Sida 1 av 2
Val av batteri
Postat: mån sep 25, 2006 18:47
av Red C5
Hej,
Batteriet i min C5 -00 har gett upp så ett nytt behövs inhandlas frågan är vilket fabrikat. Kollade med Corvette Sweden som har Delco för 2189:-, läste dock på forumet att Delco har dålig livslängd om det nu stämmer?
Såg ett inlägg där en valt Mekonomens Exide Maxxima 900 som kostar 2249:-
Tacksam för råd från någon med erfarenhet.
Tack på förhand!
Red C5
Postat: mån sep 25, 2006 23:35
av PRO CHARGER
det enda som folk säger är att det skall vara ett bateri med gele i för tydligen så är det vanligt att baterierna börjar läka o datorn sitter under batteriet
själv har jag ett optima red topp
Postat: tis sep 26, 2006 9:36
av Tomten
Tudor Maxxima 900 är helt rätt! Kolla runt lite, över 2000:- ska du inte behöva betala.
Tomten
Postat: ons sep 27, 2006 11:43
av PG
Bytte också till Maxima 900 för ett drygt år sedan, prutade ner priset till dryga 1500:-. Löste (helt oväntat) problem med däcktrycksenorn HF samt fjärrkontrollen och dessa har fungerat klanderfritt sedan dess!!
Postat: ons sep 27, 2006 18:53
av Bobrob
Finns väl bara ETT batteri att välja nämligen OPTIMA Red Top - kostar cirka 1700:- - 2000:- via internet. Ny teknik med rullade poler och fylld med gel - läcker inte, behöver inte laddas om under vintern, stor kraft.
Postat: tis okt 03, 2006 9:03
av Red C5
Tack alla som svarat!
Har fått tag på Tudor Maxxima 900 för 1700:- men innan jag slår till tänkte jag höra med er som har ett sådant. Passar det rakt av, tänker på anslutningen av polerna?
Postat: tis okt 03, 2006 12:22
av Tomten
Passar perfekt!
Tomten
Postat: fre nov 24, 2006 18:02
av Bobrob
Bobrob skrev:Finns väl bara ETT batteri att välja nämligen OPTIMA Red Top - kostar cirka 1700:- - 2000:- via internet. Ny teknik med rullade poler och fylld med gel - läcker inte, behöver inte laddas om under vintern, stor kraft.
Får ta tillbaks detto om "behöver inte laddas"! Efter två månader var batteriet tomt - C5'an drar tydligen en hel del ström även om den är avstängd.
Jag skulle starta bilen igår - men det gick inte. Köpte snabbt en CTEK ZAFIR 90 för 489:- på JULA - så nu fungerar allt + att jag har en underhållsladdare också.
Dock är jag fortfarande nöjd med mitt Optima Red Top batteri!
C5 Drar ström...Ja..Men Varför??
Postat: mån jan 01, 2007 19:37
av stefan Sthlm
Kan bara instämma med föregående talare.. Min 1998 C5 verkar dra ganska rejält med kräm när den är avstängd.
Vad är det som står o drar ström?? Nån som vet?
Nu under vintern står min C5 i ett varmgarage.
Hade inte rört den på ca 6 veckor när jag i går skulle dra igång den o rulla några centimeter på hjulen...Batteriet var då helt dött.
Ska jaga en Ctek laddare i veckan.
En annan grej: i somras glömde jag släcka lyset och batteriet laddade ur helt på ca 2 timmar.
Har hört att C5 skall ha en funktion som gör att lyset släcks automatiskt efter en tid om man har glömt det på... den funktionen verkar inte funka hos mig..kanske bara jag som inte ställt in den men men..
Jag fick ladda upp den genom min gamla Volvo V40 sen ut o köra halva natten så batteriet laddades upp. Sen funkade det fint resten av sommaren.
Ha en god fortsättning på 2007 alla Corvar!!
Re: C5 Drar ström...Ja..Men Varför??
Postat: tis jan 02, 2007 10:54
av Grönbladh
stefan Sthlm skrev:Har hört att C5 skall ha en funktion som gör att lyset släcks automatiskt efter en tid om man har glömt det på... den funktionen verkar inte funka hos mig..kanske bara jag som inte ställt in den men men..
Det finns ett litet reglage på sidan av det stora vredet för parkeringsljus/halvljus som används till att justera ljusstyrkan på innerbelysningen. Om denna är längst ner är innerbelysningen antingen alltid släckt, eller åtminstone väldigt dämpad. Har du reglaget ställt på något annat än max (längst upp) så släcks innerbelysningen efter 15 minuter. Är den däremot ställd längst upp (du känner när du passerat ett visst läge) så lyser innerbelysningen konstant på full styrka tills batteriet är slut, om den får chansen...
Mitt gamla originalbatteri med åtminstone en trasig cell höll laddningen i 2-3 dagar eller bara någon timme om man hade stereon eller belysningen igång en stund utan att motorn var igång. Det nya håller laddningen i åtminstone två veckor (har inte lämnat skönheten ensam längre än så).
Oavsett hur länge olika batteri klarar att hålla tillräckligt hög laddning för att få igång motorn så är det väl alltid bra med en underhållsladdare för att få en så lång livslängd ur det som möjligt.
Hoppas det kan vara till hjälp.
Postat: tor feb 08, 2007 19:13
av Twisted
Har haft min C5 ståendes i ca 3månader, batteriet är heldött så ett nytt måste inhandlas, tar inte ens emot laddning från Ctek laddaren...
Skulle vilja ha ett batteri med polerna på sidan om möjligt, så vitt jag kan se har inte Tudor's 900 det va?
Någon som kan tipsa om ett bra batter i med polerna på sidan?
Hejsan alla föresten, mitt första inlägg

Re: Val av batteri
Postat: tor feb 08, 2007 21:16
av vette.se
Red C5 skrev:Hej,
Batteriet i min C5 -00 har gett upp så ett nytt behövs inhandlas frågan är vilket fabrikat. Kollade med Corvette Sweden som har Delco för 2189:-, läste dock på forumet att Delco har dålig livslängd om det nu stämmer?
Såg ett inlägg där en valt Mekonomens Exide Maxxima 900 som kostar 2249:-
Tacksam för råd från någon med erfarenhet.
Tack på förhand!
Red C5
Har använt Exides underhållsfria batteri i två år utan bekymmer, har satt likadana i några kundbilar med gott resultat. Finns på Mekonomen, de är tyvärr också dyra, 1850kr vill jag minnas.
Exides liksom alla underhållsfria som jag känner till brukar inte tycka om att bli totalt urladdade, de blir inte 'sig själva' efter det, dvs förlorar kapacitet.
Har provat Optima Red top, Yellow top, AC/delcos(avser då det nyare AC/delco, inte det som satt i C5'an de första åren), Exides mfl och har inte märkt någon egentlig skillnad. Det jag märkt är att de tappar kapacitet som inte går att återställa om man råkar dra ur det fullständigt. En C-tech laddare(Jula, Clas Olsson mfl) är ett måste om du lämnar kvar batteriet anslutet i bilen en längre tid.
Postat: fre feb 09, 2007 9:18
av Tomten
Hej Twisted och välkommen!
Köp ett Tudor Maxxima 900. Har polerna placerade precis som på originalbatteriet, garanterat fritt från läckage och trivs bra ihop med din Ctek.
http://www.tudor.se/Sv/start/sidor/index.htm
Köp inte på första bästa ställe utan kolla runt lite, det skiljer säkert 500:- mellan olika återförsäljare.
Lycka till!
Tomten
Postat: fre feb 09, 2007 17:13
av jensen
använder också Optimas röda, men valde det gula när jag köpte nytt till vanan, det är kraftigare.
http://img.photobucket.com/albums/v388/ ... 1171033819
Postat: fre feb 09, 2007 19:20
av Twisted
Tack för tipsen.
Ska kolla runt lite bland återförsäljare och se vad dom tar för batteriet.
Postat: lör feb 10, 2007 23:34
av Thommie
Jag tänkte starta upp min ikväll, men då var även mitt batteri stendött.. nu när de laddar så tickar de i fram.. nåt relä skulle jag tro. Fler som hade så när ni började att ladda? Även cd-växlaren fick fnatt o nötte på, så jag fick dra ur den.. Nåt vajsing tro eller är de som det ska vara?
Postat: sön feb 11, 2007 14:00
av Twisted
Samma sak hände för mig. Lamporna som sitter under huven började blinka och jag hörde ett relä som "tickade".
Trodde det var laddaren som var kass så ja köpte en ny Ctek safir 90. Med den laddaren hände ingenting, inga lampor lös och laddaren indikerade ej laddning.
Kollade laddaren mot ett annat batteri för att kolla så den var OK och det var den, laddaren indikerade laddning direkt mot det nya batteriet.
Jag drog slutsatsen att mitt batteri var slut imo att den ej tog emot laddning, någon annan som andra har ideer?
Postat: sön feb 11, 2007 22:14
av Thommie
Så, jag lät min laddare sitta i över natten tills nu ikväll när jag kom hem.. nu är allt okej, allt fungerar som de ska, o tickandet hade upphört. Däremot så lös lampan för ABS och antisladd, kanske är så att man behöver köra med bilen o så för att det ska bli okej, eller har nåt gått sönder tro?
Hoppas de löst sig med ditt batteriproblem..
Mvh
Re: Val av batteri
Postat: sön mar 14, 2010 20:21
av Electronicd
Onödigt att göra en ny tråd så jag lånar den här.
Mitt batteri till min C5 -2000 är stendött så jag ska köpa mig ett nytt. Tråden är ju rätt gammal så vilket batteri rekommenderar ni till vetten nu?
Har tänkt koppla in lite stereo prylar också, dock inga avancerade grejjer, så det gör inget om det har bra med kräm.
Är det på något vis dåligt om bilen står utan batteri en längre tid?
Tack på förhand!
/David
Re: Val av batteri
Postat: sön mar 14, 2010 21:24
av Conan999
Jag kopplar ALLTID bort minuskablen under vintern. Detta har funkat klockrent varje gång. Kostar alldeles för mkt att behöva byta batteri varje vår helt i onödan. Fick dessutom tag i ett med 62h som vägde 4,1 kg mindre förra året

Re: Val av batteri
Postat: mån mar 15, 2010 1:27
av vazzen
Köpte ett Optima-Red Top (med både topp och sidopoler) till min C5 -2000 under hösten 2004 som har fungerat klockrent sedan dess.
Har aldrig kopplat loss batteriet under vintern men från den dagen bilen ställs av inför vintervilan tillkopplas C-Tek laddaren (XS3600).
Denna är inkopplad mellan mitten av oktober till slutet av april utan avbrott.
Tror inte att bilen mår dåligt av att vara utan batteri, vissa saker som sitter i minnet (radiokanaler etc) tappas men ingenting borde gå sönder.
Re: Val av batteri
Postat: mån mar 15, 2010 15:50
av Gearbox
När jag köpte min bil så hade jag med mig en så kallad "förstå-sig-påare, på orginalbatteriet finns ju en liten rund glasruta. Han sa att om inte den är grön så är batteriet kass och måste bytas. Det var fem år sen, jag användar alltid underhållsladdare (C-tek) och nu är batteriet 10 år gammalt, vad är det för fel att köpa ett orginalbatteri, verkar ju hur bra som helst.
Nu när jag kommer hem har det säkert lagt av för gott

Re: Val av batteri
Postat: mån mar 15, 2010 16:59
av vazzen
Gearbox skrev:...vad är det för fel att köpa ett orginalbatteri, verkar ju hur bra som helst.
Jo, tror originalbatteriet är ett bra batteri och jag hade inga problem med mitt när jag bytte ut det.....orsaken var att jag hade hängt lite för mycket på Amerikanska forums och läst om hur vissa originalbatterier hade börjat läcka ut syra på någon viktig styrenhet som sitter en bit under batteriet.
Detta problem (om jag kommer ihåg rätt) gäller till och med årsmodell 2000, från 2001 började GM fabriksmontera AGM batterier som normalt inte läcker syra.
Jag bestämde mig för att införskaffa ett AGM batteri före originalbatteriet började visa tendenser till läckage så det blev ett Optima.

Re: Val av batteri
Postat: tis mar 16, 2010 11:07
av Electronicd
Låter som att optima red top är bra, var köper jag det billigast och passar alla till Corvette C5 -2000?
På det batteri jag har nu har jag för mig att det är lite speciella fästen för polerna, dom skruvas fast på sidan om jag inte har fått helt fel för mig (är inte vid bilen nu)
Conan999 skrev:Jag kopplar ALLTID bort minuskablen under vintern. Detta har funkat klockrent varje gång. Kostar alldeles för mkt att behöva byta batteri varje vår helt i onödan. Fick dessutom tag i ett med 62h som vägde 4,1 kg mindre förra året
Vilket batteri köpte du förra året då?
/David
Re: Val av batteri
Postat: tis mar 16, 2010 15:02
av vazzen
Det finns flera batterifabrikat som säkert är lika bra som Optima (tex Exide Maxxima -
http://www.exide.nu/pdf/Exide_Maxxima.pdf) men det kändes "säkert" att köpa ett Optima...
Jag köpte denna modell:
http://www.optima-batterien.eu/uploads/ ... 4_2_se.pdf
Det finns ju även en modell som har enbart sidopoler men höjden på batteriet är inte ett problem i Corvetten, dessutom är det bekvämt att kunna ansluta laddaren på dom lediga toppolerna.
Köpte mitt som sagt hösten 2004 och betalade 2000:- hos min lokala däck/batteri/fälg handlare (som normalt inte har hemma Optima) och gjorde en snabbkoll nyss och det verkar ligga kvar på samma prisnivå.
Exempel:
http://www.thorellmotor.se/?artnr=8004-250
http://www.blocket.se/varmland/Optima_b ... a=1_12&w=3
Re: Val av batteri
Postat: tis mar 16, 2010 18:52
av Conan999
ECD: Köpte biltemas. Prisvärt, lättare och passade klockrent. Har dock kvar ett friskt orginalbatteri.
Re: Val av batteri
Postat: tor mar 25, 2010 1:29
av Larzzon
Orginal batteriet verkar vara väldigt bra, har mitt kvar från -00 å de funkar kanon bra
Har dock bytt till ett Optima YellowTop då ja ville ha mer kräm eftersom ja har satt i annan stereo + slutsteg
Och även för ja hört att vissa batterin börjat läcka och då kan skada en av bilens "datorer" som smart nog sitter under batteriet. Så därför kan de vara bra att ha nogon typ av gelebatteri.
Köpte mitt Optima från Summitracing. Robert på Vetteparts.se plockar hem dom till bra pris

Re: Val av batteri
Postat: lör mar 27, 2010 11:33
av PG
Har haft Maxima 900 i 5 års tid, inkopplat hela vintern tillsammans med Ctek 3600 laddare och detta fungerar kanon.
Mitt originalbatteri läckte syra vid ena polen och jag fick bytt det på garantin redan 2000 men problemen med frätskador på kabelanslutningarna kom inte förrän något år senare, och det var i samband med att jag fixade detta som jag också bytte från GMs batteri till Maxima 900.
Kolla på de amerikanska forumen så ser ni att det är ett känt problem med syraläckage på originalbatterierna under några år, jag skulle aldrig chansa på detta med anledning av att ECM sitter under batteriet!
Re: Val av batteri
Postat: lör mar 27, 2010 22:17
av C5 flames
Har Ctek laddaren på under hela vintern samt plockar av den och varmkör bilen en och annan gång!
Sj har ja Tudor batteri tror inte batteri valet är överhängande i denna frågan utan av egen erfarenhet använd ctek laddare annars drar batterit ur oavsett fabrikat
Re: Val av batteri
Postat: mån mar 29, 2010 5:00
av FLNZ
Håller med föregående talare, valet av batterimärke är mindre viktigt här.
De flesta bil batterier kasseras pga av dålig skötsel, redan vid en batteri spänning på 10 volt mår batteriet dåligt.
Ett Optima batteri är aldrig fel, men frågan är om det behövs? Kör du Corvetten under vintern så Ja du kommer att kunna nyttja Optima batteriets egenskaper att leverera hög ström vid låg temperatur.
Men i plusgrader så duger de flesta batterier, men se till att hålla dom laddade.
En c-tek laddare är en utmärkt laddare för att hålla batteriet i trim, inte minst den nya generationens c-tek laddare MULTI XS 4003