även hitta en bil för 7.000 USD, men börjar man komma över 12.000 USD så tycker jag att det verkar gå att hitta helt ok exemplar.
Re: förändringar
Postat: mån feb 26, 2007 10:55
av Hot Rod
Ingo skrev:1989 kom sexväxlade manuella,tidigare år hade en 4växlad med tre överväxlar.
Det var en fyrväxlad med
en överväxel, kanske lätt att bli lurad av benämningen 4+3. Överväxeln sköter sig själv och ligger i på 2-3-4. Bilen körs som vilken fyrväxlad bil som helst.