Sida 1 av 1

Pris på frontbyte

Postat: ons nov 22, 2006 13:34
av Kermit
Hej!

Jag har efter en lång tids inaktivitet med bilen börjat komma igång igen. Jag har en C3 corvette som har en rätt ful "styling-front" på sig som jag inte gillar. Jag har fått hem en ny orginalfront som ska på. Det är alltså dörr-till-dörr-front, inte bara främre delen.

Jag pratade med ett företag som jobbar med glasfiber och liknande i närheten som kunde ta på sig bytet. Däremot ville de göra det på kvällstid/helgtid, dvs svart.. Och de begärde 12000:- för jobbet.

Min fråga är - är inte det rätt dyrt för ett frontbyte? Går det hitta billigare på annat ställe? Vad får man räkna med att lägga ut för en sådan "operation"? Är det värt att ge dem jobbet eller ska jag söka runt ännu mer?

Önskar gärna snabba svar, de vill ha svar på om de ska göra det eller inte asap :)

Postat: ons nov 22, 2006 15:10
av ornet
Svårt veta men jag skulle nog ha tagit anbudet, även om det svidit lite i plånboken.
Misstänker en hel del jobb och vana med plast är ju en fördel.
Men nu uttalar jag mig som en helt novis på området och som konsument litar på att de ger ett rätt anbud. Vill bara ha ett jobb gjort snabbt.
Andra har väl mer detaljkunskaper om detta.

Postat: ons nov 22, 2006 15:15
av Kermit
Jo, inte lämnar jag det till vem som helst ;) Just dessa personer bygger bl a raceplast-delar till bilar, och har byggt / reparerat / bytt ut glasfiberkarosser förut och är duktiga på det dom gör.. Så visst tror jag att dom gör ett bra jobb.

Jag frågade runt bland folk som äger en corvette tidigare och många gissade på storleksordningen 5-8000:-.. Så jag tänkte mest kolla om någon har erfarenhet av karosserijobb och vet vad som brukar landa på, så man vet att det är ett rimligt pris :) Det finns fler som jobbar med detta, så om jag kan spara säg 5000:- på att köra bilen till någon annan är det någon jag överväger, det är ju snart jul och allt.. Många hål att stoppa pengarna i.

Tack så mycket för svaret iaf, om någon annan gjort karossjobb på sin bil och vet några riktpriser, säg gärna till.

Postat: ons nov 22, 2006 15:32
av ornet
Oj!
Ja 5000kr är ju helt klart värt att kolla runt en hel del för.
Det är ju som det brukar med sån här specialjobb. Finns fåtalet att jämföra med, så det kan ju skilja mycket pengar.

Postat: ons nov 22, 2006 16:33
av Frasse
Beror på vad som ingår i firmans åtagande.
Har de sett bilen?
Finns järnskroten som skall hålla karossen på plats under customfronten?
Ersätter de ev. saknade delar?
Kofångare?
Grillen?
Uppriktningen kräver sin man om alla delar skall passa.
Listan kan göras hur lång som helst.
Var noga med att specifiera omfattningen innan Du lämnar ifrån dig bilen!
Fixar de alla punkterna ovan så låter 12K billigt.
//Frasse

Postat: ons nov 22, 2006 16:40
av Kermit
Nja, det som ingår är (enligt det jag diskuterat med dem hittills):

* Bortplockande av gammal front (satt ordentligt plastad)
* Separera hjulhus från gammal front för att använda till den nya, och helst lämna den gamla i hyffsat skick så att man kan sälja den vidare
* Sätta dit nya fronten och få den bra riktad
* Sätta dit ny nosebar / headerbar, som jag skickar med (bortplockat på den gamla fronten)
* Grillen är inte komplett, dvs jag har bara själva plasten. Inga lister, lampor, grill mm kommer att sättas dit

That's it antar jag.. Vi pratade om att eventuellt rengöra torpedväggen lite eftersom den var lite ful (motorrummet är lackat svart, och där har dom vräkt på alldeles för mycket färg så det blev rinningar). Men den punkten är väl lite osäker.

Postat: tor nov 23, 2006 15:40
av Mr SIXPACK
Hej Kermit.
Har du crossmember och stagen som skall sitta på den och fästena till den?
Se även till att ha med kylarramen som sitter mellan innerskärmarna. Huven och huvgångjärnen + låsningen på torpeden borde du även se till att ha med för att underlätta inpassningen av innerskärmarna.
Orginal så är fronten och innerskärmarna "limmade" med Bonding adhesive.
Hur mycket jobb det är har jag ingen egen erfarenhet av förutom borttag/installation av innerskärmarna. Att ta bort innerskärmarna tog någon timma, men att återmontera och se till att allt passade tog många fler timmar, 8-10 timmar kanske.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa