Sida 1 av 1

Däckslitage

Postat: ons okt 11, 2006 18:45
av robert
Har idag köpt nya däck. Upptäckte att framdäcken nötts kraftigt i innerkant. Är detta normalt eller har jag fel hjulinställning?
Bytte från Goodyear, punkteringsfria, till Falken FK452.
Vilken prestandaskillnad det är vet jag ej men bilens spårkänslighet är borta och den går mycket mjukare.

Postat: ons okt 11, 2006 23:02
av Fidde
Hej!!!

Det låter som om du borde göra en framvagnsinställnig. Sen snackar alla om att spårkänsligheten blivit bättre sen de lagt på andra typ av däck, det tror jag stämmer men spårkänsligheten försvinner nästan helt även när man lägger på nya Goodyear också. Jag bytte först endast bak, då blev bilen väldigt överstyrd när man kom en bit in i en sväng plus att den var väldigt spårkänslig. När jag sen bytte fram blev det en helt annan bil. :o

Postat: tor okt 12, 2006 12:24
av Nutte2
Hej!
Gör en inställning på samtliga hjul det lönar sig. Gummit är så mjukt på de nya däcken så att du upplever bara att det har blivit bra. Resultatet blir annars att du sliter ut de nya däcken oxå sen så är det bara att köpa nya igen och det blir ju dyrt att hålla på så.

Postat: mån okt 23, 2006 18:53
av robert
Tack för tippsen
Hjulinställningen är nu gjord.
Visade sig att jag hade toeout.
Bilen blev betydligt stadigare när
rekommenderat toeinvärde inställts.

Robert

Postat: fre okt 27, 2006 11:59
av vette.se
robert skrev:Tack för tippsen
Hjulinställningen är nu gjord.
Visade sig att jag hade toeout.
Bilen blev betydligt stadigare när
rekommenderat toeinvärde inställts.

Robert
Fyrhjulsinställning är ett måste på våra bilar en gång om året tyvärr om man kör hårt med bilen. Toe brukar inte flytta på sig om det inte är frågan om rent slitage i leder eller att någon slarvat vid åtdragning av muttern. Däremot camber flyttar på sig under säsongen hur hårt du än drar åt de justerbara camberbultarna men det finns bot i form av fasta camberbrickor - installera och glöm bort.

Toe out fram är trevligt när det är rätt inställt, bilen styr in i kurvorna mycket snabbare och med mer kontroll och ger inte något extra däcksslitage.
Toe-out bak ska man akta sig för det gör bilen helt oberäknlig/livsfarlig.

Postat: lör nov 04, 2006 14:48
av Bobrob
vette.se skrev:
robert skrev:Tack för tippsen
Hjulinställningen är nu gjord.
Visade sig att jag hade toeout.
Bilen blev betydligt stadigare när
rekommenderat toeinvärde inställts.

Robert
Fyrhjulsinställning är ett måste på våra bilar en gång om året tyvärr om man kör hårt med bilen. Toe brukar inte flytta på sig om det inte är frågan om rent slitage i leder eller att någon slarvat vid åtdragning av muttern. Däremot camber flyttar på sig under säsongen hur hårt du än drar åt de justerbara camberbultarna men det finns bot i form av fasta camberbrickor - installera och glöm bort.

Toe out fram är trevligt när det är rätt inställt, bilen styr in i kurvorna mycket snabbare och med mer kontroll och ger inte något extra däcksslitage.
Toe-out bak ska man akta sig för det gör bilen helt oberäknlig/livsfarlig.
Håller inte med om att man skall behöva göra en fyrhjulsinställning varje år (är för snål för det) - har bara gjort detta om man slagit i något, tydligt sett felslitage på däcken eller känner att den inte går som den skall.

Polarn lämnade in den nyss utköpta tjänstebilen på fyrhjulsinställning för att de nya däcken skulle hålla längre men en månad senare var däcken snedslitna och slut - beroende på slarvig inställning!